Jump to content

Hørselvern til jakt


CaptainMillennium

Recommended Posts

Skal kjøpe hørselvern til å bruke på jakt, men er litt usikker på hva jeg skal velge. Jeg vil bruke minst mulig penger på det, men ikke så lite at jeg ikke får noe som er bra. Vurderer disse to modellene:

* Sordin supreme pro x

* Peltor SportTac

Begge virker greie ut i fra det jeg har lest om de, men SportTac er ikke vanntette. Er det noen som har erfaring med SportTac i regnvær? Hvor mye vann tåler de i praksis? Hvis de fønker greit i regnet uten å bli ødelagt er det kanskje likegreit å kjøpe de isteden for å betale dobbelt så mye for Sordin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Sporttac, og det fungerer. Jeg er ikke helt fornøyd med passform. De sitter ikke helt godt på hodet mitt. Akkurat som om bøylen strammer øverst og får dem til å sprike nederst. Ville prøvd dem på hvis du har anledning. Har hatt mine i mange år, så kvaliteten på komponentene er god.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det ikke er det du spør om, men likevel: Dersom planen er å gå på jakt med dem, er elektroniske propper ti ganger bedre enn klokker. Å gå med hørselvern på hodet er i lengden klamt og ubehagelig, og ihvertfall jeg får hodepine etter en times tid. Vindstøyen er mindre plagsom med propper, og de demper mer enn godt nok til jaktbruk. Til banebruk, og til for eksempel posteringsjakt når du har god tid, er klokker bedre. Propper er dyrere, men de er verd det. Jeg kan ha dem i hele dagen uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Sordin Supreme Pro-X når jeg går med hagle på orrfugl jakt, og de fungerer greitt nok, det kommer an på vind og hvor sterk den er. For ren lyd oppfattelse er selvsagt og gå med ørene fri det beste...problemet oppstår når skuddet går og det piper og uler i ørene...

 

Jeg har ikke selv prøvd elektroniske propper, jeg tror at det det ikke bare er prisen som er høy, men også kvaliteten, og at de demper nok til og berge hørselen til vanlig jaktbruk. Kunne gjerne hatt slike selv!

På bane bruker Forøvrig vanlige 3M propper og hørselvern, hørselen er vel verdt og ta godt vare på!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Sordin og er veldig fornøyd med dem, spesielt etter at jeg byttet til silikontetninger. De er veldig behagelige å ha på. Så bra at de ble beskrevet av en av mine jaktkamerater at det var som å hvile hodet mellom to " silikon-meloner"

Link to comment
Share on other sites

HAr også Sordin klokker, og liker de kjempegodt, men skaffet meg Hørselslabben propper og jeg må si jeg ble enda mere fornøyd med dem.

De har teleslymge, og 4 forskjellige innstillinger på lyd og demping.

Skal man først bruke penger på ørepropper så ville jeg bruke litt mere penger slik at jeg hadde propper/beskyttelse som også er slik at man hører når det ikke er støy, skudd.

Ett skudd på jakt uten kan være nok til å skade hørselen, min er det, og jeg har fått mine spesialtilpasset min hørselsskade.

Da må det være fint å høre fuglen tar ut før man skyter og samtidig ikke har ubehaget med smellet og eventuell øresus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...