Jump to content
Target

DNT feirer hytte nr. 500 - kondolerer

Recommended Posts

Her for eksempel. Det er bare å søke på internettet så dykker det nok opp enda flere alternativer skal du se:wink:

Posted (edited)
På 27.3.2019 den 18.20, DoctoRoy skrev:

På den annen side er det ikke DNT sitt ansvar at folk bruker villmarken som rekreasjon.

Helt uenig - DNT legger til rette for ferdsel dypere inn i fjellheimen når de tilbyr overnatting midt i fjellheimen. DNT er definitivt ansvarlig for mesteparten av ferdselen i Rondane, til Glittertinden, til Snøhetta mv. Det er flott at folk bruker villmarka som rekreasjon men må det være så innmari tilrettelagt og ser ikke DNT at de ødelegger villmarksområder med sine hoteller. 

Edited by Target
  • Like 1

10 timer siden, DoctoRoy skrev:

Her for eksempel. Det er bare å søke på internettet så dykker det nok opp enda flere alternativer skal du se:wink:

10 timer siden, DoctoRoy skrev:

Fantastisk at de klarer å kalle et hotell med 140 senger med ale rettigheter for ei hytte! Svært misvisende markedsføring, men jeg skjønner jo at de ikke vil flagge det faktum at de bygger høyfjellshoteller i fjellheimen. Det klinger liksom ikke like bra.

• Like 2

30 minutter siden, Target skrev:

Fantastisk at de klarer å kalle et hotell med 140 senger med ale rettigheter for ei hytte! Svært misvisende markedsføring, men jeg skjønner jo at de ikke vil flagge det faktum at de bygger høyfjellshoteller i fjellheimen. Det klinger liksom ikke like bra.

Synes nå det er flott at det kommer opp hytter med bra standard. Får håpe det kommer flere slike. Er jo deilig å kunne ta seg en dus etter dagens mas for deretter å kunne gå til dekket bord å få et bedre måltid og noe godt i glasset. En trenger jo ikke å være selvplager for å synes det er fint å gå i fjellet. 

• Like 1

Eg kunne gjerne vore medlem av DNT dersom dei hadde vore ei turistforening. Target er på sporet han, dei er meir og meir komersielle og politiske i sitt dekke av å vere forening. Mange lokale, både grunneigere og andre tar diskusjonen fordi dei ser på DNT som ein beiler som trykker ut til daten sin at ho godt kunne tatt av nokre kg, for så å tru at han får pult. Ho er sikkert brei over baken og han må gjerne seie de, men....🙈😂

31 minutter siden, bardp skrev:

Synes nå det er flott at det kommer opp hytter med bra standard. Får håpe det kommer flere slike. Er jo deilig å kunne ta seg en dus etter dagens mas for deretter å kunne gå til dekket bord å få et bedre måltid og noe godt i glasset. En trenger jo ikke å være selvplager for å synes det er fint å gå i fjellet. 

Dette har man jo også i høyeste grad mulighet til i litt mer sivilisert områder. Man kan gå hele dagen i for eksempel Snøhetta for så å ta inn på Kongsvold Fjeldstue. Ingen grunn til at hotellet skal ligge midt inne i fjellheimen.   

2 minutter siden, Super XX skrev:

Ingen grunn til at hotellet skal ligge midt inne i fjellheimen.

Om det er der en ønsker å gå er det jo fint om det også er en bra hytte der.

• Like 1

44 minutter siden, bardp skrev:

Om det er der en ønsker å gå er det jo fint om det også er en bra hytte der.

Om vi ser bort i fra de helt opplagte ulempene, så er også følelsen av urørt natur helt irrelevant for deg?

3 minutter siden, Super XX skrev:

Om vi ser bort i fra de helt opplagte ulempene, så er også følelsen av urørt natur helt irrelevant for deg?

Vel det kommer vel an på hva en legger i urørt natur. Men for å si det slik får jeg ikke panikk av verken å se en hytte eller kraftledning mår jeg går i fjellet.

Det er en ærlig sak. Men hovedpoenget er vell at det snart er nok tilrettelegging for de som setter pris på det samme som deg. 

Sjølvsagt så er ikkje DNT mottager her, dei driv ikkje som entrepepnør. Men dei er indirekte mottager med tilrettelegging rundt hyttedørene. Dessuten får vel nok kroner av Ola Thon...

Intensjonen her er nok god og uttdeling av ros og ære sitter laust i desse prosjekta. Etterpå så er alt gløymt og ingenting blir nevnt. 

Dei legger ned heller og ønsker at slitasjen på terrenget skal opphøyre. Problemet er at det er heilt ubrukelig å gå i desse ”trappene“ for dei er ikkje jamne. Du får ingen rytme i gåinga og folk foretrekker å gå på utsida, og kva skjer så...?

Har gått over besseggen, preikestolen, gaustatoppen med fleire og har sett resultata, likt over alt...

De trappene hjelper til at folk med fysiske funksjonshemninger kan ta turer de ellers aldri har kunnet ta og få gode verdifulle opplevelser. At noen kan synes trappetrinnene ødelegger gangrytmen fremstår for meg som ren syting.

• Like 1
  • Confused 1

Like ved der jeg bor ble det for noen år siden bygget en slik trapp/tursti opp til en topp av noen Nepalesere for kommunens regning. Og en ting er helt klart det er mange flere som nå tar turen opp til den toppen en det var før stien kom. Et glimrende tiltak.

Hjelpes... No er vi på Instagram nivå🤣

Har vel fått bekrefta nok ei gong kva holdninger som finnes som ein raud tråd i organisasjonen. 

• Like 1

46 minutter siden, DoctoRoy skrev:

De trappene hjelper til at folk med fysiske funksjonshemninger kan ta turer de ellers aldri har kunnet ta og få gode verdifulle opplevelser.

27 minutter siden, bardp skrev:

Og en ting er helt klart det er mange flere som nå tar turen opp til den toppen en det var før stien kom. Et glimrende tiltak.

@tussehaugen: Hvis det er dette du mener er holdninger på "Instagram nivå", må jeg bare beklage at jeg også befinner meg i dette (noe uklart definerte?) segmentet (sjøl om jeg ikke har Instagram, og aldri har vært innom denne, eller lignende, programmer eller tjenester).

Posted (edited)

I juni 2014 fikk DNT sin "hytte" nr. 500. Antallet hytter har frem til 2017 økt med 33 nye hytter. Årsrapporten for 2018 er ikke klar ennå, men det er sikkert bygd noen hytter i 2018 også, så da ser vi vel 550 tallet snart. Mon tro når de vil gi seg? Vet at de sikler kraftig på Børgefjell, trolig i nærheten av Kvigtinden.

Edited by Target

Hvorfor skal de "gi seg"? Hva er alternativet da? Hvem står klare til å overta det helseløftet tilrettelagt friluftsliv gir på samme feltet som DNT?

Posted (edited)

Du mener altså, i fullt alvor,  at det ikke er mulig i dag å bedrive et friluftsliv hvis DNT ikke bygger flere hoteller i fjellheimen? Eller sagt på en annen måte; det er manglen på overnattingssteder i fjellheimen som begrenser friluftslivet til befolkningen. Herre - for en patetisk cafe latte gjeng. 

Edited by Target
  • Like 1
  • Dont like 1

Det å gå i fjellet blir jo langt mer attraktivt for de fleste med DNT tilbud der. Så ja la oss håpe vi snart kan feire hytte nr 1000. 

Jeg har gått mye i fjellet, hovedsakelig med telt. Men jeg har satt pris på å kunne bruke wc på hyttene, proviantere, ta en kald pils evt kjøpe en god middag om det har vært på menyen. Hyttene, stiene og T-ene har aldri sjenert meg.

1 time siden, Target skrev:

Du mener altså, i fullt alvor,  at det ikke er mulig i dag å bedrive et friluftsliv hvis DNT ikke bygger flere hoteller i fjellheimen? Eller sagt på en annen måte; det er manglen på overnattingssteder i fjellheimen som begrenser friluftslivet til befolkningen. Herre - for en patetisk cafe latte gjeng. 

Det er sikkert mulig, men for mange er det ikke aktuelt å "bare dra ut" en helgetur i fjellet. Om det står på fysisk form, utstyr, eller kunnskap til terrenget. Men det er kanskje vanskelig for noen litt mer sneversynte å forstå. For alle må jo ha samme forutsetninger som en selv.

• Like 1
  • Dont like 1

1 time siden, Target skrev:

Du mener altså i fullt alvor at hvis DNT utslettes og alle hyttene rives så vil friluftslivet blomster som aldri før? 

Legg merke til at dette skrives uten hersketeknisk karakterisering av deg.

3 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Du mener altså -

Problemet er at det er svært så vanskelig å få noen forståelse av hva @Target og de andre kritikerne av DNT egentlig mener, bortsett fra at de er frenetisk i mot alt DNT gjør, mener eller står for.

Jeg har sett ørten steder i utmarka, der DNT eller andre tilretteleggere ikke har satt sin fot/hatt sin klamme hånd. Der er det altså de som velger det "utilrettelagte" friluftslivet som har rådd grunnen. Og den "grunnen" ser etterhvert ut som en mellomting mellom ei diger latrine, ei søppelfylling og et påbegynt grustak. Og det er altså etter de folka som mener de (og der er jeg enig med dem) er de beste til å "opptre" i utmarka. Hvis de som foretrekker "tilrettelagt"friluftsliv, og som vi (med mer eller mindre rette) kan anta er dårligere til å "oppføre" seg i utmarka skulle prøvd å tilbringe tid på slike steder, vil jeg anta det ville sett enda verre ut.

Sitat

Jeg har sett ørten steder i utmarka, der DNT eller andre tilretteleggere ikke har satt sin fot/hatt sin klamme hånd.

Og jeg har sett noen andre slike steder, der du må lete etter stien, om det er en... 

K

Har nå sett en del områder langt inne i fjellet som er så oppkjørte av 4 og 6 julinger at det nesten ikke er mulig å gå der og det er ingen verker DNT stier eller hytter i mils omkrets.

Linjeinspeksjoner og reparasjoner. Helt vanlig at kraftlagene bruker både 4 og 6-hjulinger i transport av både folk og utstyr. Så er det sikkert en og annen ute i ulovlig ærend i tillegg. 

Posted (edited)
9 timer siden, DoctoRoy skrev:

Du mener altså i fullt alvor at hvis DNT utslettes og alle hyttene rives så vil friluftslivet blomster som aldri før? 

Nei - jeg mener på ingen måte at DNT skal utslettes. De gjør faktisk mye bra, men problemet er at de også gjør noe som overhodet ikke er bra, nemlig den nevnte hotellbyggingen i sårbar høyfjell. Jeg mener heller ikke at de bør rive mange hytter, med unntak av Snøheim (som er en stor skandale og prosessen minner korrupsjon), Rabot hytta og et par andre. Hadde de gjort det, og droppet flere utbygginger i høyfjellet, må DNT drive på for min del.

Edited by Target
  • Like 1

7 timer siden, DoctoRoy skrev:

Linjeinspeksjoner og reparasjoner. Helt vanlig at kraftlagene bruker både 4 og 6-hjulinger i transport av både folk og utstyr. Så er det sikkert en og annen ute i ulovlig ærend i tillegg.

Der jeg sist så det var det ikke kraftlinjer heller på mils omkrets.

9 timer siden, DoctoRoy skrev:

Nei - jeg mener på ingen måte at DNT skal utslettes. De gjør faktisk mye bra, men problemet er at de gjør noe som overhodet ikke er bra, nemlig den nevnte hotellbyggingen i sårbar høyfjell. Jeg mener heller ikke at de bør rive mange hytter, med unntatt av Snøheim, Rabot hytta og et par andre. Hadde de gjort det og droppet flere utbygginger i høyfjellet må DNT drive på for min del.

• Like 1

Det argumenteres hardt for DNT sin kommersielle aktivitet i denne tråden. Motstandere blir stigmatisert og ilagt meininger dei ikkje har. Samme personer er meget ytterliggående i debatten for klima og miljøtiltak i andre tråder....

Dette innlegget er ikkje for å halde debatten i gang ved å utføre personangrep eller provosere , også kalt trolling... Legger det inn for det er ei ugrei utvikling her på kammeret...

Eg for min del avslutter her og oppfordrer andre også til å ikkje fore trolla....

1 time siden, tussehaugen skrev:

Eg for min del avslutter her og oppfordrer andre også til å ikkje fore trolla....

På grunn av skrantesjuka er det forbud mot å fore vilt. Det gjelder også arten troll, så vi må nok fortsette jakta på den relativt beskjedne bestanden vi har nå:

Posted (edited)

@Target startet en tråd om en utbyggingssak, men moderatorene mener vi skal fortsette her.

I saken fra "Nationen" er næringsministeren intervjuet, og får si at der i gården kommer investorene først, deretter muligheten til å opprette noen (neppe de nevnte 75) arbeidsplasser, som erstatning for alle de den samme regjeringa har sentralisert:

https://www.nationen.no/article/regjeringen-tillater-bygging-av-alpinlandsby-i-villreinomrade-ved-hardangervidda/

Regjeringa viser sin "naturvennlighet", ved at den øverste delen av skiheisen skal stenges i kalvingstida for rein. Altså omtrent fra snøen blir for råtten for alpinaktivitet, og fram til det blir snøbart. Da det ikke ville vært særlig aktivitet i alle fall - - .

Edited by Jegermeistern

Posted (edited)

Linken over, som er omtrent den samme som @Target  la ut i en annen tråd, viser hva som skjer i norske fjellområder, og hvilke andre aktører enn DNT som, bokstavelig talt, er "på banen". Som jeg skrev, det er en viss fordel at DNT bygger ei turist"hytte" på 200 kvadratmeter, framfor at det bygges 200 "hytter" på 150 kvadratmeter hver. Med sine tilhørende veier, garasjer og svømmebasseng.

På 30.3.2019 den 6.58, Target skrev:

- den nevnte hotellbyggingen -

På 28.3.2019 den 8.37, Target skrev:

men jeg skjønner jo at de ikke vil flagge det faktum at de bygger høyfjellshoteller i fjellheimen.

På 29.3.2019 den 20.28, Target skrev:

Du mener altså, i fullt alvor,  at det ikke er mulig i dag å bedrive et friluftsliv hvis DNT ikke bygger flere hoteller i fjellheimen?

I helga har jeg faktisk vært på  "hotell"!

2navj40.jpg

pywx4.jpg

Det eneste aberet med dette "hotellet" er at det ikke er DNT som har bygd det, det ble bygd av fjellfolk for over 100 år siden. Namdal Turlag har reddet "Bekkstua" fra forfall, og restaurert den på dugnad.

Edited by Jegermeistern

Det er samme saken som jeg linket til to innlegg lenger oppe, @Gillen.

For motstanderne av DNT spiller en slik sak ingen rolle. De klarer ikke å se forskjell på en medlemsorganisasjon av og for naturvernere og friluftsfolk, og pengegriske utbyggere.

Hvis noen av oss vil rasere et område, gjerne et kalvingsområde for rein, med mye myr (som det ikke er tillatt å dyrke mat på, alt annet kan man ødelegge den med), skal vi først legge fram en plan om å bebygge hele området a la Manhattan eller Shanghai, og så, når protestene kommer, lansere en "redusert" utbygging, som da glir rett gjennom.

Alle "restriksjonene", som minister Mæland omtaler, er ikke verd papiret de er skrevet på, for andre enn investorene (men for de er de, til gjengjeld, verdt milliarder). Når anlegget først står der, og 600 velbemidlede har etablert sine "krypinn" (250 m2, og garasjer, svømmebasseng, boblebad, varmekabler i oppkjørselen etc.), kommer kravet om skuterløyper, helikopterruter, bar på fjelltoppene etc. Og det får jo fortsatt støtte, ikke minst fra ordfører og næringsminister. De påståtte 75 arbeidsplassene viste seg jo å bli knapt tiendeparten, så da må det bygges ut mer, ikke minst alskens "tilrettelegging" innover vidda. Villreinen får andre ta seg av.

Men for DNT-haterne her inne er nok fortsatt den ubetjente DNT-hytta Kjeldabu det største problemet i dette området:

https://snl.no/Kjeldebu

• Thanks 1

Er det ikke temmelig barnslig å kalle oss som ikke ukritisk "hyller" alt DNT foretar seg for "hatere"? Har du selv et så svart-hvit forhold div. tema?

• Like 2

Ser ikke helt problemet her. Reinen vil helt av seg selv finne et annet område å kalve på om en tar i bruk det området han i dag kalver i til noe nyttig.

Posted (edited)
1 time siden, Super XX skrev:

Er det ikke temmelig barnslig å kalle oss som ikke ukritisk "hyller" alt DNT foretar seg for "hatere"? Har du selv et så svart-hvit forhold div. tema?

Les hva en del har skrevet i denne og en del andre tråder om samme tema. Uansett hvilke argumenter som føres i mot, kommer frenetiske påstander om "hoteller" i fjellet, at DNT ikke tar det grann hensyn til reinen eller andre naturverdier, at annen utbygging og ferdsel ikke er noe problem, og at paradiset ville blitt gjenopprettet, og ingen andre enn de sjøl ville gå i fjellet (og det er selvfølgelig totalt uskadelig!) dersom DNT forsvant. Det er virkelig svart-hvitt-tenkning, som er vanskelig å finne andre dekkende ord for enn "hat".

Edited by Jegermeistern

35 minutter siden, bardp skrev:

Ser ikke helt problemet her. Reinen vil helt av seg selv finne et annet område å kalve på om en tar i bruk det området han i dag kalver i til noe nyttig.

Da ser jeg ganske fort at "problemet her" er at du ikke har det grann greie på biologi!

Reinen har, akkkurat som andre skapninger, et nedarvet (de som valgte noe annet, er for lengst utdødd, og deres preferanser er ute av bestanden - elementær Darwinisme!) instinkt for hva som er best for bestandens overlevelse. Derfor velger de akkurat et bestemt område for kalvinga. Akkurat som torsken, den vet at den må ha en bestemt kombinasjon av temperatur og saltholdighet, for at eggene skal utvikle seg. Derfor varierer Lofot-innsiget fra sesong til sesong.

Hvorvidt disse fritids-siloene er noe "nyttig", er det kanskje delte oppfatninger om.

Joda men er det området opptatt velger de bare er annet går så bra så. Det har da vert fraktet og utsatt rein både her og der og de har da overlevd. Tror en undervurderer reinens evne til og tilpasse seg. I storparten av Norge er det i dag slik at uansett hva en skal til med blir det protester fordi det forstyrrer reinen så det er snart ikke mulig å drive med noe som helst her i landet.

Posted (edited)

Det er ein årsak til at eit fellingsløyve i Eidfjord kostar under 1/2 parten av resten av vidda.Kalvingsområda ligger i sør/sørøst, så langt vekk frå Eidfjord du kan komme. Synast det er bra nokon tør satse så friskt, og at fylkesmannen har tatt realitetene til grunn👍

DNT har allerede 11 betjente "hytter" i området, fleire midt i nasjonalparken. Der er det er store kloakkanlegg, store dieselgeneratorer knegger og går  og motorferdsel i massevis for å få inn diesel/ forsyninger og ut med søppel. Det selges turer med hundespann og holdes kitekurs. Alle organiserte aktiviteter i utmark er søknadspliktige, men søkes det...?

Og så hevder DNT at dei er miljøvennlige😂🤣😆   Politisk jobber dei knallhardt for å hindre andre i å drive næringsvirksomhet og motorferdsel. 

Her er hovedårsaken til mange sin motstand... Gi f.... i all dobbeltmoralen så blir eg også medlem.

Skjer nok neppe...😂🤣😆

Edited by tussehaugen
Gløymte "" på hytter...
  • Like 1
  • Thanks 1