Jump to content

Afrika og kaliber.


d-sle

Recommended Posts

I alt av forskjellige kalibrer vi har i dag, hvilket mener kammerfolket er det ultimate kaliber angående The Big Five? Er det noe i att Bøffelen er det mest hardskutte?

Er vel en liten drøm jeg har det å kunne reise til dette kontinentet for og jakte på de store.

Om enn så lenge så er det morsomt å høre andres meninger om dette-)

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg skulle hatt meg en dobbeltrifle til The Big Five, hadde det blitt i 500 NE.

Som boltrifle, ville jeg nok valgt .416 Rigby eller .416 Ruger, hvor jeg personlig hadde valgt ei i .416 Ruger.

Dersom jeg ikke en elefant er målet, holder en .375 H&H eller .375 Ruger plenty etter min mening, og de kan også gjøre en brukbar jobb på elefant om nødvendig også.

Jeg har allerede ei rifle i .375 Ruger, så det får klare seg så fremt jeg ikke plutselig skulle vinne mye i Lotto og får råd til ei skikkelig dobbeltrifle :)

Link to comment
Share on other sites

Vil påstå at det mest ultimate kaliberet er det du skyter best med i klassen 375 og oppover, evt 9,3 i de land den er tillatt :winke1:

Bøffelen kan være hardskutt til tusen,men treffer du der du skal på første skuddet så legger den seg somregel ned død innen kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste, og billigste, er å satse på en boltrifle i et av .375/.416 kalibrene..

 

Dobbelrifler er moro, men det koster....og krever en annen skyteteknikk...

 

Det beste er egentlig å ha en .375/.416 boltrifle og en dobbelrifle mellom .450 - .500 NE...da har du våpen til alle situasjoner.....og sett på en Leupold på boltrifla...de tåler mest juling later det til...

 

Dobbelrifle er vel strengt tatt bare selvskreven på elefantjakt, stort dyr på korte hold....da trenger du to kjappe skudd med skikkelig grove patroner..

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg jaktet Big5(eller 6, om man tar med flodhest), men har jo en plan om å kunne jakte ihvertfall noen av storviltet etterhvert. Emnet ble behørig diskutert med noen PH-er i Sørafrika, mens sundownerne rant unna..og tankeeksperimentet har jo vært framme flere ganger. :wink:

Tror jeg vil støtte utsagnene om at det optimale egentlig er 2 våpen.

 

1: Primært til jakt på leopard, løve og muligens bøffel. Leoparden skytes jo ofte på åte, gjerne tidlig morgen eller sein ettermiddag. Åpne sikter er nok neppe det ideelle til denne situasjonen. Sporjakt på løver i noenlunde åpent terreng, kan også gi skudd på litt avstand, så et kikkertsikte er nok å annbefale.

På førsteskudd på bøffel vil nok også et lavforstørrende sikte gi bedre skuddplassering enn åpne express-sikter.

Våpenet må nesten bli en boltrifle i 375 H&H. Kikkertsikte i størrelsesorden 1-4x20 eller 1,5-6x42.

Til jakt på leopard og løve, ladd med 300-350gr Woodleigh Weldcore RN, mens til bøffel ville jeg hatt Woodleighs helmantler samme vekt i magasinet, samt en Weldcore RN til førsteskuddet.

 

2. Primært til jakt på elefant, flodhest og nesehorn. I tillegg til oppfølging og ettersøk av påskutt leopard, løve og bøffel.

S/S dobbelrifle med åpent v-skur og et stort hvitt perlekorn. 2 avtrekkere, ejektor og manuell sikring. Kaliberet er ikke så nøye,alle NE-kalibrene mellom 450 og 500 hadde nok gjort jobben, selv om 470 NE er nok det mest gangbare.

Selvsagt kunne det friste med noe større når jumbo legger inn ørene og folder snabelen under bringa, men det hjelper vel lite med en 577NE om en er livredd for børsa.

Igjen Woodleigh Weldcore RN til ettersøk på kattene, og tilsvarende helmantel til tykkhudene.

 

Det nærmer seg avreise til Sørafrika igjen, og siden det finnes 5 av de 6 store i terrenget, har jeg "kjørt safe" og utrustet rifla i 9,3x64

med både helmantler og RN blyspiss fra Woodleigh, begge i 320gr. Jeg skal i utgangspunktet ikke jakte noen av de store, men uforutsette ting kan jo plutselig skje, så det er nok greit å ha alle muligheter åpne.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...