Jump to content

Identifisering av gammel hagle


tutorp

Recommended Posts

Jeg holder på å ta jegerprøven, og skal etter planen få overtatt en hagle fra min far når jeg er ferdig med denne. I den forbindelse har jeg forstått at vi trenger å finne ut litt informasjon om haglen, for å fylle ut korrekt på våpensøknaden. Det meste av dette har jeg funnet, men jeg mangler fremdeles produsenten (og eventuelt modellen, men det har jeg forstått jeg ikke trenger på en gammel sideligger). Jeg bor dessverre ikke samme sted som min far, så jeg har ikke muligheten til å selv inspisere den videre, men har fått oversendt noen bilder. Disse kan dere finne her: https://www.dropbox.com/sc/9kdeww2sa6ea19e/AAATsn_DLj0gzCYJFbldkMvxa

 

Det mest interessante bildet er nok dette, av låsekassen. Jeg har fjernet det jeg antar må være våpennummeret herifra (firesifret tall som også finnes på løpet). Utover disse merkingene er det visstnok ingen merker på låsekassen eller kolben.

 

Haglen er sannsynligvis kjøpt i Stavanger-regionen. Ut fra merkingene har jeg så langt klart å finne ut at den må være produsert i Belgia, en gang mellom 1928 og 1959 (*G skal være inspektør Charlier Josef, som var aktiv i den perioden). Dette årstallet stemmer også godt med hva jeg forventet - den var min morfars før min far fikk den.

 

På motsatt side av inspektør-merke og assorterte proofmarks står (det jeg antar er) våpennummeret, på fire siffer. Jeg har fjernet disse fra bildet. Det står også et 4-tall lenger ut mot siden, under dette nummeret, som jeg ikke vet hva betyr. Dette 4-tallet opptrer også et stykke fra der de samme 4 siffrene står på løpene. På samme side står noe som ser ut som "k2". "k" kan være produksjonsår (1932 - passer med *G) - er 2-tallet et kontrollsiffer?

 

De resterende bildene er to av hagla, samt fire av merker på løpene. Min far har målt løpet til å være 71 cm fra ene enden til andre, som jeg antar er slik løpslengden skal måles.

 

Jeg er selvsagt mest interessert i å vite hvem produsenten er, da jeg trenger dette til våpensøknaden, men annen informasjon dere kan komme med vil også være av interesse. Spesielt hva 4-tallet i nærheten av våpennummeret betyr vil jeg gjerne vite - er det en del av våpennummeret?

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Er det for deg eller dine svært interessangt å få et mer spesifikt svar på akkurat hva dette er så kan du sende en mail til.

http://www.littlegun.be/arme%20belge/2% ... r%20gb.htm

 

it is practically impossible to identify the manufacturer of a Belgian weapon former to 1914

Men de kan sikkert hjelpe siden denne er 1928-1968.

 

iom problemet med at Belgerne ikke satte navn på "middelklasse" våpen og ID dermed er nærmest umulig...

Skriv : "Ukjent Belgisk Produsent"

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok en Ithaca hagle, produsert i 1956 i Liege, Belgia, av Arnold Lochet. Dette iflg merkingen. Noen av merkene er vanskelige å se på bildene, så opplysningene må tas med en liten klype salt. Men det er sikkert nok til å registrere hagla som en 1956 modell Ithaca produsert i Belgia i kaliber 12-70.

Denne tåler IKKE stålhagl...

 

Mvh

Roy

 

EDIT. 4-tallet du lurer på, er en vektenhet for ferdige maskinerte løp i kaliber 12. Jeg antar det kan skimtes et 5-tall over eller under 4-tallet, med svakere stempel. 5-tallet angir vekt før endelig maskinering.

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at den er fra Belgia? Jeg har ei veldig lik hagle, men den er spansk og heter JET. Alt er så og si likt.

 

 

Baserer meg på de merkene jeg kan finne på haglen (og de jeg ikke kan finne). Fant en liten guide til belgiske merker her, og det siste av disse - den stiliserte L-en i en sirkel med flamme over - er ikke å finne på haglen, det jeg kan se. Altså skal den være produsert i Belgia.

 

Wikingen: Takk. Jeg hadde en viss mistanke om at den ikke ville like stålhagl, men det er greit å få bekreftet. Av nysgjerrighet: Hvilke merker er det som får deg til å konkludere med Ithaca, 1956, av Arnold Lochet?

 

Scorp: Nei, det viktigste for meg er (var) å få nok informasjon til å fylle ut våpensøknaden korrekt. :-) Resten kan være kjekt å vite, men også slikt jeg kan finne ut etterhvert. Takk for linken, uansett!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig i at det ikke kan skytes stålpatroner i denne haglen.

 

Stålpatroner produseres etter to trykk-klasser. Jakt-stålpatroner er i den høye trykk-klassen og kan ikke skytes i denne haglen. Men lerdue-stålpatroner, som er i den moderate trykk-klassen, kan benyttes i alle våpen som er beregnet på røyksvakt krutt. Med noen forutsetninger.

 

Den ene forutsetningen er at løpet har halv choke eller åpnere. Den andre forutsetningen gjelder patronens haglstørrelse (kan ikke ha store hagl). Jeg husker ikke maks haglstørrelse i farten men lerduepatroner har små hagl og kan uansett benyttes.

 

Så sjekk hvilke choke løpene har. Hvis de er for trange kan du jo brotsje opp ett eller begge. Og hygg deg på lerduebanen. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...