Jump to content

Dårlige jaktreiser


buckshot

Recommended Posts

Noen som har noe å dele om jaktturene som ikke ble som forventet, opplegget, turoperatørene, stedet du jakta på, eller annet. Var selv i Canada i fjor for å jakta sortbjørn hos Scott Fontaine, så nesten ikke bjørn og kjørte mest 4hjuling i terreng der det ikke var noe bjørn. Var forresten et kjøretøy som vi skulle være to mann på og som manglet brems bak, ikke noe moro å kjøre på i stupbratte lier og dårlige veier. Men det er vel slik at drar man på mange nok turer får man også dårlige. Gjør hjemmeleksa og benytt deg av referanser og alle opplysninger som man kan finne.

Link to comment
Share on other sites

Mange som klager på jakt de ikke selv har kontroll over. Når en jakter "i annen manns territorie" må man være forberedt på at jakta ikke utføres slik man er vant til i hjembygdskogen.

 

Når det er sagt er jeg enig i at det er forferdelig når en ikke får den varen en har betalt (dyrt) for.

 

Var selv på en "gruppereise" til Polen, sammen med en haug dansker. Den etikken og jaktmoralen danskene utviste får de stå for selv.

Dette var i et statsterreng, og vi hadde statlig ansatte guider. Jeg vet ikke om min guide hadde vært noe særlig ute i skogen før. Ved en anledning hadde vi et stort tett kratt foran oss. Vi hørte noen lyder der inne, og guiden mente det var råbukk i krattet. Han la en smart plan, som gikk ut på følgende: Jeg ble stående med rifla, mens han gikk rundt krattet, inn i min skuddvinkel. Han skulle kaste pinner inn i krattet, og jeg skulle skyte bukken når den kom ut.

Godt planlagt, og over til gjennomføringa. Det gikk etter planen, det er bare det at det var ikke en bukk der inne. Det var to digre villsvinsugger med hvert sitt kull unger. For de som ikke har hørt sinte villsvin, brølene kan muligens forveksles med tiger. Horden valgte heldigvis en mellomløsning, de sprang ut midt på krattet, og kastet seg på elva. Etter brølene trodde jeg guiden var drept, men han kom luskende, litt svett, etter en stund. Jeg hadde tross alt rifla, mens han var ubevæpnet.

 

Det ble i hvert fall en god historie, og en erfaring jeg ikke glemmer !

 

Dette var med danske Diana. Og når det er sagt hadde jeg antagelig min fineste jakt noensinne med Diana i Estland. Det var en individuell tur. Jeg bodde alene i et fint hus i skogen, kokka kom og lagde mat til meg fire ganger om dagen, og jeg hadde egen guide med bil. Jeg har aldri noe sted sett så mye vilt. Bjørn, villsvin, rådyr, elg, mårhund mm.

Jeg jaktet "alene", guiden plukket meg opp, kjørte meg et sted, og sto på andre siden av området og plukket meg opp etterpå. Jeg fikk 150 kg villsvin, og det fineste rådyrtrofeet jeg har.

Etter nedlagt vilt blandet guiden dotsuper bestående av vodka, et rått vaktelegg og sort pepper.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringer fra div.jaktreiser - har helt sikkert noe med antall ganger man har vært på reise.

Og i hvilke land man har vært.

 

Sør Afrika - er noe forskjellig - sammenlignet med Polen.

Sverige er noe forskjellig - sammenlignet med Argentina.

 

Selvsagt skal man ikke ha dårlige erfaringer - som spres på nettet - mer enn hva positive reiser gjør.

 

Hva er negativt?

 

Antall dyr som man ikke fikk skutt?

Dårlig forberedelse av operatør?

Dårlig etterbehandling av operatør - eller egen avtale med f.eks. taxidermist?

Masse gebyrer - som man ikke fikk informasjon om?

 

Eller at outfitter ikke har vært nok "samarbeidsvillig" med en tur "på byen"?

Eller andre "ikke-annonserte" tjenester?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt veldig dårlig jakt i Norge også, så det kan skje overalt.

Spesielt om man ikke sjekker grundig på forhånd.

I Norge kjøpte jeg og en kompis beverjakt på et terreng det ifølge grunneier skulle være mye bever på.

Når vi kom på terrenget, og etter å ha trålet omtrent hver eneste kvadratmeter av det, kunne vi konstatere at det ikke hadde vært bever på det terrenget på noen tiår.

Om det overhode noen gang hadde vært bever der.

Fantes overhode ikke et eneste tegn på at det noen gang hadde vært beveraktivitet der.

 

Tok litt tid og noen samtaler før vi fikk tilbake pengene våre, og det var noen totalt bortkastede fridager og reiseutgifter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...