Jump to content

.458 Utgaver


Recommended Posts

Jeg har en gammel Husqvarna rifle (M98 uten spor for klips/tommel), med en så som så stokk. Denne ble i sin tid bygget om til en .458 WinMag...

Planen er å få laget ny stokk i fin valnøtt, pusse opp pipe og kasse, trimme og fikse mating +++ slik at jeg er klar til å dra på bøffeljakt i Tanzania når jeg vinner i lotto.

 

Men, jeg vil ikke ha .458 WinMag, jeg vil ha noe annet som er .458 og som klarer 2.150 fps med en Barnes 500grs TSX kule, uten å ligge farlig nære rødt trykkområde.

 

Har kikket litt på: .460 G&A Short, .450 Howell, .458 Ruger, .450 Majoor...African...

 

Det er flere varianter av dette, men jeg finner fryktelig lite info om dem på nettet. Er det noen her inne som kjenner til disse? Er det vanskelig å få til mating? Problemer med head-space? Annet

 

Av hva jeg kan finne klarer de fleste av nevnte ca. 2.200fps med 500 grs, noen som har noe mer på dette?

Link to comment
Share on other sites

Bra prosjekt. Fant en site for grove rifler og Afrika erfaring:

 

bigbore.JPG

 

.458 Winchester Magnum and the "2150 fps" syndrome:

http://www.bigbore.org/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=9&id=3834&Itemid=0

 

#3848:

I have used the 458 win on 3 buffalo and 2 elephant. Then I have used it as backup gun on 3 buffalo and 4 elephants. My dad used it on over 50 buffalo and 40 elephant, he have stopped a few charges. So have my brother, the list can go on and on.

The 458win is more than adequate at 1850-2000fps. The best of it is you can go to the range and shoot 20 round easy with out loosing the enamel on your teeth.

Link to comment
Share on other sites

Husqvarna har ikke magnumkasser, på 30 tallet kjøpte de Mauserkasser de bygde rifler på. Den jeg har er fra midten av 30 tallet.

Jeg må sjekke litt mer, men jeg vet hvertfall noen av nevnte patroner har samme, eller nære samme hylselengde som .458 WinMag. De bare bygger på en feitere basishylse (.404 Jef, .416 Rigby), så litt større hylsevolum på samme lengde.

Det har skjedd mye siden .458 WinMag'en kom på kule og krutt fronten, så det er sikkert fullt forsvarlig å bruke den som den er. Men, jeg syns det er gøy dille med udda greior. Må bare finne riktig å satse på...men, sliter med å finne data.

 

Får sette meg ned med Quick Load og Design. Da finner jeg hvertfall ut hvilke som hav hva av lengder og volum...

 

Takk for innspill

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert både gøy og spennende med et eget kaliber skreddersydd for afrikajakten i dine drømmer, men gleden kan fort bli til dyp og kullsort fortvilelse den dagen du står på en flyplass i Afrika og oppdager at KLM har sendt kofferten med ammunisjon til Thailand isteden.

 

Problemet er at det neppe er så mange forretninger som lagerfører spesialkaliber som f.eks. din hjemmesnekkrede kaliber .459,6 Major Howell Short African Beltless Magnum....

Altså en fordel om du i det minste velger et kaliber som kan kamre en .458 Win Mag i et knipetak, for det er lagervare i de fleste av verdens land. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den .404 Jeffrey'n i M/98 mekanisme var vel i like stor grad en studie i hvor mye gods man kan fjerne fra en M/98 kasse uten å samtidig risikere både sikkerhet og funkjsonalitet. :wink:

 

Svein oppsummerte det ganske greit med at det var mulig, og resultatet var jo gjennomført bra, men at han mest sannsynlig ville valgt en annen mekanisme som baisis om han skulle gjort det en gang til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...