Jump to content

Div. Rundskriv fra POD


Guest solheimen

Recommended Posts

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

K-pro skrev:

Jah... Er dette en tråd for å linke til ulike historiske rundskriv?

Disse er det jo mose på....

 

Det finnes 25 rundskriv som er relevant for våpeneiere. Ta en tur innom arkivene til Justisdepartement og Politidirektoratet og forleng dem utlevert:

 

Rundskriv fra Justisdepartementet

 

G-126/92 Samlerundskriv som samler og erstatter alle tidligere våpenrundskriv fra departementet.

 

G-142/92 Innførsel og erverv av militært pregede skytevåpen

 

G-155/93 Ajourføring av G-126/92:

- Armbrøst

- Forskrift om voldsprodukter

- Hagler

- Minimumslengde på geværpiper

- Innførsel og erverv av militært pregede skytevåpen

- Lagerliste

- Dispensasjon fra krav om medlemskap i pistolklubb

- Utlån av våpen

- Paintball

- Forsvarsspray

- Nye godkjente skytterorganisasjoner

 

G-80/94 Tillegg til G-126/92:

- Forsvarsspray

- Militært pregede rifler

- Minimumslengde på geværløp

- Erverv av ombyggingsett for skytevåpen

- Ervervssøknader fra utlendinger med bopel/opphold i Norge

- Handelsbevilling

- Slug-ammunisjon

- Erverv av ammunisjon til teknisk bruk

 

G-22/95 Gebyr ved søknad om handelsbevilling for eksplosiver

 

G-97/95 Erverv av halvautomatiske våpen- godkjennelse av fabrikkombygget HK-94

 

G-2/96 Våpen – implementering i Norsk regelverk av direktiver som omfattes av EØS tilleggsavtalen – Direktiv 93/15 EØF om harmonisering av bestemmelsene om markedsføring av og kontroll med eksplosive varer til sivilt bruk.

 

G-57/96 Forsvarsprayer – forholdet til våpenloven

 

G-58/96 Generell tillatelse til erverv av ammunisjon – Norges Jeger og Fiskerforbund

 

G-57/97 Ajourføring av G-126/92

- Erverv av halvautomatiske rifler

- Norges Jeger og Fiskerforbund – generell tillatelse til erverv av ammunisjon

- Politihøgskolestudenter – dispensasjon fra kravet om medlemskap i pistolklubb

- Erverv av skytevåpen til programmer administrert av norsk forbund for praktisk skyting

 

G-86/97 Ajourføring av G-126/92

- Politiets rett til opplysninger fra og innsyn i skytterlagenes/skytterklubbens medlemsregistre

- Erverv av halvautomatiske våpen – Godkjenning av Olympic Arms AR-15

- Erverv av ammunisjon til mobiliseringsvåpen

- Erverv av cal .22 ombyggingssett til Saur 200 STR samt erverv av løp til det samme

- Erverv av maskingevær

 

G-58/98 Ajourføring av G-126/92:

- Våpenerverv foretatt av utenlandske statsborgere i Norge

- Konsesjon for EDB-baserte data registre

- Erverv av halvautomatiske rifle (SLR-rifle)

- Endringer i våpenloven

- Import av våpen til sivilt bruk/samling

- Erverv av ytterligere våpen når søkeren fra før har en rekke våpen

- Erverv av våpen som skal benyttes av andre

 

G-93/99 Endringer i forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon.

 

G-24/00 Gjennomføring av lokale pilotprosjekter for våpenamnesti

 

G-36/00 Ajourføring av G-126/92:

- Registreringspliktige luft- og fjærvåpen – Unntak for paintballvåpen

- Gebyr ved etterregistrering av uregistrerte lovlig ervervede haglegeværer

- Forbudet mot å kjøpe, erverve, eie eller inneha spretterter

- Ammunisjonssamlere

- Lydempere – endringer i krav om tillatelse fra politiet

- Forbud mot å eie eller inneha panserbrytende ammunisjon – Presisering

 

G-76/00 Vedrørende fristen for anskaffelse av FG-godkjente våpenskap pr. 01.09.2000

 

G-89-00 Endringer i våpenforskriften

 

Rundskriv fra Politidirektoratet

 

2002/17 Ajourføring av G-126/92:

- Dokumentasjon av forbundstilknytning

- Presisering av behovskravet i våpenlovens § 7, 3. ledd for erverv og innehav av pistoler og revolvere

 

2002/41 Bestemmelser om nye våpenkort – format, layout og tekst.

 

2003/05 Endringer i våpenforskriften:

- Europeisk våpenpass

- Krav til børsemaker

 

2003/62 Nye våpenkort – format m.v.

 

2004/10 Erverv av halvautomatiske skytevåpen – våpenforskriften § 2-8:

- Generelle regler om løps/pipelengde

- Generell dispensasjon for erverv av halvautomatiske skytevåpen

- Retningslinjer for søknader om erverv av halvautomatiske skytevåpen

- Retningslinjer for godkjenning av våpentyper

- Oppdatering på nettet av halvautomatiske rifler som er godkjent til jakt og øvelses- og konkurranseskyting

 

2004/13 Pass og våpengebyr fra 1. juni 2004

 

2005/04 Endring i våpenforskriften/ajourføring av samlerundskriv G-126/92:

- Opphevelse av registreringsplikt på luft- og fjærvåpen som har grovere kaliber enn 4,5 mm

 

2006/09 Erverv av rifler i cal .50BMG/12,7 x 99

Tilbakekall av våpenkort fra personer med psykiske lidelser

 

2008/03 Erverv av pistoler/revolvere i kraftige kaliber

 

http://www.politi.no - Dispensasjonsliste – halvautomatiske skytevåpen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nå har jeg lett over hele internett uten å finne hvor det står om hvilke våpen som er fritatt på grunn av alder.

 

Spørsmål en er hvilket år som gjelder for rifler og spørsmål to er om det gjelder patentdato slik at reproduksjon av opprinnelige våpen også omfattes.

 

Takk

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan finne det for deg litt uti uka, har ingen kopier hjemme og skal ikke på jobb før onsdag.

 

Fritt etter hukommelsen, så gjelder det så vidt jeg husker modellår før 1885 (altså senest 1884) for langvåpen og før 1871 (senest 1870) for pistoler og revolvere. Det som gjelder er når modellen ble satt i produksjon, ORIGINAL produksjon ut over tidsfristen er også unntatt registreringsplikt. Moderne replikaer er derimot regnet som skytevåpen og må registreres på vanlig måte. Eksakt hvor man skal trekke grensa i de tilfeller en modell ble produsert veldig lenge er uklart.

 

At dette er en smule ulogisk er en annen sak, det hadde blitt mye enklere hvis f.eks. alle munnladere var unntatt regplikt uansett hvor gamle de er. Jeg skjønner ikke helt hvorfor en ny Uberti "1851" skal være farligere enn min originale Colt....

Link to comment
Share on other sites

Og når den nye forskriften trer i kraft vil det være produksjonsåret som er det gjeldene. Og der er grensa satt til 1890. Så selv om ei børse da har modellår 1884 men er produsert etter 1890 vil den være reg.pliktig.

 

Da er dagens ordning som Vargen viser til bedre.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da så. Jeg har nemlig en reproduksjon av en 1885 Winchester liggende til fortolling.

 

De sa at når de sender til Frankrike og Tyskland og slikt så sender de dem som vanlig post uten noe om og men, siden patentdatoen er før en bestemt dato. Mulig det var snakk om Sharps 1874 o.l.

 

Takk for kjappe svar

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 10 months later...
Noen som vet hva som er endret siden sist ??

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_848.pdf

 

De har lagt till et avsnitt på side 46, 3.10:

 

Det forutsettes at våpnene oppbevares i godkjent våpenskap på våpeneierens faste adresse såfremt våpnene ikke er medbrakt i forbindelse med bruk. Våpeneiere som inngår i samme husstand (er registrert på og har bolig i samme boenhet) kan benytte samme våpenskap. Våpnene kan kun oppbevares hos andre enn hos eieren der vilkårene for oppbevaring etter reglene i § 81 om midlertidig oppbevaring er tilstede.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Denne tråden ser ut til å ha lege nede lenge, men eg vil prøve å blåse liv i han med spørsmål om nokon har ei lenke til ein nyleg oppdatert versjon av "godkjente halvautomatiske våpen til konkurranse og trening". Dei versjonane eg finn er fleire år gamle og ser ikkje veldig oppdaterte ut. Emnet dukkar opp i samband med at eg vil anskaffe ein AR-10 eller 15 type, helst med stempelsystem. (til NROF og DSSN -program). HK ligg litt høgt i pris, men det ser ut til å vera mykje fint som blir laga i amerika men eg finn ikkje alt på den gamle POD-lista. Eksempel er S&W M&P 10, Ruger SR762, Stag i 7,62 mf.

Link to comment
Share on other sites

Med slikt gebyr er det vel ikkje så rart at det er begrensa med valfridom. Det er vel og med på å drive opp prisen i ein begrensa marknad. Synd, det er då lite som skil modellane i 10/15 familiane, så i ei verd som heng på greip ville godkjenning av ei vera det same som godkjenning av alle. DSSN sin godkjenning er førbiletleg: "AR10/AR15:alle merker og kloner".

I ein større marknad ville vel produsentane gjort sitt for å få gjennom noko.

Her er den nyaste lista eg fann via link frå NOJS.no:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-09-09-930" target="_blank

Mykje brukbart i den lista, men det er ikkje alt eg finn i nettsidene til forhandlarane, så då blir det tynt.

Det er i rettferdas namn ein del hjå forhandlarane som ikkje er på lista, så eit eller anna her er ikkje oppdatert.

Link to comment
Share on other sites

At det vart gjort om til forskrift gjorde vel også prosessen med godkjenning meir langdryg. Det er vel forskjell på ei forskrift som må avgjerast av statsråd og retningslinjer som kjem frå POD. (Om eg hugsar barnelærdomen om kven som avgjer kva rett?) Er vel og eit tveegga sverd at dette i så fall har vort lyfta opp frå høgt byråkratnivå til politisk.

Link to comment
Share on other sites

Uppere og løp er det ingen begrensninger på ift produsent.

 

Kun lowere.

 

I teorien kan man kjøpe en upper og løp med stempelsystem (long/short stroke piston) og sette på en lower fra Bushmaster/DPMS/Colt/Stag/Oberland/Armalite/osv.

 

Godkjenningsløpet koster det et våpen koster, samt saksbehandlingskostnad på rundt 5000 hvis jeg ikke husker feil. Er en stund siden vi sendt inn.

 

Største utfordringen er at det tar lang tid, ca 12 måneder.

Link to comment
Share on other sites

At det vart gjort om til forskrift gjorde vel også prosessen med godkjenning meir langdryg. Det er vel forskjell på ei forskrift som må avgjerast av statsråd og retningslinjer som kjem frå POD. (Om eg hugsar barnelærdomen om kven som avgjer kva rett?) Er vel og eit tveegga sverd at dette i så fall har vort lyfta opp frå høgt byråkratnivå til politisk.

 

Ikke så stor forskjell, det er Politidirektoratet som har kompetansen til å fastsette forskrift (se våpenforskriften §§ 6 og 7 som legger myndigheten til POD, se også "Hjemmel"-delen i innledningen av forskriften). Så det er ikke like ille som å få en endring gjennom Kongen i statsråd.

 

Men endringer av forskrifter må følge reglene i forvaltningsloven kapittel VII. Nå er ikke det så vanskelige regler å tilfredsstille - de krever i bunn og grunn bare at POD skal gi berørte og interesserte organisasjoner (offentlige og private) adgang til å uttale seg før forskriften endres.

Link to comment
Share on other sites

Takk for to gode og oppklarande innspel. :) Skjønar eg rett er grunnen til at det er loweren som må godkjennast at det er der sikringsfløya/omstillaren sit, og det er den som ikkje "enkelt skal kunne gjerast om til heilautomatisk funksjon". Det opna moglegheitene vesentleg, og det blir då eitt spørsmål om kostnad mellom eitt custombygg og HK416. Hmm.... Interessante lenkar der...

 

Oppklaringa om tilsagnsmoglegheitene frå berørte partar var, i den grad eg på nokon måte var uroleg, beroligande. Det var den kvalitetsikringa eg ikkje var klar over at eksisterte. Takk igjen! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Statlige rundskriv er aktive frem til ny lov, forskrift, rettsutvikling, eller rundskriv gjør dem irrelevante.

 

Ingen av rundskrivene 126/92 og 57/97 i G-serien er publisert på Lovdata. Kopi av statlige rundskriv kan fås ved henvendelse til relevant departement, for G-serien er det Justisdepartementet.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Er det noen som vet hvor man finner rundtskriv om godkjenning av skytebaner, GP6174. Helst på nett (dog jeg fant flere kilder som sier at den ikke er å finne på nett).

Hvis noen har den liggende digitalt så hadde jeg vært takknemlig om jeg kunne fått den tilsendt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 10 months later...
  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...