Jump to content

Anbefalinger Optikk til hundefører rifle?

JanT

Recommended Posts

Hei!

Trenger hjelp til å velge ut optikk til en hundefører børse. Skal kappe løp og montere demper på ei parker hale 308Win.

Helst ikkje over 3000kr, er ikkje opptatt av merke. så lenge det funker så funker det.

Jeg synes det var vanskelig å se trådkorset i en dunkel våt høstskog, og fant ut at siden hodene på de skuddsjanser jeg hadde i fjor (og årene før) ikke har vært på mer enn 70m, og kikkerten sto på 1x hele jakten så bestemte jeg meg for aimpointen. Har kun drept papp med den, og er overrasket over hvor raskt jeg finner siktepunktet for raske skudd. Og på 100m får jeg fint 5 skudd innenfor en snusboks sittende. Og så er den superlett.. Leupolden har blitt øremerket til reinsdyr jakt heretter.

Jeg ville nok valgt et 1.5-6x42 med litt grovt kors da jeg synes at det for blir for mørkt i tett skog med et x20 eller x24 sikte.

Men jeg er usikker på om du får kjøpt et nytt brukbart for den prisen.

Evt så er det kanskje mulig å få et bra brukt et.

F.eks et fra Meopta.

Neida. 1-4x24 med lys er perfekt og mer enn lyssterkt nok til norsk elgjakt. Jeg har i hvert fall aldri hatt problemer med å se elgen gjennom et sånt sikte, og jeg har brukt det i mange år.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...