Jump to content

H&K VP9, ny striker-fired pistol


Telefonoperatør

Recommended Posts

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

H&K VP9 er nok til tjenestebruk med utenpåliggende tjeneste hylster. Til privat skjult bæring (=ikke i norge) så er våpen med hane en sikkhetsfaktor, sett tommel på hanen når du hylstrer å du kjenner umiddelbart om noe presser på avtrekker (slike ulykker skjer hvert år med Glock, m&p osv)

Link to comment
Share on other sites

Tja, det ser da ut til at den vil gli ganske langt ned i hånda, slik som buen bak på rammen er? :? Viktig å huske på at VP9en mest sannsynlig ble designet for å skyte helt andre ting enn papp.

 

Etter et par kjappe minutter i PhotoShop ser det IKKE ut for at kjernelinjen er mye lavere enn på P30 og USP. Den er i hvertfall ikke nærheten av hvor lavt man kommer på f.eks Glock eller S&W M&P. Jeg regner forøvrig med at hverken H&K, Glock eller S&W i hovedsak lager våpen for pappskyttere... :wink:

 

Her er en kjapp grafikk som viser forskjellene i kjernelinje mellom Glock 17 og HK VP9 (størrelsen er tilnærmet lik):

 

HK_VP9_vs_Glock_17_Kjernelinje.png

Link to comment
Share on other sites

H&K VP9 er nok til tjenestebruk med utenpåliggende tjeneste hylster. Til privat skjult bæring (=ikke i norge) så er våpen med hane en sikkhetsfaktor, sett tommel på hanen når du hylstrer å du kjenner umiddelbart om noe presser på avtrekker (slike ulykker skjer hvert år med Glock, m&p osv)

 

Nå er vel den viktigste sikkerhetsforanstaltningen på pistoler med eksponert hammer en manuell sikring som engasjeres før man hylstrer åpen?

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor ingenting slår en god SA/DA eller DAO pistol. Ingen andre som kommer i nærheten av tryggere avtrekk og mindre å huske på.

 

Men, alt dette er jo hvis du skal bære pistolen. De i Norge som bærer våpen har noen som bestemmer for dem hva de skal bære, og vi som kan velge fritt får ikke bære. Så hva er dette egentlig å diskutere?

 

Angående pistolen: Meh. Mye annet jeg heller hadde kjøpt som enten er billigere, bedre eller begge.

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor ingenting slår en god SA/DA eller DAO pistol. Ingen andre som kommer i nærheten av tryggere avtrekk og mindre å huske på.

 

Men, alt dette er jo hvis du skal bære pistolen. De i Norge som bærer våpen har noen som bestemmer for dem hva de skal bære, og vi som kan velge fritt får ikke bære. Så hva er dette egentlig å diskutere?

 

Angående pistolen: Meh. Mye annet jeg heller hadde kjøpt som enten er billigere, bedre eller begge.

 

Det er jo relevant ift de av oss som skyter dynamisk... Særlig for de som har en SA/DO pistol med ekstern sikring.

 

Er imidlertid enig med deg ift VP9... Det der er ikke godt nok til å konkurrere med etablerte modeller i dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser vp9'en får mye skryt på amerikanske forum...omtales som den beste striker fired pistolen på markedet nå. Avtrekk (spesielt reset'en), lite rekyl og bra presisjon er ting som går igjen.

Jeg skal kjøpe meg 9mm i oktober og hadde igrunnen bestemt meg for p30l v3, men nå frister vp9 mer og mer....hmm. Noen som vet når de evt kommer til Norge?

 

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

H&K VP9 er nok til tjenestebruk med utenpåliggende tjeneste hylster. Til privat skjult bæring (=ikke i norge) så er våpen med hane en sikkhetsfaktor, sett tommel på hanen når du hylstrer å du kjenner umiddelbart om noe presser på avtrekker (slike ulykker skjer hvert år med Glock, m&p osv)

 

Det der er ikke helt riktig. Det spiller liten rolle om hylsteret går innenfor eller utenfor klærne. Det er i de aller fleste tilfeller hylster med stiv låsestropp som er synderen. Man bruker ikke slike uhumskheter under klærne hvis man vet hva man gjør. Det eneste unntaket jeg kan komme på er horisontale skulderhylster.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel den viktigste sikkerhetsforanstaltningen på pistoler med eksponert hammer en manuell sikring som engasjeres før man hylstrer åpen?

 

Det er minst like vanlig med DA/SA pluss nedspenner i dag (Sig, Beretta, CZ, osv.). Noen har begge deler. Såvidt jeg har fått med meg er den eneste grunnen til at enkelte PD i USA pålegger personell å sikre 92FS at det er en ekstra sikkerhet hvis noen klarer å nappe skyteren ut av hylsteret deres.

 

Jeg glemte å nevne i farten at jeg fikk en invitasjon til å teste den her pluss diverse andre H&K nyheter neste helg. Regner ikke med at jeg gidder siden Heckler ikke har den helt store tiltrekningskraften på meg som enhåndsvåpen. Vel, med et par unntak fra syttitallet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det kan alltids skaffes, og det lovlig.

 

Vel og merke med forbehold om produktet er begrenset til Politi og Forsvar; da må EUC reflektere at disse kjøper.

 

Er det ikke det, så er det bare litt papirarbeid og venting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er det da ikke heller et overveldende flertall av land i Europa som tillater sivile å eie dempere heller.

 

Kanskje ikke. Men hele Skandinavia, Frankrike, Sveits og Tyskland er da noe.

 

Det kan alltids skaffes, og det lovlig.

 

 

Betyr det at denne kan skaffes? Demperen er som sagt Amerikansk, og det gjør kanskje saken vanskeligere?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken eksportør var det? Det høres merkelig ut.

 

Først og fremst fordi State Department ikke godkjenner eksport av lyddempere, det er det BATFE (ATF) som gjør. Dvs State Department gir eksportgodkjenning så fort BATFE har ferdigstilt papirarbeidet.

 

Nå snakker ikke jeg om at privatpersoner skal få eksportert dette, men at en norsk forhandler tar det inn for salg.

 

Mange US leverandører eksporterer ikke produkter, på grunn av kostnadene samt alt arbeidet. Derfor er det firmaer som spesialiserer seg på dette.

Link to comment
Share on other sites

De jeg pratet med var Knesek

 

http://www.knesekguns.com/ .

 

...unfortunately though the suppressor cannot be exported as the US State Department only allows for export of suppressors to military or law enforcement agencies.

 

Hvis en Norsk forhandler klarer å få en pålitelig tilførsel av Amerikanske dempere tror jeg det kan være en liten nisje. De Sveitsiske demperne er jo ganske dyre de også, og er jo plenty med utstyrsh**er som kjøper de.

Link to comment
Share on other sites

Når vi tok inn noen Halvautorifler i 7,62x51 (ikke 308) og tilhørende dempere var det disse http://www.pmddtc.state.gov/about/key_personnel.html personene og ikke BATF som var nøkkelen for vår del.

BATF var ikke inne i bildet i vår sak overhode.

Utfordringen i vårt tilfelle var at det var som nevnt før i tråden var eksportforbud på dempere til sivilt personell.

Det gjald også våpen kamret i 7,62x51 og 5,56x45 da dette er militære kalibere, samtidig som 308 og 223 var helt problemfritt.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg for en del år siden fikk klasse 3 tillatelse så var det BATF som behandlet og innvilget søknaden.

Men når vi søkte eksport på de nevnte våpnene var det bare Stat. dep. som var involvert.

Mulig det var et unntak fra reglene men vi fikk nå våre tillatelser etter mye frem og tilbake, pluss noe kreativitet.

Link to comment
Share on other sites

Vi (Rigg) er agent for Remington Defense, og jeg var på teknikerkurs der i januar. Da gikk vi igjennom regelverket for dette, og følgende typer våpen og/eller våpendeler godkjennes for eksport av BATFE:

 

-Våpen med løp kortere enn 16" (SBR)

-Helautomatiske våpen

-Lyddempere

 

Grunnen til dette er at BATFE er de som har oversikt over alle serienr på våpen/våpendeler som nevnt over.

 

Dette er ikke noe hokuspokus, det forlenger bare behandlingstiden noe, da det er enda en instans som involveres i prosessen.

Link to comment
Share on other sites

AGR416 Hvor mye ca skal en da legge på prisen i USA for å få reell pris for dempern i Norge ?

 

10 gangeren er nok realistisk, dvs at noe som koster 100 dollar koster 1000 kroner (for eksempel). Kanskje litt mer.

 

Dette skyldes:

 

Papirarbeid/Lisenser

Frakt

Fortolling

Mva

Margin til forhandler

 

Klarer ikke gi noe svar på stående fot, da vi må vite prisen på demperen først.

 

Lisensavgiften blir ikke så stor, da vi baker det inn i en større eksportlisens på denne typen materiell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...