Jump to content

Vask av pistol i oppvaskmaskin


andyki87

Recommended Posts

Er det noen her som har erfaring med vask av våpen i oppvaskmaskin? Eller er hele ideen like dum som den høres ut?

Har hørt snakk om at dette kan funke. Men er det hovedsaklig løp/sleide man kan putte inn. Eller går det fint med hele våpenet? Man må jo selvfølgelig pusse over med en oljefille. Men det er jo også deler som ikke skal være i kontakt med olje, så om man tørker våpenet godt etterpå skal jo dette i utgangspunktet ikke være noe problem.

 

Er forberedt på mange spennende svar her nå :roll::smile:

Link to comment
Share on other sites

ja har hatt HK'n i dusjen etter gjørmeløype o.l. Tørka godt og olja etterpå. Det ble ingen tegn til rust eller dårligere funksjon. Har hørt att dette var "normalt" da folk hadde AG'n. Så lenge du får bort all fukta ser jeg ikke noe problem. Tørkes på 50C i steikeovnen etterpå kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Ville jo ikke gjort dette med et "delikat" våpen som en perfekt Luger eller noe, men for nyere tjenestepistoler som tåler vann, så er en UV-vasker nok ganske grei.

 

Selv bruker jeg UV-vasker til svartkruttvåpen. Godt som gull og spesielt om det er kriker og kroker man ikke kommer til.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags *banneord* er det som foreslås her? Hva er det som man forventer at en oppvaskmaskin skal fjerne? Oppvaskmaskin er kun ment å fjerne fett og matrester, ikke karbon, bly eller messingrester. I tillegg er det samme maskinen som skal vaske det man skal spise med... så venligst bruk hodet.

Skal man avfette våpenet finnes det kjemikalier og andre bedre løsninger, skal man få av ting som man ikke får ellers løs finens det ultralydvask. Men vennligst ikke bruk oppvaskmaskin!

Link to comment
Share on other sites

MIn metode er grei.

Jeg spyler med 90 grader varmt vann i springen

Og blåser øyeblikkelig rent og tørt.med trykkluft.

Dette er ikke noen metode jeg anbefaler til Hvermansen.

Deretter pusser jeg våpenet rent og oljer det på konvensjonelt vis.

Vær oppmerksom på at de fleste bare har 60 grader varmt vann.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

makan :shock: Som andre sier. Vaskemaskinen er til for å vaske bestikk og møkkete oppvask, ikke våpen. I tillegg fjerner det alt fett. Også det i avtrekkermekanisme osv. Det er en grunn til at det var refsbart i forsvaret. Bruk kokende vann, ettefulgt av grundig puss.

Link to comment
Share on other sites

Oppvaskmaskin og vanlig vaskemiddel for slike fungerer helt topp; det blir rent på en måte en ikke får til med børster, filler og tannpirkere.

Men-tørk og smør omgående-ikke vent til til Hotell Cæsar er ferdig eller til etter kveldsturen med Passopp; alt av fett og olje er borte og rusten bare sitter å verker etter å få gjort jobben.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skal ha en kjapp vask av avtrekkere o.l. så ofrer jeg en god mengde WD40. gjennomsprayer alt i flere omganger. skyller med varmt vann, tørker godt og oljer oppat. da er det rent og i orden. sluttstykker o.l. går rett i UL vaskeren med avfetting for bil. par runder, skylling i varmt vann før tørk og oljing. Lite stressende og godt nok for meg.

Link to comment
Share on other sites

MIn metode er grei.

Jeg spyler med 90 grader varmt vann i springen

Og blåser øyeblikkelig rent og tørt.med trykkluft.

Dette er ikke noen metode jeg anbefaler til Hvermansen.

Deretter pusser jeg våpenet rent og oljer det på konvensjonelt vis.

Vær oppmerksom på at de fleste bare har 60 grader varmt vann.

 

Mvh

Jim114

 

 

90 grader?

Du har vel en potensiell bombe i huset du da... :-)

Industriopplegg?

Link to comment
Share on other sites

90 grader?

Du har vel en potensiell bombe i huset du da... :-)

Industriopplegg?

 

Gammelt anlegg montert over utslagsvask i kjeller i felles lokaler for oss gutta.

Teknisk sett ulovlig, men funker helt utmerket.

Det er sluk i gulvet så forsikringsselskapet behøver ikke bekymres

for vannskader :-)

På femtitallet var det helt vanlig med termostatløse

VV beredere på 100 liter uten termostat og uten trykk.

Hvis du legger til en passende termostat så slipper du at VV tanken koker over.

Jeg har også støtt på verksteder av nyere art som hadde 90 grader. Hvis VV tanken ble litt smått dimensjonert så var det en smal sak å skru opp ett deksel og justere termostaten til ønsket temperatur.

 

Tysk lov på 80 tallet sier max 60 grader og norsk lov fra 00 tallet sier minimum 60 grader på grunn av salmonella.

(Jeg sjekket aldri om loven i DDR og BRD var harmonisert på den tiden men de fleste fulgte DIN så dette burde stemme :-)

Altså vil jeg anbefale eksakt 60 grader i vanlige husholdninger med mulighet for å sette opp temperaturen manuelt 2 ganger i året for å gjøre anlegget fritt for salmonella :-)

 

(Sist vinter ble det lekkasje i varmtvannsveksleren koblet på fjernvarmeanlegget her jeg bor slik at midt på svarte natta hendte det at varmtvannet kom ut av springen i rykk og napp - friske greier - Jeg skulle lage litt te men kaldvannet ble ikke skikkelig kaldt og vannet smakte litt av brent metall. men det er en annen historie :-)

 

Dette er ikke noe jeg vil anbefale i vanlige husholdninger på grunn av fare for skoldning - spesielt med hensyn på barn.

Men jeg har vokst opp slik jeg. Jeg lærte fort.

Dette er ikke ukjent for eldre folk.

For alt jeg vet er det noen få eldre boliger som fremdeles har det

opprinnelige badet inntakt.

 

For de som vet hva de gjør så finnes det små vanntanker type 20 liter i Tyskland og England som kan modifiseres til 90 grader.

Men som sagt ikke i vanlige husholdninger hvor det kan tenkes at barn ferdes.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Har bereder jeg kan stille til 86 grader, den var levert uten blandekran , så blandekran er montert og tanken ligger på rundt 76 grader. Har skrudd ned innblanding av kaldt vann, så har ca 70 grader i kranen, varmt nok. :-)

 

P. S slike tanker selges fortsatt over disk uten blandekran.

Link to comment
Share on other sites

Frykt ikke - VV tanken er montert av anonyme fagfolk på fritiden en gang på midten av 90-tallet.- Gode naboer med relevant firmabil parkert i garasjen.

Det er all grunn til å sove godt når det er rikelig med branndører alle veier og 22cm armert betong i gulvet.

Det er verre nede i gaten hvor naboer bor i 110 år gamle leiligheter

med tregulv og pyro går løs.

 

Høytrykkspyler med varmt vann funker sikkert greit, men det bråker veldig om natten i sentrale urbane strøk.

 

Det funker sikkert greit i ett verksted for lastebiler.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...