Jump to content

Kjappe tanker om Tikka T3 Varmint


razumny

Recommended Posts

Jeg har, etter å ha tenkt en stund, kjøpt meg en Tikka T3 Varmint. Valget falt på denne, mye grunnet utvalget av rifler som egner seg til Langhold, med Links bolt, til en overkommelig pris. Dessuten liker jeg avtrekket svært godt, og synes riflene ser helt OK ut.

 

Før jeg skjøt et eneste skudd gjorde jeg følgende endringer og tilpasninger:

-Monterte en 20 MOA skinne

-Byttet ut rekylputa med en Limbsaver

-Byttet ut boltbufferet med et i aluminium

-Monterte kikkertsikte

 

Slik ser rifla ut i nåværende konfigurasjon:

 

2014-04-12-21-48-04.jpg

 

Så gikk turen til utmarka til svigers, der det ble skutt tyve skudd i forholdsvis kjapp rekkefølge. Jeg noterte meg at omlading ikke var så smertefritt som jeg ønsket det, da hevarmen gir såpass dårlig grep at jeg hadde en tendens til ikke å trekke bolten langt nok bakover, hvilket førte til at tomhylsen ble kastet ut, men en ny patron ble ikke hentet opp fra magasinet. Dette løste jeg ved å sette på en hevarmskule i gummi, som førte til et langt mer kontant ladegrep.

 

Med sine (ifølge produsenten) 3,9kg på strømpelesten (les: uten tilleggsutstyr) sier det seg selv at rifla oppleves som noe tung, spesielt i sammenligning med sin bror Lite. Den oppleves også som noe fortung i stående stilling, med mindre man skyter på lang arm. Stokken i seg selv veier rett i overkant av ett kilo, og med alt montert på, ligger den på rett under fire og et halvt kilo.

 

Utover det oppleves rifla som svært god å skyte med, med et presist avtrekk, og svært lite rekyl å snakke om. Jeg har forøvrig også skutt med T3 Lite i .308 uten Limbsaver, og forskjellen i opplevd rekyl er betydelig; Limbsaveren er helt klart verd pengene.

 

Fremover er planen å montere en GRS Sporter/Varmint-stokk på rifla, samt å skyte inn med to sikter, et til langhold og et til jakt. Deretter følger mange timer på skytebanen. Man gleder seg!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...