Jump to content

Ser blant annet xxl selger armbrøst


Jonass

Recommended Posts

Men disse er jo selvfølgelig i "lekeform". Trodde uansett type armbrøst at det var ulovlig.

Men er det slik at det er en grense for når det blir ulovlig?

 

For er det en tydelig grense så vil jeg bygge meg en armbrøst som kategoriseres som leke.

 

Kjør diskusjon, synsing, mening og hels lov tekst om noen er flinke på å navigere lovdata.no

Link to comment
Share on other sites

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar

1993.

Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger.

 

"Særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter" er nevnt i samme paragraf, men hvor grensa mellom leke og våpen går må nesten en jurist svare på.

Link to comment
Share on other sites

De skiller mellom ekte vare og husflidsarmbrøst. i flg politiet er det opp til vedkommende tjenestemann å vurdere hvor eventuelt ditt armbrøst tilhører. Jeg lagde en replika for noen år siden. Buen lagde jeg av råhudbacket barlind og lå rundt 150 pund. Veldig lite effektiv, forresten ;) Lennsmannen som var naboen min den gang, la denne i husflidskategorien men med den beskjeden at den mest sansynlig ville bli konfiskert av "rette politimann". Armbrøst er forresten veldig moro både å lage og skyte. Min mening er at de kunne skille lovlig/ ulovlig på f eks 100-120pund.

 

Sent from my SM-N9005 using Forum Fiend v1.2.7.

Link to comment
Share on other sites

Grensen mellom "lekearmbrøst" og "profesjonell armbrøst", hvorav sistnevnte omfattes av loven, må antagelig trekkes på samme måte som ved sprettertforbudet. Vurderingstemaet vil da være i hvilken grad gjenstanden realiserer våpenaspektet ved en armbrøst. En liten fislesak med syltestrikk som skyter noen få gram plastsugekopp fem meter bort med en unøyaktighet på pluss minus en halvmeter realiserer ikke det formålet i like stor grad som en mer koselig sak som spytter ut bolter med en kraft på 200 Nm, har en rekkevidde på flere hundre meter, og moser forutsigbart gjennom en malt blink på stålplater.

 

Hvor den konkrete grensen går har jeg ikke sett noen indikasjoner på, så der skal jeg ikke spekulere.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

I Sverige er reglene slik at man skal være aktiv medlem av en "armborst klubb" i 6 måneder før man kan søke om eget våpen.Så skal man også ha rent rulleblad.
Vet ikke om det er noen armbrøstklubber i Norge?😏

 

Edited by Svein Conner
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...