Jump to content

BUKKEJAKTA 2014


Castor

Recommended Posts

Fikk endelig skutt min første bukk :) En seks tagger på lokk. Utrulig spennende og må si at dette ga mersmak. Brukte 64gr psp fra winchester. Den har funket bra presisjonsmessig og i telefonkataloger men synes det ble vel mye blodtrøsk på ut siden. Men har aldri skutt rådyr før så vet ikke om det blir det med alle kuler.

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute noen runder, og 11. fikk jeg has på en flott bukk jeg har hatt under oppsyn gjennom sommeren. Trodde først jeg støkka han da jeg gikk på post (jeg vindstøkka en bukk, men syntes han så litt liten ut). Valgte allikevel å holde stand, og dro noen lokkestrofer med en eller annen gevirfløyte. Mista ganske fort trua pga. vindrettning osv, så jeg flytta meg noen hundre meter før jeg lokka videre. Prøvde en aggrsiv lokkestrategi, med en blanding av hets- og angstlyder. Etter et par minutter fikk jeg følelsen av at noe var i gjerde, og snudde meg forsiktig. Der kom bukken i fullt firsprang rett mot meg. Det ble bra hektisk, men jeg fikk en god sjanse, og 100grs ballistic tip i rundt 900ms gjorde kort prosess. Ekstra stas var det at jeg hadde med meg den 18 år gamle søstra mi som ikke jakter - hu fikk en spennende opplevelse :)

 

Hører med til historien at jeg skjøt en rev på første posten, ca en halvtime eller så før bukken dukka opp :)

 

DSCccc_0614_%28Medium%29.JPG

 

Gratulerer så mye til de som hittil har lyktes, og lykke til videre til alle! Ps. aldri slipp forbi en rev ;)

Link to comment
Share on other sites

Har flyttet til Nordmøre ila året, og her er det bra med rådyr.

Første morningen hadde jeg sittet 10 min på post når ei geit kom i full fart inn på innmarken, forsvant like fort som hu kom. Like etter kom 4-taggeren, den ble lagt i bakken fra den nye jaktstigen som jeg monterte dagen før. Rett ned i smellen! 80 m hold ca, 30.06 Norma Oryx. Høgt bogskudd, i overgang hals/bog. Veldig pent slakt.

 

( bilder kommer)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om rådyrbestanden akkurat her jeg bor er lik null i år :(

 

Har så lenge jeg har bodd her hatt tre-fire geiter fast i umiddelbar nærhet av bebyggelsen, med tilhørende bukker når brunsten slo inn.

I år...absolutt ingenting untatt en liten bukk som er sett en gang i vår.

 

Snakket med bonden, han har heller ikke sett et eneste rådyr, så den faste starten på jaktsesongen er desverre kansellert i år...

Årsaken? Kan være elendige beiteforhold i vinter, eller kanskje gaupe?

 

Men gratulerer og lykke til bukkejegere :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Blei en 6 tagger i går kveld.

Hadde vært på post lengre opp i terrenget i ett hogstfelt å lokka. Var på tur tilbake mot bilen og leite etter skoene som stod parkert i ett kratt ett sted(gikk i bare ullsokker siste stykket inn mot posten)

da denne karen dukket opp i skogkanten noe uventet.

 

Har hatt null respons på lokkingen i år, så mulig brunsten er over forlengst pga. det varme været.

 

QXJ4WWdN.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hei!

(jeg er tilbake etter over tre års pause på forumet, har brukt mer tid i skogen, og spart utrolige mengder med penger ved å ikke lese om alle nyheter og utstyr som man bare MÅ ha) :winke1:

 

Har antagelig skutt min livs største bukk på mandag.

 

Vekta rett etter koking var hele 830 gram. Etter et døgn med tørke ute i sol og vind er vekta 785gram.

 

Spørsmålet mitt er; Hvor mye tror dere den krymper?

 

Tommelfingerregelen sier vel ca 10%. Jeg har vært alt for dårlig til å notere hva vekt har blitt redusert med på mine andre bukker, dessverre. Og nå holder jeg på å bli gal av å prøve å beregne poengsum.

 

Hvis en tar regnestykket med 10% reduksjon "rett fra gryta", så blir regnestykket: 830*0,9 -90gram *0,25 = 164,25p bare på vekta. Stengene gir ca 14,5p. Og resten blir opp til dommerene ;) Vidden er jeg veldig usikker på om havner under eller over 35%, her er det snakk om millimeter som avgjør 1 eller 2 poeng.

 

Topp-ti lista er vel innen rekkevidde....

 

 

10419523_10152206057816750_283318980674892123_n.jpg?oh=4b2c75448e574a8566667c950f515000&oe=5461780F&__gda__=1416079967_ae4debd9e608ba37b35a06d49bf6ba46

 

10505276_10152209165511750_5246356347642803932_n.jpg?oh=edf6f5a4817feb6635a81e117bf9e58e&oe=546F4DF4

 

Her sammen med en gull (136p.), sølv og bronse.

10590607_10152209165771750_2080590684402831788_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt er det nødvendig å flytte seg på postene man lokker? Flyttet meg ca. 200 meter hver gang. Post 4 jeg lokket på var egentlig bare 100 meter unna der jeg først startet. Men det svarte bukken med en gang. Kan det skyldes at dette var hans revir eller er det mer sansynlig at han kom på lokken siden det var blitt skumring?

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt er det nødvendig å flytte seg på postene man lokker? Flyttet meg ca. 200 meter hver gang. Post 4 jeg lokket på var egentlig bare 100 meter unna der jeg først startet. Men det svarte bukken med en gang. Kan det skyldes at dette var hans revir eller er det mer sansynlig at han kom på lokken siden det var blitt skumring?

 

Min erfaring er at man må lokke i nærheten av bukken for å få en reaksjon. Jeg har lest om folk som lokker inn bukk fra lange avstander, det får jeg ikke til. Og om bukken går med ei gjeit så er han ikke særlig interessert, da handler det om å lokke inn gjeita (killinlyd). Jeg har lest om lokkestrategi; der man skal finne et sted der bukken ikke kan sirkle bak. Et stup i ryggen for eksempel. Vel og bra det, jeg har aldri fått respons på sånt. Det som funker er å lokke der bukken er, og da er det om å gjøre å finne steder der markeringene står tett som halg :D

Link to comment
Share on other sites

Har antagelig skutt min livs største bukk på mandag.

 

Vekta rett etter koking var hele 830 gram. Etter et døgn med tørke ute i sol og vind er vekta 785gram.

 

Spørsmålet mitt er; Hvor mye tror dere den krymper?

 

Det var en skikkelig sværing. Og så vakker! Gratulerer! Jeg skjøt en som veide 672 gram (hel skalle) tre døgn etter koking og rensing nå i mai (Polen). Hev den for moro skyld på ei vekt for noen dager siden, da var den 617 gram. Den mista altså 55 gram på drøye tre måneder. Vet ikke hvor mye den mista de to første døgnene etter koking.

 

Mange flotte bukker å se i tråden. Blir misunnelig... Men det er ikke rådyr her jeg bor og fuglejakta begynner snart. Så jeg må nok vente til våren igjen :-)

Link to comment
Share on other sites

Etter 4 dager på post kom bukken. Før dette har jeg hatt alt annet på skuddhold. (LES: geit,kje,hjortebukk, kolle, kalv, fjorårskolle, og grågås.) Det var i det minste underholdende å sitte der, og været var prima. Med andre ord balsam for en skarve kontorist.

Bukken ble skutt på 85 meter fra et jakttårn. Muligens litt lavt treff, men ene lungen og hjerte ble rammet.

Resultatet ble 25m flukt, før det ble borte blant trerekka.

Det er aldri moro å miste dyr av syne, men jeg var sikker på at vitale organ var rammet.

Når jeg kom frem på skuddplassen merket jeg den, før jeg fulgte blodsporet, og blod var der plenty av.

Etter litt leting selv, så kom en jaktkammerat og hjalp meg å finne dyret.

Vi fant dyret etter 15 minutters leting, kilt inn i mellom sikagranene. Vi måtte nesten sage oss frem, men dau var den.

Ikke noen stor bukk, men det blir i allefall middag. (liten 4 tagger)

Hjertet var knust, og ene lungen rammet. Utrolig at det hadde kommet seg såpass langt, men sånn gikk jo det.

bena gikk til ettersøkshunden vår, som ble snytt for et ettersøk. :)

*Bilde av bukk og hvor hvor vi fant den kommer.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering av mitt innlegg øverst på side 1

 

Så må jeg gratulere alle dere som har fått bukkesteik på kjøkkenbenken og hønn på veggen, for å si det slik.

Var ute en tur selv på åpningsdatoen med rifla over skulderen og kamera i sekken.

Jammen ble det en filmsnutt ut av det denne gangen også.

Om dere vil kan dere bli med på bukkejakt

Link to comment
Share on other sites

Er helt ny på forumet her så får ikke til å legge ut bilder -_-

Ble medlem den 19/8.

Har vært heldig så langt i jakten med 1 stooor 4 tagger og en helt grei 6 tagger.

Fikk idag tidlig telefon av viltnemnda ang en telefon di hadde fått, det var blitt observert ett rådyr på 3 bein på eiendommen min.

Da koblet jeg det raskt, har siden jakta startet sett 3 kje alene, så i kveld måtte jeg ut igjen å se, den kom inn på lokken men det tok tid så jeg snek meg mot den å så det var den, da var det ikke mange sekundene før den ble skutt.

Beinsplinter ut av skinnet mitt på beinet å flere ribbebein knekt. Var syyykt tynn, så har nok gått slik en stund.

Der var alt for idag :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hei bukkejeger, og velkommen til forumet. Gratulerer med bukker, og godt jobba med å ta ut det skada dyret. Bra det slipper unødvendig lidelse. :)

 

For å legge inn bilde, så må du først laste det opp på en bildedelingsside, som f.eks http://tinypic.com. Og så må du kopiere bildeadressen inn hit. Da velger dy den som har [ i m g ] og [ / i m g ] rundt seg. Uten mellomrom. Så nå venter vi spent på bilder:)

Link to comment
Share on other sites

Får vel poste her jeg og:-)

Jeg har forsøkt lokking noen dager nå uten hell. Har fått rådyr på post flere ganger men feil sort. Bukk hadde jeg en dårlig sjanse på på premieren så den fikk gå da.

Igår fant jeg ut at når de ikke vil komme til meg så får det bli omvendt. Jeg fikk sneket meg innpå en (svært nervepirrende da underlaget besto av mye tørrkvist)

Hvis bildeopplastingen funker så ser dere resultatet her..hehe

5poqe1.jpg

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fredag ettermiddag kjedet jeg meg og gikk til innkjøp av et bukkekort i Ogndalen ved Steinkjer. Det er lite innmark i terrenget, og jeg vet at de som jakter der sjelden ser dyr, og da spesielt bukk. Det er likefullt mye dyr i området, men når man drar alene, uten erfaring og i ukjent terreng så var ikke oddsen på min side. Jeg tok allikevel med meg 308'en og en nyinnkjøpt buttolo og satte meg til på det eneste jordet i terrenget.

 

Etter å ha sittet en stund konkluderte jeg med at dette måtte være et perfekt område for hjortevilt, med skog og små bekkedaler på alle kanter av det avsidesliggende gressjordet. Jeg hadde hørt at det var observert en del geiter og kje, og tenkte som så at det hadde i det minste vært gøy å sitte å se på dem til sola gikk ned.

 

Jeg satt i min egen verden i ca 1,5 time og laget kontaktlyder i ny og ne. Brunsten er over for lenge siden, men jeg hadde fått tips om at bukken gjerne kunne bli nysgjerrig allikevel. Etter en liten halvtimes opphold uten kontaktlyder ga jeg det et siste forsøk med 4-5 pip like før klokken 21.00, altså et kvarter etter solnedgang her i Trøndelag. Ett minutt eller to senere satt jeg og så i en annen retning i kikkertsiktet da jeg plutselig oppdager en bukk som står 40 meter rett foran meg og stirrer meg i senk. Hjertet hopper over et par slag før det velger å overkompensere med 400 påfølgende slag det neste minuttet. Bukken tar noen skritt frem og stiller seg opp med bredsida til. Jeg rekker å justere våpen og sittestilling perfekt i løpet av noen sekunder mens den beveger seg og alt ligger til rette for mitt livs høydepunkt. Jeg ser inn i kikkerten, og innser at alt som heter ro og kroppsbeherskelse ligger igjen hjemme. Jeg prøver å roe meg, men klarer knapt og puste, selv om jeg hele tiden har forberedt meg mentalt på hva man burde gjøre i en slik situasjon. Bukken går noen skritt, men stopper fortsatt på ca 40 meter. Trådkorset beveger seg i sirkler. Bog, bog, bog, fortsatt vitale organer.... PANG.

 

Ut av intet kommer smellet. Et godt tegn for min egen del, iallefall på skytebanen. Bukken hopper til værs og løper 20 meter før den forsvinner ned i den samme bekkedalen som den kom fra. Jeg klarer knapt og puste, og 10 sekunder etter smellet ringer jeg en kompis for å snakke og få ut alt av tanker i hodet. Han gir meg noen tips og etter en aaaaaalt for lang stund finner jeg endelig blodsporet. Det går mot nattemørket, så en annen ivrig kompis kjører oppover for å hjelpe meg å lete og evt. slakte. Dyret finner vi 40-50 meter lengre bort og deretter oppstår det noen homoerotiske hendelser fra meg som ikke bør omtales senere ;)

 

Dette ble et langt innlegg, men det var uansett en ufattelig jaktlykke som knapt kan beskrives. Håper jeg aldri når det punktet der jeg blir likegyldig iallefall, for denne følelsen er verdt å jakte på senere også!

 

DSC_0396.JPG

 

DSC_0408.JPG

 

(mulig det finnes noen triks for å snu bildene her, men de er iallefall rett vei hvis man trykker på dem :) )

Link to comment
Share on other sites

Takk for det! :D

Første hjortevilt i Norge iallefall. Har skutt whitetail i USA og også en hjort i Skottland, men alt har vært i regi av noen andre. Har aldri opplevd å kjenne det så brutalt på kroppen som nå, til tross for at whitetailen ble skutt på 10 meters hold fra tree-stand med compound-bue.

 

Det sagt så har jeg i alle år vært ivrigst på fugljakt, og da primært skogsfugl de siste 4-5 årene grunnet de store svingningene i rypebestanden. Röslern har kun stått for et og annet gåsefall, så det var godt og endelig få skutt den inn ordentlig etter 4 år med mye tid i våpenskapet. Satser på nye smell når jeg er så heldig å få være med på elgjakt i oktober :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...