Jump to content

Valg av speilreflekskamera?


Guest sunshineman

Recommended Posts

Hei,

kona skal kjøpe nytt speilreflekskamera.

Valget står mellom :

Nikon 7100

Canon EOS 70D

Er det noen av dere som har disse og hvilket er det beste kjøpet?

Mvh Shm

Link to comment
Share on other sites

1: Du kan redigere dine egne innlegg. Bruk "Rediger"-linken i innlegget.

 

Personlig foretrekker jeg Nikon; forkortelsene er mer logiske, og kameraene er, i min erfaring, mer brukervennlige.

 

Det sagt, så er det svært liten forskjell på de to produsentene; gå for det kameraet der dere får mest for pengene. Bare husk at, i den grad dere kjøper optikk, så vil dere låse dere til det systemet. Litt som å kjøpe Blaser R8; du kan ikke regne med å kunne bruke en S&L-pipe.

Link to comment
Share on other sites

Husk at du velger SYSTEM når du kjøper speilrefleks. Man investerer plutselig i flere objektiver, filtre, blitz etc, og når kamerahuset er utslitt eller gått ut på dato, så er det greit å kunne bruke stæsjet videre på nytt hus.

 

Jeg er Canonmann og har for tiden 7D, et maskingevær av et hus. 9 bilder pr sekund. Sonyfolk, Olympusfolk og andre folk får ha meg unnskyldt, men jeg ville valgt enten Canon eller Nikon. Det er hipp som happ. En fordel som Nikon har, er at den og Pentax kan bruke hverandres objektiver. En annen er, leste jeg et sted, at Sigma objektiver later til å fungere litt bedre med Nikon enn Canon, men ta det med ei klype salt.

 

Velger du Canon eller Nikon så er sjansen for å byttlåne stæsj med venner og kjente mye størrre.

 

Berre mi ringe meining ;)

Link to comment
Share on other sites

Takker alle for god hjelp her :-)

Ser ut som det blir Nikon 7100 siden vi har Nikon fra før og en del linser mm

Blir artigt å teste ut dette cameraet :-)

Link to comment
Share on other sites

Når du skal velge deg mellom canon og nikon, så kikk lenger enn på bare kamerahuset. Du velger deg et system å bygge videre på. Stikk i fotobutikk og test ergonomien litt. Hvilken vei føles det naturlig for deg å vri fokus/zoom/blender/lukker-kontroller? Disse er motsatt mellom Canon og Nikon. Er også litt annerledes plassering på pekefingerhjulet (blenderkontroll på min D300), etc. Kikk også på hva valget betyr for hva du foretrekker å bruke av optikk og blits. Og ... er det noen spesiell grunn til at du velgte vekk Pentax? (Er selv Nikon-bruker, men når såpass erfarne fotografer som Kenneth Sporsheim forlater Nikon for Pentax, så ... er det kanskje noe å vurdere?)

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Er ute og tester det nye cameraet nå i kveld

Meget bra bilder til nå. Krystallklare.

Det går i action pics med IPO Rottweilere ;-)

Skal se om jeg får lagt ut noen testbilder :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...