Jump to content

BUKKEJAKTA 2014


Castor

Recommended Posts

Forbredelsene i forkant av årets bukkejakt er godt i gang.

Spaning ute i busken og ikke minst skytetreninga er sånn ca i rute.

 

Kommer til å legge ut oppdateringer i form av innlegg inneh. bilder og korte filmsnutter med ujevne mellomrom.....så følg med.

 

 

Oppdatering 16.06

Var en tur på skyetbanen forleden, for å skyte inn jakt-riflene mine, slik at alt er tipp topp i god tid før bukkejakta :mrgreen:

Dere kan være med en tur med på skytebanen om dere vil ved å trykke på

linken.

 

Bukkejakta 2011og 2012 ga forresten bra resultat, men 2013...ja da ble det motsatt. Ingen bukk i 2013

Har funnet ut at moderasjon og måtehold er veien å gå om man vil høste bukk. Man må tillate at de vokser seg til.

 

På bilde under ser dere resultatet av bukkejakta i 2011 og 2012.

Fikk de bedømt på årets Villmarksmesse på Lillestrøm og hadde trua på Sølv og Bronse, men jammen ble det en Gull (2011) og en Bronse (2012) mao en behagelig overrraskelse.

IMG_0938_zps3ba990ba.jpg

 

 

Oppdatering 01.07

Har hatt mange spennende møter med rådyra i vår/sommer. Filmkameraet er bestandig med og jammen har det blitt en del møter med dyra som til og med er festet på film.

Vanskelig å beskrive disse møtene via korte filmsnutter, men jeg opplever det veldig intenst.

 

Kan jeg få lov å ta dere med på en såkalt "visualisering"?

Lukk øynene og tenk at dere bor landlig til, setter dere ned i stressless'en, legger beina på fotskammelen, fyller opp litt vin i glasset....fortrinnsvis rødvin for min del, titter ut stuevinduet, ser ut over viltåkeren og ser dette

 

 

Oppdatering 16.07

Mange turer ute i rådyrskogen og nye spennende møter med rådyra festet på "film"

I fjor ble begge killingen til geita i rådyrskogen knertet av slåmaskinen. Var veldig spent på hvordan det hadde gått i år.

Jeg hadde observert geita ute på jordet med tvillinger for noen dager siden og tok turen innom bonden for å "advare" han ang disse killingene. Joa han skulle passe på sa han.

Var derfor veldig spent på hvordan det hadde gått med småkrekene etter førsteslåtten.

Om dere gidder så klikk på denne

så ser dere hvordan det har gått.

 

 

Oppdatering 01.08

Kun dager igjen nå dere. Kan det være ca 10 dager eller noe slikt :mrgreen:

Er stadig ute i busken for å spane bukk.....og bukken og kjærestene hans + avkommet er svært så fotogene.

Spasmer i avtrekkfingeren nå, men jeg tviler på at det blik bukkefall på meg. Bukken dere har sett noen filmsnutter av går skuddfri i år. Gir den ett år til for å se hvordan den utvikler seg. Om den utvikler seg til en 6 tagger neste år, er dette en klar medaljekandidat.

Det er kun denne bukken i området, da han kontant og uten den minste nølig rævkjører den andre bukken veggimellom.

Merker han er mer "på" nå om dagen, enn for kun få dager siden. Han har "prøvekjørt" og prøver titt og ofte å prøvekjøre den ene kjæresten har jeg sett, men jeg tror ikke han har hatt seg skikkelig enda.

 

Nuvel...nok om det...hadde en meget intenst møte med denne bukken (the Boss) for noen dager siden.

Om dere orker, så trykk

så ser dere hvordan det gikk.

Skikkelig spennende var det.

 

 

Oppdatering 18.08

Var ute en tur på åpningsdagen den 10ende, eller rettere sagt på kvelden den magiske datoen, på jakt etter bukk, medbringenede både rifle, kamera, myggolje og en god dose tålmodighet. Nesten alt medbringende i sekken kom til nytte.

Om dere vil, kan dere bli med på bukkejakt, ved å trykke på

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da var helga over og jeg har fått hentet inn bildene fra 3 kameraer, resultatet på bukkefronten blei 2 forskjellige returbukker, 3 fjorårs spissbukker, ett bilda ev noe som ser ut som en brukbar 6 tagger men denne skal få gå og spre genene sine ei stund til :D

Sist men ikke minst har den kjempe bukken som har reddet livet pga størrelse ,og det at jeg mistenker at han er far til minst 3 generasjoner med trillinger på samme geita :D dukket opp på samme plassen som vanlig.

I år er geviret tydelig tynnere og gamlefar er nok på returen. Denne har jeg hatt trådkorset på 5 ganger de siste 3 åra , og bikkja har sendt den rett i fanget på meg i klingende los et par ganger på fint haglehold.

Har holdt igjen fram til nå .Men i år er fredninga opphevet, blir nesten lit vemodig om det klaffer :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Takk takk. Hyggelig med slike tilbakemeldinger.

Ført vil jeg si at jeg er helt fullstendig amatør på dette området og at det er en rimelig bratt læringskurve med stort forbedringspotensiale :mrgreen:

 

Jeg merker at det å filme ymse, gir meg veldig mye tilbake, både ang selve forberedelsene, opptak og ikke minst det å redigere opptakene og få det til å bli en severdig filmsnutt.

 

Min utfordring nå et at disse filmsnuttene en en lille smule for lange. De bør ikke være lengere enn ca 5 minutter om de skal være nogenlunde severdig.

Pleier å teste på barnebarnet før jeg legger disse filmsnuttene ut. Han pleier å bli lei etter ca 2 minutter, så den dagen han følger med i 5 minutter blir det mange treff ut av det :mrgreen:

 

Ang utstyr så bruker jeg et Canon sx50 kjøpt brukt på finn.no

Litt mindre fallhøyde å kjøpe brukt på finn.no enn å kjøpe nytt, om en finner ut at dette ikke er noe en vil drive særlig lenge med.

Sx50 er i praksis ei motorisert telelinse med 50x optisk zoom, noe en fort finner ut at en trenger. Kunne gjerne hatt 100x optisk zoom for min del. Etter min amatørmessige vurdering gir dette kameraet - for det er et kamera med filmfunksjon, brukbare opptak i forhold til kostpris, sett ut fra mitt ståsted.

En god tripod er et must fant jeg rimelig fort ut, så nå,har jeg investert i et Manfrotto 502H videohode og Nest Carbon stativ, type traveller ett eller annet. En smule overkill i forhold til utstyret på toppen, men det gir veldig stødige og fine opptak synes jeg. Særlig om objektet er i bevegelse. Får liksom fin flyt i bevegelsen/e.

 

Håper nesten at dette ikke er noe jeg blir like interessert i som skyting og jakt, for da ruller kronasjene fortere ut av lomma enn det som er sunt for husholdningsbudsjettet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er i alle fall full rulle med brunst om dagen.

Håper den ikke er over før bukkejakta starter.

 

Igår så jeg flere bukker i full gang på dagtid på jorder og åpne områder for å sjekke tilstander på geiter og hevde revir.

Så også en bukk som hang tett på ei geit midt på dagen.

Alt tydet på at parringen skulle finne sted meget snart når jeg så dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt meg ut i terrenget jeg har fått tildelt til bukkejakt. Er ikke store terrenget, da det er oppdelt i foreningen. Har aldri vært inne på terrenget, men kun sett på satelittbilde. Er skogsterreng, men kan se ut som et område som er åpent hvor jeg planlegger å kanskje sette opp en jaktstol i et tre.

 

Hvilke forhåndsregler må jeg ta før jeg beveger meg ut i terrenget? Er det best å få dette unnagjort fortest mulig nå før jakta og unngå tråkking dagene før jaktstart?

 

Minst mulig tråkking rundt om kring? Tror uansett det er en del turgåere og folk som trener hund i området.

 

Fungerer det å sette opp saltstein selv om det ikke er vann eller bekk i umiddelbar nærhet?

Link to comment
Share on other sites

Hei wickwire, det ser nesten ut som det gir like mye svar å rope i skogen som å skrive i denne tråden.

 

Det virker som du er litt skeptisk til å tråkke inn i området rett før jakta. Det ville jeg også vært. Min erfaring (synsing) er at rådyr som er i nærheten av mennesker er (mye) mer tolerante, samtidig så tror jeg også de er vare for aktivitet i områder hvor det aldri går folk. Dvs at de vil legge merke til om det blir aktivitet på ei hogstflate hvor ingen pleier å gå. De er vare for forandringer. Jo nærmere jakta jo mer forsiktig bør jegeren være. Jeg går ikke inn i de områdene jeg har tenkt å postere/smyge de siste tre-fire ukene før jakta. Jeg ville vurdert fordelen av jaktstolen mot ulempene over. Hvis det er svært vanskelig å få gode poster uten jakttårn ville jeg kanskje satt det opp likevel, men dette blir en for/mot vurdering som bare du kan ta. Jo før du setter den opp jo bedre.

 

Saltstein vet jeg lite om, men jeg ville ikke satt opp en saltstein nå.

 

I morgen dukker den 10. opp på langtidsvarslet for yr. Det kommer til å bli supermåne:)

Link to comment
Share on other sites

Om du evt. skal gå inn i terrenget for å sette opp en jaktstol, bør du gjøre dette så fort som mulig og gjøre det midt på dagen.

Da vil du være minst forstyrrende for dyrene og dyrene har en del dager før jakta begynner å roe seg ned på og gjenoppta sine vanlige rutiner igjen.

 

Saltstein ville jeg absolutt ikke satt opp nå.

Ofte trekker du også inn mye elg, som fort gjør at rådyrene blir mer forsiktige med å komme til stedet pga elgene.

Link to comment
Share on other sites

Forberedelsene er gjort, rifla er skutt inn og sekken er pakket! Om noen timer bærer det ut i skogen for siste rekognosering og bestemme søndagens post.

 

Har to bukker på kvota, og vet om 3 bukker i området som jeg med mitt svært utrente øye vurderer til bronse/sølv. Lover godt og gleder meg som en unge på julaften! Blir også spennende å teste den nye Zeissen. Har levd på en gammal haug bestefar kjøpte på 70-tallet. gjorde jobben, helt til den takket for seg den dagen jeg skulle skyte opp...( :evil: )

 

Før jordene er tresket skal jeg prøve meg på smygjakt for første gang, og må si at jeg er nervøs for det. Jeg sliter med å bevege meg stille nok rundt i huset når resten av familien har lagt seg, så vi får se! Blir nok noen bilder! :D

Link to comment
Share on other sites

Rifla fintuna! Tikka M55 Lux/.308w/Zeiss Classic 2,5-10x50 ret 60./Barnes tsx 130 grs gikk tre i samme klistrelappen i dag.

Har dyr rundt tunet her. Ikke bestemt helt hvor jeg skal postere første økta, men i løpet av de første par-tre dagene blir det vel en sjanse får jeg håpe.

Vet om minst to bukker. Ikke store, +- 15 kg. Det er fint i frysern uansett.

Rifla:

IMG_5996.jpg

Link to comment
Share on other sites

Får håpe værvarslet ikke er helt korrekt. Er plutselig meldt sørvestlig vind. Om det er tilfelle i området mitt er det katasrofe for min del. Alt annet en vind som har retning vest i seg. Men satser på at regnet som er meldt frem til 06 stemmer. Kan gjøre det lettere å komme seg ut på posten lydløst.

 

Har oppstått problemer med lån av kjøle. Må jo planlegge slikt før man risikerer å stå med en bukk. Har mulighet til å henge det i 15 grader første døgnet, men etter dette sliter jeg litt nå. Kjøleskap er jo ikke anbefalt, men kan det henge i kjøleskap med åpen dør og godt trekk i rommet. Eller skaper det mye kondens i skapet?

Link to comment
Share on other sites

Når anbefales det å være på post søndagsmorgenen? Sol opp 05:19. Vurderte først å gå ut på post sent på kvelden. Men det vil vel bare sette mer lukt av meg.

 

Det pleier vel å bli lyst ca klokka 4 i Osloområdet mener jeg å huske. Så å være på post litt etter 3 er nok ikke dumt vis du vil la terrenget roe seg før det blir lyst. Vinden er ikke helt heldig for meg heller, sitter med vinden i ryggen. Sitter høyt i ett tårn så regner med at det går greit. Har hjulpet flere kompiser å sette opp tårn og alle vil sitte med vinden i ryggen som som vinden blir som den er spådd nå.

Link to comment
Share on other sites

Får håpe værvarslet ikke er helt korrekt. Er plutselig meldt sørvestlig vind. Om det er tilfelle i området mitt er det katasrofe for min del. Alt annet en vind som har retning vest i seg. Men satser på at regnet som er meldt frem til 06 stemmer. Kan gjøre det lettere å komme seg ut på posten lydløst.

 

Har oppstått problemer med lån av kjøle. Må jo planlegge slikt før man risikerer å stå med en bukk. Har mulighet til å henge det i 15 grader første døgnet, men etter dette sliter jeg litt nå. Kjøleskap er jo ikke anbefalt, men kan det henge i kjøleskap med åpen dør og godt trekk i rommet. Eller skaper det mye kondens i skapet?

 

Om du henger dyret i 15 grader det første døgnet slik at det får kjølt seg ned til den temperaturen og får en tørkehinne, skal det gå fint å henge/legge grovparterte deler i kjøleskap med litt gløtt på døra.

Jeg har også gjort det med døra igjen.

Om du skal ha det i kjøleskap med lukket dør, anbefaler jeg at du skrur opp temperaturen til 8 grader i kjøleskapet.

Da trenger det kun 4-5 døgn til det er ferdig mørnet.

 

Om du har plass, anbefaler jeg at du får tak i et brukt høyt kjøleskap som du lager lufting i og monterer ei lita vifte.

Du kan så montere ei stang i kjøleskapet som vilt kan henge fra.

Da har du ei lita egen kjøle som fungerer godt til et rådyr eller to.

Link to comment
Share on other sites

en skål med fuktig grovsalt i kjøleskapet vil gi deg passende luftfuktighet (+/-70%).

 

Men; slik du beskriver det vill jeg bare skjært ned dyret etter et døgn; pakket (i vakumposer om du har) ogmodnet fileter og steiker i kjøleskapet; og bearbeidet resten til hva en nå skal ha det til og fryst det ned.

 

 

Mørning hjemme

Det er ikke så lett å mørne kjøtt selv, men det er allikevel til en viss grad mulig. Hele dyr eller hele stykningsdeler kan henges opp til mørning på et kaldt, mørkt og luftig sted. God hygiene er ekstra viktig. Tørr overflate på kjøttet hindrer grobunn for bakterievekst.

 

Kjøtt kan også mørnes i kjøleskapet, og det er viktig at kjøttet ligger tørt og luftig. Den beste metoden for å mørne kjøtt i kjøleskapet er å pakke det inn i matpapir, og legge det på en rist så det kommer luft til rundt hele kjøttstykket. Kjøtt må ikke mørnes i plast eller tett folie, dette blir et fuktig miljø hvor bakterier vil trives. Sjekk kjøttet daglig, og se, lukt og kjenn på steder hvor fuktigheten kan holde seg (kroker og folder). Oppdages et enkelt sted som begynner å bli sleipt, kan kjøttet vaskes med sterk saltlake slik at kjøttet kan mørnes noen dager til.

 

Grunnregelen for mørning er 40 døgngrader, som betyr lagringstemperatur ganger dager = 40. Eksempel: Med kjøleskapstemperatur på 4 grader, og 10 dagers mørning, 4 x 10 = 40 døgngrader. Mørning i temperatur over 8 grader anbefales ikke.

 

Kjøtt som skal mørnes må være ferskt, friskt, og ikke ha vært frossent. Det er også viktig å være klar over at det ikke er alt kjøtt som "lar seg mørne". Mindre mørt kjøtt som bankekjøtt, nakke og bog blir aldri til mørt biffkjøtt uansett hvor lenge det mørnes

http://ndla.no/nb/node/7087

 

 

litt her også; http://www.renmat.no/oppskrifter/vilt/h ... -vilt.aspx

Link to comment
Share on other sites

Bukkejakt; varmt, mygg, fluer, fuktig, veldig fuktig, veldig varmt eller vomskøten for alt jeg vet :roll:

 

Jeg har mørna rådyrkjøtt på mange vis, men når jeg så spørsmålet så kom jeg på noe jeg tenkte på her om dagen - rådyrkjøtt er jo mørt (aldri smakt seigt rådyrkjøtt) - TRENGER man å mørne det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når anbefales det å være på post søndagsmorgenen? Sol opp 05:19. Vurderte først å gå ut på post sent på kvelden. Men det vil vel bare sette mer lukt av meg.

Starter bukkejakt i morgen den 10-de?

Bukkejakta starter om 2 timer og 45 minutter, men da er det vel heller kummerlige lysforhold.

Link to comment
Share on other sites

+1 :mrgreen:

 

Ble operert for blindtarmsbetendelse på torsdag så formen tillater ikke jakt enda :cry: det passa jo jækeli bra, spesielt i år som jeg har speida ut 4 forskjellige bukker... Er jo julaften x1027 liksom :P så i mellomtiden må jeg sitte inne å lese jakthostorier :P

Link to comment
Share on other sites

Oi, det gikk fort! :shock:

Etter bare noen få minutters lokking med Kristoffer Clausen sin lokkefløyte

kom en flott bukk stormende inn mot posten der vi satt.

Hoppet elegant over et gjerde før den stoppet bak et steingjerde 50m fra oss.

Etter litt spaning fra bukken, og mer lokking fra meg, kom den over i et mandig byks, som for å vise seg fram skikkelig.

Først stoppet den med fronten midt imot, men etter et par byks til stoppa den på et siste pipt i fløyta mi.

Breisiden til og BANG!

Den rusa ut, hoppa elegant over steingjerdet igjen og ut av synet. :o

 

Litt i stuss, men på skuddplassen så vi fort lyst rødt blod og "lungemos"

Den hadde kommet ca 30m over på naboterrenget før den klappa sammen.

På under et kvarter var årets første rådyrjakttur her i Norge over for min del.

Og kona, som eg helt "nyutdannet" jeger i år fikk aldri gjort annet enn å se forbløffet på.

Neste bukk får bli hennes, men denne ble min!

:lol:

10590441_10152189056185064_201597807456805866_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 timer sku bukkejakta ta i år. Satt ved post 2 ved ett jorde og lokka i ca 30 min før jeg bestemte meg for og rusle bort til ett grønt og fint jorde ca 100m lenger borte, på veien kom denne karen meg i møte og gikk rett i bakken på 5m hold. Ganske bra puls der jeg satt og så den komme!!

 

1920032_10154472855340597_4258214796332379058_n.jpg

 

70gr Barnes TSX i 1070m/s rett i adamseple gjorde kort prosess. Denne kombinasjonen har jeg nå skutt 4 bukker med og alle har gått rett i bakken og gitt meg pene slakt(utrolig nok)

 

 

(Har en bukk til i ett annet terreng så kanskje blir det fler:)

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Etter en litt travel sommer, så har ikke forberedelsene til årets bukkejakt vært de beste. Var borte å tittet på det ene tårnet for noen dager siden, og det hadde grodd ned ganske mye, så en del av skytevinklene så var det buskas i veien, men satset på at det skulle gå bra. Jeg hadde og fått rotet vekk buttoloen siden i fjor, så jeg bestilte en Klaus Dremmel rådyrlokk som jeg fikk på fredagen. Jeg har aldri vært noe god til å lokke, og har aldri skutt bukk på lokk, så jeg satt litt foran dataen og prøvde å herme etter videoen jeg så på Storfangst.no uten at jeg egentlig syns det lignet noe veldig. I dag tidlig prioriterte jeg en tur etter gåsa, men planla å ta en tur ikveld, måtte bare i noe familiegreier først. Klokka 20.00 får jeg lurt meg unna og kommer meg hjem og skifter, røsker med meg børsa og tok med lokken også, selv om jeg syns jeg ikke fikk den til noe særlig.

 

På vei ut til tårnet som står i jordekanten, så ser jeg ett enslig rådyr ca 500-600 meter unna tårnet der jeg har tenkt å sitte. Bukk var det første jeg tenkte, trekker meg vekk da jeg har på følelsen at rådyret står å titter på meg. Bestemmer meg for å krysse igjennom skogen og gå på jordet som ligger på andre siden av skogen bort til tårnet. Klatrer opp i tårnet og ser at det er mye kratt rundt tårnet som er i veien, uansett var det for sent, så satt meg ned å ventet ett par minutter.

 

Hadde egentlig planer om å sitte en halvtime før jeg begynte å lokke, men så lenge jeg hadde sett bukken, tenkte jeg at jeg skulle prøve før bukken gikk videre. Jeg var usikker på hvor det hadde blitt av den, da det er en bakkekul som gjorde at jeg ikke så ned til bukken fra tårnet. Blåser noen ganger og syns det høres helt jævlig ut. Blåser kanskje 20-30 sekunder, hva jeg egentlig prøvde å etterligne vet jeg ikke, men det ble jo en slags lyd. Sitter å speider utover, men ser fortsatt ikke noe. Plutselig hører jeg det kommer noen på en sti som går 150 meter fra tårnet, denne stien er på motsatt siden av der jeg så bukken. Joda, der kommer det 3 damer, og de snakket med symøtestemme, så de hørtes veldig godt for å si det slik. Jaja, nå kommer det i hvert fall ingen bukk. Damene får krysset jordet og kommer seg inn i skogen, og det blir stille igjen. Plutselig står bukken der, ca 120-140 meter unna meg, ser helt grei ut, og tenkte at den tar jeg. Eneste problemet var at jeg hadde gården som bakgrunn . Tok frem lokken igjen, og tenkte jeg skulle prøve ett blås i den igjen, se hvordan bukken reagerte. Og bukken reagerte momentant, løftet hodet og tittet mot meg, blåste ett par ganger til, fortsatt så syns jeg det hørtes helt feil ut. Og bukken kom i rask gange mot meg, problemet nå var å finne en åpning i buskaset, bukken kommer nærmere og nærmere, der på 20-30 meter så har jeg en åpning, lar skuddet gå, skyter bukken rett forfra, den kaster seg rundt på ryggen. Spretter opp og løper av gårde, etter 40 meter går den i bakken. PUUUH, syns aldri det er noen god følelse når dyra løper videre, selv om jeg syns jeg hadde ett godt treff. Går bort og ser at det er en helt grei spissbukk, ser litt på den og tenker i dag, må jeg ha hatt skikkelig flaks. Alt klaffet.

 

Flaksen varte helt til jeg skulle flå det, jeg trodde kula hadde splintret eller noe slikt, da jeg syns jeg så 2 utganshull, men det ene hullet viste seg å være en skade, minstenker at det har sloss med en annen bukk og blitt stanga. Dette har det gått betennelse i så denne skrotten blir nok revemat.

10491994_10154584392305105_6310913879818051423_n.jpg?oh=888bab356cb5f64ea4e014174d072e6a&oe=54630BC5&__gda__=1415577457_3dbd324bdd7d990bcc3a7e338ef04a25

1554526_10154584392360105_2546638206270075372_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rett etter halv seks i dag tidlig så spottet jeg en fin bukk som var på vei vekk fra meg. Jeg gav fra meg noen lokkelyder og du skulle sett reaksjonen! Det var som om han fikk en rakett bak og han bråsnudde og kom direkte mot meg. Han stoppet opp på rundt 50 meter og han fikk en kule i seg. Han landet på stedet hvil og reiste seg aldri mer igjen.

 

premierebukken_zpsf26e1aef.jpg

 

Vi forflyttet oss deretter til et annet terreng og jeg ble sittende og halvsløve i morgensola. Dette stedet er en av de faste trafikkårene til bukken hvor han patruljerer grensene sine. Jeg satte meg inntil en stein og hadde utsyn både til høyre, venstre og rett fram mot ei lita såte. Jeg lokket litt innimellom men det var helt tyst.

Etter å ha sittet og glippa med øynene i en times tid så fikk jeg brått øye på noe brunt i venstre øyekrok. Det var bukken! Han kom beitende inn fra skogsbrynet og jeg satte meg bedre til rette da jeg tenkte han kom til å passere enten foran eller rett bak den lille såta. Så feil kan man ta!

 

For brått forsvant han ut av syne noen minutter og jeg sveipa området med øynene uten å se noe til ham. Før han plutselig kom i bestemt gange rett mot der jeg satt! Helledussen; jeg fikk såvidt vridd rifla over til venstre før han var på kloss hold. Han hadde utrolig nok enda ikke oppdaget at jeg satt bare noen få meter fra ham... Det hele gikk så sabla fort at da jeg trakk av var han på TO meters hold :shock::shock::shock: Det var helt sykt!

 

Bukken fortsatte forbi meg etter skuddet og jeg måtte vri meg 180 grader rundt i en fart for å se hvorvidt han kom til å legge seg eller om jeg måtte til med et oppfølgingsskudd. Det ble heldigvis ikke nødvendig; han segna om etter bare 15 meter.

 

Tara drever fikk lov til å spore fram til bukken, fin trening for henne selv om det var kort :)

 

 

bukk2mTara_zps476f521b.jpg

 

tobukker_zps18aa7b12.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke dårlig, Jaktlykke! Gratulerer! Hvor har du vært i landet i dag da? Har du slike dyr

på SV-landet?

Ang. sporing inn på fallet, så var det høydepunktet for meg i kveld!

Skjøt en liten bukk. Såg ikke hvor den ble av da jeg brukte rifle uten demper.

Rett hjem og hente Luna (blitt 8 mnd nå). Kjører mot fallet og stopper et stykke unna

for å ta på sporsele. Da skal jeg si Luna blir ivrig! Og med god hjelp av vinden var det

lite problem for ho å gå seg på bukken. Den hadde gått rett ned etter et høyt bogskudd

med 130 grs tsx/v0 890 m/s. Kjempefint slakt!

IMG_5391.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fine bukker alle sammen :)

Desverre har jeg ikke bukkejakt i Norge i år, så jeg må vente helt til lørdag morgen den 16ende når bukkejakta starter i Sverige.

Det blir kun 1 1/2 dagers jakt da jeg skal ha med meg ungene og det er skolestart på mandag.

Regner ikke med å få skutt så mange bukker når jeg skal ha to unger på 5(jente) og 8(gutt) på slep, men vi får se hvordan det går :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fine trofeer bukkejegere :clap:

 

Flaksen varte helt til jeg skulle flå det, jeg trodde kula hadde splintret eller noe slikt, da jeg syns jeg så 2 utganshull, men det ene hullet viste seg å være en skade, minstenker at det har sloss med en annen bukk og blitt stanga. Dette har det gått betennelse i så denne skrotten blir nok revemat.

 

Jaggu bra du fikk tatt liv av den bukken Carl-gustav12 for det så lite godt ut ! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Lokket for første gang, på min første jakt i går. Bare sett litt youtube videoer. Hadde flere feiltrykk på buttoloen. Og skjærende lyd på Nordik Roe, siden den ble våtav spytt. Men bukken svarte tilbake. Fikk også mye svar fra kråker en storfugl jeg aldri klarte å lokalisere.

 

Så enten var det flaks eller så bryr de seg ikke så mye om en feillyd i ny og ne

Link to comment
Share on other sites

Blir nesten irritert av alle bukkefallene:p neida gratulerer folkens! Jeg har aldri fått til den lokkingen.. Prøvd i flere år nå... Når pleier dere egentlig å ut på kvelden? Å vi har ikke akkoratt sol her i sør... Funker det å ut i regn?

 

Om det er brunst, spiller det ingen rolle om det regner eller blåser.

Det eneste det gjør, er at lyden ikke bærer så langt og at det kan bli litt utrivelig for jegeren.

Jeg har lokket frem bukker i vannvittig kraftig regnvær.

Senest ifjor, lokket jeg frem en bukk til 60-70 meter når det regnet så kraftig inn på kikkertsiktet at jeg ikke klarte å se den lenge nok i kikkertsiktet til å avgi et sikkert skudd.

Link to comment
Share on other sites

Ny økt med bukkejakt i kveld. Sjefen min har et lite gårdsbruk med spennende rådyrbiotop. Problemet var at ho ikke har rifle. Der kom jeg inn i bildet. Fant meg en fin plass oppunder et tre. Fin oversikt over dyrkamarka. Skogen låg fint rundt. Jeg hadde ikke peiling på om det var bukk akkurat der, men det var det.

 

Hadde postert omtrent 20 minutter da jeg får se et dyr inni skogen. Det beiter seg langsmed innmarka, men litt inni skogkanten. Den stopper opp i en åpning lenge nok til at jeg får justert tofoten og får deretter plassert ei kule inn bak bog og ut høyt i bog. Ser ikke igjen bukken, men etter litt leting finner jeg den 20 m. unna der jeg sist såg den. Fin sekstakker. Veldig spennende økt!

PS! Tråden på rifleløpet (første bildet) viser vindretning. Et lite tips.....

WP_20140811_003.jpg

WP_20140811_009.jpg

WP_20140811_012.jpg

WP_20140811_013.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...