Jump to content

Kappe 308 løp

ScooterEngan

Recommended Posts

Har en Remington 700 som jeg tenkte å kappe løpe på.

Har lyst til å høre litt her om hva dere mener om dette.

Fordeler vs ulemper?

Kommer vel sikkert mye ann på bruken.

Er nok en rifle jeg kommer til å bruke mye på lange turer i skog og mark, en liten og nett rifle er da veldig kjekt. Men har også tenkt å skyte litt langhold, om jeg skal skyte litt med 308 på langhold er litt usikkert, men om jeg skal det, hvor stor innvirkning har det hvis jeg kapper så langt ned til 40-42cm?

Kan man kompansere den tapte m/s ved at man lader selv?

jeg har 40cm løp på min 308 og det funker finfint. har også på en sonic 45 demper som bare bygger 8cm foran elelr noe sånn. kort og genial rifle. Munningsflammen er nok litt heftigere enn nødvendig, demperen blir fort varm :P men farta er null problem med mine ladninger ihvertfall. Jeg hadde kappet 40cm igjen på jaktrifla. Skal den brukes mest til f.eks jaktfelt så hadde jeg vel kanskje tenkt meg om engang til men...

Vær klar over at dersom du skal jakte i Sverige, er minste tillatte pipelengde 45 cm, om det ikke har skjedd endringer etter 2010 (kilden jeg fant var fra da).

Liten sjekk i QL sier at hastigheten med Barnes TTSX 150 grs med samme ladning fører til ca 80 m/s mindre hastighet med 40 vs 60 cm løp. Kan jo være noe å tenke på om man skal jakte på lange hold, med tanke på anslagsenergi, ekspansjon,kulebane osv osv. Det har kanskje ikke så stor praktisk betydning, men det kan sikkert andre si mer om. Jeg bare drasser rundt på .308'en og kunne like gjerne gått med trepinne på elgjakt, så det å fyre av mot dyr er noe helt fremmed for meg.

Jeg har to rifle med "kort" løp, en Browning X-bolt og en Brno Fox, begge med halvmetersløp, hvor førstnevnte har originallengde. Trives greit med det. Hendig, selv om de med kortere løp er enda mer hendige.

Liten sjekk i QL sier at hastigheten med Barnes TTSX 150 grs med samme ladning fører til ca 80 m/s mindre hastighet med 40 vs 60 cm løp. Kan jo være noe å tenke på om man skal jakte på lange hold, med tanke på anslagsenergi, ekspansjon,kulebane osv osv.

Hvor lange hold er det snakk om da?

45cm pipa är det kortaste du får ha på kulgevär i sverige vid jakt så den uppgiften stämmer :D

Vær klar over at dersom du skal jakte i Sverige, er minste tillatte pipelengde 45 cm, om det ikke har skjedd endringer etter 2010 (kilden jeg fant var fra da).

Liten sjekk i QL sier at hastigheten med Barnes TTSX 150 grs med samme ladning fører til ca 80 m/s mindre hastighet med 40 vs 60 cm løp. Kan jo være noe å tenke på om man skal jakte på lange hold, med tanke på anslagsenergi, ekspansjon,kulebane osv osv.

Hvor lange hold er det snakk om da?

Dersom man går ut fra at man normalt sett får ca 880 m/s i hastighet med en 150 grains kule i en 308, så kan man gå ut fra at du får en utgangshastighet på ca 800 m/s med 150 grains TTSX i et 40 cm løp.

150 grains TTSX har en bc på .420

Barnes sier selv at alle TTSX kuler garantert ekspanderer tilfredstillende ved 2000 fps(610 m/s).

Denne hastigheten vil du da ha på 284 meter om utgansghastigheten er 800 m/s.

Anslagsenergien på denne avstanden vil være ca 1800 Joule.

Personlig hadde jeg vel holdt skuddene innefor 250 meter med en slik ladning.

Da er anlagsenergien ca 1900 Joule.

Hastigheten 630 m/s(2070 fps).

Og kula treffer ca 12 cm under siktelinjen på 250 meter og aldri høyere enn ca 7.5 cm over siktelinjen om du er skutt inn på 200 meter.

Jeg har selv en nedkappet 308 rifle med lyddemper som jeg er godt fornøyd med, men jeg skyter absolutt ikke med den uten demper.