Jump to content

Erfaringer med 35.whelen


Larseren

Recommended Posts

Går og sysler med tankene om et ekstra løp til min gamle 270 win og har studert litt patronmuligheter i den forbindelse. Har falt på 35.whelen som et svært aktuelt kaliber.

 

Noen som har erfaring med dette kaliberet. Tenker da på kuleutvalg, prsisjon. lading og rekyl osv. Har svært liten kjennskap til denne patronen, men synes den ser ut som en svært dugendes hjortepatron

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det ikke som bryet verdt ( mer komponenter, ekstra kikkert, die-set....) dersom det bare er snakk om hjortejakt - da er 270 fin som den er. Ville kun* gått opp til 35 Whelen dersom det var aktuelt med skogens konge.

 

* evt. bare for lystens skyld, men da er argumenter unødvendige.

Link to comment
Share on other sites

Har en custombygget S&L i .35Whelen. Veldig fornøyd med kaliberet, og kuleutvalget.

 

Tidligere testet/skjøt jeg masse div. kuler. Alt fra hjemmestøpte blykuler til revolverkuler (357)

Men har som Fauve - endt opp med å kun bruke ei kule til alt av vilt. 250 gr. Hornady duger og går strålende i våpenet.

Link to comment
Share on other sites

35 Whelen er praktisk talt identisk med 9,3x62 - (anelsen mindre her og der, gjør ingenting). Jeg skiftet til 9,3x62 før 35 Whelen var i salg som fabrikkpatron, i dag ville det blitt hipp som happ. 250 grs. (A-frame, selvfølgelig!) er kanskje enda mer ideelt i .35 enn i 9,3.

 

Hvis du vil prøve rekyl etc., og ingen nær deg har 35'en, prøv en 9,3x62 med 250 grs. kule.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 250 gr Woodleigh som standard jaktkule.

Akkurat nå er den ladet med 215 PBP for hjort, skal bli interessant å se resultatet.

Med Zeiss Victory 2,5-10x50 er 35 Whelen blitt min allround rifle.

Passer til alt fra rådyr til elg og bjørn :)

 

225 gr Sierra Game King gir forresten svært god presisjon, så hvis viltet var kun opp til og med hjort, ville muligens denne blitt valgt. Uansett flott treningskule.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har også jakta noen år med en "custom" rifle i 35 whelen. En gammel mauser mod 2000 (ikke sammenlignbar med M98, bl.a kort uttrekker, sikring tilpassa kikkertsikte osv) hvor jeg fikk skifta både løp, stokk og montert en kahles på toppen. Har skutt en del elg med denne, og er meget godt fornøyd. Bra skuddtegn, korte fluktstrekninger, forholdsvis lite søl hvis kula sitter der den skal. Jakta med 200gn CL de første sesongene, nå går det i 250gn hornady RN. Synes egentlig ikke kaliberet krever premiumkuler, og hornady'n har fungert såpass godt for meg at jeg ikke ser noen hensikt i å skifte.

Link to comment
Share on other sites

Har to børser i dette caliberet. En Remington 7600 carabin pumpe og en ombygd M67. Kjempefornøyd med caliberet på elg og rådyr. Bruker 250Hornady og 225 Swift.Bruker 55 gr 202 bak begge , samme som ladningene i 9,3x74. Er greit med et kruttmål som står ferdig innstillt til flere børser. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det ikke som bryet verdt ( mer komponenter, ekstra kikkert, die-set....) dersom det bare er snakk om hjortejakt - da er 270 fin som den er. Ville kun* gått opp til 35 Whelen dersom det var aktuelt med skogens konge.

 

* evt. bare for lystens skyld, men da er argumenter unødvendige.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vet godt at 270 duger bra til hjort. Er godt fornøyd med kaliberet ingen tvil om det. Har og skutt en del elg med 270 en med svært bra resultat. Men så er det nå engang slik at det alltid er moro å prøve noe nytt da. Og for meg er 35 whelen et kaliber jeg kjenner svært lite til og derfor er begynt å lukte på. Virker og om et habilt bjørne eller antilopekaliber hvis det en gang blir snakk om jakttur til Canada, Russland eller Afrika. En må alltid ha no å se frem mot :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nå vet jeg hvorfor kvinnfolk synes shopping er så gøy!!

Var hos P-O Stenmark i dag og bestile børsebygg!

Så i januar blir jeg stolt eier av en Varberger-kasse, søyle og plastbedda i lone wolf kevlarstokk (samme som var på SLK utgaven) med 45 cm LW pipe. Fått pris med ei av de ferdigkamra blåpipene han har på lager, men ender trolig opp med ei rustfri fluta pipe. Utgaven med seks låsklakker, som slipes til for håndt hos doktorn. Det burde fjerne problemer med ugjenvt inngrep som de har fått litt kritikk for.

Stokken er egentlig en høyreutgave, da det er det eneste som er tilgjengelig (såfremt en ikke øker budsjettet betraktelig og bestiller en ny fra USA...). Han tar all innvendig jobb, og tilpasning av låskassa, så skal jeg selv bygge litt på pistolgrepet og muligens noe fremst på forskjeftet, og gi den noen strøk med lakk.

 

Siden jeg poster dette i denen tråden, så har dere kanskje gjettet kalibret??

 

Så da er spørsmålet - ladeutstyr. Er fersk på hjemmelading, men studert en del teori, og så vidt sett operasjonene i praksis.

Ladeboken er i bestilling. Presse etc har jeg til disp å låne i første omgang. Har tilgang på masse engangsskutte både lapua og norma 30-06 hylser. Hvilke er best å omforme?

 

Hva anbefaler dere av dier? Trenger også expander-die for omforming av hylsene.

Hva skal jeg kjøpe av kuler?

Årets matviltjakt er jo stor sett over når børsa kommer, så kan starte med helmantel eksperimentering. Plus noe pistolkuler til førstegangsladning i hylsene. Reduserte ladninger mens jeg øver på kunsten...

Tenker også å kjøpe hylsebrett og et skikkelig skyvelær først som sist.

Link to comment
Share on other sites

kort ang dier, da jeg hadde 35 wheelen bruke jeg bare et normalt diesett fra RCBS og kjørte 30-06 hylsene rett i det og ladde de om som om de skulle vært 35 wheelen hylser, helt problemfritt, eneste hylsefabrikat som tullet litt var S&B som sprakk i halsen på noen svært få..

 

ang kuler så brukte jeg 180 grs hornady XTP til morro skyting og 250grs norsler partisjon til jakt på elg, til småvilt og trening brukte jeg 150 grs Remintron Bulk, ei kule med fantastisk presisjon og svært lav rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke noe spesiell expander-die, smør hylsene inn og utvendig og kjør de gjennom size-dien.

Kulevalg, spørs jo hva du skal skyte på-men 225grs Nosler og 58grains N-150 er jo et utgangspunkt. Evt samme ladning og 250grs Hornady Interlock RN.

 

+1

 

225 Accubond/Partition/TSX og 35 Whelen er malen på allroundpatron, 203b er også et veldig fint krutt for 35 Whelen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har ikke direkte erfaring med de diesettene du snakker om, men har maaange diesett fra LEE, og har aldri hatt problemer med dem. Og min ammo ligger ikke tilbake fra andres, ihvertfall. Jeg liker DeLuxe-settene best, ettersom collett-dien er suveren til halspressing av hylser skutt i eget våpen. Factorycrimp dien har jeg aldri brukt. Ikke en gang i .375 H&H.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har ikke de siste fra Hornady i hylla, men da jeg kjøpte amerikansk ladelitteratur, så var Hornady "bibelen".

De siste utgavene har vel også en del nordiske krutt i sine ladedata.

Ladeboken 1 - 2 (uthevet fordi jeg synes den er favoritten) - 3 - 4 samt Normas ladebok og A-Squares "Any shot you want" er mine beste følgesvenner, men ikke sikkert alle synes det er noen god ide. Står en del andre der også, som ikke er åpnet hvert år.

 

Har forresten en kompis som skyter .35 Whelen i sin gode gamle HVA 1900, og de er "a hell of a couple" på banen. De samlingene han oppnår er meget gode til å være fra et såpass grovt kaliber. Treningsammo er 200 grs Hornady, jaktammo er 250 grs Trophy Bonded. Har samme treffpunkt på disse to og er særs fornøyd (også med hjemmeladeren sin :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Jakter egentlig ikke elg, så tenker å prøve meg på GameKing til alt. Billig nok til at den også kan trenes med, og gode treff og kjennskap til kulebane er det som i lengden gir minst kjøttødeleggelse (over tid). Så får jeg se på vårvinteren om man begynner å eksperimentere litt mer med revolverkuler etc. Nok å bli trygg på i første omgang!

Link to comment
Share on other sites

da jeg hadde 35wheelen så ladde jeg mye 150 grs remington bulk kuler til trening og jakt (elg hadde egen medisin da) og da mener jeg at jeg brukte 56 grs N140, eller for å si det slikt, max krutt på dillon målet ( stander sleide), presisjonen med disse kulene er noe av det beste jeg har vært borti, og det var knall medisin på rådyr. til elgen brukte jeg hornady interlock 250grs,

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 225 Accubond med 203b. "Min" lot med N11 er litt tregere enn 203b og gir antagelig såvidt komprimerte ladninger.

 

Jeg skal se etter i notatene mine hva dataene er på Accubond, de har i hvertfall rundt 840 ms og er presise som bare det. Med Meopta 4x32 er det min langholdsrigg.

 

I børsa mi går forresten 250 Hornady RN midt i på 100m når 225 Gameking går midt i på 300m.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fått ladet opp første serie testpatroner. 225 grs SGK og N11 (i følge quickload bra akkurat på 203b hastighet). Startet på 55 grs og jobbet meg oppover. 60 grs/full hylse gav 749 m/s snitt, og de tre skudda sammen med to lettkomprimerte 61 grs ladninger, satt femskuddserien på ca 30 mm på dfs-skive, så må se meg fornøyd med den. Fortsatt ikke noen trykktegn på 61 grs (derimot undertrykk på 55), kun markant mer smell og 3-4 m/s høyere hastighet. Tydelig at jeg ikke trenger mer pulver i 45 cm løp...

 

At 60 grs ladninga hadde samme treffpunkt som fabrikkammoen jeg var skutt inn med gjorde da heller ikke noe. Tilbake til ladebenken!

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg var fysisk tilstede under ladningen(og skytingen) til siste poster så kan jeg komme med en liten betraktning.

Noe av det beste med kaliberet var hvor lett det var å presse om 3006 hylser til 35 whelen. Ikke mer arbeid enn å helpresse hylser i andre kalibre. Å det var og lett finne en ladning som samla godt(stemmer med tidligere erfaring om at grove kalibre ofte samler meget godt med kvalitetskuler)

Link to comment
Share on other sites

Med advarsel om romt kammer, start lavt, ikke tro det du leser på internett osv. Dette blir harde ladninger i et trangt kammer.

 

I mine notater står det blant annet:

 

Ompressede 9,3 Normahylser, 60gn 203b, 225 Accubond, Fed. 210lr, 85,5mm, 835 m/s

Remingtonhylser og 59 gn 203b, ellers samme data, 828 m/s

 

Remingtonhylser og 57 gn 203b, Hornady 250 gn spirepoint, Fed 210lr, 83mm, 772 m/s

Samme med 58 gn 203b, 782 m/s (med ompressede Norma 30-06 hylser 778 m/s)

 

Skutt i M67 med 24" Douglaspipe. Sierrakuler og Normakrutt er bankers.

Link to comment
Share on other sites

Sånn for å drie tråden til bake til Erfaringer med 35.whelen... Jeg har lee sitt die-sett, og har foreløpig kun formet om CBC hylser som skal være myke i godset. Siden hylselengden uansett holder seg innenfor max, og jeg har allerede i minste laget hold på kula (225 grs SGK), har jeg ikke giddet å trimme. Har lagt merke til at en del av dem har ganske skjev hals, ikke hva angår sentrisitet, men lengde fra skulder til enden av halsen. Noen ideer hva dette skyldes?

 

Ser ikke ut for å ha noe å si for presisjonen, i alle fall ikke meg meg som sjåfør...

Link to comment
Share on other sites

Forskjell i lengde på hals fra ene siden til den andre høres jo ut som en hals som er eksentrisk i forhold til kropp/skulder. I fall dette er riktig kan det skyldes at det første som treffer ekspanderknappen er hylsemunningen. Det er sannsynlig at hylsemunningen ikke utvider seg likt på hele omkretsen grunnet ujevn styrke i godset og altså starter utvidelsen eksentrisk. Sizedien er kanskje ikke i stand til å rette dette opp ved pressing. Slik kan det lett bli når man ikke får styring på kroppen før man utvider hylsehalsen.

Det kan være at en konisk utviderknapp gir en bedre, mer sentrisk utvidelse enn en standard utviderknapp. En god fireforming er jo også nødvendig for å få fullført formingen av hylsene til "vilkattkaliber". Min erfaring med 30/338 og 300/221 ble at det krevdes mer enn en redusert ladning for å forme hylsene tilstrekkelig i mine våpen.

Men er hylser i 35 Wheelen så dyre da (6,20kr for 35 Wheelen kontra 5,30kr for 30-06 hos Hjemmelading)?

Men jeg forstår at det kan være besnærende å ha mange, billige hylser til 35 wheelen når det er så enkelt med rimelige treningskuler. Faren er bare at man skyter ut pipa på et par sesonger :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Endelig fått tak i ei kanne N530, så nå har jeg ladet opp en serie med testladninger med 158 grs Hornady XTP. Prøvde forskjellig settdybde med dummyen først, men fikk ingen til å mate fra magasinet :evil:

Finner jeg ei godladning, så får jeg prøve å jukse til en patent på noe vis. Skulle kunnet ladet opp i alle fall 1+1 om jeg skal bruke denne kula på mikkel. Håper å komme meg en tur på banen i morra!

 

EDIT:

Denne ser ut til å samle bra opp til ca 860 ms, da begynner gruppene å åpne seg. Ved 880-900 fikk jeg uforklarlige slengere, men fortsatt runde hull i skiva. Fant igjen en mantelkopp 100 m bak skivene (skjøt på 100 m på 200 m bane).

 

Siden jeg ender på lavt trykk gidder jeg ikke spandere Lapua hylsene mine til disse kulene, så har gått over til federal, som jeg har "ubegrenset" av. Har ladet opp noen nye testserier med forskjellige patronlengder, som jeg forventer å ligge i området 830-850 ms.

 

Om dette funker, og jeg kan fikse matinga, så må da dette bli kjempepatron til seljakt!! Flat nok kulebane, relativt lav rekyl, voldsom effekt - med lovlig kulevekt!

Link to comment
Share on other sites

fat-dog.

Jeg kan gi deg en lite "oppsummering" på min bruk av 35 Whelen.

 

For tre år siden ble den tidligere elgrifla høytidlig utnevnt til å bli hjorterifle.

Nytt sikte montert (Zeiss Victory 3-12x56 med opplyst #40 retikkel)

For en del år siden etter en del prøveskyting og fintenking endte jeg opp med 250 grn Woodleigh RN som standardkule til jakt.

Ladet med 57 grn / N-150 gir den 758 mps over kronograf gir den utmerket prsisjon.

 

Da mitt lille hjorteterreng ikke gir skudd over 150 meter er rifla innskutt 2 cm høyt på 100 m.

Så langt har det blitt 10 hjorter med denne kombinasjonen.

Sammenlignet med de kalibrene jeg har brukt tidligere på hjort (270 Win, 308 Win og 30-06) gir 35 Whelen mye tydeligere skuddtegn, nesten ingen fluktstrekning, de fleste har faktis falt der de sto, og svært lite blodslått kjøtt.

Ingen kuler er funnet igjen i dette kalibret, hverken fra elg, hjort eller rådyr.

Hull rett gjennom og vanligvis stor utblødning og rask død.

Dette er ingenting å lage statistikk av, men etter ca 12 års bruk til forskjellig jakt gir det ihvertfall en indikasjon på et dette er et ypperlig kaliber til generell storviltjakt.

 

Til trening fungerer 225 grn Sierra GK samt Hornady 250 grn RN ypperlig, og begge disse ville sikkert også ha vært fine jaktkuler i dette kalibret.

Alt i alt er denne rifla i dette kaliberet en jeg setter mer og mer pris på :D

Spesiellt på grunn av presisjonen og den knall og fall effekten jeg får med 250 grn Woodleigh.

Den er ikke særlig vakker, men uhyre funksjonell.

Rekylmessig oppleves den ganske likt med min tidligere 338 Winmag.

Altså sprekere enn 30-06. men på ingen måte ubehagelig.

 

Kolle2008.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vel også føye til at med andre kuletyper og sprekere ladning har 35 Whelen et stort potensiale.

Finn Aagaard skrev i en artikkel, at ladet til 2625 fps med en 225 grn kule duplikeres den klassiske 350 Rigby Magnum som bla. John Taylor omtalte som en av de beste "mediums".

 

Woodleig har bla. en 275 grn PP og Swift A-frame får en også i 280 grn.

Må være ypperlig bjørn og elgmedisin, samt til bush jakt på de store antilopene i Afrika.

Woodleigh har også kommet med en PP kule i 250, men forløpig har jeg ikke funnet den på noen liste i Norge

Ønsker en flatere kulebane er jo de lettere kulene fra Barnes veien å gå, og Jørund Lien skrev i sin tid vakkert om 35 Whelen og Barnes X.

Det som enkelte fabrikkvåpen sliter med er riflestigningen på 1-16 som bla. Remington benytter.

Det meldes av og til at de kan ha problemer med å stabilisere tyngre kuler.

Mitt Shilen løp i 1-14 har ihvertfall ingen problemer med hverken 225 eller 250 grn, og det skulle vært artig å teste 275 grn Woodleig . Kula er bestillingsvare hos Midway.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Har fått testet god børsa med nytt løp, hadde en Husqvarna1900 i 30.06. Blei løpsbytte. Fikk realisert drømmen i sommer og nå er det 35 die sette som står i lade pressa. har kun prøvd litt 180 og 250Grs Hornady kuler foreløpig, med N-140, tester tsx seinere.

Har riktgnok 50cm løp men synes det blei litt munnings flamme på de største ladingene,

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har riktgnok kort løp men synes det blei ei litt krutt flamme på de største ladingene

 

jeg har samme problem med min whelen med 48 cm pibe. I Danmark er det ikke lovligt at bruge lyddæmper så jeg vil gerne begrænse mundingsflammen mest muligt. Er der nogen der har en god ladning med 225 grs Nosler Partition og noget hurtigt krudt? Hidtil har jeg brugt 58 grs Norma 202, men jeg synes som sagt at mundingsflammen er betydelig.

 

mvh

Martin

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Min 35 Whelen har 22" / 56 cm løp og jeg er ikke plaget nevneverdig med munningsflamme.

Jeg bruker N 150 til både 225 grn Sierra Gameking og til 250 grn Woodleigh RN.

Det er kun dissse kulene som benyttes til jakt og trening i dag.

Med 250 grn Woodleigh skutt inn rett i center på 100 m, er 225 grn Sierra ca 2 cm høy.

 

Tiden med eksperimentering er over for mange år siden når det gjelder dette kaliberet, og jeg benytter nå kun en kruttsort (N150) og de to nevnte kulene. Enkelt og greit, og ikke minst svært effektivt på alt vilt fra rev til elg :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...