Jump to content

Bruke kokt høne for å finne revehi.


Marks

Recommended Posts

Vi gjorde noe i samme duren, svigerfar og jeg for snart 40 år siden. Kokingen droppet vi, men vi kastet en dau høne utenfor bøgarden og så gikk vi rundt i urene der vi visste det hadde vært revehi tidligere. Der det var hvite fjær var det hi. Så var det hjem igjen, smørre niste og koke kaffi for så å gå i uren igjen, sette seg utenfor hiet og vente til revungene kom ut.

At hønen skal kokes er vel mer et slags Hans og Grete triks for lettere å kunne følge sporet rett til hiet? Foreslår at du tar et par prøvenapp i høna for å forsikre deg om at fjærene slepper :D

Link to comment
Share on other sites

Leker litt med tanken selv. Det som er viktig er å kjøpe en som bruker GPS og ikke bare LBS, dvs GSM-nett. Disse vil kunne bomme med flere hundre meter. Tror denne http://www.dx.com/p/portable-mini-gsm-gprs-gps-tracker-for-personal-remote-positioning-22599#.U3N6KK1_uoo kan være et godt alternativ. Det jeg tenker som kan være problematisk er at man må sende SMS for å få koordinatene tilsendt. Ikke alle steder som har mobildekning, og om det er tilfelle så er trackeren mest sannsynlig tapt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har jeg prøvd kokt høne trikset. Det har bare ført meg 150 meter nærmere hiet, men jeg har i vertfall fått peilet ut retningen jeg må følge:) Jeg leitet veldig lenge i en stor steinrøys i dag. Der var det minst 20 plasser som så ut som gode hi plasser. Har fått høre at et hi kan luktes på lang avstand og at det ligger mye beinrester å fjær utenfor hiene på denne årstiden. Stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

Ofte bytter dyrene mellom flere hi, som kan bestå av underjordiske tunneler og innviklede ganger. Revene graver selv hiene slik de ønsker det, og velger gjerne en sandbakke nær eller i skogen, nær vann, og med åpent solfylt område foran hiet. Vet ikke helt hvordan det ser ut der du tror det kan være? Et rødrevhi har ca. 3-9 utganger, og i tunnellene er det gjerne små rom hvor revene også kan ligge og hvile. Til sammen kan et slikt hulesystem strekke seg over flere hundre kvadratmeter, så det kan godt være at du alt har funnet deler av det. En gjennomsnittlig revefamilie har to store hi hvor ungene fødes og vokser opp, og i tillegg har de flere små hi som fungerer som hvileplasser spredt rundt i territoriet. Ut fra det jeg har lest kan man gjerne lukte om et hi er bebodd eller ikke, men jeg er usikker på om dette er uten unntak.

Link to comment
Share on other sites

Lærerikt innlegg, men det svekker dessverre troen min om at eg er på sporet av hiet.

Viltkameraet mitt tar bilder av to rever som graver etter åtet mitt hver natt, så om det er noen rundt Bergens området med som har ein hund som kan følge sporene deres til hiet så skrik ut:)

 

For ordens skyld så vil eg nevne at eg vil lokalisere hiene så de kan jaktes ved i jakt tiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...