Jump to content

Skottland eller Afrika?


Liquefy

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har jaktet i et år, aldri skutt noe dyr. Jeg planlegger en jaktreise til utlandet. Skottland på hjort eller kunne jeg tenke meg afrika på antilopearter(warthog, impala, blesbukk , kudu)

 

Noe dere hadde foretrukket pga lite jakterfaring?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret wolverine !

 

Hjortejakt i skottland må jo være en fantastisk opplevelse. Men det som bekymrer meg litt er at skuddavstand ofte ligger på ovet 200m ( har jeg lest) . Og dette i forbindelse med nervøsiteten kan det gjøre veldig vanskellig . I afrika virker det sånn at avstanden kan være mye mindre.

Link to comment
Share on other sites

Det er et godt spørsmål dette, og jeg tror ihvertfalll du har funnet fram til to gode alternativer som vil gi deg mye flotte jaktopplevelser for pengene. Ellers er det jo to ganske forskjellige opplevelser. er du glad i gråvær, regn og whiskey, så er sikkert Skottland supert. Afrika blir noe helt annet naturligvis med varme og et veldig behagelig klima. Afrika er nok også mer vilttett og gir veldig mange naturopplevelser og skuddsituasjoner. Strengt tatt bør du sikkert prøve begge steder, så spørsmålet blir kanskje heller hva du bør begynne med.

 

Med tanke på skuddhold har du helt rett i at disse ikke er spesielt lange i Afrika, slik enkelte later til å hevde. +/- 100 m er "normalen", men dette er naturligvis avhengig av terrenget du jakter i. Tett vegetasjon tilsier korte skuddhold, og gjerne under 50 m, og motsatt for spesiell jakt i åpent terreng, som f.eks. Kalahari. Det er ellers guidens oppgave å få deg på det skuddholdet du er komfortabel med, men det er selvsagt ikke leke enkelt om terrenget er veldig åpent.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hvert i skottalnd men i Sør afrika og Namibia.

 

Det kommer an på hva man ønsker og budsjett.

 

En ting med feks Afrika er at man jakter på helt andre arter og annet klima enn i Norden/Europa.

Man vil også se og kunne skyte mer vilt der enn her.

 

Se på tilbud, jaktfilmer, youtube osv og finn ut hva du føler mest for 8)

Link to comment
Share on other sites

Har litt erfaring frå hjortejakt og bukkejakt (rådyrbukk) i Skottland etter nokre turar. Det er etter mitt syn ein flott måte å skaffe seg erfaring på. Hjorten der borte er ikkje enkel å jakte på men det er så mykje meir av den at du nok vil oppleve mange fleire situasjonar. Eg vil påstå at ein kan få "fleire års erfaring" på ei ukes tid i forhold til her i landet. Om ein ikkje må jakte bukk, er det heller ikkje så dyrt etter mitt syn. Flyreise til Skottland er billig og reisa er kort. Men som nemd over, været kan være så som så. Har mest erfaring frå vestkysten, og der står ofte regnbygene i kø...

Link to comment
Share on other sites

Hva er noe "lettere" for deg?

 

Her i norge så finnes det få tilbuder om storviltjakt. Jeg betaler ikke 10.000 kr(3 dager jakt) hos åkrafjorden for eksempel. Da stemmer prisen og kvaliteten av jakten ikke overens.

I skottland gir de jo mer eller mindre garanti på skuddsjanse på kronhjort. 15000 +fly inkl 2 hjortebukker(4dager jakt)

 

I afrika så jeg et tilbud over 4 mindre antiloperarter til 12.000 kr +fly (7 dager jakt)

 

Jeg mener hvis jeg betaler mye penger for jakt så vil jeg ha noe for pengene

Link to comment
Share on other sites

De to alternativene er vanskelige å sette opp mot hverandre, men er det hovedsakelig å skaffe deg jakterfaring for en billig penge tror jeg Skottland er vel så bra. Her er det en masse dyr, rimelig reise og like stor garanti for å nedlegge det antall vilt du betaler for. Turen over går kjapt, og låner du våpen i tillegg, er det helt problemfritt. Om du ikke behøver å skyte de største bukkene kan en vel få usedvanlig mye jakt for prisen av bare reisen til Afrika. Jeg har bare vært i Skottland på jakt en gang- men kommer nok til å dra tilbake dit- selv om jeg har alt for mye hjortejakt på egne vald :-)

 

Skal du til Afrika får du en helt annen opplevelse, både med tanke på opplevelse, kultur, dyreliv, reise, type jakt mm. En slik tur må planlegges bedre, visse vaksiner behøves, en kan regne med en del "prakk" i forbindelse med reisen- og turen blir som regel myye dyrere en planlagt før trofeene er vel hjemme i Norge :wink:

Afrikaturen tar du heller om noen år, og husk at etter den første afrikaturen er du hekta.

Link to comment
Share on other sites

Skal du dra kun for å skaffe deg "jakterfaring", drit i trofeer, og alt det som er rundt det.

Konsentrer deg om å jakte, stille innpå dyr osv, om man da avslutter denne ansmygingen med å skyte ett hundyr/kalv, så har man lært like mye om å jakte som å skyte et stort trofedyr, så snart trofedyret ligger der begynner taxameteret å gå.

Har hatt ett par turer til Skottland og landet er fantastisk mht hjort å rådyr

Dyra er veldig skye iallefall noe ut i sessongen, du får mye jakt for pengene ca 10K for ei hundyrsjakt på 4 dager. + reise og mat.

Afrika er enorm med artsrikdommen og alle de ovenfor nevnte forhold, har mange turer til Sør-Afrika og Namibia.

prisen ligger nok på det dobbelte sånn røfflig sett.

 

Under begge turene lærer du deg å smyge, ved at du hele tiden går i ryggen på Guiden din. Denne spotter dyra for deg, denne smyger og gjør veivalgene som gjør at du kommer på hold, denne forteller deg hvilke dyr du skal skyte osv.

Guiden vil også vurdere deg og kanskje vil han la deg ta egne valg, om han skjønner at du er kapabel. Men som regel vil guiden ha kontrollen uansett.

Link to comment
Share on other sites

Hei og tak for svarene.

 

Siden det er forholdsvis lite prisforskjell mellom hundyrsjakty/kalv og hjortejakt , da velger jeg selvølgelig jakten på kronhjorten. hvem gjør det ikke som aldri har skutt noe? ;-)

jeg leste også mye om den avskytingsjakten.

 

Selv hadde jeg bare valgt jakt 1:1 .Det er det som er veldig viktig for meg. Trenger en so er kjennt i området. en guide som viser meg som vil at jeg skyter. hadde jeg ikke vært kjennt i omårdet så hadde jeg vel gått meg vill og vært på dårlige plasser :-)

 

jeg tror også at jeg drar i hvertfall først til skottland og kanskje året etter eller 2 til afrika. :-)

 

jeg er villig til å betale litt ekstra hvis kvaliteten stemmer. i Norge har jeg ikke funnet et slik tilbud(enda). det virker noen ganger sånn at grunneiere selger "drit som gull" .

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke Polen !? Undervurdert som reiseland for uerfarne utenlands jegere. Mye enklere med eget våpen også. Reisetiden med fly er kun 1,5 time. Et bra førstereis opplegg til dette jaktland nr. 1 i Europa er f.eks. fastpris med 5 rådyrbukker uansett størrelse (ekstra bukker max 2000,- ca., uansett størrelse) , 3 dagers jakt og 4 dagers opphold, flyreise t/r med våpen - ca. 15 - 16.000,-. Eller også hunndyrsjakt fra oktober, hvor man får riktig mange jaktopplevelser, for en billig penge. Ikke så mange andre land som kan måle seg med dette.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Sven her.

Om du ønsker billig jakt i Europa for å få jaktopplevelser og erfaring, bør du dra på hundyrsjakt i Polen.

Da får du utrolig valuta for pengene dine.

Og 4 bukker på 4 dager i Polen burde absolutt ikke være noe problem om du ønsker bukkejakt.

Sannsynligvis har du sjansen på en del flere om lommeboka strekker til :)

 

Ellers vil jeg absolutt anbefale cull jakt i Sør Afrika eller Namibia for mest mulig jakt for pengene.

Da får du veldig mange skuddmuligheter i løpet av noen dager til en rimelig penge.

Og så kan du alltids skyte deg et trofedyr eller flere i tillegg om du ønsker det.

 

Om du ønsker korte skuddhold, vil jeg nok anbefale Limpopo i Sør Afrika.

Link to comment
Share on other sites

Tipper du får en knalltur uansett hvor du drar og Skotland og Polen er nærmere, men Afriak er noe eget. Som noen sa "du blir hekta". Jeg har bare jaktet 2 gange ri Sør-Afrika, men nå til høsten byr første ordentlig sjanse for jakt i Norge uten å selge sjel og organer :)

Kos deg!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mye fornuft i hva ovenfor skribenter har anbefalt, men jeg henger meg opp i et poeng. Mulighet for tåke, og regn. Det vil du oppleve MYE av i løpet av dine forekommende år som jeger her i Norge. Hvorfor ikke lære å jakte, bli trygg på avstander, vinkler etc..etc...i Afrika? Velg cullhunting, ikke nødvendigvis pakkeløsning. Man kan ofte komme billigere ut av det med å skyte fra cull lista. Ta med mye ammo. Du vil få bruk for det :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei igjen,

 

 

Så nå har jeg bestemt meg. Neste år drar jeg til polen.... Tenkte meg hjort opptil 7kg og en råbukk !! :-)

Gleder meg masse allerede!!

 

 

Angående. Afrika ..... Hvordan er det å få med seg hjem geviret? Altså tenkte meg bare skall og gevir.... Ibgen utstopping. Må jeg da også vente i minst et år eller kan jeg ta det med meg hjem med flyet ?? :-)

Link to comment
Share on other sites

 

Angående. Afrika ..... Hvordan er det å få med seg hjem geviret? Altså tenkte meg bare skall og gevir.... Ibgen utstopping. Må jeg da også vente i minst et år eller kan jeg ta det med meg hjem med flyet ?? :-)

 

 

Fra Afrika må trofene ha export papirer osv.

Så med mindre du kan vente til alt det er klart, noe folk flest ikke har.

Så sendes dette med fly evt båt.

Hvor lang tid det tar kommer an på hvor kjapt outfitter leverer de videre, pågang hos taxidermy, frakt måte/pris.

Kjapt så får du de hjem på ca 6 måneder men det kan gjerne ta opp til 2år om man er uheldig.

Generelt tar det nok 9-12måneder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...