Jump to content

Eskdalemuir 2014 (or not)


M67

Skal jeg lage en tråd om Skottlandsturen?  

117 members have voted

  1. 1. Skal jeg lage en tråd om Skottlandsturen?

    • Skal det være en ukontroversiell "så flinke vi er-tråd"? eller
      2
    • Skal det være usminka ærlighet, ironi, tabber og blodsøl?
      115


Recommended Posts

Eskdalemuir, er navnet på en tettsted/landsby i fylket Dumfries and Galloway, i sør-Skottland, mellom elvene Black Esk og White Esk. Heiene rundt er også kalt Eskdalemuir på kartene jeg har. Det er 20km til Lockerbie og 90 til Edinburgh.

 

Stort sett er det runde heier, og bekkedaler, noen flate grunne daler, som den vakre Langshawburn, mens andre er bratte kløfter i de runde heiene. Det er fuktig, og været er regn, tåke, og ofte surt - det er et av de våteste stedene i Storbritannia, med en rekke nedbørrekorder.

Gårdene inn ei heiene er stort sett nedlagte der vi jakter. Der gårdene er intakte er det "sheephill", gressheier, og stort sett all skogen er plantet etter at man i 1919 opprettet "Forestry Commision" som et resultat av at de var skål tomme for tømmer etter 1. VK. Det er både bar- og løvskog, og blandingsskog, men lite gammelskog - "alt" er plantet etter 1919.

Der vi berømmer "villmark" og "uberørt natur", berømmer britene stort sett land som er "properly managed"...

 

I de lave områdene nede i dalen rundt Eskdalemuir er matjorda tykk, og sitkagrana gror godt, med mose og granskjegg plenty, og bakken er dekket av gress der lyset kommer til. Her kan rådyra gjemme seg godt.

 

IMG_1980_zps923a0704.jpg

Siden den opprinnelige skogen ble brent og hugd for hundrevis, eller tusenvis av år siden, og røtter er brutt og brukt til brensel i generasjoner, og steinen er lastet i gjerder - så er det dårlig hold for granas grunne røtter. Det er utrolig mye vindfall.

 

IMG_1976_zpsfb026e76.jpg

 

IMG_1979_zpsf73af5c2.jpg

 

IMG_1982_zps679aca9c.jpg

"Sheepfold", et steingjerde for å fange inn sauer, vitner om at alt var gressland for et par generasjoner sitka siden

 

IMG_1975_zps8ac93fed.jpg

 

IMG_1970_zpsd05928a6.jpg

Mosen suger energi når man går, men er myk å ligge i

 

IMG_1971_zps3b9cf049.jpg

Kommer det en bukk?

 

Forresten, det er ikke mer rådyr her enn i Norge. De er heller mer enn mindre sky, og de er ikke større heller. Men det er et gigantisk område man kan kan jakte og veksle på - og "enklere" å se dyr enn de fleste steder i Norge. Typisk ser en dyr, og så må en få drept dem. Man kan smyge på et dyr eller ei gruppe dyr i timevis noen ganger - og det gir en intens jaktopplevelse for meg iallefall. Ofte får jeg ikke drept dem, men jeg kommer meg :roll:

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

P1020285_zps004bbe06.jpg

Den seksuelt frustrerte fasanen "Poppy"

 

Denne fasanen ble småberømt i jaktlaget, for den forsvarte territoriet sitt iherdig, og tok ikke 5-øre for å hoppe opp og bite folk, den fulgte etter meg, og jeg måtte tuppe nokså kraftig til den etterhvert.

Nebbet ser faktisk drabelig ut på 20cm hold når den kommer for å ta deg, og den svevde i betydelig livsfare før den gav seg...

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1. morran var det ut på jakt. Jeg tror Shaun vil se nye folk skyte, for mange forteller om tur på skytebanen før de ut på jakt, eller iaf. på ettermiddagen etter 1. økt. Vi er tydeligvis friskmeldte, uten at det så ut til å bety mye :oops:

 

Vi tre som hadde leid bil sammen dro til Blackhouse som er et dalføre som innerst er noe brattere enn resten, og mye nærmere huset enn Eskdalemuir. Og det er pent der, og fine stier og bekker å smyge.

 

A731DD1D-EEB9-444F-BA81-9E45C46FA3D1_zps1uzo87az.jpg

En av de 4 dalene man jakter i Blackhouse

 

Jeg skulle smyge opp Black Cleuch ble vi enige om. Det er en veldig fin tur, og jeg så flere dyr der i fjor, dog uten å komme til skudd. Men i år så jeg ingen. Det var hauger av ferske spor, satt etter nattens regn, som tydelig forklarte at her var jeg for sent ute, både etter rådyr og sika.

Cleuch er foresten et av de tre navnene de bruker på bekk, det uttales nesten "klukk", og er typisk navn på nettopp slike små klukkebekker. Større bekker er oftest burn, og er gjerne såpass at en må rote litt rundt for å komme over. Black Cleuch renner ned i Douglas Burn selvsagt :roll:

 

IMG_1946_zps7eb46b26.jpg

Typisk sti gjennom skogen til en post

 

 

Et stykke ut i uka skulle jeg igjen til Blackhouse - det er særlig en av dalene der som er bratt, og jeg liker den - og iht. shaun er det et meget godt sted. "Behind the fish pond"

 

Turen starter ved en fiskedam, og en går umiddelbart 100ish høydemeter opp på en rygg, og så ned igjen gjemmom granskogen til man ser bekkedalen.

 

IMG_1956_zps6b2df562.jpg

her kan mye dukke opp

 

P1020264_zps5aa8c0ee.jpg

 

IMG_1957_zps3102494c.jpg

 

Begge øktene i Blackhouse ble avsluttet med et skudd på en stein, finner steiner størrelsesorden 0.2-0.4 mrad, og tømmer rifla på munnladervis, på 2-7-800m-ish... helst den veien jeg kom fra, så jeg vet det er tomt der. På den første dagen skjøt jeg en neve til siden for en tallerkenstor stein på 671m - det var et lærerikt skudd vindmessig, og andre dagen traff jeg midt på en like stor en på 720m. Fornøyd var jeg, selv uten bukk.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Talk the talk.... walk the walk...

For fint vær... for mye annet å gjøre just nu, rett og slett.

Synes faktisk også innlegget ditt grenser mot frekt/uhøflig (håper jeg misforsto) - jeg har ingen forpliktelse til å skrive noe her. Det vil ikke være stor litteratur jeg kommer med, men jeg håper det vil være positivt bidrag, og det siste folk som skriver trenger er er innlegg som fjerner motivasjonen - om det ikke er hensikten da.

 

IMG_1939_zps7e4921fb.jpg

 

IMG_1941_zpsb484e942.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal nok tro at vi behandlet felt vilt som best vi kunne, og jeg må takke ulf for en flott tur samtidig - for fine diskusjoner, for korreksjoner omkring nettopp behandling av felt vilt, og kritiske spørsmål generelt. Men jeg tror vi er på samme planet omtrent.

 

IMG_1936_zpsd46a1b03.jpg

Det går noe slags romersk forhistorisk sti gjennom, så i helgene fins det faktisk turgåere

 

"Herren er min hyrde jeg mangler ingen ting, han lar meg ligge i grønne enger" (Salme 23)

En morgen våknet jeg nesten i halvsøvne faktisk i en slik myk gresseng, og der stod bukken - som nappa ut av både bibel og Zeissreklame, i rødlig morgensol - sånn omtrent 14meter fra meg...

Pulsen gikk i allefall rett i taket, men jeg fikk henta meg noenlunde inn igjen, pust rolig, eller helst ikke i det hele tatt. Når jeg fikk samla meg tenkte jeg stort sett: "hvordan i all verden skal jeg få tatt livet av deg?"

 

Døgnrytmen på slik jakt blir jo helt koko. Vi står opp 4-430 (middelverdi, bør opp 330, drøyer til 5 for ofte), frokost, kjøre, komme seg på post, jakte, gi seg i 9-tida, hjem, "frokost" (skotsk "full breakfast", en historie i seg selv), sove litt, elle ærender, opp 16-17 - ut på jakt, hangle inn i 23tida, middag, sove...

Nytt av året, siden jeg har vært med Poacher og Mildot før, var noe mer sosial omgang, også kalt dotsup - det ble faktisk drukket både whisky og øl - i Skottland - Aberlosk var ddet vel den het :wink:

 

Dette var iallefall årsaken til at jeg var over gjennomsnittlig trøtt der jeg kom brasende på post gjennom noe vindfall som ikke stod på programmet, og bestemte meg for å sitte i ro en stund, for alt som evt. stod når jeg kom var garantert vekke.

Så satt jeg da der, lent på "high seaten" (jeg hater å sitte i slike, er så redd at jeg ikke kan holde noe i ro) og så på en rett så pen 6-tagger på 12-14m hold, han var ikke svær, og geviret var ikke kraftig, men pent. Jeg satt helt åpent, flere meter fra annet enn gress, og han stod likens - hvordan får en skutt en slik?

 

IMG_1938_zps3bb39dfd.jpg

Scene of the crime, der det står "Flintel Sike"

 

Bukken bestemte seg for å gå og gikk faktisk nesten rundt meg og forbi noen graner, jeg telte til 60 og smøg så stille jeg kunne rundt selv - selvsagt ingen bukk. Satte meg på plass igjen, scannet hogsfeltet nedover bekken og engene oppover, ingen ting, og tenkte vel å reise meg for å smyge oppver bekken.

Men det der... det er da et rådyr? Kikkert opp igjen, og jammen en bukk til, litt kjapp avstandsmåling sier 285m, og jeg er raskt i skytestilling med 24x på kikkerten og det er en 6 tagger, jepp.

 

P1020217_zpsf380aba2.jpg

 

Nå er jo jeg en jævel ( yeah right :roll: ) til å skyte, med tofot og tunge rifler og sola og vinden i ryggen, og pappir som blink - eller helst stål, som behagelig nok glemmer bomskuddene fort nok...

Her var jeg med lett jaktrifle, uten tofot, uten demper, uten noe å stø på - må må faktisk nærmere. Bedre ble det ikke av at bukken stod slik at det var vanskelig å få målt - nærmere...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nytt av året, siden jeg har vært med Poacher og Mildot før, var noe mer sosial omgang, også kalt dotsup - det ble faktisk drukket både whisky og øl - i Skottland - Aberlosk var ddet vel den het :wink:

 

 

 

P1020217_zpsf380aba2.jpg

 

 

Det er sant, har vært i Skottland siden 2007, og enda ikke smakt whiskey :oops:

Stort sett blitt en øl før senga om kvelden.

 

Bilde er nederst i Clerkhill grains?

Link to comment
Share on other sites

Bilde er nederst i Clerkhill grains?

Du kan dine veier omkring Eskdalemuir :wink: Rifla peker oppover Mid Grain, som blir Clerkhill Burn lenger ned

 

P1020216_zps66cd6f8d.jpg

motsatt vei

 

Opp til høyre er det en bekkedal til, Windshiel Grain, smøg opp der en dag, så en bukk der, men kom aldri innpå - hadde ikke baller til å skyte den på 420m.

 

Formiddagen etter skjøt jeg på stein på 420m for å "se om det ville gått", det ville det ikke... Skjøt 3 klikk under, og det er no dice. Tipper Thyr ville likt det - men han fikk nå prøvd seg senere uansett

P1020259_zpsfb602a53.jpg

 

Jeg hadde ikke kamera med med i Langshawburn. Go light, men synd, for jeg liker meg der.

 

K

Link to comment
Share on other sites

......................

Nytt av året, siden jeg har vært med Poacher og Mildot før, var noe mer sosial omgang, også kalt dotsup - det ble faktisk drukket både whisky og øl - i Skottland - Aberlosk var ddet vel den het :wink: ......................

Hmmmmmm, jeg får vel ta litt av skylden for det, men i rettferdighetens navn var det akevitt og Dr. Nilsen også......og både blended og single malt whisky :crazy: :crazy:

 

Takk for trivelig uke, M67 :D

Link to comment
Share on other sites

...Det er sant, har vært i Skottland siden 2007, og enda ikke smakt whiskey :oops:

...

 

Fullstendig OT, men det er jaggu godt å høre! En drikker virkelig ikke Whiskey i Skottland :!: I Skottland drikker man Whisky :mrgreen:

Det er sant :oops:

 

 

Ellers ser ikke værmeldingen helt for jæ**** ut. Men det kan selvsagt endre seg innen vi kommer bort nå. Kun dager igjen...

Q28yOGVp.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Alltid hyggelig med gjensyn herfra. Dere finner referanser til stedet i Svein Solli sine bøker også.

 

De mente i sin tid at jeg var første nordmann som jaktet der, men jeg viste til Solli som hadde "kamuflert" seg med dansk reisefølge.

Link to comment
Share on other sites

Solli sin artikkel fra Eskdalemuir var super.

 

Vet du om alt han skrev om skogskjøtsel og viltforvalting fortsatt gjelder? Solli skrev blant annet at man drev ganske intens jakt på rev, men det er ikke mitt inntrykk. Når en snakker med Shaun om jakt på rev får jeg mer inntrykk at at det er pauseunderholdning:-)

Link to comment
Share on other sites

Så var det dags for bukkejakt i Eskdalemuir igjen. For min del ble det femte turen siden jeg var der for første gang i 2007 sammen med Poacher og Roe. Siden den gangen har jeg vært der med andre jegere, og denne gangen var reisefølget Stuttfeiten, M67, Fettern og en som faktisk ikke er kammer-bruker(!).

M67 har skrevet fint om området, så jeg skal begrense meg til det jaktrelaterte. Dessverre hadde jeg ikke med meg noe kamera, så de få bildene er tatt med mobilen. Mobilkamera er greit nok, men for min del blir fotografering begrenset til statiske motiver; typisk av døde rådyr

Forresten begrenser jeg meg ikke helt til det jaktrealterte: Jakta startet på mandag, men ØKH, mini-mini-ØKH og jeg dro over allerede på torsdag for å ha langhelg i Edinburgh. Det anbefales. Edinburgh er en flott by, og jaktturen/egotrippen min ble mye mer spiselig for den bedre halvdelen. Her er noen bilder fra Edinburgh.

 

221.jpg

 

228.jpg

 

 

233.jpg

 

 

Søndag kveld dro familien hjem med samme flyet som jaktfølget mitt kom med. Praktisk. Så bar det av gårde i altfor liten leiebil til Yarrow. Innkvartering er i Yarrow, foreløpig, mens de fleste jaktområdene er rundt Eskdalemuir som en kjøretur på 30-50 minutter lenger sør. Med andre ord blir det en del bilkjøring også i Skottland. Faktisk i overkant mye, men ny innkvartering lenger sør er under planlegging.

 

Mandag morgen startet med jakt i Blackhouse, som mange har lagt ut bilder av tidligere. Den økta ble resultatløs, og jevnt over var det mye mindre dyr å se i Blackhouse enn hva vi har sett tidligere. Men det var sikkert tilfeldig. Når jeg tenker meg om var det generelt lite bukkeaktivitet på denne turen. I løpet av alle morgenøktene (7 dager x 5 jegere, minus en dag hvor tre av jegerne måtte sove litt), så ble det bare observert fire bukker. To av dem ble skutt, av henholdsvis M67 og mannen-uten-nick. Selv så jeg ikke en eneste morgenbukk hele uka, og etter hvert ble det ganske tungt å stå opp.…, men en får jo i hvert fall ikke noe om man ikke prøver.

Bukkeaktiviteten på kveldene var egentlig ganske laber den også, men en del bukker ble det jo likevel. Etter fem dager fikk vi et væromslag, og det ble varmere i været. Opplevelsen ble da at bukkene ble merkbart mer aktive de siste dagene, akkurat som Shaun sa. Før væromslaget så vi ingen bukker i aktivitet før klokka 2020, og flere ble sett/skutt helt på grensa til at det var for mørkt. Sånn har det ikke vært tidligere år, og har sikkert sammenheng med nordavind og kaldt vær.

Men altså over til jakta første dagen. På kvelden skulle jeg jakte i et område som heter New timber road, og der hadde jeg aldri vært før. Jakte begynte med at jeg snek med oppover en bekkedal med småskog på ene siden og hogstfelt på den andre. Etter et par timer kom oppdaget jeg to små spissbukker som lå og hjortet på en fredelig plett på hogstfeltet, og en lang og vanskelig innpåstilling begynte. Bukkene lå tett sammen på bakken, jeg måtte mye nærmere og helst inn fra en annen vinkel om jeg skulle komme til skudd. Et alternativ hadde vært å ligge lenger unna og vente til de reiste seg, men jeg hadde ingen garanti for at de viste noen bredside da. Dessuten er det kjedelig å vente, og spennende å smyge. En er jo tross alt i Skottland for å ha det moro  Så jeg begynte, og til slutt hadde jeg fått kortet avstanden fra 350 til snaue 100 meter. Jeg lå på magen med tofoten ute på børsa og siktet på den ene, men fant ut at jeg ville få mer å sikte på og bedre kulefang om jeg bare beveget meg en et par tre desimeter til siden. Og da spratt dyra på beina og sprang sin vei. Hvorfor vet ikke jeg. Det han ha vært vind, eller de kan ha sett en bevegelse de ikke likte. «Bad wind or bad stalking», som Shaun oppsummerte senere. At sjansen glipper i siste sekund er jo litt ergelig, men jeg ergret meg ikke veldig. Spennende jakt, og uka var så vidt begynt. Resten av økta ble litt ødelagt av feil vind, og til slutt endte jeg opp i en jaktstige i nærheten av der de andre skulle hente meg med bilen. Der satt jeg og kikket nedover en åpning i smågranskogen, helt til det kom en fin sekstagger ruslende over åpningen. Børse opp- sikring av- vente til bukken stopper opp-bukk stopper-Patifffff….SMAKK. Bukken «ruste ut» en hel meter, og så var jakta over. Alltid moro å skyte bukk, men det var mer jakt med de jeg ikke fikk…

Børse er en Blaser R93 for anledningen med et løp i 243w, ladet med 87grn V-max i omtrent 985 m/s. Skuddholdet var 185 meter, og med treffpunkt bak den ene bogen ut utgang foran den andre gikk bukken ned i smellen.

 

FraIphone130514119.jpg

 

FraIphone130514121.jpg

 

To andre bukker ble skutt de påfølgende kvelden etter følgende mønster: Finn en lovende hogstflate, rigg til børse og sitteunderlag og kikk-kikk-kikk-kikk-kikk i kikkert. Så kan du kikke mer i kikkert, og når du syns du er ferdig med det kan du begynne å kikke i kikkert igjen. Hogstflatene i Eskdalemiur er stooore, og begge de to ble skutt på samme flate som måler anslagsvis 500-1100 meter. Så det er en del å se over. Jaktformen kan høres kjedelig og bedagelig ut, men det er den ikke. Riktignok får man ikke gnagsår andre steder enn i ræva og over øynene, men jeg er mer gåen etter en sånn kveld enn når jeg er ute og lusker og går. Skal man oppdage små rådyr på de store flatene må konsentrasjonen og innsatsen med kikkerten være på topp, og det er krevende. Om man oppdager dyr føler man virkelig at man har jaktet, og skuddene kan bli krevende nok over flatene. Dessuten er det en vitenskap i seg selv å lese terrenget ute på flatene, finne ut hvor det er ly og hvor en bør være ekstra-ekstra nøye med kikkerten. Jeg opplever i hvert fall slik jakt som krevende, og derfor verdsetter jeg de to bukkene høyt. Begge ble skutt etter lang tids spaning, før de ble oppdaget på for langt hold. Så fulgte innpåstilling (som riktignok var forholdsvis enkel,- stubber og grøfter som gjemmer rådyr gjemmer også jegeren), før skudd på henholdsvis 200 og 290 meter. Uten tofot, baksekk, god stilling og mye trening hadde rådyr på 290 meter vært helt uaktuelt. Treffsonen er som en lerdue, og kun CBS gjelder…. Men nå gikk det så bra så. Det største på 290 fikk skuddet midt i bogen og datt i smellen, mens den andre hadde fått kula inn i bak den ene bogen og ut gjennom den andre. Den løp ut 15-20 meter. På bukken som fikk innskuddet midt i bogen var det ikke gjennomskudd, og det hadde jeg forventet på den avstanden.

 

FraIphone130514123.jpg

 

FraIphone130514126.jpg

 

 

En fjerde bukk var en uheldig stakkar som kom springende etter at det egentlig hadde blitt for mørkt. Hele situasjonen var over på noen sekunder, og hadde ikke bukken stanset og feiet geviret mot ei buske hadde jeg ikke tatt sjansen på at det var en bukk. Siden jeg ikke hørte kuleinnslag spanderte jeg to skudd, hvor det siste gikk inn gjennom skulderen skrått forfra. Heller ikke da fikk jeg gjennomskudd. Heldigvis, kan en kanskje si. Kula hadde ikke gått gjennom mellomgulvet heller. Årsaken til at jeg ikke hørte kuleinnslag var kraftig vind, men det tenkte jeg ikke på i farten. Skuddholdet var omtrent 175 meter.

 

Til tross for dårlig lys vurderte jeg aldri å bruke det belyste retikkelet i siktet (Hensholdt 4-16x56), for jeg kan aldri tenke meg at et belyst taktisk retikkel med målestreker og det hele er særlig brukbart i dårlig lys. Retikkel for bruk i dårlig lys skal belyses i et punkt, eventuelt et lite kors. I hvert fall ikke hele juletreet, med dotter og streker og greier. Det MÅ jo bare bli for mye lys, selv om intensiteten kan justeres trinnløst. Ihvertfall tror jeg det, og får forske mer med ny-siktet i skumring til høsten.

 

I mørket strevde jeg fælt med å finne igjen bukken, selv om jeg så den datt. Jeg brukte håndkikkerten mot området der den datt, og så en hvit flekk som jeg antok var rådyrrompa. Glad og fornøyd gikk jeg med kurs mot flekken og krysspeilet med avstandsmåleren, og da jeg kom frem fant jeg en hvit stein Så fulgte frustrert leting og bannskap i lyset fra en mobiltelefon uten strøm i lang tid, før jeg fant bukken nede i en bekk. Bare bakbeinet og hodet stakk opp over vannet, så det er ikke så rart den var vrien å finne.

Femte og siste bukk ble skutt siste kvelden på klassisk smygjakt. Vind, regn og tåke gjorde at jeg satset på å smyge nedover en bekkedal i Neither Dagleish, og var så heldig at en fin sekstagger var ute og ruslet i samme bekkedal. Jeg var heldig/flink som oppdaget den først, og satt på kne og forsøkte å holde pusten mens den beitet seg i forbi noen busker og presenterte en fin bredside 45 meter unna. Piufffff-KLASK, inn i den ene bogen og ut den andre, og bukken datt sammen som en tomsekk. I motsetning til de andre viste denne seg i fint dagslys, og det var nesten uvant å gjøre opp dyret og faktisk se hva en holdt på med:-)

 

FraIphone130514131.jpg

 

Og det var årets bukkejakt. Fin tur,- helt topp reisefølge og jevnt over bra vær. Skulle man ønsket noe annerledes måtte det vært litt varmere vær(og derav mer bukkeaktivitet ) og jevnere fordeling av skuddsjansene i reisefølget. Og så skulle vi gjerne sluppet en punktering som leiebilselskapet sørget for at tok en hel dag å ordne opp i. Hadde det ikke vært for M67 knokkeldiplomati med leiebildamen hadde vi stått der med punktert dekk ennå. Og skal jeg trekke frem enda flere glad-saker, så må det være at jeg virkelig lærte å drikke whisky og at Stuttfeiten og M67 fikk meg til å lete frem Redneck`en i meg. Artig kar, faktisk.

 

Og så helt til slutt fem ord om lange skudd i Skottland. -Skottland krever ikke nødvendigvis lange skudd-. Det er i hvert fall min ringe erfaring. Jeg har vært der fem år, skutt omtrent 30 bukker der, og jeg har skutt flere bukker under 50 meter enn jeg har skutt over 200. Likevel er det selvsagt sånn at om man behersker både lange og korte, lette og vanskelig skudd, så utnytter man bedre flere sjanser. Jeg gikk glipp av en bukk som sto vakkert til på 360 meter, som jeg antar både M67 og Stuttfeiten hadde klippet ned uten å fundere så mye over det. Men det får gå. Uten sure miner. Kanskje får jeg trent (mye) mer til neste år, og da kan jeg kanskje utvide horisonten litt. Den mest spennende situasjonen dette året ble tross alt de to spissbukkene jeg ikke fikk skutt på 100 meter

 

PS: Det blir alltid spørsmål om hva turen kostet, og svaret er at en uke bukkejakt koster omtrent akkurat 15000,-. Det kan gjøres litt billigere ved å ha dritflaks med leiebilpris og flybiletter, men ikke så mye. En kan også spare litt ved å bo enklere enn Shaun og Tracys B&B+middag, men det er det ikke verdt. Mye å spare er det neppe. Skal man ha samme jakten for mindre penger er svaret doe-season, altså jakt på geiter. Det har jeg aldri prøvd, men det hadde vært artig å prøve. Faren med doe-season er at været på senhøsten og vinteren godt kan finne på å være helt forjævlig en uke i strekk, og det er jo kjedelig om det er akkurat den uka man er der. Pr nå er alle bukkejakt ukene opptatt, og mange av ukene har vært opptatt av de samme folkene i 20 år...., så akkurat nå tror jeg jakt på geiter er det som er enklest tilgjengelig for de som ikke allerede har en fot innenfor eller reiser sammen med noen som har det.

Link to comment
Share on other sites

Det er et soleklart økonomisk fokus på skogdrift på eiendommen nå.

IMG_1940_zps68f10ad8.jpg

Er dette det egentlig handler om, tømmer, tømmer og tømmer - men rådyrene liker det visst

 

 

 

Her var jeg med lett jaktrifle, uten tofot, uten demper, uten noe å stø på - må må faktisk nærmere. Bedre ble det ikke av at bukken stod slik at det var vanskelig å få målt - nærmere...

og:

 

360 meter, som jeg antar både M67 og Stuttfeiten hadde klippet ned

La oss se...

 

Denne aktuelle bukken bestemte seg altså for å gå oppover dalen, fra 285m-merket, og jeg måtte pent følge etter, men det gikk jo ikke, jeg går bare ikke stille i diverse kvist, like fort som et rådyr. Så i ei passende framskråning der jeg fikk fri sikt fra liggende stilling la jeg meg ned og tok på reima (Har maken reim på jaktrifla som på DFS-børsa faktisk), og fikk ei grei stilling, bukken begynte jo å gå opp bakken mot skogen og jeg fikk kun målt skogen - 325m. Mye lenger enn jeg liker.

 

Men den stoppa pent for å spise av ei tue, og med bredsida til, og jeg lå nå rimelig godt og følte jeg hadde god tid. Så etter å ha blitt enig med meg selv om at jeg holdt godt nok, den stod rolig nok, og alt det der - så smalt det. Faen som den WSMen smeller uten demper faktisk!

 

Bukken sank sammen, bak først, og jeg likte egentlig ikke måten han gjorde det på, men han trilla ned bakken og ble borte. Jeg ble liggende å sikte der jeg trodde han stoppa, og noen spark i lufta ble til to ører, og så et hode - han drev faktisk på å reise seg opp, så jeg skjøt igjen, men det gikk alt for fort og uoverveid og var en ren bom, på en halvt oppreist bukk rett forfra.

Det var heller ingen reaksjon hos bukken utover at han fortsatte å prøve å reise seg opp. Tok meg bedre tid nå samtidig som han kom mere sideveis i forsøket på å reise seg, "Bang!", og måten lufta gikk ut på tilsa at han kom til bli nede.

 

IMG_1934_zps11825b16.jpg

Bytte og redskap

 

IMG_1942_zpsbe0ea2bf.jpg

pakket for transport, noen balje fikk vi ikke inn i BMWen

 

Liten tvil om at dette begynner å bli så langt som det behøver å bli, avstandsmålingen blir kritisk blant annet - her målte jeg 325m, men bukken stod nok nærmere 300 enn 325. Jeg målte 285 på ei buske mellom meg og bukken så visste at den var bortenfor den, visste at WSMen skyter flatt, visste at det ikke var vind, hadde testskutt på 365m dagen før - har hue og ræva fullt av langholdsskyting - likevel blir det jævlig mye skyting for å få livet av en rådyrbukk... Med 308 ville det ikke gått med så store feilkilder, og med 223 ville ikke bukken dødd av det.

Jeg har tidligere skutt bukker på lengre hold, som har falt døde om, men da med 100% måling, og med tofot - og enda viktigere, uten tidspress for å få den skutt før den går. Her blir bukken skutt på litt for langt hold etter forholdene fordi jeg rett og slett er litt for sulten. Rett og slett.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Får vel skrive litt jeg også.

Uka mi ble preget av ikke så mange bukker set, og et par bortkasta sjangser.

Først føkkupp var på Cassock Hil

20140429_192829_zpsnyhr7axf.jpg

20140429_192836_zpshnng7n0e.jpg

 

På slutten av kveldsøkta så jeg en bukk på ikke så langt hold, så den først uten kikkert, fram med kikkerten, joda en bukk, framm med avstandsmåleren, hold helt ok.

Bukken gikk i kanten av et hogstfelt som hadde ca samme vinkel som det var mellom meg og bukken. Brukte litt tid på og finne den igjen i kikkertsiktet, når jeg fant den hadde den gått litt inn på hogstflata, ca 10 meter anslo jeg, og klikka et klikke eksta for de 10 metrene. Ting lå godt tilrette, lå godt til med fint underlag på bøsja og bortimot vindstille var det.

Det jeg ikke tok med i bereiningen var hvor lite dybdesyn en har gjennom et kikkertsikte, Slapp skuddet agårde , godt rekyloptak gjorde at dyret var i sikte hele tiden og inslaget var godt synlig. Jord spruta opp under bryste på bukken og jeg skjønte ikke en dritt. Bukken rusla raskt videre.

Fant en stubbe og kontrollmåle avstanden på og det viste seg at bukken hadde gått 60 meter inn i hogsten og ikke 10 som jeg trodde.

Rusla ned til der hvor bukken hadde stått og kunne konstantere at det var en klokkeklar bom. ingen blod eller hår og finne.

Lekse lært, nitidig avstandsmåling er alfa omega så fort en kommer på litt avstand, anslag i kikkert er nesten ubruklig.

Resten av økta satt jeg litt halvinspirert og så utover yplig bukketereng.

Neste fuckupp var fra en boks noen dager senere. Bukken kom førs og stilte seg 100 meter unna meg, jeg satt i en boks og greide ikke og få en brukbar skytestilling, bukken rusla videre uten at skudd ble løsnet. En times tid efter dukket den opp igjen et stykke lengere ut, trodde jeg fant en brukbar skytestilling i boksen litt lent intil den ene veggen, og fikk korset til og ligge ganske rolig på bukken, i det skudde gikk kjente jeg at skuldra datt ned, sansynligvis pga dårlig avtrekk og napping, skaut over med god margin.

Iriterende og pinlig, men heldivis ren bom dette og.

Bannet bokser og meg selv opp og ned i mente og bestemte meg for og holde meg på bakken herefter.

Burde ha boks på skytebanen så en kunne trene litt på og skyte fra de og.

 

En annen kveld var jeg her

20140503_184128_zpsqn4bbj5v.jpg

20140503_184136_zpso6rocwmt.jpg

Green Sykes var det vel det het.

Etter en stund fikk jeg øye på en bukk på 700 meters hold, gikk litt innpå men bukken sto jo ikke helt stille den heller, kom på 450 meters hold, med varierende vind av 3-4 meters styrke måtte jeg en god del nærmere før det begynte og ligne på å komme på skuddhold.

Problemet var at mellom meg og bukken var det bratt hogstfelt med masse tørkvist, et forsøk på og gå inpå gjennom det virket helt døfødt, så bestemte meg for og gå rundt et skogholdt på en grusvei og satse på at bukken var på samme flata enda. Etter en stund begynte jeg og komme dit hvor jeg forventet at jeg kansje fikk se den igjen.

Det viste seg at siden forige gang jeg så bukken hadde den gåt i retning ev der hvor veien kom ut.

Plutslig sto den der og så rett på meg på ca 100 meters hold. Jeg frøys til umidelbart, og lurte på hvordan jeg skulle få bøsje opp uten og skremme bukken. Noen meter til siden for meg var det tett skog og skygge, så jeg bevegde meg uhyre langsomt inn mot skyggene og fikk efter hvet bøsja i stilling uten at den ble skremt.

Trakk av og bukken klappa sammen.

I år hadde jeg lada med berger isteden for amax som jeg har pleid og bruke, de funka de og.

20140503_195316_zpswsnynako.jpg

Liten 4 tagger med bast

20140503_195346_zpsv65hcv3k.jpg

Ingangshull

20140503_200631_zpsnhblwtke.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Henger meg på her jeg og.

 

4 jegere dro for 2. gang til shaun den 10. April - 15 April. Landet i Edinburg og leide en splitter ny bil som så ut som den var 10 år gammel når vi leverte den.. punkterte i år som i fjor. Lurer på om dette blir tradisjon?

10170945_10154027206540597_7940647717019804458_n.jpg

 

Etter fjoråret skjønnte jeg att jeg ville få mye mer ut av terrenget om jeg kunne strekke holde litt lengre enn 150m, så 2-12x kikkerten ble byttetut med 6-24x og Mauseren fikk seg tofot. Det ble også invistert i en Leica HD-B. Så etter mye skyting på 300m følte jeg meg trygg på litt lengre hold om alt lå til rett.

 

I år som i fjor får vi kjempe vær og første økta gikk bak Slaghterhous. Her måtte jeg la en bukk få gå i fjor pga. Avstnaden, sniking på hogstfelt er ikke er lett.

Jeg rusla langs veien og brukte kikkerten ned mot bunnen av dalen. Nå var jeg bedre forberedt! Etter ca 2 timer fikk jeg øye på 2 dyr på 460m, jeg så med en gang att d var 2 bukker da de drev å sloss. Jeg gikk rolig langs veien til jeg var rett ovenfor dem, holde var ca 320m. Her var det ingen mulighet for og komme noe nærmere. Ny hogging, gjørme og stein er ikke idelt for snik. Så jeg la meg ned med tofot, beanbag og målte avstanden, 311m til den bukken som sto med breisia til. Hadde all tid i verden så her var det bare og bruke den!

Bukken var rolig , vinden var rolig, jeg var rolig og Skudde gikk! Spent på hvordan de uprøvde 70gr Barnes TSX i 1070m/s ville fungere, fikk jeg umidelbart svar! Blode sprutet fra både bog og munnen på dyre å den gikk rett på ryggen. Dyre var utvilsomt dødt å jeg fokuserte på den andre bukken, den raste avgårde vekk fra meg og stoppet på 450m. For langt! Men utolig nok snudde den og kom tilbake, surra rundt en stund før den roet ned på 318m, sto stille lenge... Skudd gikk og bukken gikk rett i bakken! Treninga ga uttelling:) duble på 311 og 318m, knall&fall og jeg kunne bare nyte hele situsjonen. God start!

10253856_10154021102375597_2971364089999462001_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 0607_n.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

De andre ble det også bukk på! Dag 2, 1. økt

10259963_10154023277225597_7451652863228106340_n.jpg

 

Nå gikk det noe økter for min del uten noe særlig hell, så ingen dyr heller. Har lett for og være sånn for min del. Med litt mer senka skuldre og kanskje litt mindre fokusert etter fall.(Det må jeg jobbe med)

 

Husker ikke navne på stede men jeg liker meg her, til tross for att jeg bare har sett 1 dyr her.

Her er det også muligheter for Sika.

1544579_10154021099855597_8646788047912998308_n.jpg

10259920_10154021100165597_6374331735048831168_n.jpg

 

Men så sku jeg få bukk i kikkerten igjen, og her sto jeg vet ett vei skille og funderte på om jeg sku følle veien eller gå ned dalen?

17795_10152715601250597_832594401_n.jpg

 

Jeg valgte dalen og gikk ca 50m før jeg fikk se 2 dyr på 250m. Men jeg klarte ikke se om det var bukk, så ansmygningen var i gang! Kom meg på 150m og la meg ned, fikk dyra i kikkerten men klarte utrolig nok ikke og se om det var bukk, vanskelig bakgrunn og smått på hode.. Etterhvert beita de seg mot ett stein gjerde som de hoppet opp på og raskt ned igjen, akkurat i det dyre sto oppå gjære fikk jeg se det var bukk! Men nå var de borte... jeg valgte nå og snike meg nærmere og snek meg bak en liten voll og hadde derfor ikke oversikt over dyra, kom meg opp på vollen og var nå på ca 60-70m. jeg la meg i stilling og ventet, så ingenting og viste heller ikke om de var der.

Plutselig får jeg se ett hode stikke opp og i samme øyeblikk hopper geita(heldigvis) opp på gjære og rasket ned igjen. Jeg var nå ganske sikkerpå att bukken kom til og gjøre det samme og var klar! Bukken hoppet opp og falt død ned igjen!

10177463_10154023276975597_8196700427184919493_n.jpg

10153786_10154023276855597_5844949099728103527_n.jpg

 

Og dette ble mitt siste fall. Men jeg hadde flere sjanser med stang ut.

 

10178089_10154027208900597_1195190812689816892_n.jpg

1798155_10154031283790597_578170674820833194_n.jpg

 

Helt mot slutten av en økt kom jeg brått på ei stor og grå geit på 60m, sto og glodde rett på hu uten og klare og oppfatte att det var dyr. Det var bratt der og alt gikk fort. Geita hadde to dyr etter seg og begynte og buksere seg opp skrenten. Jeg fikk fram rifla og fikk bukk i sikte! Skudde gikk men i samme øyeblikk tok dyre sats for og komme seg vidre opp skreinten og det ble bom.. Dyre vinkla brått 90 grader i skudde så jeg trodde det var treff, men det så ikke truffet ut når det pilte videre etterpå, ikke fant jeg blod heller.. Men på grunn av att det vinkla så brått tok vi ett ettersøk for sikkerhets skyld. Det var bom!

 

1897926_10154031284415597_5793295475210855219_n.jpg

10176224_10154031284555597_4993940033585744059_n.jpg

 

Siste dagen gikk jeg i Graighaugh(tror jeg det var det het). Kjempe stort åpent område. Jeg gikk i ca 1 time før jeg fikk se ei geit som sto og beita på ca 150m. Hadde kjempefin vind og fant meg en fin plass som jeg rigga meg til med rifla klar. Kommer det bukk tro??

 

Geita

1901610_10154035249295597_179198938497387175_n.jpg

Bukk kom det, ca 150 meter rett til venstre for meg i en skråning sto det plutselig ett dyr, eller hadde det stått der heletiden? Jeg klarte utrolig nok og få vridd meg rundt selv om bukken hadde full oversikt og så rett mot meg. Fikk bukken i sikte men pga. sola klarte jeg ikke komme til skudd. Plutselig løper bukken rett mot meg, blir borte bak en liten voll og kommer opp rett foran meg på snaue 30m, Jeg ligger med 24x på kikkerten, mot sol i i stilling med tofot, klarer og finne dyre men av en eller annen grunn drar jeg ikke i avtrekkeren.. Bommen jeg hadde tidligere var nok grunne, jeg var for treg og usikker. Man angrer ikke på ett skudd man ikke har tatt!

 

1509941_10154031284220597_8191102171803323661_n.jpg

10006929_10154033203935597_8017615537179009700_n.jpg

 

5 dager med jakt var over, og for noen fantastiske 5 dager! det ble totalt 15 bukker på 4 mann, supert vær og koselig opphold hos Shaun!

 

Ny tur nesteår er Bukket:)

Link to comment
Share on other sites

Serut som du har hatt en knall tur Poacher! Liker att du er på ett sted du aldri har vært før 8. gangen du er der:)

 

Har du skutt sika enda? Tanken på å få skutt en sika går hele tiden og murrer i bakhode mitt når jeg er der..

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...