Jump to content

Think! - SIG P210 Silver Target


Think!

Recommended Posts

Da har Sig'en vært på banen, jeg var vakt idag også. Skutt opp div rester fra feltstevner, fabrikk Magtech og Winchester white box (begge med RN kuler), 70 - 80 skudd, ingen problemer. Lånte bort pistolen til en relativt aktiv forumbruker, han syntes fortrekket var så tungt at det var vanskelig å føle trykkpunktet, han hadde heller ikke noen problemer.

 

Fikk 6 tomesker etter resteskytingen. Har 200 slumseammo igjen. En box var arkivert sammen med slumseammo, men når jeg ser ned i boxen så ser det ut til å være "ordtnlig" ammo, spørs om det bare er på toppen.

 

Ikke noe puss eller smøring etter dagens skyting.

Link to comment
Share on other sites

Sig'en har idag gått 100 skudd slumseammo uten noen problemer. Jobb kollega skjøt 45 skudd på 15 meters avstand, han hadde vist 2x10, 2x9 og en åtter så han var i hundre.

 

Dynamisk kollega har motvillig prøvd pistolen, 5 skudd uten publikum fordi han ikke har skutt noe på over 1 år, det meste han har skutt er dynamisk. Han traff visstnok 10 og var fornøyd med det.

 

En av gamle kara hadde tidligere hatt Neuhausen med 6" pipe (stikker utenfor sleiden med fremsikte festet i løpet). Han ble lykkelig over å få prøve ny Nauhausen. Avtrekket var nydelig syntes han, jeg sa at jeg har ikke gjort noe, bare oljet.

 

Tohåndsskytingen min gikk veldig bra.

 

Dersom det blir hurtigstevne lørdag så er det sig'en som luftes først.

 

Pakket bagen ferdig for stevne både lørdag og søndag, men i utgangspunktet blir det pakking av bil på lørdag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sånn, da er jeg installert hos mine foreldre i Tana. Turen opp ble tatt innom Femunden (overnattet) og Røros og kjørt de 2 milene jeg mangler av E6. Det eneste som gjenstår er Helgelandskysten og kysten Trondheim - Stavanger.

 

Første virkedag etter at jeg kom natt til søndag ble privat pistolbane etablert med en SVÆRT SKEPTISK MOR. Men hun hadde ikke hørt noe fra kjøkkenet så da er alt OK. Tok i bruk stålmål kjøpt hos Jaktdepotet, snurre og duelltre.

 

Snurre funker som den skal, den reagerer også på .22 ammo.

 

DSC_0052_zps8f34d0a0.jpg

 

Duelltre er etter mitt syn feilkonstruert, føttene peker fremover, og duelltre lener bakover = det må settes fast. Føttene burde peke bakover samme vei som duelltre lener seg og i skuddrettningen. Jeg har skrudd fast føttene i en palle så i mitt tilfelle er det ikke noe problem. Blinkene er fjærbelastet slik at det tildels spretter på plass, men tidvis så pretter blinken over til andre siden og tilbake igjen på 1 treff. En sjelden gang blir blinken rett bak, men det retter seg ved treff i annen blink. Mao duelltre fungerer ikke feilfritt, en trenger ikke ta brydderi med å klistre på blinker, spent på hvordan fjærsystmeet fungerer etter en tid utendørs. Bildene er tatt etter få prøveskudd igår, det er ikke mye blink klistrelapp igjen idag. Dagens skyting avbrutt av Relacom montør som kom å monterte opp internett :D

 

DSC_0050_zpsc9eceba0.jpg

 

DSC_0051_zpsda7a6509.jpg

 

DSC_0053_zps530ce647.jpg

 

Det er veldig behagelig å ha egen bane 200 m fra huset og med selvanviser. Håper jeg snart kan få tilgang til innebane for skyting med .22.

 

Den siste boksen var også vrak ammo selv om kulen var TC, 2 gang måtte jeg trykke frem sleiden.

Link to comment
Share on other sites

Brorparten er flyttet til nyhuset = jeg har hatt litt dårlig søvn. I tillegg har det regnet, så det har ikke blitt noe skyting før idag.

 

Jeg fant 100 konkurranse ladninger med RN kule og GFL hylse = satt av til NAIS i hula. Så det ble vel 10+ tilfeller av at sleiden må presses frem. Kanten kammer - lade rampe kolliderer med kula ca 1,5 mm foran hylsemunningen = hylsemunningen må presses inn i kammer = patronlengden er for lang. Men dette er hjemmeladning laget for 1911, HK P30, CZ Shadow og M&P, så jeg skal laborere frem ladning for dette våpenet.

 

Når det kommer til smøring så vil jeg utrope denne til soleklar vinner. Den er tynn som olje men vedheft som grease, fordeler seg jevnt på railsene og sitter godt på løpet selv om det blir et tynt lag. Mil-comm TW25B som har vært min favoritt til nå har ikke samme vedheft på løpet og blir tykk på railsene. Det skader jo ikke heller at Shooter's Choice All Weather grase er billigere på Midway.

 

Skytingen gikk utmerket i starten, nesten så jeg vurderte å hente videokamera å lage en test video av stålmålene. Men på slutten ble det litt så som så.

Link to comment
Share on other sites

Do-All ?? Har lest at stålet kan knekke etter en tids bruk, så eg avstod fra å kjøpe desse. Kjøpte heller en noe dyrere løsning, et duell-tre fra amerikanske Action Target. Meget fornøyd, der lener treet seg forover for å sende kulene i bakken etter treff, og føtene gir stabil støtte uten videre innfestning. Desse er ikke fjærbelastet, men pga vinkelen så fungerer de utmerket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det har vært stort marked, i hovedsak mat og håndverk med samisk tilknytning. Familie besøk, synes ikke jeg kan slenge meg nedpå sofaen når jeg ikke har vært der på 21 år, så det ble mye sitting siden vi hadde mye å ta igjen. Og bilen har vært på service/garantiarbeid, det var 70 mil kjøring. Har ikke vært i storslag for å si det sånn.

 

Da jeg hadde kommet meg dro jeg på test-tur til et bra fiskevann. Dette vannet ble "tømt" med garn for røfflig 25 år siden, dermed ble det bare en fiskestørrelse igjen = ingen ble så store at "brødre" ble hovedføden = det ble overbefolket og mark i fisken. Nå er det garnforbud selv om jeg vet at noen lurer i et og annet garn en natt. Scooter løypa går over vannet og det er nært folk, så det pilkes endel på senvinteren. Resultatet er at vannet brukes og kvaliteten utmerket, et vann som igjen er som i barndommen, utmerket til å ro med oter i. Jeg fikk ikke noe fisk når jeg dorget en runde, så testen gikk i om hvordan helsa var etter en slik tur. Nå er det 3 dager siden å det merkes fortsatt men ikke verre en at jeg trolig kjøper Linder 410 å setter i vannet.

 

Jeg har ikke hatt ork til å skyte før idag. 120+ skudd, måtte presse sleiden lett frem 2 ganger, det er fortsatt slums ammo som brukes. De 2 første seriene hadde jeg ikke en eneste bom på duelltre (2 hånds og 15 meter avstand). Etter 40 skudd gikk jeg over til enhånds, i første serie hadde jeg ingen bom. Jeg skal mao slutte å trene å bare møte på stevner.

 

Action targets så ut til å være skikkelige greier, hva kostet frakten ?

 

I huset jeg skal flytte til bare kjøkkenet blir montert (venter på rørlegger) er det mer eller mindre fast kokevarsel. Har derfor kjøpt en Big Berkey, filtreringssystem. Her kostet frakten $80, så hva frakten på 50+ kg stål koster tør jeg ikke tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hatt ork til å skyte før idag. 120+ skudd, måtte presse sleiden lett frem 2 ganger, det er fortsatt slums ammo som brukes.

 

Har du noen formening om hva som er galt med skrotammoen? Lite krymp eller at kulene ikke sitter dypt nok i hylsa? På min P210 Super Target må jeg ned i 27.8mm COL med HN 125 hulspiss for at de skal kamre skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Det er lengden som er problemet, jeg har COL 28,8 mm. Med RN kule så er det tydelig merke i kula vel 1mm foran hylsemuninngen. Nå har jeg forhåpentlig ikke mer igjen av RN kuler men kun TC kuler, COL er fortsatt 28,8 mm. Det har funket utmerket i mine andre våpen men er tydeligvis litt for lange. Rolf har på side 1 oppgitt COL på lignende kuler til 28,2 mm.

 

Men den største faren med slumsammo er S&B tomhylse tvangsforet i en jammomatick (Tanfoglio), her er det benyttet en Lee under size die som langer en kant nederst på hylsa, disse hylsene setter seg fast i kammer å må bankes ut med squib rod.

 

Min slumseammo er oppsop fra hula i Moss, mao alle mulige hylsemerker, godt brukte (det går mye ammo om du skal skyte seriøst dynamisk skyting) og en og annen luring som nevnt i avsnittet over.

 

Det som er synd er at all konkurranse ammo har TC kule men COL 28,8 mm. Jeg har rundt 1500 trenings ammo, her er hylsene sortert etter merkene Fiocchi og Geco (dersom de har RN kule begynner jeg å gråte).

 

Men jeg har rundt 15000 engangsskutte tomhylser ferdig tromlet og sortert, å vinteren er lang og kald i Finnmark. Skal teste ut blykuler som alt er innkjøpt. Jaktdepotet skulle starte med H&N, det hadde ikke skadet med litt prispress på disse kulene. Men jeg kommer ikke igang med lading før jeg er installert i nyhuset.

Link to comment
Share on other sites

Vært å skutt idag. Hatt nok et opphold pga følgeskade av nok en fottur til fiskevannet "mitt", merka ut båtplasser. Denne gangen brukte jeg fjelljoggesko med spesialsåler i, for føttene gikk det bra, men resten av gangapparatet sliter som vanlig. Så har det blåst noe så inn grønn jævlig + regn. Igår var det nydelig vær men jeg hadde i flere dager mannet meg opp til kontordag, det var en lettelse å få arkivert og laget regneark, så nå har jeg stålkontroll tror jeg kanskje at jeg muligens har.

 

Dette duelltre fra Jaktdepotet er ikke verdt pengene, mitt har nå gått i underkant av 1000 skudd 9 mm med belagte kuler. Blinkene har løsnet fra hylsa, ser ut som alle sveisene har sprukket (2 sveisedotter på hver) og ihvertfall en hylse sprekker.

 

Alle sveiser sprukket som dette.

DSC_0065_zps9b92ebfb.jpg

 

På denne har "blinken" løsnet helt fra hylsa i tillegg til sprukken hylse

DSC_0066_zps52de6e13.jpg

 

DSC_0064_zps2c55088f.jpg

 

Så det er rett før duelltre blir demontert og "blinkene" lagt ut som stålmål, jeg hører plingen, skaftet trør jeg ned i sanda.

 

Våpenet skal pusses idag, det har gått ca 700 skudd siden forrige puss (begynner å bli sløv med vedlikeholdet). Etter at sønnen min har vært på høstferie, gutten må jo få teste litt, så blir våpenet nok en gang pusset og klargjort for bly ammo.

 

Ting er i ferd med å skje i nyhuset, skal bare skru ned 2 innerdører, så kan fryseboks flyttes og ladebenken komme på plass. Da blir det lading av blyammo etter resept fra kulegrossisten.com

 

122 grs blykule

4,3 grs N340

COL 26,6 mm

 

Dette med patronlengden er et "problem" i Sig P210, det er en egen tråd om det her på kammeret. Bly ammo var heller ikke så bra, men jeg skal gjøre mine egne testinger av det, bare det fungerer feilfritt i 300 - 500 skudd mellom hver puss så skal jeg kunne leve med det.

Link to comment
Share on other sites

Det ble ikke noe våpenpuss igår, skifte til vinterdekk (piggfritt) tok litt lengre tid en planlagt. Garasjejekken var ødelagt så jeg måtte kjøre til nyhuset å bruke min garasjejekk.

 

Ut av arkivet hentet jeg kruttboks merket GFL, å ganske riktig i den var det hjemmeladninger med GFL hylser og Archipelago 124 grs TC kule (Alternativt tilsvarende Berry's), 4,2 grs N320 og 28,8 mm patronlengde. Dette er treningsammo for bruk i hula i Horten, da var jeg ganske sikker på å få tilbake "mine" gullklumper (GFL (=Fiocchi) tomhylser). Ingen problemer (det hadde jeg heller ikke igår selv om det var slumseammo) og fordelen med et hylsemerke er at tomhylsene lander temmelig samlet.

 

Våpenet har gått ca 700 skudd siden forrige puss, da ser det slik ut:

 

DSC_0069_zpse9d896b5.jpg

 

Så våpenet er pusset. Trodde jeg jeg hadde lagt gullegget, tennål skal monteres slik at flate er kl 12/6, men jeg var sløv og monterte det 11/5, altså ørlite vrid. Det tok litt tid å få det på plass men det gikk uten bruk av vold. Tok ut avtrekksmodul, pusset og smurte, her før jeg gjorde noe, hanen spent for å vise inngrepet

 

DSC_0073_zpsffaf89fe.jpg

 

I sirkel ser du sear/hammer i inngrep, bare spenne hanen litt til så er flaten lett å rengjøre med q-tips og olje. T-bar som holder hovedfjær kan lett slakkes/strammes ved å skru den i halve omdreininger, dermed burde avtrekksvekten være lett å justere.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

"Mistet" avtrekket under skyting i går, fikk rett og slett ikke trekt av. Var skeptisk, pellet sund pistolen og sjekket avtrekksmodul osv, fremdeles ikke noe avtrekk. Men rengjorde sleiden som går fra avtrekker til avtrekksmodul, der hadde de lagt seg et ørlite messingspon, de var nok til at alt gikk i stå. Litt skeptisk til at det skal så lite til før man får feilfunk. Rengjøring er vertfall viktig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ennå ikke demontert avtrekker og overføringen til avtrekksmodul, prosjekt for vinteren. Mag utløser skulle også vært demontert, ser det er skrue inn i der.

 

Lurer på å sende ramme med skjefteplatene på til en børsemaker som kan treskjefte til rifle. Få backstrap nettskjært. Sig går i opplag for vinteren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Ser ikke ut til at jeg har holdt i dette våpenet siden september 2014. Så lørdag var det sesongdebut for denne pistolen i VM Grov (= ikke konkurransedyktig). Første prøveskudd var napp ned til venstre, 2 x 7 er (oppe og nede) og ikke minst 2 sentrumstiere. Gleden var helt enorm, etter en rufsete start med fin pistolen, så var dette langt bedre enn forventet. Under prøveskuddene fikk jeg klikk, klønete klarering, glemte å se om tennhetta hadde anslag, men håndmatet patronen til slutt uten problem. Så jeg var litt nervøs fordi jeg fortsatt bruker ammo laget for dynamisk skyting, men jeg hadde ikke flere problemer med våpen eller ammo på 215 skudd + utlån av våpenet 11 skudd.

 

Jeg skjøt 472 poeng, 2 plass i "klubbmesterskapet, 9 poeng bedre enn 3 plass som ble skutt med ekte grovpistol i 32sw. Her er kladden til resultatlista:

 

P5090041_zpsjktqqg3m.jpg

 

Sovet greit natt til idag, overnattet hos tante i Kirkenes, noe som innebar egg og bacon til frokost og god tid, sovet greit og smerter til å leve med.

 

Valgte å skyte Hurtig militær som andre skyting (etter hurtig fin) og hurtig grov til slutt siden jeg ikke er konkurransedyktig i den klassen.

 

I hurtig Militær fikk jeg 519 poeng, 100 poeng bedre enn nr 2 uansett klasse iflg mine utregninger, kun 1 poeng fra klasse B fra neste årsskifte. Om jeg har regnet riktig så er dette resultatet ren utklassing 8)

 

Til slutt skjøt jeg hurtig grov, fikk 448 poeng. 3 klasser på en dag er for mye for min mentale kapasitet og 9 mm har ikke mulighet mot ekte grovpistoler. Men mye funksjonsproblemer det har dem. Jeg fikk problem med å få avgårde 5 skudd enhånds på en noenlunde fornuftig måte, 1 skudd rakk jeg ikke skyte og jeg hadde dårlig tid på alle 6 sekunder seriene.

 

Her er bilde av de 2 siste kladdene for resultatliste, det er en blanding av grov, militær og en fin.

 

P5100046_zpsx2zqbnjn.jpg

 

P5100048_zpsyiir36lx.jpg

 

Lånte bort pistolen 11 skudd (folk er beskjedne når de får tilbud om å prøve skikkelig pistol), han var godt fornøyd og vurderer å kjøpe en slik.

 

Jeg er jævlig spent på resultatlista fordi jeg tror TNPK har gjort det svært bra.

Link to comment
Share on other sites

Min respekt for J M Browning og 1911 designet har bare øket etter en dag med demontering av P210'en ned i atomer. Det jeg trodde var en skrue for å demontere magutløser var i realiteten trigger-stopp. Magutløser løsnes ved å trykken inn en liten retainer i forkant av magutløser (Nærmest avtrekker). Avtrekksdelene tør jeg ikke demontere, men det er lett å smøre. Lurte fælt på hvordan jeg skulle få på plass "stor" fjær inne i avtrekker og pinnen som holder avtrekker på plass, men det gikk overraskende greit. Men å få på plass retainer fjær for å holde pinne som holder avtrekker på plass lot seg ikke gjøre, fjæra ble ødelagt. Ikke noe katastrofe, må bare holde øye med denne pinnen at den ikke vandrer ut. Tror jeg kjøper inn 2 slike fjærer og en ekstra pinne, den skal jeg avrunde i tuppen.

 

Avtrekker med bar, løp og ramme har fått seg et lengre UL bad. Ville ikke demontere siktene, derfor har ikke sleiden fått seg et UL bad.

 

Slakket hovedfjær en omdreining, det hadde ingen effekt på avtrekksvekta, den holder 1500 gram +.

Link to comment
Share on other sites

Resultatliste fra Negelspretten har ankommet TNPK. Det ble seier i klasse D i Grovpistol (gøy å slå .32sw våpen med en 9 mm uten anatomisk skjefte 8) ). I Hurtig militær ble det utklassingsseier, 100 poeng bedre enn nestemann, jeg synes flere skal skyte skranglete CZ og 1911 i .45 ACP (i likhet med de som skyter .32sw er de mer opptatt av å finne tomhylser enn resultatet). I hurtig Grov ble det 4 plass.

 

Kirkenes Pistolklubb opererer ikke med pengepremier, men ekte premier, dette blir spennende.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som vanlig er forberedelsene helt elendig, jeg har ikke skutt eller trent med våpenet siden forrige stevne for 14 dg siden. Smerter og søvn var greit. Det er brudd på alle god rutine å detalj strippe våpen, pusse og smøre uten å prøveskyte før stevne, men det har jeg gjort.

 

Vært å skutt Grovfelt i Vadsø, vindstille og pissregn, det største problemet var at klistrelappene hadde problem med å feste seg på skiva. Aner ikke resultat, men mener å huske at jeg tidligere har ment at liggende skyting bør forbys, i alle fall mener jeg det nå. Skyting på 60 meter på vanlig pistolskive gikk også dårlig.

 

På liggende skyting, vi lå helt flatt, stanset ikke sleiden i bakre stilling, antar det skyldtes limpwristing. Ellers har pistol og ammo funket som det skal.

 

Våpen og futeral ligger ved ovnen til tørk. I morgen er det pissregn og vind, men da er det militærfelt 8) .

 

Solgt siste rest av .380acp ammo, fornøyd med det.

 

Bestilt 2x fjær og pinne til avtrekker bøyle hos pvas.no. Aner ikke når jeg får det.

 

Fikk igår hagle skytevest fra Brovold Shooting på Stange. Jeg har idag brukt klubbdrakt fra tiden i Horten i protest mot at TNPK ikke har klubbskjorte. Ledelsen har kontret dette ved å gi meg ansvaret for utredning, det er gjort å resultatet antas fremlagt på tirsdag. Trolig blir det merker som vi han stryke på egne klær, Jeg skal ha det på hagle vesten.

Link to comment
Share on other sites

Vært i Vadsø å skutt Militærfelt, Jeg hadde litt forhåpninger men i beste fall ble det 4 plass uansett klasse (minst 2 til som skulle skyte militærfelt da jeg dro), Hva resultatet blir i klassen aner jeg ikke. Men de hadde innhentet militær forsterkning fra Mehavn (vinner) og våpenbutikken, samt at klubbkammerat har tjuvtrent uten å invitere meg. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg vunnet.

 

Igjen ble det diskusjon om klasser, en nobel herre ville skyte noe annet enn i klasse D fordi han var for god for klassen. Men enn kan ikke velge klasse, en kvalifiserer seg til klassen, bare dersom enn nekter å fremlegge startkort havner enn i klasse A.

 

Det var ikke så verst vær, vinden kom når jeg dro. Våpen mv ligger ved vedovnen til tørk, Jeg rømte stua igår da det var 32 grader. I morrest da jeg våknet var det fortsatt 24,7 grader.

 

Ingen problem med våpen eller ammo.

 

Nivået er ikke så veldig høyt her oppe, ikke spesielt vanskelig løype men det er spørs om noen klarer å skyte 75% av max poengsum = resultat blir/blir ikke å telle i klasseinndeling. Svært romslige skytetider. Vi var enige om at vi må arrangere flere stevner for å få opp nivået. Jeg har vært med i Nyborgmoen skytefelt for å se etter feltløype som kan måle seg med det sørpå. Time will show.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å nevne at det kom et lite jubelrop da jeg fant årets utgave av "Complete Book of the Model 1911" i bladhylla på Narvesen.

 

Her følger bilder fra Grovfelt runden igår.

 

P5230063_zpsccctxczw.jpg

 

P5230065_zpsu6cqds8j.jpg

 

Stort sett hyggelige folk, 2 av dem er fra Kiberg. 8)

Link to comment
Share on other sites

Da foreligger uoffisiell resultatliste:

 

Grovfelt:

Max oppnåelig poengsum var 93 poeng, max oppnådd poengsum var 76 poeng, jeg fikk 65 poeng. Dermed skyter jeg Grovfelt klasse B fra nyttår. Ikke verst med 9 mm i 5" utgave mot 32sw våpen som knapt fiser ut kula og med anatomiske skjefter. Dette holdt til 3 plass i klasse D og 5 plass uansett klasse.

 

Militærfelt:

Etter det overlegne resultatet i Hurtig Militær hadde jeg forhåpninger på militærfelt. Max oppnåelig poengsum var 93 poeng, max oppnådd var 69 poeng og jeg fikk 62 poeng. Ettersom jeg var eneste skytter i klasse B så vant jeg klassen greit, jeg ble nr 4 uansett klasse. Beste oppnådde resultat var ikke mer enn 75 % av max oppnåelig poengsum 93 poeng, grensen går ved 69,75 poeng i dette tilfelle = dette resultatet teller ikke klasse fordelingen for neste år. Men jeg er ikke fornøyd med dagens resultat.

Link to comment
Share on other sites

TNPK sliter med et problem, det er bare vi middelmådige som fast deltar på stevner. En som er bedre deltar fra tid til annen, men den aller beste deltar aldri. Hadde vi fått disse til å delta jevnlig hadde klubben raska med seg rubb og stubb, Selv Alta PK hadde ikke hatt en tjangs.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med deltakelse er dere nok ikke alene om. Det ville kanskje hjelpe om stevene går lokalt i egen klubb = vante og trygge omgivelser?

Norgesfelt kan arrangeres på en 25m bane som er bred nok. 10 standplasser burde holde rikelig til et mini-oppsett med en skytter pr. standplass. Blir det trangere enn det, kan man bytte skiveoppsettet etter halv runde.

 

Har vært på stevner med 2 skytter pr. standplass, og hvor det skytes 2 standplasser for hver anvisning. Tidsbesparende. Altså maks 8 skytter i aksjon om gangen. Det oppsettet kan vel reduseres til bare en skytter pr. standplass hvor det er få deltakere og lite plass.

Med absolutt minimum av arrangement, er det da nok med en ekstra person tilstede for å være standplassleder. Kjører man dette på omgang, kan man i teorien arrangere et Norgesfeltstevne hvor det bare stiller 2 skyttere, og hvor de er standplassleder for hverandre :)

 

Og resultatet kan man sammenligne og rangere mot resten av Norges feltpistolskyttere. Dette må vel være ideelt for et distrikt med lange avstander, få klubber og få skyttere?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vært i Kirkenes å skutt VM Grovpistol, kunne bare latt være. Oppladingen var elendig og verre skal det bli, må i vedskogen.

 

Vi var noen gamlinger som var litt tidlig tilstede. På moro skyld skjøt vi på stål, bl.a på rundt 50 meter. Det var gøy og noe enn skulle gjort før feltstevne forrige helg. Lånte bort Sig'en til en som vanlig vis skyter S&W 59, Han var fornøyd, gamlinger vil gjerne prøve moderne Nauhausen.

 

Selve stevne gikk dritt, fikk 414 poeng, her er bilde av score card:

 

P6020048_zpsn3e6in6h.jpg

 

Ingen problem med våpen eller ammo, å det er jeg godt fornøyd med siden jeg bruker gammel hjemmeladet ammo beregnet på dynamisk skyting.

Link to comment
Share on other sites

TNPK stiller mannsterk opp på NAIS stevne i Kirkenes på lørdag, 6 stk hvor av en av våre beste skyttere. Ser ut til at noen vil låne Sig, dermed måtte jeg pusse sånn at kjørelengden ikke ble for lang. Vil ikke ha noen stopp pga dårlig puss iallefall.

 

Trigger stopp skruen er skrudd inn ca 6 omdreininger, skrudd den tilbake en halv omdreining etter at jeg ikke fikk avfyrt våpenet. Omstendelig proses fordi avtrekksmodulen sitter fast med en torx skrue (i beavertailen, originale Neuhausen hadde ikke denne skruen slik at det skulle være raskt å pusse avtrekksmodul. Men etterhvert som Neuhausen gikk bort fra tjenestevåpen til konkurransemaskin ble avtrekksmodul skrudd fast for å gi mest mulig likt avtrekk mellom skuddene) og avtrekksmodulen måtte bort for å komme til trigger stopp skruen.

 

Tørrklikket på duellskive i miniformat, lastes ned fra Rink sin hjemmeside. Det skal jeg gjøre hver dag frem mot stevnet.

 

Jobbet med ved å er helt utkjørt etter dagens fysioterapi. Den som tror at massasje av lår er nytelse kan tru om igjen. Ved jobben fortsetter etter stevne.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra NAIS stevne i Kirkenes, det gikk bra:

 

P6130056_zpso3esb0uu.jpg

 

Det ble 259 poeng. Det holdt til seier i "klubb mesterskapet" og mulig det holdt til totalseier også.

 

P6130054_zpsv8utiiyb.jpg

 

Å dermed klarte jeg gylt medalje (kravet er 240 poeng) for første gang, så nå er det bare å spare for å få "bronsje emaljestjerne".

 

Jeg lånte bort Sig'en en runde, heldigvis hadde han ikke trent med våpenet eller vant til å skyte 9 mm. For etter de 2 første presisjonsseriene så det skummelt ut for min "klubb seier". Men på duell og 20, og 10 sekunder så kom rykk og napp frem. Etter konkurransen måtte han prøve en presisjonsserie til, bare for å sjekke at det var skytter og ikke pistol. Det var det lange fortrekket han ikke likte. Det er både fordel og ulempe med Sig P210, med unntak av triggerstopp og mulighet for å slakke hovedfjær så er det ingen mulighet for å stille avtrekket. AVtrekket er veldig bra fra fabrikk, enn må bare bli vant til det, det er ikke noe 1911 avtrekk.

 

En annen ville også prøve mine hjemmeladninger i sin Pardini GT9 6" (han venter på Sig Supermatch) og Sig'en min. Han likte mitt våpen og fikk enn pakke ammo for mer testing i Pardinien. Hjemmeladningene sikter på faktor rundt 128, fabrikkammo er vel rundt 138 i faktor, så han merket forskjell.

 

Ingen problem med våpen eller ammo.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært å hentet 1 kg småstein til min Ray-Vin Supersmoker for den nette sum av kr 255. Å det er røverpris i forhold til å kjøpe de små boksene fra Ray-Vin. Steinene funker minst like bra som de originale steinene. Boksen er satt i fryseboksen i håp om at de ikke skal gå i oppløsning. Det lokale Felleskjøp var ikke klar over produktet å det skulle de teste på jordrotter, det var nettopp kommet nye regler vedr giftbruk, så de håpet at Kalsiumkarbid kunne overta jobben.

 

Alt arbeid på pistolbanen har stoppet opp fordi alle arbeidsvillige har vært opptatt med kongebesøket.

 

Neste stevne som er aktuelt for meg er Hurtig fin og grov Tirsdag 7 juli i Kirkenes. Jeg tar det som et sikkert tegn på at jeg i NAIS Grov fikk nok en utklassingsseier siden jeg på tross av purring ikke har fått resultatlista.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er delene jeg bestilte fra pvas.no i hus, de kunne vært her ca 3 uker før, men de var sendt til min gamle adresse i Horten. Pinnen er allerede ytterligere avrundet på pappas slipstein = ikke noe varmgang som skal svekke den. Prisen ble kr 170,- å det er bra for deler som ikke var på lager. Delene har ikke vært savnet da pinnen ikke har beveget seg noe, så de blir skiftet ved neste storreingjøring.

 

Meldt meg inn i skytterlaget og har fått klarsignal til å bruke pistol der, kommer til å kjøre diverse stålmål dit og kjøpe inn noen vanlige skiver. Jeg har en stor bunke luftpistol blinker så det er ikke noe hast.

 

For tiden har jeg 2 av mine barn på sommerferie så det blir ikke noe skyting, det er stevne tirsdag 7 juli i Kirkenes, mulig jeg drar innom, time will show.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ble guttene mine satt på flyet igår = jeg kan sakte men sikkert "gjøre noe". Så igår vant jeg fiskekonkurranse. Idag har jeg montert opp skivestativ på skytebanen til skytterlaget:

 

DSC_0033_zpsbnwlwgqn.jpg

 

Første serie fra 25 meter:

 

DSC_0032_zpsd9nuqbe9.jpg

 

Det var mye vind så det var krevende å sikte, når enn hadde siktebilde så ville enn ta raskt avtrekk før vinden ødela alt = rykk å napp. Men det bedret seg på 4 serie:

 

DSC_0034_zpschdirqm1.jpg

 

Og på 5 og siste serie fikk jeg kontroll på høydeforskyvningen, side forskyvning var det lite å gjøre med pga vind:

 

DSC_0035_zpsvzte2ecm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Måtte flytte skivestativet mitt på skytterlagets bane. Ikke noe problem med min bruk men det kunne komme en "luring" med rifle, en hvit klistrelapp og han var klar til innskyting av elgrifla. Problemet da ville være at kulefanget ville være i uoversiktlig skog. Så nå er pistolbanen min flyttet bak volden på 100 meter banen, ikke synlig fra standplass på riflebanen. Glemt å ta bilde.

 

:cry: Observerte i mai at Sig store endelig hadde fått kaffekrus. Så nå har jeg kontroll over utgiftene og klar til å bestille, men de er utsolgt. Kan ikke forstå annet enn at flere enn meg er ute etter det produktet. Jeg skal også kjøpe noen caps. Så da er det bare å vente.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Leverte guttene på flyet 12 juli, på flyplassen var det et stort reisefølge fra Kina. Skulle ikke forundre meg om det var derfra jeg plukket en hissig variant av luftveis infeksjon, kombinert med min astmabronkitt. Faktum er iallefall at jeg ble dårlig 13 juli, men jeg hadde noe lett jobb å gjøre = jeg slappet ikke av. Dermed ble jeg skikkelig syk og det sliter jeg fortsatt med på tross av 10 dg med antibiotika og kortison. Men jeg er på bedringens vei, sakte men sikkert.

 

Nå til helga er det feltstevne i kirkenes, visstnok det beste stevne i Øst-Finnmark. Pr nå er jeg helsemessig ikke klar for noe stevne, men jeg har idag pusset og oljet pistolene, gått igjennom skytebagen og pakket bilen så langt det lar seg gjøre. Så alt er klart for avreise på kort varsel.

 

Vedlikeholdt Ray-Vin supersmoker, småsteinene (natriumkarbid) fra Felleskjøpet funker utmerket.

 

Jeg har ikke trent og kommer ikke til å trene heller før stevne. Jeg tar lørdagens Grovfelt som trening til søndagens militærfelt der jeg regner med å ha størst mulighet for seier.

Link to comment
Share on other sites

Da har Sig'en gått grovfelt runde på lørdagen og militærfelt runde idag. Opplevelsen ble helt forskjellig de to dagene. Lørdag var det tung luft og jeg hadde gått finfelt først, pusta å pæsa som en hvalross og helt skjelven = elendig skyting. Men til søndagen hadde jeg sovet greit, spist sunt og dukket opp 1 min over tiden, slikt går ikke upåaktet hen i Kirkenes. Vi gikk ut 2 lag samtidig og alle standplasser ble skutt av begge lagene = plenty tid til å få pusten igjen = ideell gjennomføring for meg. Jeg kommer uansett til å vinne klassen, jeg var eneste B skytter. Aner ikke hvor jeg kommer resultatmessig men ingen fylte, vanskelig løype. Journalist fra lokalavisa var til stede, fikk jo klaga litt på at jeg ikke var nevnt enda jeg hadde slått alle fra kirkens med 100 poeng 8)

 

På Grovfelt runden klaget de 2 til høyre for meg på at de fikk hylser i ansiktet. Brå kjekk tok jeg den vanlige om at utkastet var justert slik med hensikt. Fikk litt dårlig samvittighet da en fikk hylse i øyet, og da jeg så øyet idag så fikk jeg enda litt dårligere samvittighet. Så på feltskyting må utstyret være i orden, caps (helst skytterlags caps med enorm skygge) og heldekkende briller er viktig.

 

Purret på manglende resultater fra tidligere stevner, muligens derfor det var gratis vafler og kaffe idag. Skulle nesten tro det var valg i NSF eller lignende.

 

Sig'en ble bydd frem for prøveskyting, bare en klådde litt på den.

 

Sig og futteral ligger ved ovnen til tørk, gidder ikke pusse før den går i opplag. Ingen problem med våpen eller ammo.

Link to comment
Share on other sites

Resultatliste foreligger:

 

Grovfelt: min poengsum ble 64 poeng, 88 poeng max oppnåelig, beste resultat var 85 poeng, dvs at jeg rykker opp til klasse C fra nyttår. Jeg vant klasse D og 3 plass uansett klasse.

 

Militærfelt: Min poengsum var 68 poeng, 88 poeng max oppnåelig, beste resultat var 78 poeng. Det ville holdt til 2 plass uansett klasse og jeg fortsetter i klasse B fra nyttår.

Link to comment
Share on other sites

DSC_0056_zps7r6luupt.jpg

 

Da har vi vært 4 stk fra TNPK på banen å trent/hygget oss med kaffe, kaker og skyting av diverse våpen. En av våre medlemmer har inne søknad på Glock 34, målet var å forsøke å få han over på rette tanker, så langt uten å lykkes. Han har vel skutt i overkant av 100 skudd med sig'en + Pardini GT9 6" og magnum revolver. Opplevelsen med Sig'en ble noe redusert fordi det var patroner med RN kule = sleiden ville ikke helt frem (sleiden mister fart fordi hylsekanten treffer kammer kanten i det hylsa skal inn i kammer, kjent feil fordi patronene er for lange, hjemmeladning). Han fikk også testet forskjell mellom hjemmeladd og fabrikk. Greit nok at han ikke likte Sig'en, han vil fortsatt ha Glock, men heldigvis likte han heller ikke blomsterfinn knekken som er nødvendig med Pardini.

 

Jeg prøvde Pardini med mine hjemmeladninger, enhånds- og tohåndsskyting, og jeg er svært fornøyd med Sig'en.

 

Fikk prøve 357 mag S&W revolver, jeg bommet som f.. med SA avtrekk, med DA ble det noe helt annet (vanligvis er det motsatt men ikke hos meg, det var det samme da jeg eide revolver).

 

For 1 år siden kjøpte jeg et selvlappende mål, det er grundig testskutt idag

 

DSC_0057_zps6py9w4t5.jpg

 

Det trengs litt olje mellom gummi og stålstang, noen ganger ble målet hengende vannrett. Men utover det så funker det utmerket. Dette målet er skutt tvers igjennom ved feste, men litt WD40 gjør at den trolig vil rotere fritt, det kjennes i allefall slik ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ikke rørt pistolen siden 16 august. Men har idag chrona litt ammo for klubbkammerat, så da har jeg skutt litt selv også etter at jobben var ferdig. Chrony fikk et streifskudd men ingen fare, litt dårlig lys ettersom det bare er 14 dg til mørketiden starter.

 

Chrona konkurranse ammo'en min, og fikk snitt på 1041 fps og 1038 fps i min Sig med 5" løp. Samme ammo i Pardini GT9 med 6" løp ga hastighet 1080, så det lengre løpet utgjorde ca 40 fps høyere hastighet. Han hadde ladet sin ammo med N340 krutt å det var mer behagelig å skyte med enn den rappe N320 rekylen. Dersom enn legger til grunn kulevekt 123 grains så fikk jeg en faktor på nesten 128 = alt som vanlig.

 

Telt opp ammobeholdningen, ca 1900 hjemmeladd i konkurranse kvalitet og ca 1200 i treningskvalitet. Mulig jeg drar igjennom tennhettetuben og kruttmålet og fyller opp med N340 å begynner å lade bly ammo som test. Angrer litt at jeg har kjøpt bly ammo pga vedlikeholdsbehovet.

 

Planen fremover er å pusse våpenet grundig og spille inn videoer for Youtube, detaljstripping og en "test video".

 

Fikk prøve en Pardini .32sw med elektronisk avtrekk, fy f.. for et dårlig grep I MINE HENDER. Det skal dog sies at jeg har øket stivhet og smerte pga dugnad på pistolbanen samt arbeid i vedskogen. Når produsentene får mer erfaring så tror jeg at elektronisk avtrekk faktisk er fremtiden, tørrtrening er viktig og det er enkelt uten å måtte ta ladegrep mellom hvert skudd. Dette våpenet funket som det skulle selv om det var -1 grad ute (det er en god del open pistoler i dynamisk skyting som må smøres på en bestemt måte innendørs for å funke pga den lave temperaturen).

Link to comment
Share on other sites

Da har det skjedd litt på våpenfronten. Jeg har renset og montert 9 mm dier.

 

http://www.kulegrossisten.com/forside.html har gitt meg følgende ladedata sammen med kuler jeg kjøpte:

 

122 grs FP CN kule

4,3 grs N340 krutt

COL 26,6 mm

 

En annen måtte redusere COL på sine ladninger til 28,2 mm for å få dem til å fungere i sin Sig P210 (en annen kule enn overnevnte). Mine hjemmeladninger har tidligere vært 28,8 mm lange, det går med 124 grs TC kuler fra Archipelago (Nordic bullets er vel en fortsettelse av dette firmaet) men ikke med 124 grs RN kuler.

 

Dermed ladet jeg oppe 122 grs FP CN fra kulegrossisten til en lengde på 28,2 mm og fylt magasinet med dem og sluppet sleiden på hver enkelt. Det gikk i for seg men enn kan se at kammerkanten har laget hakk i kula ca 2 mm fremfor hylsekanten (kulene er uten tennhette og krutt, kun ladet for testing i våpenet):

 

PB130191_zpsnh3zmlhi.jpg

 

Dermed ble det litt prøve og feile med å gradvis redusere patronlengden. På 25,6 mm så så det slik ut:

 

PB130194_zpstj0a9pzr.jpg

 

Nå er hakket i kula rett ved hylsekanten, men jeg synes krympen er for hard. Etter at krympen ble redusert og patroner prøvd i våpenet så så det slik ut:

 

PB130195_zpshv9htl3s.jpg

 

Jeg har ladet opp 50 patroner med følgende ladedata, de 10 første patronene med veiet kruttmengde (lite variasjon etter at kruttmål er renset):

 

122 grs FP CN Kulegrossisten kule

CCI tennhette.

S&B 12 hylse

4,0 grs N340

COL 25,6 mm

 

Planen er å chrone dette i morgen, mulig en fra klubben dukker opp. Spent på om han har med seg datter eller 357 magnum.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vert å dobbeltsjekket, det ser bare slik ut. Det var kulefett som er dratt ned langs hylsa, jævlig mye gris med blykuler. Et og annet blyspon er det også, tiden vil vise om det blir et problem, jfr problemene på Felt NM på Elverum med blyspon som gjorde at patronene ikke kammret. Skal forsøke å lade til en faktor på rundt 123 - 125, i hovedsak til baneprogram (vet at det ikke er noe faktorkrav, kun til felt).

Link to comment
Share on other sites

.356 diameter, målt av børselars, det var spon fra denne målingen som skapte problem på grovfelt runde under NM.

 

Diene er RCBS nr 20515 3 die Carbid TC set 9 mm luger. Ekspander dia jeg bruker er Lyman som er integrert i kruttmålet = sparer en stasjon = har 3 stasjoner i en Lyman T-mag turret presse. 1. utstøter og helpressing, 2. ekspander og krutt, 3. sette og krymp i et.

 

Anbefaler Hornady sine dier, de beste jeg har hatt i praktisk bruk. Ingen slår Dillon Square deal pressa med integrerte dier til produksjon, men til småarbieder så er Hornady sine dier lette å jobbe med.

Link to comment
Share on other sites

Har du målt diameter på expanderen din? det finnes flere eksempler på at 9mm expandere måler maks .353 til .355, og da er det lett og skave av bly fra kulene

 

På bildene dine ser det ut som om dette har skjedd i tillegg til litt hard crimp.

 

Vil nok anbefale deg en egen crimpe die ala Lee factory crimp eller en annen tapper crimp die som en egen prosess.

 

Crimp på en 9mm med .356 kule burde ligge i .376 - .378 området (Mål diameter øverst på hylsekanten etter at crimp er gjort)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder ekspander dien så er det ikke noe problem å få trompet tut. Utfra testingen med å komme ned til patronlengde 25,6 mm så er jeg overbevist om at blyskavet skyldes krymp og at krymp og isett skjer i en die. Du har nok rett i at egen die hadde vært saken. En i klubben har kjøpt en slik, spørs hva han skal ha i leie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...