Jump to content

Think! - SIG P210 Silver Target


Think!

Recommended Posts

Idag har det vært som vårslepp av kalver, vært på besøk hos Kirkenes Pistolklubb, bokstavelig talt ikke rørt pistolen siden 30 oktober 2016. Feltstevnet som Kirkenes hadde planlagt til denne helga måtte utsettes til 17 juni, altfor mye snø. En ivrig sjel har kjørt med håndfreser på banen og gangsti så det skal gå an å bruke utebanen i Kirkenes. 

 

Det er lenge siden jeg har hatt det så moro på banen, gikk et sted mellom 3-400 skudd idag. Mye på stål på 35 og 70 meter, måtte trene til feltstevne i Vadsø 10 juni. Feltmessig og hurtig skyting gikk tålelig bra på slutten, flyter på dynamisk fortiden. Presisjon gikk så der selv om jeg var innom 10'ern jevnt og trutt.

 

Fått prøve Sig Sauer X-Six Supermatch, altfor tung for meg, men en nydelig pistol, kryp i avtrekket var ikke justert bort. Fikk prøve Manurhin MR38, nydelig revolver. Var litt ambisiøs da jeg prøvde DA enhånds på presisjonskive. Men DA tohånds på 70 meter gikk tålelig greit :D, måtte bare ha 2 skudd til innskyting først.

 

1 patron ville ikke kamre den siste 1 cm, bare å dytte sleiden frem med tommel, det var eneste feilslag idag. Men jeg synes, vanskelig å være sikker siden det er så lenge siden sist, at sleiden gikk veldig treigt på slutten idag. Så morradagen er satt av til våpenpuss uten å pusse løpet.

 

Må nok ha 1-2 treninger til før jeg er klar for feltstevne i Vadsø den 10 juni.

Link to comment
Share on other sites

Da er Sig'en pusset og smørt opp, pistolen var møkkete men magasinet var helt forferdelig. Lurer på om jeg skal gå over til mantla ammo nå, da kan jeg starte å prøve ut nye hjemmeladninger med H&N kuler, jeg har 3 forskjellige liggende.

 

Jeg ble invitert på utetrening på en privat adresse idag, jeg takket nei. Hvile gangapparatet og jævlig surt ute, vind +4 og tidvis snø, torsdag er det sommer, men det tror jeg ikke noe på.

Link to comment
Share on other sites

Tiden er overmodent til å teste ut nye ladninger. Jeg har 3 forskjellige kuler fra H&N (Haendler & Natermann), alle er kobberbelagt og med plastbelegg (HS- High Speed) og diameter .356". Jeg veiet 10 kuler å fikk følgende resultat:

 

145 grs HP kule fikk et snitt på 145,32 og varierte mellom 145,0 til 145,7.

125 grs RN kule fikk et snitt på 124,6 og varierte mellom 124,1 til 125,1.

125 grs HP kule fikk et snitt på 124,58 og varierte mellom 124,2 til 125,0.

 

Jeg arkiverer enn så lenge 145 grs kulene. 125 grs kulene er omtrent så tunge som blykulene og jeg starter pent med samme kruttmengde på 3,7 grs VV N340. Patronlengde må jeg teste frem i pistolen. Håper å ha 2 forskjellige til kronografering i morgen kl 17.

Link to comment
Share on other sites

Kremt, det var en liten slump N340 krutt i kruttmålet, dette har godtgjort seg i rundt et år = ikke ferskvare og egnet til å utarbeide ladedata. Jeg har mange ganger brent av kruttrester på grillen, det er helt udramatisk. Prøv ikke det samme i peisovn, mer sier jeg ikke om den saken.

Link to comment
Share on other sites

Denne pistolen er litt kresen på patronlengde og mating. Nedenfor er bilde av H&N 125 grs RN kule med følgende patronlengder fra venstre:

 

28,8mm - tydelig merke på hylsa fra mating.

28,2 mm - knapt synlig merke.

27,1 mm - samme som 28,2 mm.

 

Jeg valgte derfor patronlengde 27,1 mm på RN kula. HP kula fikk patronlengde 25,7mm, fikk ikke noe merker. Bare ladet opp 20 av hver for kronografering, målet er hastighet rundt 1020 fps, men 1000 fps går også bra.

P5310382.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært å chrona hjemmeladningene i Kirkenes. Følgende ladedata ga følgende resultat:

 

H&N 125 grs RN HS kule i diameter .356.

3,7 grs VV N340 krutt

COL 27,9 mm (feil i forrige posting)

S&B 12 hylse

CCI hette.

 

Ga følgende snitthastigheter i fps 902,6 - 909,3 - 902,2 og 904. Hastighetene som disse snitthastighetene ga varierte mellom 877,9 - 926,5-

 

H&N 125 grs HP HS kule i diameter .356.

3,7 grs VV N340 krutt.

COL 25,7 mm

S&B 12 hylse

CCI Hette.

 

Ga følgende snitthastigheter 912 - 923 og 918, hastighetene varierte mellom 898 - 932.

 

Neste trinn på programmet er å øke kruttmengden til 4,0 grs N340 krutt, ellers like.

 

Trente litt felt sammen med skytterne fra Kirkenes. Begynte helt greit men ble fort lei å begynte å nappe på de første skuddene. Rørende å se hvilken omsorg og hjelp enkelte skyttere får på banen.

Edited by Think!
Link to comment
Share on other sites

I morgen er det årets første feltstevne. Feinwerkbauen er ute av drift så på meg blir det bare Sig'en i grov og militærfelt. Skulle egentlig prøve en FAS i 32sw i grov, men har bestemt meg for at det grovpistolen min skal være Unique eller Sako. Det ble trommet inn til trening og test, bra for å dempe konkurranse nervene. Jeg har stort sett Chrona ammo slik:

 

H&N 125 grs RN HS .356" kule

4,0 grs N340 Krutt

COL 27,9 mm lengde

S&B 12 hylse

CCI tennhette

 

Snitt hastigheten ble 972,71 å med kulevekt med 124 grs så blir faktor 120,61, altså hårfint over faktorkravet på 120. Her må vi nok øke kruttmengden til 4,2 grs N340. Hastighetene ble 992,5 - 1008 - 963,5 - 982,7 - 980,2 - 960,4 - 977,4 - 945,1 - 984,8 - 962,2 - 943,1.

 

H&N 125 grs HP HS .356" kule

4,0 grs N340 Krutt

COL 25,7 mm lengde

S&B 12 hylse

CCI tennhette

 

Snitt hastigheten ble 984,8 å med kulevekt med 124 grs så blir faktor 122,11, ikke mer enn den bør være når faktorkravet er 120. Hastighetene ble 965,2 - 954,2 - 971,8 - 976,9 - 981,5 - 1023 - 1036 - 969,8.

 

H&N 145 grs HP HS .356" kule

3,4 grs N340 Krutt

COL 27,8 mm lengde

S&B 11 hylse

CCI tennhette

 

Snitt hastigheten ble 861,35 å med kulevekt på 144 grs så blir faktor 124,03, helt perfekt på første forsøk. Her blir det ladet 50 stk til å teste stabilitet på 70 meter og presisjon i Ransom rest. Hastighetene ble 860,5 - 856,3 - 859,6 - 884,0 - 851,2 - 868,8 - 869,7 - 849,1 - 853,0.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra årets første feltstevne som har vært mulig å avvikle pga snømengden og sen vårsmelting. De klarte bare å avvikle halvt program å maks 43 poeng. Jeg begynte med Grovfelt, ingen skjøt med .32sw, løypa var den samme for alle, bare skytetiden ble endrett mellom klassene. Pga snømengden var liggende byttet ut med sittende og det var ikke noe 70-meters hold. Som følge av manglende innsendign av ressultater fra tidligere år av Kirkenes Pistolklubb skjøt jeg alene i mine klasser. Jeg klarte 35 poeng i grovfelt, beste hadde 40 poeng. Det ble delt førsteplasse i revolverfelt, 38 poeng, jeg har ikke skutt revolver siden 2014 utover en å annen prøveserie eller chrono serie. Jeg vant Militærfelt med 41 poeng, som ventet :P

 

Neste helg er det feltstevne i Kirkenes, det har smeltet mye denne uka. Har avtalt Chrono og ransom rest i Kirkenes på fredag.

 

I morgen blir det våpenpuss, den er svært møkkete. 

Link to comment
Share on other sites

Det er både gleder og sorger med pistolskyting. Sånn røfflig 24 t etter at jeg sendte forespørsel om garanti deler til Dillon fikk jeg e-post med forespørsel om bilde av skaden. Jeg svarte med bildet ovenfor å 20 min etterpå fikk jeg svar om at delen ville bli sendt idag .

 

Jeg dreiv jo å ladet prøveammo til bruk i Ransom rest og på skive på 70 meter for å sjekke at hullet er rundt på den avstanden. Å denne ammoen er under innstilling av pressa prøvd i pistolen bare for å sjekke at den kamrer som den skal. Så fikk jeg brekasjen som er avbildet ovenfor å måtte gå over til Lyman T-mag presse. Her sleit jeg med å stille inn isetter/krympe dia, etter litt tenking og etterforkning fant jeg ut at dia var full av kulefett fra da jeg ladet blykuler. Dia ble demontert og fikk et varmt UL bad, smurt og montert. Følgelig har jeg måtte innstille denne dia igjen, men da etter ladedata og ikke verifisert i pistolen. Så disse kulene sitter fast i kammer og sleiden går ikke "inn Battery" = helt frem. De passer i Glock 34. Jeg har ikke ork til å etterforske hva som har gått galt. Morradagen er gjennomgang av skytebag og våpenpuss og pakke bilen. Men det jeg tror er feilen er at krympen er så hard at kula buler i fremkant av hylsemunningen. >:(

 

Sig P210 har hardere tilslag på hetta enn Glock 34 med original striker og fjær. Pardini GT9'ere sprer over hele skytefeltet med hissig Geco IPSC ammo, De skal få låne mine dynamisk hjemmeladninger på feltstevne til helga, jeg får låne revolver.

 

Så har vi snakket litt til om mer permanent skive på utebanen, så vi nærmer oss.

 

Jeg skar meg opp i avtrekkerfinger på et mål idag, det kommer ikke til å påvirke skytingen. Begynte knallbra med 8 skudd i duellskiva på 25 meter, 5 tiere hvorav 3 var inni sentrum, så gjør jeg mitt så gjør SIG'en sitt.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra feltstevne i Kirkenes, et stevne som ikke står noe tilbake for det som er sørpå. Lørdag skjøt jeg Grovfelt med SIG'en, tror jeg havnet 12 poeng etter grovpistol i 32sw = ikke konkurransedyktig.

 

Så idag har jeg skutt Militærfelt, her har jeg en ære å forsvare, bestemann uansett klasse fra tidligere år. 

 

Meningen var å låne en S&W 586, men så ble det mulig å låne en strøken Manurhin MR38 Match. Det er så en begynner å rasjonalisere at den er verdt pengene, skal du ha en like bra S&W så skal du senke mye penger i sikte og avtrekksjobb, å enda må du forvente manglende antenning av patroner å være avhengig av hjemmeladninger med Federalhetter. Manurhin er nydelig rett ut av eska, han hadde strammet fjæra pga manglende antenning av hetter, jeg merka ikke noe til dette på avtrekket.

 

Jeg var "på hugget" til dagens skyting, men piffen gikk litt ut etter revolverfelt. Men da vet jeg det til neste gang at først militærfelt, så får andre grener komme etterhvert. Skjøt ved siden av det jeg antok ville være min nærmeste konkurrent, prøvde å følge med på om jeg lå foran/etter han men det ble bare rot, så jeg konsentrerte meg bare om meg selv. Begynte bra men gikk dårligere etterhvert, men det ser ut til at jeg klarte å forsvare æren med å vinne uansett klasse, dog bare med 1 poeng.

 

Jeg har Federalhetter å forslo bytte 2-1 mot CCI hetter, det ble ikke godt mottatt. Mener en befolkningsgruppe i midtøsten med særs dårlig forhold til sine naboer ble nevnt i den forbindelse.

 

Nå venter jeg spent på resultatliste.

Link to comment
Share on other sites

Da foreligger resultatlista fra stevnet i Sør-varanger nå i helga. I grovfelt kom jeg 7 poeng etter førstemann som skjøt .32sw. I Militærfelt vant jeg, de 2 neste var bare 1 poeng etter, så da blir det klasse A til neste år igjen. I revolverfelt vant jeg også alt med 5 poeng, skjøt med lånt våpen, Manurhin MR38 Match, det ypperste som kan kjøpes i riket selv om Intersport selger Korth revlover så jeg.

 

Etter stevne i Vadsø hadde jeg vært litt i overkant bråkjekk. I forsøk på å jekke meg ned fikk jeg beskjed om at det fort kunne straffe seg. Til det svarte jeg at seieren smakte enda bedre, å det gjorde den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Igår var det hurtig stevne i Kirkenes. Resultatet i hurtig grov ble elendige 356 poeng. Problem med styring av venderanlegg, manuell tid tagning viste at venderanlegget noen ganger vendte rundt 2 sekunder raskere enn den skulle. Så jeg prøvde å skyte alt på 6 sekunder. De gikk etterhvert over til manuell styring av venderanlegget.

 

I hurtig militær slo jeg nestemann med 65 poeng, utfra husken så har jeg tidligere slått dem med 100 poeng, men jeg har ikke trent. Jeg fikk 524 poeng.

 

Til Hurtig revolver fikk jeg låne en spesialrevolver av typen Ruger SP101 med 3" løp og litt hott S&B .38SPL ammo i bulk pakke. Aldri skutt den før så prøveskuddene og de første seriene ble "innskyting". Målet var å slå skyttere med trimma revolvere med spesialrevolver, jeg klarte 446 poeng, 5 poeng etter seieren. Den antatt beste revolverskytteren måtte styre venderanlegget.

 

Ellers hadde jeg det morro med å forsøke å treffe kalkun på 172 meter med sig'en og hjemmladd svak ammo før revolverskytter med støtte i benk klarte det. Jeg ladet og tømte 3 magasin før han traff. Treffene mine varierte med 2 meter i høyde mellom hvert skudd, så evt treff ville vært lottogevinst.

Edited by Think!
Link to comment
Share on other sites

Torsdag var jeg innom Oslo Skytesenter, aldri vært der tidligere. Hensikten med turen var å se på Ruger GP100 Match Champion med 4,2" mot stabdard utgave i 6". Fikk leie en standard utgave med 4,2" løp, å det er langt nok. Jeg må tenke på armene på de få standplassene der enn skyter enhånd (revolverfelt). Tøff skytebane med litt dårlig lys, eller veldig profft opplegg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Feltstevne i Kirkenes i helga, ikke trent men vært å verifisert at jeg fortsatt vet hvordan den skal brukes. Utrivelige mye knott, men skjøt 30-40 skudd. Pistolen gikk tregt, men litt olje løste det problemet, mulig den får litt puss i morgen.

 

Skal visstnok komme folk fra Troms å skyte, håper det er noe mer enn bare turister. Uholdbart at jeg skal være den lokale gullstandard i militær og revolver, jeg har ingen ting å gjøre i klasse A. Så klasseføring i felt er bare tull og idioti.

 

Lokal helt har kjøpt Les Bare i 9mm.

 

Fikk prøve splitter ny Pardini i .32, nå kan alle kjøpe slik fordi den leveres med 2 forskjellige grepsvinkler. Ingen problemer. Han hadde kjøpt en sokk lignende sak som hylsefanger, måtte vippes tilbake i stilling mellom hvert skudd = ikke noe for konkurranse bruk.

 

Fikk prøve denne

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=9B32

Funket utmerket selv med frøken størrelse på nevene og gikt.

Link to comment
Share on other sites

Vært på feltstevne i Kirkenes. I grovfelt kom jeg på 3 plass om vi glemmer klasser, de foran meg skjøt matchvåpen i 32sw. Maks oppnåelig poengsum var 85 poeng, jeg klarte 72 poeng, de foran klarte 74 og 75 poeng. Så jeg er fornøyd. Ingen problemer for egen del, antatt beste hadde våpen problem og skjøt 3-4 serier på naboskivene.

 

I morgen er det militærfelt og jeg håper å få låne en Ruger GP100 med 4,2" løp til revolverfelt.

Link to comment
Share on other sites

Pga sykdom er det ikke noe resultatliste fra søndagens skyting i Kirkenes. Selv har jeg ikke fulgt med på poengene, men jeg har fått opplyst at i revolverfelt fikk jeg 72 poeng og i Militærfelt fikk jeg 77 poeng.

 

Jeg fikk låne Ruger GP100 med 4,2" løp, denne er helt standard, avtrekksdeler er "polert" ved avfyring av 10.000+ skudd på 10 år. Ammo jeg fikk kjøpe var bulkpakket S&B fra Jaktdepotet. Jeg tapte 6 poeng på en standplass, utover det gikk det tålelig greit.

 

Sig'en fungerte som forventet. Men enhåndsskyting, andpusten og skjelven pga medisin er ikke gunstig kombinasjon for meg. Det eneste jeg husker av skytingen er at det aller første skuddet var en 20cm napp ned til venstre (klassisk napp) på 12 meters avstand.

 

Kirkenes hadde satt opp en bestemanns premie, en stor kasse med div gaver fra næringslivet i Kirkenes. Den vant jeg med samlet poengsum i finfelt, grovfelt, militærfelt og revolverfelt på 300 poeng, neste mann hadde 297 poeng, så det var jevnt. Jeg vet at jeg og han var helt likt etter lørdagen.

 

Dillon Square deal pressa er reparert og montert. Montert opp magnetskinne på veggen i ladebua, lettere å finne frem det verktøyet en trenger raskt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Long time no see.

 

7 juli bestilte jeg innspenningsstykker til Sig P210 til Ransom Rest som bursdagsgave hos https://www.sportec.se/ . Det tok veldig lang tid før det skjedde noe som helst så jeg purret på regningen, å de ventet på at jeg skulle betale regningen jeg hadde fått der det klart stod at den ikke skulle betales, det var bare en ordrebekreftelse. Men ordren ble betalt men frakt oppgitt til SEK 425, det var jo en grei fraktpris om de ordnet med norsk MVA. Det varte og rakk, jeg purret og selger purret men pakken var og ble borte. Omtrent samtidig med at selger ga opp å lete oppdaget jeg ved en tilfeldighet på min posten sporings app at pakken lå å ventet på post i butikk,  det kostet NOK 502 takk. Med sin svenske IQ så har selger valgt å sende pakken rekommandert med Postnord, befrakter leverer ikke ut rekomandert i Norge, så forsendelsen er overlatt Posten. Så dette må være den dyreste og treigeste netthandel jeg noen sinne har gjort, føles som dobbelt så dyrt, norske Brownells ville vært rene røverkjøpet. Klaget til selger å tror ikke han giddet å trekke på skuldrene en gang.

 

P9180397.JPG.3f76c88fb695606dcab0d36ff3f77cc9.JPG

 

Så nå har jeg rett frepsform, den jeg brukte i fjor var ikke helt 100%, jeg håper og tror det vil medføre bedre samling. Må innrømme at jeg var ikke så rent lite skuffet på fjorårets prøveskyting. Jobber med ved så noe hjemmeladning å prøveskyting har jeg ikke ork til akkurat nå.

 

Jeg har ca 16.000 engangsskutte hylser, de har fått en 2 timers trommling før de ble lagret = kan brukes som de er. Men flere her oppe har kjøpt innhttp://www.btibrands.com/product/hand-deprimer/ å jeg har forbedret min variant. Kjøpt inn slange på Biltema som er 12mm innvendig, tuten som den er limt på er 11,7mm, jeg brukte epoxy lim på tuten og presset slangen slangen på, limflatene vasket med rødsprit. I andre enden er det en vindusspyler dunk med 16mm hull i korka og rester av tech7 lim på inn og utside, limflater vasket med rødsprit. Det trengs 1000+ tennhetter for at dunken skal stå sånn nogenlunde støtt på gulvet. Så dette blir min vinterhobby. Testkjøring tidligere viste at det var lett, men S&B hylser 11 og 12, er ikke de beste hylsene, bl.a er tennhette hullet inn til kruttet av varierende størrelse = det er tungt. Jeg har ca 1500 igjen å presse, men etter det er det stort sett Geco og GFL hylser igjen.

 

P9050395.JPG.052c987dcc74fbacd93f4bb5b5c98463.JPGP9180396.JPG.c02ce458cd47276f370d763c7be5c879.JPG   

P9180400.JPG

P9180401.JPG

P9180402.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når hylsene er deprimet så får de 16 minutter "koking" i UL bad, tørking over ovnen før de får 8 timer tromling i "corn cob" med hylsepolish. Du må da ha solbriller på for å håndtere hylsene etterpå.

 

Å når det gjelder media til tromling så er det "corncob" som gjelder, ris kan brukes, knuste nøtter bør du styre unna, de støver helt forferdelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...

For en uke siden fikk jeg være på banen til Kirkenes Pistolklubb, "kalveslepp" for årets 9mm skyting. GA bort ammo som ikke ville funke i trang Sig, CZ svelgte unna det meste. Skjøt opp siste rest av blyammo. Lånte bort noen patroner til Tanfoglio 1911, å den gikk bedre med bly enn mantla fabrikk eller hjemmeladd. Jeg hadde litt problem 1 gang ville ikke sleiden helt frem, ble trykket frem med tommel. 3 ganger hang magasin follower seg opp, den ene gangen jeg fikk eterforsket så var det blykule som subbet i fremkant og holdt igjen follower, ble løst med et kraftig smekk i skytebenken.

 

Så idag har jeg detaljstrippet pistolen og magasinet. UL bad og vanlig puss. Løpet hadde fått en 20-30 pusseskudd (jeg vet at pusseskudd egentlig er skudd etter puss slik at løpet er driftsskikk) med belagte kuler etter blyammo skytingen. 20 min UL og 3 drag med boresnake så var det gullente rent.. Hjemmeladning med N340 krutt og lavt trykk/fart = mye sot, det var dette som hadde fått magasinet til å svikte.

 

Brukte over 1 time på å få på plass fjær nr 13 iflg deletegning som sikrer pinne som holder avtrekker på plass i ramma. Klarte det ikke denne gangen heller, men pr nå er det ikke nødvendig, pinnen har ikke flyttet på seg, men etterhvert som toleransene øker så vil det være behov for denne. Hadde også problem med å få på plass returfjær til avtrekker. Det er ikke så enkelt med fingre med redusert følelse og som ikke lystrer fullt ut. Jeg har nok en gang ikke turt å demontere modulen for hane og sear, har funnet oppskrift på nett men så langt har ikke motet vært tilstede.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg vært å cronografert ammo og testskutt på 70 meter for å sjekke at kulene fortsatt er stabile på max feltavstand. Temperatur rundt +10 grader.

 

Ladningen 

H&N 125 grs RN HS .356"  (snittvekt 124,6 grain)

S&B 11 hylse

CCI Hette

4,1 grs N340 krutt

COL 28,0mm

 

Ga en snitthastighet på 1034 fps med hastighetene 1022 - 1048 - 1015 - 1050 - 1037. Dersom en legger til grunn kulevekt 124 grain så blir faktor 128,2.

 

Samme data men kruttmengde 4,3 grs N340 ga snitt på 
Snitt 1068 fps og hastighetene  1067 - 1074 - 1065 - 1065 og

Snitt 1067 fps og hastighetene 1069 - 1058 - 1067 - 1082 - 1068 -1076 -1067 -1052

 

Faktor skulle bli 132

 

Ladning 

H&N 125 grs HP HS .356" (snittvekt 124,58)

S&B 11 hylse

CCI Hette

4,1 grs N340 krutt

COL 27,76 mm

 

Ga en snitthastighet 1047 fps med hastighetene 1051 - 1056 - 1043 - 1040 - 1047. Dersom enn legger til grunn kulevekt 124 grs så blir faktor 129

 

Samme data men med kruttmengde 4,3 grs N340 ga snitthastighetene

snitt 1070 fps med hastighetene 1066 - 1071 - 1071 - 1072 faktor blir 132.

snitt 1074 fps med hastighetene 1067 - 1076 - 1076 - 1078 faktor blir 133.

 

Alle kulene var fortsatt stabile på 70 meters avstand. Legg merke til hvor jevn hastigheten til HP kula er. En av HP patronene kjørte seg fast ved at hylsemunning ikke entret kammer, måtte bruke begge tommler for å presse frem sleiden.

 

Neste trekk blir å skyte i ransom rest, gjerne med forskjellige våpen. Men jeg tror jeg skal lade svakere, trolig 3,9 grs N340 krutt.

 

Edited by Think!
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ikke somlet meg til å testskyte i Ransom rest. Men prisbildet på belagte kuler fra H&N kontra tilsvarende fra West Coast Bullet Factory (beliggende på Austerheim) har endret seg slik at de norske kulene er rundt 40 øre billigere pr kule. Så jeg har ladet opp restlagret mitt av H&N kuler  å skal bruke det på test og trening.

 

Så nå går jeg over til WCBF (West Coast Bullet FActory) sine kuler, Så langt har jeg bare fått 124 grs RNFP, men de har TC kuler også. TC er den kuletypen som har matet best i min pistol.

 

Snitt vekta på 124 grs RNFP er 124,12 grains med vekter mellom 123,8 - 124,3.

 

Jeg har sammelignet disse kulene med H&N 124 grs RN. Basert på øyemål så er COL på 27,0 mm WCBF 124 grs RNFP kule en ørliten mindre hylsevolum enn H&N 124 grs RN montert med COL 28,0. Jeg har ladet 50 patroner slik:

 

WCBF 124 grs RNFP kule

4,1 grs N340

COL 27,0 mm

S&B 13 hylse

CCI hette

 

Jeg har kjøpt revolver, turte ikke vente lengre, får den om 14 dager pga hjortejakt. Jeg ville ha en .38spl revolver og ikke .357mag revolver, langt lettere å få til svake felt/bane ladninger med 38 tønne. Valget falt på en S&W Model 14-3 K38 Masterpiece med 6" løp. Selger kjøpte våpenet i 1974 å det er ut fra serinummer produsert i 1974, han har ikke brukt den på 15 år. Jeg var så lei av S&W etter mitt første eierskap, selv med original fjær og federal hetter var den ikke 100%, I så måte er Ruger en bedre revolver. Denne gangen skal det gjøres riktig av en som kan og over tid har bevist at han kan revolver. Jeg har bestilt kuropphold, ordreboka var full så den kommer ikke inn før midtvinters, å det er jo et godt tegn. Det som skal gjøres er smalere forsikte med fres, trigger stopp i avtrekker, fjerne SA avtrekk, å tunes for fabrikk ammo, Mulig jeg bestiller et fjærsett tuna for Federal hetter om jeg begynner å lade selv.

 

Hadde ungene med på Feltskyting i Kirkenes, måtte vise dem åssen enn vinner, å det klarte jeg denne gangen også. 

Edited by Think!
glemte å oppgi COL på H&N kula.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
På 2.9.2018 den 13.24, Think! skrev:

Prisbildet på belagte kuler fra H&N kontra tilsvarende fra West Coast Bullet Factory (beliggende på Austerheim) har endret seg slik at de norske kulene er rundt 40 øre billigere pr kule. Så jeg har ladet opp restlagret mitt av H&N kuler  å skal bruke det på test og trening.

 

Så nå går jeg over til WCBF (West Coast Bullet FActory) sine kuler, Så langt har jeg bare fått 124 grs RNFP, men de har TC kuler også. TC er den kuletypen som har matet best i min pistol.

 

Snitt vekta på 124 grs RNFP er 124,12 grains med vekter mellom 123,8 - 124,3.

 

WCBF 124 grs RNFP kule

4,1 grs N340

COL 27,0 mm

S&B 13 hylse

CCI hette

 

Kronografering ga følgende hastigheter

 

1031 i snitt av hastighetene 1045   1031  1016

1016 i snitt av hastighetene   1009   1024   1033   996,6

1033 i snitt av hastighetene   1050   1038   1016   1028

 

I Ransom Rest med riktig innlegg så ble det disse treffbildene:

P9210500.JPG

P9210501.JPG

P9210503.JPG

P9210499.JPG

Link to comment
Share on other sites

En pakke med denne her er på tur oppover

 

https://www.2alfa.no/ammotech-kule-9mm-123gr-fmj-fp-dia-9-04-356-pk-a-1000.html

 

Den kommer til å bli ladet på samme måte som WCBF ladningen ovenfor. Å både ammotech og WCBF kommer til å få en ladning med 4,3 grs N340 å testskytes.

 

Så venter jeg med lengsel og smerte på at at denne skal komme for salg, fabrikken jobber med saken.

 

https://wcbf.myshopify.com/products/bullet-4

 

TC kammrer langt bedre i mitt våpen. RN kuler må ha korte patroner og dermed litt skarp rekylimpuls.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så har jeg mottatt disse kulene https://www.2alfa.no/ammotech-kule-9mm-123gr-fmj-fp-dia-9-04-356-pk-a-1000.html

 

Rent umiddelbart så var det glede ved ladebenken. I motsettning til belagte kuler, uansett produsent og kuleform, så er disse runde og fine uten "skader". Veiing av kulene viste like store/små variasjoner som hos belagte kuler. Kulene er solgt som 123 grs kuler, men snittet er 123,92 (tilfeldig utvalg på 10 kuler) med følgende kulevekter

 

124,0   123,6   123,8   123,8   124,0   123,9   124,0   124,1   123,9   124,1

 

Men for de som har et faktorkrav å tilfredsstille så er det jo bra at kulene faktisk veier mer enn oppgitt.

 

På bildet er de 3 kulene til venstre Ammotech og de 3 til høyre WCBF (West Coast Bullet FActory). Ammotech kula er ørlite lengre enn WCBF, men har på den annen side en dyp hollow base. Så min vurdering er at disse kulene kan lades til samme COL å ha tilnærmet samme hylsevolum . 

 

Jeg har testet patroner med COL 27,1mm i min pistol og kammret helt nydelig, ingen skade på kula, ørlite merke på hylsemunningen. Jeg tror jeg har funnet sweet spot når det gjelder patronlengde og mating.  Denne Sig'en er litt kresen når det kommer til å kamre RN kuler.

 

Bilde av patroner viser Ammotech med COL 27,1mm til venstre og WCBF med COL 27,05mm til høyre.

PA050514.JPG

PA050515.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at det er vanskelig å lade mer presise 9 mm enn fabrikk, men enn kan lade svakere ammo med samme presisjon. Å det med svak ammo er viktig til dynamisk, hurtig og felt, skyter du fabrikk så stiller du med et klart handicap. I 9mm er det ikke noe nevneverdig å spare på å lade selv, .38spl synes å være butikk i å lade selv.

Link to comment
Share on other sites

På 5.10.2018 den 14.36, Think! skrev:

Da har jeg ladet for chrono og Ransom rest følgende ladning:

 

WCBF RNFP 124 grs

4,3 grs N340

COL 27,05 mm (i den grad du med skyvelær kan måle 0.05mm)

CCI hette

S&B13 hylse

 

Chrono ga følgende resultat:

 

Snitt på 1020 å enkelt målinger på   1030   1036   1002   1021   1012

Snitt på 1041 å enkelt målinger på   1048 1048 1026

Snitt på 1037 å enkelt målinger på   1041   1040   1038   1030

PA120540.JPG

PA120541.JPG

PA120542.JPG

PA120539.JPG

Link to comment
Share on other sites

På 5.10.2018 den 14.58, Think! skrev:

Da har jeg ladet for Chrono og Ransom rest

 

Ammotech 123 grs FMJ FP .356"

4,3 grs N340

COL 27,1mm

CCI Hette

S&B 13 hylse

 

Chronografering ga følgende resultater:

 

Snitt på 1038 å enkelt målinger på   1037   1053   1056   1008

Snitt på 1043 å enkelt målinger på   1041   1029   1047   1064   1035

Snitt på 1032 å enkelt målinger på   1034   1041   1039   1015

 

PA120536.JPG

PA120537.JPG

PA120538.JPG

Link to comment
Share on other sites

På 5.10.2018 den 14.57, Think! skrev:

Da har jeg ladet for Chrono og Ransom rest 

 

Ammotech 123 grs FMJ FP .356"

4,1 grs N340

COL 27,1mm

CCI Hette

S&B 13 hylse

 

Chronografering ga følgende resultat:

 

Snitt på 1009 å enkelt målinger på   1013   1014   999,8

Snitt på 1008 å enkelt målinger på   1005   1009   1011

Snitt på 1010 å enkelt målinger på   1016   1010   1011   1006

 

Usannsynlig jevne hastigheter, det er på tidspunkter som dette at enn skulle hatt en labradar.

PA120532.JPG

PA120533.JPG

PA120534.JPG

PA120535.JPG

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg for morro skyld nok en gang testet ladningene jeg hadde fra Dyunamisk skyting tiden. Kule er Archipelago 124 grs, krutt 4,2 grs N320 og COL 28,8mm.

 

Tror neste kruttkjøp blir N320, det blir morro å teste dette kruttet med Ammotech kuler.

 

 

PA120543.JPG

PA120544.JPG

PA120545.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da har oppkjøringen til årets sommersesong startet. Hovedfokus var innskyting og justering av avtrekksvekt på revolveren. Men skutt litt 9 mm også, jeg har skutt så mye .22 og .38spl at jeg er litt skuddredd når 9mm bjeffer, så det kan bli interessant fremover. Skjøt opp div rester + en pakke som ikke måtte brukes i Luger, High Power eller P38, stod ikke noe om Glock så da ble det Sig P210 for også, men min vurdering er at S&B og ikke minst Geco IPSC er langt heftigere.

 

I Vadsø blir det innendørs 9mm/revolver bane, bl.a Politiet skal trene her. I Hammerfest er vel 9mm banen ferdig, også her blir Politiet leietaker. Begge klubber har gitt løfte om 9mm/revolver stevner neste vinter. Så for en som må skyte tohånds så ser fremtiden lys ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er vel best å komme igang med test lading av ammo. Nå vil Hodgdon HP38 være i bruk en stund, liker produsentens webside. De foreslår startladning med 124 grs kule til 3,9grs HP38 og col 29,21mm (1.150"), med 4" løp så lover de  920fps hastighet.

 

Min pistol har 5", erfaring mellom min og Pardini med 6" løp tilsier en hastighetsøkning på ca 40fps. Min pistol er ikke glad i lange patroner, testing viser at Ammotech 123 grs FMJFP trenger en lengde på 27,1mm i min pistol, altså 2,1mm kortere enn Hodgdon sine ladedata, å det er mye i 9mm. Så etter å ha vurdert litt frem og tilbake har jeg ladet opp følgende startladning:

 

Ammotech 123 grs FMJFP .356

HP38 krutt 3,0grs

COL 27,1mm

CCI hetter

S&B13 hylse

 

Ladet med dette kruttet tidligere idag til revolver i Lyman kruttmål som fungerer ved at en messighylse tippes rundt. Dette kruttet er løvtynne små flak, har hørt at det vil gjøre slike kruttmål litt treigere å operere, det stemte. Det var også vanskelig å få jevn ladevekt. 9 mm ladningene er foretatt i Dillon 'square deal med dillon kruttmål som er av slider typen. Det var veldig enkelt å få stilt inn kruttmålet.

Link to comment
Share on other sites

På 12.10.2018 den 19.15, Think! skrev:

 

Chronografering ga følgende resultat:

 

Snitt på 1009 å enkelt målinger på   1013   1014   999,8

Snitt på 1008 å enkelt målinger på   1005   1009   1011

Snitt på 1010 å enkelt målinger på   1016   1010   1011   1006

 

Usannsynlig jevne hastigheter, det er på tidspunkter som dette at enn skulle hatt en labradar.

PA120532.JPG

PA120533.JPG

PA120534.JPG

PA120535.JPG

 

Overnevnte ladning hadde overraskende jevne hastigheter, så jevne at jeg ikke stolte helt på måleresultatet. Men igår hadde Kirkenes pistolklubb invitert til vårslepp for kalver. Da fikk jeg tilgang til Labradar å fikk følgende målinger:

 

1014   1061   1041   1053   1023   1054   1057   1043 noe som gir et snitt på 1043

 

Denne gangen var ladningen ladet med Remington hylser og annen lot med N340 krutt. Skal lade noen hundre av denne, minst like god som mine gamle dynamisk skudd som jeg fortsatt har rundt 600 igjen av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...