Jump to content

Ny Garmin hundepeil. Alpha Nordic


amarok

Recommended Posts

http://jaktjournalen.se/index.php?id=19205&avd1=0

Ny Garmin kommer nå i Juli i følge Svenske Jaktjournalen.

2,5 sekunders oppdatering, veldig bra på fuglehund..Man kan også se jegerne på kartet i tillegg til hundene.Kan sende tonesignal og vibrasjon til til hunden.Led lampe som synes 100 meter i mørkret kan aktiveres fra håndenhet.

Alpha kan også styre Action kameraet Garmin Virb.

I sverige har den også forhåndsinnlagt kart på 1-100000, og ett års abonnemang på Birdseye.Håper vi får det i Norge også.

Har prøvd Us versjonen og det er et bra produkt, spesielt liker jeg 2,5 sek på fuglehund.Det virker også som signalene mellom halsbånd og håndenhet går raskere.

Link to comment
Share on other sites

Tenker litt på om jeg skal bytte ut min gamle astro 220 og dc30, og kom innom denne.. Ser svært bra ut, men har noen ulemper slik jeg ser det. Du kan bla. ikke bruke Alpha til å spore dc50 og du kan ikke spore t5 halsbånd med astro og alpha samtidig. Jeg jakter stort sett sammen med andre som har astro og kan ikke dem spore hunden min (eller jeg dems hund) så er jeg like langt

 

https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/friluft/hundepeiler/alpha-/prod107225.html

Link to comment
Share on other sites

Da må hele jaktlaget bytte.Ikke helt lett å fprstå hva de mener angående bruk av dc 50 halsbånd mot Alpha,Kommer vel mere info om dette senere.Oversettelsen på Garmin no sider er veldig dårlig skrevet, kan lett missforstås .Er mange som kan mye her inne på kammeret.Noen kan sikkert forklare hva som menes med". T5 är kompatibel med Alpha 100 och Astro 320, men T5 kan inte användas med Alpha och Astro samtidigt. Vid användning tillsammans med Astro 320 uteblir vissa funktioner och handenheten måste uppdateras till senaste mjukvara".

Link to comment
Share on other sites

hei hadde en samtale med garmind just nu..

 

de har ikke alpha i norge før om ca 2 mnd

 

i utlandet eksisterer det garmin alpha 100 og 500 vet ikke forskjellen..

ifølge garmin er det lakt inn noe fikst slik att utstyret ikke virker i norge via gps lokalisasjon.

usa og europa scandinavia bruker forskjelige bølgelengder

 

utstyret e opprinelig bygget for tracking/training hvor usa kan gi støtt og lyd. i norge er dette byget om til vibrasjon og lyd,,,

ifølge usa garmin side vil t15 halsbåndet også kunne starte stoppe event kamera,,,

dette kommer hvist ikke til norge,,,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei, Er det noen som har prøvd den nye peilern? Noen som vet når den kommer, tenkte mest på den håndholdte enheten som er oppladbar, på di andre så er det bare og bytte batteri, men det går ikke på den nye, 320 bruker mye strøm,så jeg er litt redd den nye går for tom. Fint vis noen har prøvd eller hørt litt om den nye.

 

På forhold takk..

 

Mvh jørn

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har brukt den nye Alpha100 med T5 i ei uke nå. Brukt den på hund med stort og lite utslag og i forskjellig terreng. Sammenlignet den med Astro320/DC50 i samme terreng og den hadde færre tap av signal enn Alpha100/T5.

 

Postive ting:

Touchskjerm fungerer meget bra, selv i regnvær.

Ikke noe problem med sollys.

Kjekk funksjon for raskt skifte mellom hund og kart.

Kan endre ID og frekvens uten å være i nærheten av hunden

Kan slå på lys(fast/blinkende). Dette brukte jeg da hunden dro mot bilvei i mørket.

 

Negative ting:

Kan ikke være to jegere som sporer T5 båndet hvis èn har 320 og èn har Alpha100

Kun èn lader som følger med, nå er det nemlig internt batteri i håndenheten(for de som er avhengig av aggregat kan dette være utfordrende da Alpha 100 tar tid å lade)

De fysiske knappene for lyd/lys/vibrasjon kan ikke programmeres til andre funskjoner

Andre som du tillater å koble til båndet kan misbruke lys/lyd/vibrasjon funksjonen. Burde være en "master bruker for slikt" Hunden min likte dårlig vibrasjon og vi vet hva en utålmodig postjeger med en Garmin i hånda bruker tiden på(bortsett fra tlf)

 

 

Jeg byttet fra Astro220/DC40 og dette var et bra bytte. Hadde jeg hatt 320/DC50 hadde jeg ikke byttet hvis jeg ikke må ha touch. Dekning og batteri virker nesten bedre på den.

 

Jeg har meldt dette inn til Garmin.

Link to comment
Share on other sites

Andre som du tillater å koble til båndet kan misbruke lys/lyd/vibrasjon funksjonen. Burde være en "master bruker for slikt" Hunden min likte dårlig vibrasjon og vi vet hva en utålmodig postjeger med en Garmin i hånda bruker tiden på(bortsett fra tlf)

 

Dette er ikke helt korrekt. Hundeføreren kan bestemme om andre skal ha tilgang til dressurknappene eller kun sporing.

Link to comment
Share on other sites

2,5 sekunders oppdaterings tid er veldig bra på fuglehund,dessuten fint å se jaktkameraten på skjermen, på han er oppdaterings hastigheten 5 sekunder.

Har hatt den amerikanske modellen i 2 år og kjøpte den Norske nå.Men garmin har gjort en alvorlig feil ved ikke å gjøre den kompatibel med dc 40 og 50.Ingen kjøper alpha 100 i mitt distrikt de kjøper 320 fordi mangehar denne fra før.Denne blir en ny fiasko inntil de får en ny programmvare som gjør at de kan ta imot signaler fra dc 40-50 sammen med 320.Garmin gjorde samme feilen med rhinoen som ikke hadde sikringskanalene,da var den dømt til å misslykkes.Virker som Garmin ikke har verken kunnskap eller innterresse om hvordan vi jakter i Norden.

Men Alpha 100 er helt klart en bedre peil enn 320.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...