Jump to content

Kulevalg til ulv.


vts

Recommended Posts

Overskriften endret til det trådstarter spør om. Jegermeistern.

 

Bruker 30-06 med 11.7 eller 13 gram Oryx på elg.

Er de effektive på ulv eller burde jeg velge en annen kule?

 

Hva med Norma Kalahari eller Nosler Ballistic Tip?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke prøve da :?::?:

Tipper at både ulv og elg avgår momentant med over nevnte kule og rett skuddplassering.

 

Ulv lettere enn elg for å si det slik.

Er vel flere hundre kilo vektforskjell på de to.

 

Lykke til og som nevnt, kom gjerne med en tilbakemelding når Oryx'en er prøvd og konklusjonen er klar :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg få muligheten så blir det med det børsa er ladd med. Og det blir i så fall en oppdatering.

Tanken var å sitte på post ved et elg fall. Og da ville jeg ha muligheten til å lade om til noe som spesielt godt egnet til ulv.

 

Noen som har erfaring med 10.7gram Oryx på elg?

Link to comment
Share on other sites

180 grains Oryx vil også fungere knallbra på Ulv fordi den ekspanderer så mye som den gjør og likevel holder godt sammen.

At kula holder godt sammen er ikke akkurat viktig når du jakter på et dyr på størrelse med en stor hund. Det er ikke akkurat mye som skal til for å nå inn til vitale organer på noe så smått. Det gir mye mer mening å gå for en kule som nettopp ikke holder så godt sammen, fordi sjansen for ettersøk da minsker drastisk. Stor ekspansjon er lik større skader og hurtigere død når viltet er lite.

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for ei lett kule, for eksempel 150 grains for å ha en flat kulebane. Det vitale området på en ulv er ikke stort sammenliknet med en ælj. Greit å ha litt kulebane å gå på hvis man feilberegner avstanden litt.

 

Er litt usikker på hvem ulveskinnet tilfaller.

 

Hvis staten tar ulven, er kanskje ikke pelsskadene det som bekymrer en mest. Da er ei myk kule, som først og fremst feller raskest mulig mitt valg, for eksempel 150 grains Nosler Ballistic Tip.

 

Hvis ulvepelsen skulle tilfalt skytteren, ville jeg muligens ha valgt noe som ikke blåser for mye av den eksklusive pelsen utover furumoen, for eksempel 150 grains Barnes TTSX eller en lett Swift A-Frame.

Link to comment
Share on other sites

Ville valgt Winchester Power Max 150gr i 308win. Den får jeg samlinger på 100 meter på 11mm, god hastighet, 860ms, og kulen ekspanderer bare man ser på den...

 

Har skutt endel hjort med den, ved høye lungeskudd, har ingen hjorter kommet lenger en 20-40 meter. Ved bog skudd går ikke kulen igjennom. Den har en veldig god knock down effect. På elg ville jeg nok valgt noe annet, til ulv, vill jeg si at den er meget god.

 

På rev, ca 3-6kg, er det ikke mye igjen, alt av inventar er sprengt ut av reven og ligger spredt rundt, halve siden er borte...ja, reven dør på stedet...

 

På revevalper er allerede ekspansjonen startet på baksiden, noe lignende diameter på en 0,33l boks, kanskje litt mindre. Jeg tror den hadde vært meget god til bruk på ulv.

Link to comment
Share on other sites

Ser nå at jeg leste første post litt fort. Du spør om Oryx vil være effektiv på ulv. Ja, det vil den. Like effektiv på ulv som på en stor rådyrbukk, små villrein og andre dyr av lignende størrelse. Hvis du har lyst til å få større knall og fall-effekt, kan du velge en bløtere kule, men Oryx vil også få dyret i bakken effektivt. Er du godt innskutt med den og har ammo liggende, kan du like godt bruke den med mindre du har lyst til å prøve noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alke svar.

Regner med at Oryx hadde fungert godt. Tanken med posten var egentlig å høre om bedre alternativer.

Kommer til å kjøpe en pakke med Norma BST. Mest for å prøve noe nytt. Planene blir å skyte med BST og Oryx. Notere treffpunkt og se om kikkertsikte lar meg justere tilbake.

 

Skal bli spennende å se.

 

Ulv som mat......? Det skal jeg se nærmere på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
110gr i 30-06 gjør nok sitt med små vikt. Ikke sikker jeg hadde brukt det på noe større enn rev...

Husk nå at kun ammunisjon godkjent til storvilt kan brukes på Ulv og Bjørn i Norge. (Oppfatter ts dit at dette gjelder jakt på Ulv i Norge).

Dvs. 9g (138.9gr) til 10g (154gr) og 2700j på 100m. eller tyngre kuler 2200j på 100m.

 

Bare så alle husker at alle anbefalinger utenom dette er for jakt på Ulv utenfor Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Enkelt valg - Norma Jaktmatch!

 

Oryx er er relativt bløt kule, og passer fint på mindre vilt, mao perfekt til formålet du skisserer!

Det er også en stor fordel å kunne bruke samme kule til alt, så slipper du å holde orden på flere kulebaner i hodet hver høst..

Link to comment
Share on other sites

Det er et godt poeng. Jeg sitter å titter på patroner fra Geco. Plus og Ekspress har teoretisk nesten lik kule bane. Hvis dette stemmer i praksis og treff punktet er det samme så hadde det kanskje vært ideelt.

Link to comment
Share on other sites

Ulv er skadedyr og blir jaktet som sådan i Norge.

 

Mao. her er det ikke pelsen som er grunnlag for jakt.

 

Et viktig element rundt ulvejakt i Norge er at dette er ganske omstridt. Dersom en ulv blir påskutt, men ikke funnet, kaster mediene og ulve-tilhengerne seg over dette og påstander om at du er en dårlig jeger som har bedrevet forkastelig jakt kommer fort...

 

Mitt råd er å bruke en veldig myk kule, gjerne en som er beregnet på skadedyr dersom du ikke skal jakte elg samtidig.

 

En kule som ekspanderer som bare rakker`n er det beste valget, det vil kunne redde deg inn i tilfellet treffet blir marginalt. Ulvejakt er en alvorlig sak i dagens politiske klima og desto sikrere skudd desto bedre. Om det bare blir slintrer igjen av den lille ulven så spiller det ingen rolle så lenge vi bare ikke får en skadeskutt ulv som ikke finnes igjen. Et slikt scenarie vil bare gavne motstanderne av slik jakt.

Link to comment
Share on other sites

All skade skyting er vann på mølla til anti-jakt grupper.

Dette er kanskje spesielt riktig ved rovdyr jakt og spesielt ved ulvejakt. Ulv er blitt en hjerte sak for veldig mange som ikke er spesielt dyktige til å diskutere på en høflig måte.

 

Jeg mener at patron/kule valg er en viktig del av en jegers forarbeid for å unngå nettopp skadeskyting.

Ammunisjonen som brukes på vilt skal være lovlig og egnet til viltet man planlegger å jakte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

En liten oppdatering.

Etter test skyting har jeg funnet at Geco Express 165 grain og Oryx 200 grain har samme treffpunkt på hundre meter.

 

Da har jeg en tung og god kule til elg og annet storvilt og en lettere kule som burde ekspandere raskere enn oryx.

 

Nå hadde vært morsomt å teste begge i feks våte aviser.

Er det noen som har muligheten til å teste? Kanskje i Østfold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...