Jump to content

Liste med Krag-sikker Ammunisjon


HaakonSkudem

Recommended Posts

Hei tenke vi kunne lage en oversikt over Fabrikkammunisjon som man vet 100% sikkert er trygg i Krag-Jørgensen. Jeg har brukt litt tid nå og funnet noen som skal være grei skuring, så tenkte jeg skulle dele dette med de som lurer på det samme. Så om du vet om noen så kan det postes her

Del også gjerne ladedata til krag om du føler for det :)

 

De jeg vet om er:

Norma Rekrutt

Norma Jaktmatch 6,5g hulspiss (Ikke Jaktmatch elektron med 7,8g og helmantlet kule)

Norma Diamond Line Stang

Norma Sierra 1023 (Svart pakke)

Raufoss Skan Super Sierra 9,3g 770m/s

Gammel ammunisjon går også. Men her er det være korosive tennhetter, så da må du rense løpet med varmt vann etterpå, siden dette ikke løses opp med vanlig olje. Og pass på, ettersom den kan være upålitelig om den har vert utsatt for skader eller fuktighet.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe trykktegn på den ihvertfall. Men den Prvi Partizan ammoen til XXL der fikk jeg trykktegn. Den gamle ammoen burde jo fungere greit, den funka jo fint fra kragen ble tatt i bruk på slutten av 1800-tallet fram til den reduserte kom på 1960-tallet.

 

Men til dere som lurer på Prvi Partizan FMJ BT. Jeg anbefaler dere IKKE å bruke denne. Hevarmen satt og trykktegn rundt tennhetta

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

http://www.dfsnettbutikk.no/categories/kal-65-patroner

 

Her er en link til DFS nettbutikk, her er det 4 som kan brukes

Norma med 6,5g kule 810m/s (orange eske)

Den svarte Normaen som det står at kan brukes i krag (Svart eske)

Og tilsvarende fra Raufoss (Grønne og svarte eskene)

 

Tror det for øyeblikket ikke er mulighet for andre enn utvalgte skytterlag å kjøpe,

men krysser fingrene for att alle snart får tilgang.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...