Jump to content

Greit.. Raudnakke klarer visst ikke livet uten prosjekter..


Recommended Posts

Jaja..Gamle sirkushester og duften av sagflis.. Er noe rart med det..

 

Som de fleste av dere kanskje har registrert, har det vært ganske så stille

 

fra meg på prosjektfronten en stund.

 

Forklaringen er at jeg har levd en ganske så nomadisk tilværelse et par år, pendla

 

som en annen fløttsame mellom sør- og nordnorge og vært relativt hyppig nede på

 

kontinentet.

 

Noe egnet verksted har jeg heller ikke hatt i denne perioden, så børsearbeid har

 

begrensa seg til lette trerestaureringsjobber for andre. Treigt har det også gått med disse...

 

Nå har jeg omsider slått meg sånn nogenlunde til ro her nede på sørlandet i

 

ny bopel og sannelig fikk jeg innredet meg et arbeidsrom igjen..

 

Jeg begynte egentlig på ferdigstillelsen av et par pågående oppdrag, og nærmer meg

 

sluttføringen av disse. I tørke/herdeperioder begynte jeg sånn smått

 

å pakke ut av kasser fra gammelsanatoriet og minnene strømmet på sammen med

 

godfølelsen. Lysta på et prosjekt til meg sjøl kom snikende...

 

 

Jeg kontstaterte ganske fort at jeg, for å redusere evt. flyttelass, hadde solgt unna

 

store deler av mitt engang relativt store lager av ting&tang som var tiltenkt

 

fremtidige prosjekter..

 

 

Planen var vel å finne en gammel Kipplauf og gjøre noe ut av den, men selv om jeg

 

sikkert har vært innom tredjehvert børsemakerbakrom i Tyskland det siste året

 

fant jeg aldri noe egna som prismessig var innen rekkevidde..

 

 

En morgen jeg logga på forumet fanget mitt øye ei børse i 7x57Mauser som var til

 

salgs. De som kjenner meg vet at jeg er en overordentlig 7mm frik, og dette klassiske

 

kaliberet var noe jeg hadde ønsket meg temmelig mange år.

 

 

Jeg igangsatte vel en gang et prosjekt på en Pre-Adolf M98-kasse, men børsemakeren

 

som skulle gjøre pipejobben forsvant til en jobb i utlandet og siden har jeg ikke hørt

 

noe mer om den børsa.

 

 

Vel..tilbake til det angjeldende prosjektet. Kontakt ble etablert med

 

selger, bilder ble oversendt og tenninga kom umiddelbart.

 

 

Børsa er ei Brno Mod 21 fra 1954 og den hadde attpåtil fått et nytt 60cm løp

 

montert.. "Kjøper'n", var beskjeden til selger etter en kjapp telefonsamtale..

 

 

M21-01.jpg

 

 

Sentraliseringa av søknadsbehandlinga hos Onkel Blå har definitivt ikke gitt noen

 

fordeler for oss jegere og skyttere, men etter et par-tre telefonsamtaler med dem og

 

selger fant vi en løsning som førte til at denne ankom sanatoriet i går.

 

 

Brannvesenet stengte banene rundt her denne uka pga. brannfare, så børsa havna likegodt

 

direkte på benken.. Fininspeksjon ble utført og en grov plan begynte å ta form..

 

 

Stokken er ikke verst til å være et østeuropeisk våpen fra 50tallet.. Smekker

 

og uten svinerygg..Den kan nok med litt arbeid duge frem til jeg finner ut hva jeg

 

skal gjøre ut av skjefting.

 

 

M21-02.jpg

 

 

Under noe kulebytting med en annen Kammerbruker nevnte'n noen montasjer han

 

hadde fått med et sikte han hadde kjøpt. Da han sa 19mm våkna jeg, og montasjene ble

 

sendt sammen med kulene..

 

Denne børsa har innfrest spor type 19mm, og da jeg for en stund siden anskaffet meg en

 

Meopta Meopro måtte jeg jo se åssen dette passa i hop..

 

 

M21-03.jpg

 

 

Passa jo utmerket det der.. Det får duge til jeg finner ut hva jeg skal gjøre ut av

 

siktemidler..

 

Hevarmen er jo ferdig Customisert fra fabrikk:

 

 

M21-04.jpg

 

 

Andre customdetaljer som rembøyle på løpsbånd etc. er også standard fra fabrikk.

 

Ladegrep og slikt er meget bra og glatt på denne..Nesten tilbøyelig til å glemme at

 

dette er en sivilprodusert Small Ring Mauser, men den er ganske så velmaskinert

 

sammenligna med militærutgaver eller moderne østeuropeiske M98-derivater.

 

 

Avtrekket er nok det største problemet slik børsa står i dag. Det er et to-avtrekker

 

snellertsystem der fremre er et vanlig trykkpunkt til mekanismen spennes opp med

 

bakre. Da blir det et snellertavtrekk.

 

Jeg har kjent slike som er relativt bra på tyskproduserte jaktmausere, men dette eksemplaret

 

faller ikke i den kategorien.

 

Trykkpunktavtrekket er beinhardt og umulig å avgi et konsistent godt avtrekk med,

 

snellertfunksjonen kan i beste fall beskrives som nevrotisk.

 

Jeg får justere avtrekksfjær og gå på med nålefiler og diamantbryne.. kanhende lar

 

det seg få skikk på, hvis ikke får jeg frese ut i underbeslaget og stokken til et

 

justerbart direkteavtrekk..

 

Et bilde av "Gjøkurverket":

 

 

M21-05.jpg

 

 

Planen nå fremover er først og fremst å få børsa skytbar med et minimum av tid og kapital, siden jeg

 

har litt lite av begge for tiden. Det betyr i grove trekk å gå over stokken på sedvanlig

 

vis og få avtrekket bedre enn det er pr. i dag..

 

 

Hengsling av underbeslaget står på idelista, Skjefte ala Rigby likeså..

 

Montasje/optikk/åpne sikter..mhm..får gruble litt..

Link to comment
Share on other sites

Sånn mens jeg grubler på veien videre kan jeg jo skrive litt om kaliberet i denne børsa..

 

7x57Mauser er en original mauserpatron, skapt av Paul Mauser i 1892. Spania antok den som militærpatron året etter, og deretter

fulgte en rekke andre land på med å anta den som militærpatron. Som ventet var de fleste spanskspråklige land, men også Serbia

og boerne i SørAfrika gjorde den til sin armepatron.

 

Opprinnelig ble den ladet med rundnesa prosjektiler på omtrent 173grains som med datidens krutt ga en V0 på rundt 700 m/s..en

heller imponerende ytelse etter standarden på den tiden. Flat kulebane og moderat rekyl sammenlignet med andre militærpatroner dengang bidro til populariteten.

 

 

De som kjenner historikken bak 8x57 vet at på et tidspunkt gikk tyskerne over til spissnesede kuler. Spania fulgte, i likhet med Frankrike på med dette og i 1913 lanserte de en patron med en spissneset kule på ca 140grs. V0 steg da til 850 m/s og populariteten økte. De kom også opp med en patron ladd med en spiss 160grs kule som hadde Boattail rett etterpå. denne hadde en utgangshastighet på rundt 750 m/s..

 

Patronens rykte som en presis og flattskytende patron på lengre hold ble vel for alvor etablert under den andre Boerkrigen.

 

 

Nå er det ofte sånn at militærpatroner, spesiellt de gode, ofte også blir populære som sivile jaktpatroner. Denne er ikke noe unntak.

 

 

Den engelske børsemakeren John Rigby bygde fra ca 1900 og frem til 60tallet fine jaktrifler basert på m98-kasser han kjøpte

fra Mauser. I starten kjøpte han faktisk inn Mausers allerede berømte Sporter-modeller som Barreled Actions, Hvorpå han

skjeftet dem og merket dem med sitt navn. Ganske tidlig så han potensialet i kaliberet..mulig han også

hørte om hva engelskmennene hadde blitt utsatt for i den andre boerkrigen.

 

 

Engelskmennene forstod seg lite på det metriske system på den tiden.. De tenkte i tommer, og Rigby lanserte derfor denne

patronen som .275 Rigby High Velosity. Denne ble raskt populær ute i koloniene for sine gode egenskaper. En interessant observasjon er jo at to av de mer berømte Afrikajegerne på den tiden.. Karamojo Bell og Pondoro Taylor sammenlagt la ned flere tusen elefanter med dette kaliberet..

 

Ok.. Så mye om historikk, men hva yter dette kaliberet med dagens komponenter og hva er det anvendelig til?

 

Når vi skal vurdere hvilke ytelser det er mulig å få ut av eldre militærkalibre bør vi ta en kikk på trykkstandarden..

Denne patronen er i så måte utstyrt med to trykkstandarder.Europeiske CIP angir max kammertrykk til 3900 bar.. Faktisk 100bar mer en 6,5x55SE..

 

Amerikanske SAAMI har satt trykkstandarden til ca. 3500 bar... slik de også har gjort for 6,5x55SE.

Amerikanernes offisielle begrunnelse for dette er at det fremdeles er mange militærvåpen fra 1800tallet i sirkulasjon.

 

Norma sine fabrikkladninger samt deres ladedata er ihht. CIP, så kikker vi litt der får vi jo en liten ide..

Av fabrikkammo produserer Norma patronen kun i en ladning..156grs Oryx med en oppgitt V0 på 805m/s.

 

Ellers fås fabrikkammo fra Remington og RWS, muligens noen flere. Jeg har egentlig ikke giddet å sjekke så mye siden jeg

selv lader og har tilstrekkelig med Normahylser liggende..

 

Jeg har også liggende et par "Treklosspakker" med fabrikkammo fra Norma.. ladd med 150grs SP til 820 m/s..

 

M21-06.jpg

 

 

M21-07.jpg

 

 

Av ladedata har Norma ladninger med kulevekter fra 120 til 170 grs. der 170Vulkan er oppgitt med en V0= 806 m/s på

maxladninga. En 140grs SP kan iflg. dem også jazzez opp i 881 m/s.

 

Egnede kruttsorter fra dem er203b-204-URP og MRP Norma har desverre ikke oppgitt løpslengde for disse tallene.

 

Vithavuori/Lapua har også litt ladedata.

 

Egne beregninger og simuleringer har indikert at jeg med 60cm. pipe burde kunne dra en 175grainer opp i mot 800 m/s om

nødvendig..

Kaliberet er middels ømfindlig for løpslengde..mindre enn 6,5x55 men mer enn 8x57. Skal bli artig å se hva kronografen

viser.

 

Hva passer så denne patronen til?

 

Tja..Den klarer høyere hastigheter enn 6,5x55 med samme kulevekter, kan sende avgårde tyngre kuler enn du får i 6,5 med

fremdeles anstendige hastigheter og har en mild og behagelig rekyl..

 

Jeg ser for meg at den er anvendelig på alt norsk storvilt og avhengig av presisjon trur jeg den kan bli min foretrukne børse

til lavlandsjakt der 9,3'en jeg har på gang blir unødvendig grov.. Samtidig er den også ei grei reservebørse til reinsjakt.

 

Gruble videre..

Link to comment
Share on other sites

Aahh, endelig en kvalitetstråd! Godt å se du er i aksjon på Kammeret igjen, Raudnakke :D

 

Følte meg forøvrig inspirert av Woodstock-tråden for ei god stund siden, og gjøv løs på ei gammal hagle, som etter et mislykka forsøk med påføring av Herdins beis i mørk valnøtt fikk navnet Svarte Faen. Denne gangen skal jeg nøye meg med å bare følge med :lol:

Link to comment
Share on other sites

Får hive inn ei oppdatering her da, siden jeg rakk å beise

 

innimellom et par andre gjøremål i dag..

 

Overflata på stokken var veldig bra egentlig..Sikling og

pussing gikk på rekordfart.

 

M21-08.jpg

 

 

M21-09.jpg

 

Under den guloransje finishen fant jeg antydning til fiddleback

og selv om jeg hadde bestemt meg for en mørkere stokkfarge fant

jeg ut at jeg ville forsøke ikke bare å ta vare på den

strukturen, men også forsøke å forsterke den. Litt snev av

kjerneved ser man også ved kolbetåa og grepsavslutninga.

 

 

Jeg har glemt når jeg sist kokte min siste pose betasuppe fra

Herdins..Her i huset brukes kun en alkoholbasert farge som jeg

fremstiller sjøl. Mye bedre inntrengning, spesiellt på skjefter

som har vært oljet tidligere..

 

M21-10.jpg

 

Noen bilder fra påføring..Kontrasten er påfallende..

 

M21-11.jpg

 

M21-12.jpg

 

M21-13.jpg

 

 

Etter å ha beiset til en passende litt for mørk farge, pusses

det hele over med stålull..

 

M21-14.jpg

 

Finishen er det vel liten tvil om..Husets eget produkt

 

M21-15.jpg

 

..og allerede etter ei runde med olje ser vi at fiddleback-strukturen kommer til å komme frem..

 

M21-16.jpg

 

Stay tuned..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel egentlig nær på å levere den hagla til spiker, hvis jeg ikke finner noen som vil ha den - hvis jeg vil noen noe så vondt da :roll: Men hvis (jeg sier hvis) jeg skulle få lyst til å gjøre om noe på den, er det mulig å fjerne vannblandet Herdinsbeis som er påført tørt virke, men som nå ligger under en del lag kokt linolje? Kan jeg fex vaske gjentatte ganger i vegetabilsk terpentin til olja er borte, og så ryker beisen etter hvert også?

Link to comment
Share on other sites

Disse bildene er det rett og slett bare vondt å se :winke1: ..Grunnen til det er at jeg tidligere eide denne rifla.Den gangen hadde den original pipa i 8x57is.Dum som jeg var klarte jeg og selge den og angret lenge på det.Da jeg så den tilsalgs her på kammeret tok jeg kontakt med selgeren,men da hadde herr raudnakke allerede kjøpt den.

Trøsten får være at nå blir den helt sikkert mye finere en jeg hadde fått den :) Vi får bare nyte bildene og ønske Raudnakke lykke til med denne smekre,veldreide skjønheten.

Link to comment
Share on other sites

Du kan i det minste trøste deg med at den har kommet til et godt hjem, Jonasten... og blir tatt godt vare på :wink:

 

Våkna litt tidlig i dag morges og huska hvilken eske jeg hadde ei pose med originale mauseravtrekk med tilhørende avtrekksfjærer i. Litt improvisert kompresjonstesting med tommelen, og jeg fant et eksemplar jeg antok ville gi en nogenlunde grei avtrekksvekt. Kapping til rett lengde, montering og voila.. Det stemte :D

 

Avtrekket er fremdeles noe røft, men vi får se hva litt polering kan få til..Inngrepet til sikringen trenger også litt arbeid..

Link to comment
Share on other sites

Blir glad når eg ser nye prosjekttråder frå deg, denne er verdt å følge med på. Og beis på det treverket gjer seg, har brukt samme trikset på ein fleire våpen med lys og veldig dårlig struktur på treverket, etter oljing får den meir eksklusiv og flottere utsjåande. :)

Link to comment
Share on other sites

I dag skulle jeg ta noen bilder, olje og ta noen bilder etter oljing, men jippi...det begynte å regne før jeg fikk oljet :D

 

Jippi, fordi det har regnet så lite i det siste at jeg ikke tør prøveskyte børsa.. Olje kan jeg selvsagt gjøre innendørs :wink:

 

Bildene viser Brno'en sammen med en annen Brno jeg holder på med for tiden.. Ei sidelåshagle som jeg faktisk er begynt å bli litt imponert over...

 

Den er i likhet med M21'en et smekkert og forseggjort våpen, og sammen utgjør disse to et vakkert par..ikke sant? :wink:

 

Begge børsene er beiset med med omtrent samme farge, men hagla hadde en mørkere tone i treverket i utgangspunktet.

 

 

M21-20.jpg

 

M21-21.jpg

 

M21-22.jpg

 

 

 

Bildene viser dem etter at de har fått en del behandlinger med Sanatoriets produkter, men i nedmattet tilstand og klare for en ny påføring.

Link to comment
Share on other sites

Vel, så akkurat de siste bildene, ordrett hva jeg sa var:

Oj oj oj... oj. woav. (Stille og rolig altså).

 

Av og til får man ett slikt lite sug i mellomgulvet, selv om man egentlig ikke har lyst på rifla. Men når en følger noe fra "Skrap" til wov det var lekkert (Klassisk Raudnakke stil), så hender det at man bare må gi seg litt over. :D

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut dette Raudnakke.

Ventet på et nytt prosjekt fra deg lenge. Veldig lærerikt og innspiserende.

Det minner meg på at jeg har et par halvferdige prosjekter fra forrige gang jeg ble inspirert. :winke1:

 

Hva er best å bruke som herder etter man har lagt vått på vått med raudolje

til stokken er metta?

Link to comment
Share on other sites

En ting på denne børsa klarer jeg ikke å se sammenhengen i...

 

Meg bekjent ble M21 som standard levert med fremre rembøyle på løpsbånd.. På denne er det felt inn en pen stålforsterkning med hull til skrue og forsenkning til skruehode eller rembøylestem. På løpskanalsiden er det tatt ut til en firkantet brikke som jeg antar hadde gjenger..Denne er ikke på børsa..

 

Et par bilder:

 

M21-26.jpg

 

M21-27.jpg

 

Er det noen som har vært borti denne modellen som vet hva som har sittet her?

 

Var det noe i det hullet når du hadde den, Jonasten?

Link to comment
Share on other sites

Var det noe i det hullet når du hadde den, Jonasten?

 

Ja,det var det.Det har blitt byttet pipe på den siden jeg hadde den.Den gang var det ei kort pipe i 8x57is.Det var et slags spor i pipa med en mutter i.Skruen som mangler gikk opp i den mutteren.

Før den kom i mitt eie hadde noen også montert et diopter på den.Derfor er det limt inn en liten bit i stokken forran hevarmen.Det holder langt fra den standarden du sikkert ønsker Raudnakke,men det var det jeg fikk til den gangen.Stokken var også lakkert,noe jeg fjernet.Husker at det var en liten sprekk i treverket mellom avtrekket og underbeslaget.Om den er der enda,eller om det har noen betydning vet jeg ikke.

 

Iflg han jeg kjøpte den av,var det kun skutt 30 skudd med den.Jeg skjøt heller ikke noe særlig med den så totalt sett er rifla svært lite brukt.Pipa som nå sitter i kjenner jeg ikke til.

Link to comment
Share on other sites

OEovSVkr.jpeg

Flott med ny tråd av Raudnakke, og moro at du går laus på ei av mine favorittbørser. Det var forøvrig ein større artikkel om Brno 21/22 i eit av dei svenske våpenblada i vinter.

 

Kan bekrefte det Jonasten seier om skrue/mutter på løp, og at stokken på børsa er original. Med tanke på kikkerten på børsa di vil eg tippe at Mannlicher-hevarmen er kappa og sveisa på igjen i litt anna vinkel, kombinert med litt større utfresing i treverket? Ei form for modifisering må i alle fall vere gjort, elles ville du kun fått plass til 70-tals Pecar-Berlin-liknande "rørsikte" utan å kome i konflikt med mating.

 

Eg har mykje bruks- og eigarglede i min Modell 21. Dei siste åra har bruksverdien sigra, og i fjor gav eg opp det håplause snellertavtrekket. Det er ingen broblem å få stillt inn, men utforminga av pistolgrepet kombinert med at snellertavtrekker står så langt framme, gjorde avtrekksjobben håplaus for mine (sikker litt for korte) fingrar. Dermed blei det montering av Timney i staden. I samme prosess erstatta eg originalsikringa med ein Recknagel type "M70". Sjølvsagt heilt feil på ei nummerlik børse som dette frå 1950, men det gir i alle fall større bruksglede i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja.. :D Pen børse.

 

For meg er det heller ikke et must å beholde snellertavtrekket, men enn så lenge tenkte jeg å se hvor bra jeg kunne få det og se hvordan det fungerer når jeg får skutt litt med børsa..

 

Jeg har selvsagt tenkt både omstokking og M70-sikring..Omstokkinga trur jeg nok blir en realitet, M70sikringa er jeg litt mer ambivalent til av estetiske grunner.. I og med at min er ompipet til 7x57 er den nok ikke nummerlik mere..

 

Mulig du har rett mtp. hevarmen.. Jeg vet faktisk ikke siden den var slik når jeg fikk den. Jeg har imidlertid som mål å finne en gammel Swaro 2,2-9x42 til den etterhvert..eller noe tilsvarende fra Kahles.. Da blir'n ennå slankere og mere tidsriktig :wink:

 

Artig å se andre originaleM21 i denne tråden dog :D

Link to comment
Share on other sites

Min er ikkje lenger heilt original heller. Har bytta opne sikter med Recknagel sine "sjå gjennom" og satte på M70 sikringen. Bolten er korta og smidd litt om....dette var naudsynt grunna bruk av moderne kikertar med 30mm rør....elles kjem spaden i konflikt med okularet under repeteringen uansett kor høge montasjer eg hadde. Snellerten er der fortsatt men har tenkt å bytte den med eit Recknagel avtrekk. Slik som eg har på min nye 7x57. Snellerten er grei å bruke, men du må vite kva du balar med når du har spent den!

 

 

Slik ser sikte no....perlen framme er kvit...fann ut at det er greiest å ha kvit iom at skogen er vanlegvis mørk og det eg sikter på og... :lol:

 

 

plser015.jpg

 

 

 

Eller sette i en QD-bolt for montering av tofot ?

 

Eg er nød å kommentere dette, sorry, men det er sama som å kjøpe raud Maserati og be om å sette på hengarfeste. :cry:

Link to comment
Share on other sites

som å kjøpe raud Maserati og be om å sette på hengarfeste. :cry:
Så ille er det ikke. Jeg har da litt sans for estetikk, og siden Raudnakke skal ha denne som bruksvåpen er dette en opsjon som er både praktisk og diskret. Hadde jeg derimot sagt Picatinny-skinne for samme formål hadde jeg vært enig i karakteristikken :wink:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...