Jump to content

Tikka T3 Avtrekk just


Mountain-man

Recommended Posts

Hei, hiver meg på denne posten, ettersom jeg nettopp har kjøpt en Tikka T3 SS.

 

Er dette noe man enkelt kan gjøre selv uten at det er noen farer forbundet med det ? Eller er det egentlig en jobb for børsemaker?

Hvis dette er noe som er lagd på en slik måte at enhver skal kunne justere avtrekket sitt, så vurderer jeg nesten å gjøre det selv fremfor å levere rifla inn hvis avtrekksjustering skulle bli nødvendig...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 6 months later...

skal ha min tikka t3 laminated til børsemaker for gjenging og montering av demper. vurdere å justere avtrekket i samme slengen. som standard ligger det vel på 1,5kg. Tenker meg at 1,2kg er passende, men det blir bare synsing.. noen som har justert sitt avtrekk eller har en formening på hva det bør ligg på (blir selvsagt smak og behag) ??

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Om man prøver seg på å justere selv, er det fare for at det plutselig dukker opp noe kryp? Mitt ligger på 1,5 kg, helt rent og fantastisk til jakt, men nå som jaktfelt- og skytesesongen står for tur, vil jeg gjerne ned mot 1,0 kg på avtrekket. Kan jeg fint gjøre dette uten å være redd for å ødelegge avtrekket?

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om d finnes andre avtrekk som passer uten tikka sitt originale? Hensikten med å bytte er å få lettere enn 1 kg avtrekksvekt...

 

PS.

 

Du vet at du får snelert til t3'n. på kostet meg det på min. ble et helt nytt våpen, kostet meg den nette sum av 2500. eneste negativet er at du dessvere må sende vpenet til filand for og få det montert og det tar tid. så bør helst sende våpenet tidlig på året for og få det til jakta på høsten. og Kan væra en fordel og ha et reservevpen i tilfelle det drar ut.

 

/Morten

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 years later...

For å måle avtrekksvekt nyttes et lodd eller en egnet fjærvekt.

Bare sånn for å nevne det; ser rundt på blant annet Robsoft at sk "slamfire" (skudd går av når bolt lukkes)begynner å bli mer forekommende rundt om på skytebaner enn det var tidligere, som følge av "moten" med lett avtrekk. DIY justering av dette er ikke alltid like vellykket tydeligvis. Enkelte våpen er mer utsatt enn andre. Hvordan det er med T3 skal ikke jeg ha noen formening om. Overlater selv slikt til børsemakeren da det ofte er like mye, om ikke mer, om å gjøre å få anleggsflater glatte med riktig inngrep og riktig vinklet enn det er å redusere fjærspenn.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...
2 timer siden, robla skrev:

Noen som har modifisert orginalt tikka t3 avtrekk med "triggerspring" fra yodaveproducts.com eller liknende? Erfaringer?

 

Ja, jeg købte ny triggerspring hjem via Yodave's hjemmeside. Skiftede uden problem i Varmint SS og CTR. Ca 90DKK pr stk inkl porto ved køb av 4-5 stk. Veldig tilfreds med det "nye" aftræk, der går ved ca 800-1000g.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...