Jump to content

Jaktkulers virkning, den endeløse diskusjonen


C.E.A.

Recommended Posts

For kort tid siden satte jeg meg ned å prøvde å skrive ned mine erfaringer med jaktkuler uten å gå særlig inn på de ulike merkene. Denne duskusjonen vil jo aldri ta slutt, men heldigvis så har jeg funnet ro i sjelen for lenge siden. Her er min synsing og erfaring over temaet:

 

Riflekulers virkning i dyr.

 

Man ser stadig noen som har hatt div. opplevelser under storviltjakt og som har veldig behov for å skylde på kulene de har brukt, der skrives side opp og side ned om temaet, mange leter etter noen magiske ikke-eksisterende kuler som dreper dyret kontant og ikke etterlater spor i kjøttet.

 

For å si det veldig enkelt og komprimert så er det plassering av skuddet og situasjonen som avgjør det aller meste

Hvis vi i første omgang glemmer vanlige tradisjonelle kuler som i verste fall kan gå i mange biter ved treff og ellers oppføre seg til dels merkelig ved treff i solide deler av dyret eller hvis de skytes litt for skrått. Men holder oss til det de fleste av oss forbinder med premiumkuler og tenker oss rimelig velplasserte skudd, så er min erfaring :

 

Hvis man skyter et dyr på, la oss si 150m (eller lengre) så vil trolig ikke det dyret oppfatte smellet fra rifla, hvis det heller ikke er skremt eller vár oss så vil det oftest bevege seg og lite og falle raskt . En slik oppførsel vil oftest gi lite blod ut imellom hinnene/musklene rundt treffstedet.

Hvis samme dyret står på 20m så vil det trolig få med seg smellet m.m., det vil ofte flykte langt og være lenge i bevegelse før det dør. Det samme vil skje med et dyr som er skremt eller veldig várt, også om holdet er noe lengre. En slik oppførsel vil veldig ofte gi masse blod i hinnene/musklene. Husk at trykkbølgen kula avgir når den går igjennom nok også blåser ut i og mellom kjøttlagene og lager plass slik at blødningene kan samle seg der, men det er jo denne trykkbølgen som også lager en stor sårkanal slik at dyret raskt forblør og dør.

 

Det kan se ut til at dyr med mye fett mellom kjøttlagene mange ganger får mindre blodroser enn magre dyr.

Man ser også at der oftest blir mye mindre blod rundt treffområdet ved ryggskudd, igjen : dyret beveget seg minimalt etter skuddet.

Selv med gode kuler så kan man være litt uheldig å treffe div. bein og få en del sekudærprosjektiler som kan rive opp en del muskler som da blir blodige, men det er da ikke kula sin feil, det er og blir plasseringen av skuddet.

Så det å skylde på kula at man får en del blod i og imellom musklene er bare tull så lenge man bruker ei kule som holder sammen og har såpass bakstuss igjen at den holder retningen igjennom dyret.

 

Jeg har hørt enkelte klage på Nosler Part. Den er vel bare en ”halv-premium” etter dagens mål men var vel den første kula man kunne stole på i de aller fleste (alle) situasjoner. Jeg har nok finpartert et par hundre hjort som er skutt med slike kuler i kal . 6,5x55, 7mm

Rem.Mag., .308W. , .30-06, .300Win.Mag. 8x57 IS og 338Win.Mag. Ikke så mye å bygge en statistikk på kanskje og mulig jeg ser dårlig men jeg har aldri sett en slik kule har feilet, eneste ”feilen” har vært plasseringen enkelte ganger. Det samme gjelder alle andre premiumkuler jeg har brukt.

 

Bruker man vanlige tradisjonelle kuler går det jo også bra i 98% av tilfellene når de plasseres der de skal, ganske vinkelrett på. Men så er det slik at dyret ikke alltid stod slik vi trodde, eller vi tøyde ”grensen” litt, da kan en premiumkule være god å ha.

 

Mange snakker om enkelte kulers "knall og fall" effekt, tror jeg vil våge den påstand at der ikke finnes noen kule som har en slik effekt tilnærmet hver gang eller ofte, det er og blir tilfeldighetene som rår hvis man tenker litt logisk.

 

Tilslutt vil jeg bare si at dere som leter etter en magisk kule som ”gjør alt rett”, så blir den dessverre aldri oppfunnet, det er og blir plassering av skuddet og situasjonen som bestemmer utfallet og bruker man en god premiumkule så er sjansene for et godt resultat størst, og slike kuler bør vi alle ha råd til de få skuddene vi skyter på vilt og på prøven hvert år.

 

hjort-1.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...