Jump to content

Politiet imponerer


Spitfire

Recommended Posts

Vi hører stadig om lang saksbehandlingstid på våpensøknader. Så ei på Lillehammer: Jeg leverte inn en våpensøknad onsdag forrige uke. Lørdag kom tillatelsen i postkassen!

 

Jeg synes dette fortjener positiv omtale. Hyggelig saksbehandler ved våpenkontoret takkes herved. Og så håper jeg andre politidistrikter er innom forumet og ser dette, og inspireres til like ekspeditt behandling av våpensøknader :-)

Link to comment
Share on other sites

Her i østfold ble alle våpenkontorene samlet på vansjø lensmannskontor utenfor råde. Dette var det ikke mange av oss som hadde trua på, men di viste at våre bekymringer var grunnløse. Har opplevd tre ganger at behandlingstiden ifra jeg leverte papirene til jeg hadde di returnet i posten var under en uke. Dette syns ihvertfall jeg er meget bra :)

Link to comment
Share on other sites

Indre Østfold politistasjon har begynt med en ny praksis som er bra!

 

Vi som pistolklubb søkte nylig om tillatelse til å erverve en revolver og en pistol. Da jeg leverte søknaden fikk jeg beskjed om at vi fikk regning på gebyr i posten. Det gjorde vi: det kom et brev etter noen dager der det sto at søknaden var innvilget og at papirene ville sendes når gebyret var betalt. Enkelt og greit og man ville jo da ikke få noen regning ved et evt avslag på søknaden :-9

 

@S.Arnesen: Alle i Østfold ble ikke samlet ved Vansjø, de kontorene (Askim, Eidsberg, Hobøl, Skiptvet, Spydeberg og Trøgstad kommuner) som hører til Follo politidistrikt behandles fremdeles lokalt i Askim. Veldig fornøyd med servicen der!!

 

- rogsom

Link to comment
Share on other sites

Litt skryt til Lillestrøm politikammer, ringte å spurte om jeg måtte søke på nytt fordi jeg skulle ha halvauto salongrifle istedenfor. 2min i telefonen er søknaden endret og børsa kjøpt!

Kjempe hyggelig dame som kan sakene sine!

 

(selve behandlingen av 3 søknader tok 1,5uke. Med helligdager som kræsja litt, så hadde nok gått fortere!)

Link to comment
Share on other sites

Ingen slår Elverum leverte søknad 17 februar. Fikk svar 24 mai.

 

Dette var lang tid... Vet ikke om de har oppe i skoleferier, men i den perioden du har søkt, har det vært både vinter- og påskeferie.

 

Elverum har aldri brukt mer enn 2-4 uker hos meg. Greie folk å ringe til også.

 

Jeg har aldri fått svar raskere enn fem uker, så da har du vært heldig! Men du bor kanskje i nærheten der? Jeg bor i Hamar, og jeg må levere søknaden på min lokale politistasjon, som først sjekker min vandel før den går videre til Elverum. Dette kan fort ta et par, tre dager, alt etter arbeidsmengde og bemanning, samt at det tar tid. De hiver seg neppe i bilen med brevet og kjører dit så fort de har sjekket, men samler opp mer som skal de tre milene unna. Sender jeg søknaden rett til Elverum, sender de den til Hamar, så det er ikke noe poeng.

 

Ellers er det ikke noe problem å ringe dit. Greie folk som svarer på det de har anledning til. Ble faktisk ringt opp av en saksbehandler som sa at jeg kom til å få avslag om jeg ikke meldte meldte datteren min inn i DFS da jeg skrev på søknaden at det var hun som skulle bruke våpenet til øvelsesskyting. Han kunne jo latt være og gitt meg avslag. Å ringe og bytte kaliber på søknaden har heller ikke vært noe problem. Så sånn sett har jeg lite å klage på. Serviceinnstilte, for min del, ja, men det tar jo litt tid da.

 

Har passert 4 uker med elverum på to søknader nå

 

Det to sju, åtte (husker ikke helt) uker før jeg fikk svar nå sist. Da var det påskeferie i mellom. Tror kontoret bare har åpent tre dager i uka. I hvert fall har de telefontid tre dager, fra 1000 - 1400.

 

Vet ikke helt hvorfor det skal ta så lang tid på Elverum, men det er kanskje få som behandler slike søknader, og det kommer sikkert inn en god del søknader og. De dekker hele Hedmark (usikker på sør for Elverum. Kanskje det er våpenkontor i Kongsvinger?), og det er jo et stort jaktfylke, selv om det ikke er det tettest befolkede. Belag deg på å vente et par uker til. Jeg ringte og lurte litt pga at det hadde gått ca sju uker. Blir jo litt spent på om en får nei eller ja når det går lang tid, selv om det ikke er noen grunn til nei. Hun i telefonen kunne ikke helt si når søknaden ble behandling, men det stod at den var inne til det og at den nok lå langt frem i bunken. De hadde visst veldig mange søknader inne nå. Men fire dager etter lå regningen i postkassa, så da gikk det jo greit.

Link to comment
Share on other sites

Mitt lokale kontor er også helt topp. Veldig løsningsorienterte og de svarer greit på spørsmål, og la oss ikke glemme at de har et regelverk å følge de også. Helt greit å få et avslag når man samtidig får vite hvorfor de avslår. Da kan man faktisk gjøre noe for å kunne få gjennom søknaden senere.

 

Og jeg tror ( i min enfoldighet ) at de fleste våpenkontorer gjør så godt de kan og ( tro det eller ei ) ser at de er et serviceorgan og at vi er "kundene" deres. Dette er vel også grunnen til at vi reagerer med sjokk/forbannelse/oppgitthet når vi hører om de kontorene som ikke fungerer så godt som ønsket. Det er unntakene som stikker seg ut!

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøre politidistrikt v/Tante A og sjefen onkel jus O (Som jeg tror/håper er byttet ut etter saken med jaktkompisen som hadde forhandlerløyve til en annen enn onkel jus O så på sakene).

 

Mye rart, best opplevde 3uker. Verst opplevde 4måneder. For våpenkort fra 1.5måned til litt over 1.5år

 

OBS! Mine søknader leveres til lokal Lensmann for vandelssjekk/påføring. Dette kan ta opptil 1 uke av behandlingstiden, da våpensøknader normalt kun behandles en gang i uken der.

 

Bedre nå enn på lenge etter det jeg hører, bra. (Gjelder kun behandlingstid).

Link to comment
Share on other sites

På Elverum er to hyggelige damer og en hyggelig onkel. Alle tre gjør så godt de kan, og er serviceinnstilt til tusen når man snakker med dem. Sist jeg var der sa tante bak skranken at de hadde rundt 10% av landets våpen, så det var nok å gjøre.

Kongsvinger har vel eget fortsatt, så vidt jeg vet. (Muuulig det har endret seg.)

Men tid tar det, har gått oppimot et halvt år når sommerferien slår til.

Link to comment
Share on other sites

I Bodø er vi nå begunstiget med en kar som kan sine saker.

Behandlingstiden krymper og merkelige avslag er fraværende.

Det hjelper vel også litt på behandlingstiden at man er en "kjenning av politiet", med en god stabel våpenkort fra før.

 

Får håpe vi får beholde ham en tid fremover, hun forrige som regjerte var dattra til han som fant opp siget i sirup...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har aldri fått svar raskere enn fem uker, så da har du vært heldig! Men du bor kanskje i nærheten der?

 

Skrev litt for fort i sist, ved nærmere ettertanke så er det kanskje 7-8 år siden jeg opplevde 2 uker, 4 uker var det sist, men det begynner å bli en stund siden det også. Bor ikke langt unna Kongsvinger og sender søknader per post. Du bor nærmere enn meg.

 

Det er ikke noe våpenkontor i Kongsvinger. :?

Link to comment
Share on other sites

Mere honnør til våpenkontoret i Lillestrøm. Jeg har hatt et par søknader hvor hun nok kunne avslått søknaden. I steden for å avslå, så har hun stilt noen kontrollspørsmål som har oppklart uklarhetene.

Vi trenger flere slike byråkrater - som løser problemer, og ikke lager dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte rifle på Jaktdepotet i Drammen i april, og sitter her i Oslo fortsatt bare med den lefsete blå lappen. Jeg er ikke spesielt imponert.

 

Det er ikke bare politiet sin feil..

Tok hvertfall 2mnd når jeg gjorde samme som deg..

 

Kjøpte under samme periode et våpen til ,men da ble den behandlet i oslo og det tok litt over en uke..

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det bare er her, men ofte føler jeg det ligger mer hos forhandlere enn saksbehandler når det kommer til våpenkort. Jeg måtte selv innom kontoret for å få våpenkort på en rifle jeg hadde kjøpt.. ETTER at jeg mottok kortet på hagla jeg kjøpte 3 måneder senere...

 

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte rifle på Jaktdepotet i Drammen i april, og sitter her i Oslo fortsatt bare med den lefsete blå lappen. Jeg er ikke spesielt imponert.

 

Tja, Jaktdepotet, sender som de fleste forhandlere inn en "kvartalsrapport" over kjøp og salg. Dvs de sender hver tredje måned, du kjøpte rifle i April, og har hatt litt uflaks, siden det er i starten av et "kvartal". Jeg tipper at de sendte inn din salgsmelding omtrent 01.06

Våpenkontoret i Drammen er berømt for å være trege, så forvent at det tar noe tid, 4-6 uker kanskje ? før de sender videre til Oslo

Oslo er ganske kjappe, men det tar kanskje 2-3 uker før de sender kort til deg.

så jeg tipper du tidligst har kortet ditt i August.

 

Og det er helt normalt :)

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften paragraf 28,utlevering av våpen fra våpenforhandler, er rimelig klar og sier blant annet "Tillatelsen sender han eller hun straks til politimesteren".

Dette med at forhandlere ikke forholder seg til at teksten sier "straks" er noe som POD bør instruere våpenkontorene/våpenforhandlere om å følge.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Våpenforskriften paragraf 28,utlevering av våpen fra våpenforhandler, er rimelig klar og sier blant annet "Tillatelsen sender han eller hun straks til politimesteren".

Dette med at forhandlere ikke forholder seg til at teksten sier "straks" er noe som POD bør instruere våpenkontorene/våpenforhandlere om å følge.

 

Nå har det seg slik, at de fleste våpenkontorer foretrekker å få salgsrapporten kvartalsvis.. De fleste forhandlere sender sin liste etter den instruksen de har fått fra sitt lokale kammer.

Link to comment
Share on other sites

Så da er det med andre ord våpenkontorene som sørger for at paragraf 28 i våpenforskriften ikke blir fulgt?

Det at det muligens er mere praktisk med kvartalsvis innlevering er i såfall et dårlig argument for å ikke følge våpenforskriften.

 

Det er vel i grunnen viktigere at forhandler/selger forholder seg til det som våpenforskriften faktisk pålegger de enn det våpenkontorene foretrekker for sin egen del?

Tviler på at våpenkontorene kan kreve at forhandler bryter mot det som våpenforskriften pålegger de.

 

Vet at mange irriterer seg over dette "problemet".

 

Det har jo også noe med å få våpenet inn i våpenregisteret på juridisk eier fortest mulig, det er vel derfor paragraf 28 i forskriften er som den er...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjønner egentlig ikke problemet?

Man har jo en utfylt kopi av tillatelsen som gjelder som midlertidig våpenkort inntil man har mottatt kort på det aktuelle våpenet.

Eller har jeg misforstått noe her......?

Hvorvidt et våpenkontor ønsker skjemaene tilsendt en gang i kvartalet eller en gang i året for den saks skyld spiller vel ingen rolle for oss som kjøper våpen 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 months later...

Jeg må henge meg på skrytet her. Leverte min første søknad på 4 pistoler til Romerike politidistrikt midt i påsken. Fikk beskjed om at behandlingstid var to uker, pluss påske.

 

Brev om innvilgelse kom 2. arbeidsdag etter påske. :) Blir bra imponert av slikt.

Edited by Skywise
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hver gang jeg søker på noe får jeg bare brev med dumme spørsmål om hvorfor jeg ikke kan bruke .22lr revolveren min i open divisjon e.l.

Har en søknad inne nå, alltid like spent på å se hva de finner på denne gangen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har så langt bare hatt gode erfaringer med kontoret i Bodø. Jeg fikk meget god hjelp til å fylle ut min første søknad, og når Posten klarte å rote bort min siste søknad etter at den ble godkjent(!) tok jeg kontakt med våpenkontoret og fikk klarhet i situasjonen (med kronisk mistillit til offentlig ansatte forekom intet meg som underlig før den sjette uken med venting var omme), og rett kopi kom meg i hende to dager etterpå. Av den kunne jeg se at originalen var innvilget to dager etter at den ble sendt. Broren min hadde det såpass enkelt at han fikk en tom søknad på kontoret, satte seg ned utenfor for å fylle den ut, og forlot huset med godkjent søknad bare minutter etterpå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vet det er en gammel tråd,men emnet er vel fortsatt aktuelt. Leverte søknad på 22LR i midten av Desember.  Damen i luken sa 4 uker behandlingstid. Så leste jeg på sidene deres (Øst Distrikt) at det var 6 uker. Så pratet jeg med en ansatt over telefon i går. Han sa 7-8 uker. Heldigvis har jeg ikke hastverk.  Men kan det være så stort trykk nå? Forstår de har mye å gjøre innfor sesong,men de som skal jakte i inneværende sesong bør vel ha søkt for lenge siden? Planlegger jakt fra høsten 19, men ønsker mye mengdetrening før den tid. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...