Jump to content

... ... ...


Våpensamler

Recommended Posts

Har sjøl en Zoli 12 - .222. Denne har jeg tenkt å bruke til rådyr etter hvert sjøl, og har trua på det. Norma har finfine rådyrpatroner visst. De har i hvertfall en som heter 4 gram blyspiss rådyr. Kan umiddelbart høres ut som om denne skulle være høvelig på den slags dyr. :wink: I tillegg kommer Norma også med Oryx i .222 nå. Denne er sikkert heller ikke gæli. Lader du sjøl finnes det fine kuler til formålet og. Tror ikke det blir store kjøttødeleggelser av 4 grams i hvertfall. Oppgitt utgangshastighet er 880 m/s, og anslagsenergi er 1549J ved munningen. Nå vet ikke jeg hvor raskt ei kule skal gå før den kalles høyhastighet, men det her er jo ikke all verden da. Er det ikke slik at jo høyere hastighet jo større fare for kjøttødeleggelser?

Link to comment
Share on other sites

har sett ett sted mellom 80-100 rådyr som er blitt skutt med norma 4gram i di siste 20 åra og tør påstå at det er den beste kula i .222Rem du kan bruke.di jeg kjenner har prøvd andre "merker" men lander hele tiden tilbake på 4grammern.dvs di skyter inn med billig skiten og testskyter med 4 grammern og noterer seg kneppavviket, funker ikke billigskiten skrur dem bare inn hvis det er behov.

 

def på billigskit er noe annet enn norma 4 grammern som dem sier :wink:

 

 

en god regel er tung kule i moderat fart gir lite ødeleggelser :!:

 

Ja men du må regne med kjøtødeleggelse med den åsså...var den jeg brukte på grevlingen ikke no billigshit hvis du trodde det..kan godt hende det er den beste men den gir allikevel kjøttødeleggelse

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kombi i nevnte kalibre. Mulig jeg brukte "feil" ferdigrulla ammo, og/eller traff litt upraktisk, men det meste på det jævla rådyret ble bare filler. Men jeg skal love deg at det ble på skuddstedet ihvertfall.

 

Jeg ser for meg at kula hadde litt for høy hastighet i forhold til kulevekt, men dette veit jeg ikke nok om gitt. Det er ingen dårlig rådyrkaliber, men jeg ser for meg at 6.5x55 eller noe sånt ville vært et bedre valg. Jeg får ihvertfall mye finere slakt med denne kaliberen. Da med 10.1 gr. vulkan fra Norma.

Link to comment
Share on other sites

Ja det har jeg ikke sagt at det ikke er heller...det sier seg sjøl med det fettlaget...men det jeg sier er at du må regne med litt kjøttødeleggelse ved for eks treff midt på bogen...har forresten avlivet rådyr med .222 når jeg tenker meg om. Det var jo riktignok på kort hold i nakken men allikevel( det var ikke pent)...men sier ikke at det ALLTID blir mye kjøttødeleggelse. Men det KAN bli det.

 

Men når det er sagt er .222 et kjempefint kalbiber og kjøttødeleggelse kan du få i alle kaliber :wink: og er nok enig med deg i at 4 gr norma er den beste på rådyr. Nå har jeg ikke prøvd oryxen ennå mulig den er like god/bedre...

Link to comment
Share on other sites

Om ikke Normas 4 gram er så god, hvilke alternativer har man av ferdigammo? Hører rykter om at trophy bonded bear claw er knall, men den får man kanskje ikke som ferdigammo? Ustyrtelig dyr kule, men den er vel bra den.

 

Har for øvrig noen Federal Powershok i 50 grs liggende. Har faktisk fått høre at den er grei på rådyr og, sjøl om det er mer en revepatron.

 

Skal en tur til Valdres og mest sannsynlig titte etter rådyr neste helg (i hvertfall om skogsfuglen glimrer med sitt fravær). Har ikke rukket på skytebanen, og kommer neppe til å rekke det i løpet av uka, for å prøveskyte Normaen. Den er innskutt med Powershok. Håper det går bra om det skulle dukke opp et rådyr innen rekkevidde...

 

Ellers er det jo hagleløp på kombien og da... :) Og da kom jeg plutselig på at Vismuth 3 kanskje er litt spinkelt??? Hva bør man titte etter her da? Vismuth BB? HD-patroner bør vel ikke brukes med full trangboring på hagleløpet?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hadde for noen år siden en .222, denne ladet jeg med 60grs hornady til ca 800ms. skjøt rett nok ikke rådyr med den, men sammenlignbart vilt. :twisted:

 

Resultatet ble ok, litt blod blir det av blyspiss i bogen. Det så mye verre ut når .308 og 150grs kule ble brukt. Vi skulle ha "rådyr-ladninger " i de dager. Dvs lette kuler og flat kulebane. :roll:

 

Man har lært med tiden, men en hjemmeladd patron med tung kule for kaliberet og moderat hastighet tror jeg er kurant for matvilt. Vurderer nå å skaffe meg kombi, og .222 er ikke avskrevet som riflepatron i denne.:)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke vurderer kravepatronen 5,6x52R i en kombi istede..?

Det er en god rådyrpatron, og kravepatron er å foretrekke i kombivåpen.

 

Har faktisk hørt at "dette er det beste rådyrkaliberet du kan finne". Hadde en kombi med dette riflekaliberet en liten måned, helt til jeg fant ut at løpet var skjevt. Fikk da levert den tilbake butikken og kjøpte med .222 i stedet da det var det jeg fant i farta, og jeg SKULLE ha kombi med lite kaliber...

 

5,6'en var knall å skyte med, lite rekyl. Litt større kaliber, .228 kuler i stedet for .224. Det betyr igjen at det er ganske lite utvalg i patroner og i kuler for hjemmeladeren. Hylsene er ikke lette å få tak i fant jeg ut, og de kostet 11,- stk hos Børselars da de hadde inne noen i fjor. Her lønner det seg å ta vare på hylsene, samt å lade sjøl!

 

Men hører jo de som sier det er et kjempemessig rådyrkaliber. Blyspisskulene Norma har er 4,6 gram. De drar av gårde i godt å vel 800 m/s mener jeg å huske, kanskje litt over. Vet at Norma og Sellier&Bellot har patroner.

Link to comment
Share on other sites

 

Ellers er det jo hagleløp på kombien og da... :) Og da kom jeg plutselig på at Vismuth 3 kanskje er litt spinkelt??? Hva bør man titte etter her da? Vismuth BB? HD-patroner bør vel ikke brukes med full trangboring på hagleløpet?

 

No har eg ikkje akkurat so veldig mykje erfaring her... Men trur ikkje du gjer veldig feil med verken US3 eller BB på rådyr. Ellers er det jo ein størrelse midt i mellom som heiter US1 som eg har trua på.

 

Skaut ein rev med hagleløpet på kombien i fjor, med tungsten i US1. Aldri sett noke daue so fort...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke vurderer kravepatronen 5,6x52R i en kombi istede..?

Det er en god rådyrpatron, og kravepatron er å foretrekke i kombivåpen.

 

Har faktisk hørt at "dette er det beste rådyrkaliberet du kan finne". Hadde en kombi med dette riflekaliberet en liten måned, helt til jeg fant ut at løpet var skjevt. Fikk da levert den tilbake butikken og kjøpte med .222 i stedet da det var det jeg fant i farta, og jeg SKULLE ha kombi med lite kaliber...

 

5,6'en var knall å skyte med, lite rekyl. Litt større kaliber, .228 kuler i stedet for .224. Det betyr igjen at det er ganske lite utvalg i patroner og i kuler for hjemmeladeren. Hylsene er ikke lette å få tak i fant jeg ut, og de kostet 11,- stk hos Børselars da de hadde inne noen i fjor. Her lønner det seg å ta vare på hylsene, samt å lade sjøl!

 

Men hører jo de som sier det er et kjempemessig rådyrkaliber. Blyspisskulene Norma har er 4,6 gram. De drar av gårde i godt å vel 800 m/s mener jeg å huske, kanskje litt over. Vet at Norma og Sellier&Bellot har patroner.

 

5,6x52R har utgangshastighet på 850 m/s ifølge Norma. Håper det stemmer som mange sier at den er ideel på rådyr, kjøpte en kombi i kaliberet i vår. Presisjonen er fortreffelig, men har ikke fått testa den på rådyr enda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...