Jump to content

6,5x55 AI


Jackknife

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 5 months later...

Tenkte jeg skulle poste noen foreløpige resultater fra min 6,5x55AI. Rifla er en Win M70 Classic og løpet er kappet på 55cm.

Norma Golden Target ble kronografert til 794m/s før omkamring til AI. Etter omkamring viser kronografen 791m/s, altså et hastighetstap på kun 3m/s.

Norma oppgir Golden Target til 830m/s i en 74cm pipe. Jeg blir altså i utgangspunktet skyldig 36m/s, og har et hastighetstap på 1,9m/s pr cm kortere pipe.

Etter skyteforming prøvde jeg en ladning med Hornady 129gr kule og 50,5 gr N15 som er maksladning oppgitt på boksen for en 130 gr kule. Boksen sier at denne ladningen skal gi 910m/s i ei 74cm lang pipe. Jeg fikk 872m/s, altså et tap på 38m/s.

Samme kule og 51,5 gr av samme krutt ga 885m/s, fremdeles 25m/s bak.

Ei 130 Accubond og samme ladning ga 897m/s, 13m/s bak.

jeg har ikke målt trykk, men antar at jeg er nærme maks allerede da hylsene er ørlite tunge å kamre etter avfyring.

I følge Normas ladebok tester de 6,5x55 i ei 61cm pipe. Ladningen med 129gr Hornadykula gir de 862m/s med max 50 gr MRP. Jeg skal teste med MRP også og se hva jeg får.

 

Presisjonen med både Hornady og Nosler var dårlig, rundt 50mm. Golden Target går på rundt 20-25mm. Hva dette skyldes aner jeg ikke, så jeg får fortsette å teste.

Foreløpig antar jeg at jeg lett matcher dataene i Normas ladebok, men heller ikke mye mer.

Så kanskje, hvis man skal ha max ut av AIen må man benytte lange piper og gjerne ei som gir høye hartigheter i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Det er morsommere å synse enn å vite nøyaktig, da kan man lage sine egne sannheter :lol: .

I og med at det nesten ikke var hastighetsforskjell mellom Normas Golden Target i originalkammeret og AI kammeret vil vel det tilsi at arbeidstrykket er bort i mot det samme også. Det burde tilsi at det ikke bare er å pøse på med krutt og tro at kammertrykket er OK.

Nå er vel Golden Target ikke ladet til max trykk i og med at Norma også har en Felt patron som de lader til 900m/s med samme kule, dog med coating. Jeg får skaffe meg en boks med disse og prøve igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forsto helt hva du ville frem til her, Arrowmaker.

Hvis du skal skyte standard 6,5x55 ladninger i et AI kammer, og være skuffet over hastighetene du får..............eller? 8):wink:

Mener du at det forteller deg hva en AI har som potensiale?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tror det er en viss relasjon til hastighetstapet og forventet ytelse til AI'n. Grunnen til det er jo at det er en sammenheng mellom hastighet og trykk. Er hastigheten tilnærmet den samme så må jo nødvendigvis trykket være det også. Da har jeg ikke så mye å gå på på andre siden før trykket øker til over standarden for å si det sånn. Mye mulig at jeg resonerer feil. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å se om jeg kunne komme fram til noen fornuftige resultater uten å måtte ta fram skrekklapper og dra med computeren på skyting :lol:

 

Derfor velger jeg å holde meg til kjente komponenter. Jeg har som sakt kronografert Norma Golden Target i begge kammerne. Jeg har også bestilt Norma Felt da jeg regner med denne er ladet til tilnærmet max trykk (900m/s) og også 130gr Norma match kule. Ved å bruke samme komponenter som Norma har ladedata på føler jeg at jeg har bedre kontroll.

Jeg har ikke hatt noen problemer med Normas patroner og skyteforming. De kommer ut som noen nusselige små miniatyrer av mine egne villkatter :D .

 

Det har jo vært skrevet en del om 6,5x55 AI kontra 6,5-284. 6,5-248 da et forsprang på over 10% i hastighet ved bruk av ca 6,8 grain mer MRP kontra standard 6,5x55. Nå er jeg bare knapt begynt bekjentskapet med 6,5x55AI, men foreløpig, i forhold til å ta igjen 6,5-284 må jeg si som grisen da han så slakteren, jeg har mine tvil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg VET heller ikke, bare så det er sagt, men litt funderinger er jeg med på. Jeg vil tro at noe energi går tapt i å blåse ut hylsa, og at økningen av volum under avfyringen vil gjøre at trykket dropper noe. Derfor hastighetstapet.

At 6,5x55 AI vil ta igjen -284 er pratisk umulig. Men den ligger ikke langt etter. Men et annet faktum, som helt sikkert Pilmakeren vet alt om, er at slike rettveggede hylser er ytterst lunefulle å lese trykktegn på, så det kan se ut som alt er ok, helt til du sitter med tennhetta i hånda.

Nå husker ikke jeg trykkstandarden på 6,5x55 Mauser, men jeg mener den er relativt lav, delvis pga meget kon hylse. At man kan øke trykket betraktelig i disse hylsene, ETTER at de er fireformet til AI er hevet over en hver tvil. Jeg ser antydninger til at disse hylsene tåler "moderne magnumtrykk" og vel så det, før ting begynner å skrike stopp. Dette grunnet mindre kon, og mindre strekk i hylsene, og derfor litt mindre trykk bakover. Nå snakker jeg 60 000PSI +. Moderne magnumer ligger på opp i mot 64 000PSI.

Om man ikke går riktig så høyt, men legger seg på trykket som 6,5-284, og 6,5-06 gjør, så får man noe helt annet.

Og det faktum at man kan lade større ladninger med krutt som har en mindre ilter trykkoppbygning gjør også sitt. Prøv å lad med MRP feks i en 6,5x55. Butter vel på 50grs hvis jeg ikke husker feil. I en AI har du plass til ca5 grs. til, eller kan gå over på MRP2 eller noe liknende.

Jeg skal på pisket Mr. Moen til å grave frem trykkmåleren sin, så skal vi få noe mere håndfast på banen. Men jeg nekter PLENT at standard 6,5x55 ladninger skal brukes som referanse, for da tror jeg dette blir kjedelige greier. :wink:

Artig å høre hva du finner ut, Ole, hvis du limer på lapp på kammeret ditt.

 

Mitt argument har vært, at du kan få en -284 "light", som har adskillig lavere driftskostnader enn en -284 feks. Billige kuler, "gratis hylser", og god fart. :wink:

 

For perfekt forming av hylsene, så lader jeg moderate 6,5x55 ladninger, og stryker over patronen med crc, eller wd40. Da strekker de seg fremover og ikke bakover. :wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du er vel inne på dilemmaet med custom patroner, hastigheter, trykk osv. Jeg mener CIP standarden for 6,5x55 SM er 380 MPa/55000psi. At trykket kan økes noe er jeg også sikker på, men problemet blir selvfølgelig å vite når er trykket 60000psi?

Jeg er enig med deg i at å bruke fabrikkpatroner som referanse er kjedelige greier, men etter min mening det enseste faste holdepunktet i starten. Så med litt fornuftig synsing, måling av hylsehodeutvidelse osv kan man muligens komme til en maksladning for ditt våpen, men trykket blir rein gjettning.

Slik jeg forstår det er trykktesting, selv med proffesjonellt utstyr kompliserte greier. Ref. Normas ladebok. Men selv skrekklapper gir vel en bedre indikasjon en ingen ting. Jeg får se om jeg ikke bør blåse støvet av Pressure Trace'n.

Hvis du tar med deg pisken for å hilse på Mr.Moen, kan du jo nevne at han kanskje kunne utarbeide og utgi et hefte med data på de mest aktuelle AI patronene?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tar med deg pisken for å hilse på Mr.Moen, kan du jo nevne at han kanskje kunne utarbeide og utgi et hefte med data på de mest aktuelle AI patronene?

Buster'n kan heller låne Pressure Trace'n min så kan han bidra litt mer enn synsing. Burde være en fin oppgave for en med stivt kne. Sitte på samme sted å lade, skyte og lese trykk. Jeg er en smule short på tid, så høsten er neste mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt hvor enige alle er, sålenge det er ræva mi som er på grillen 8) . hehe

 

Jeg ser helt klart dilemmaet, hvor man må ha referanse ladninger å gå ut fra. Det er vanskelig ved korrekte trykkmålinger av ville kreasjoner.

Å få ut noen eksakte målinger på en slik patron vil være vanskelig, men hvis man ser på hylsevolumet på prøvde kreasjoner, som 6,5-284, 6,5-06, 6,5 RemMag osv, så bør man få en viss indikasjon på hva som er teoretestisk mulig å få til hvis ingenting spesielt dukker opp.

Hvis man i tillegg måler sine hylser og ikke kan spore utvidelser på kritiske steder, så er det GO for meg.

Men jeg skal innrømme at jeg har vært laaangt over den røde streken, uten å fått de vanlige synlige trykktegnene.

Når en 123grainer runder 1000m/s før du ser tegn, så skjønner alle at her er det noen ugler i mosen, og jeg er enig i at fysikkens lover tilsier at trykk og hastighet går hånd i hånd.

 

Jeg ser bla at det lades friske ladninger i 6,5x47 som nesten slår ut 6,5x55 i hastigheter, og det sier en hel del for meg. Argumentet at disse hylsene med sine small-rifle hetter, tåler mye trykk, er jo også litt betenkelig tankegang synes jeg. :wink:

Men skulle vært artig å fått noen håndfaste data på bordet, hvis det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei,

 

Er det noen som har erfaring med brotsjing av sauer piper i 6,5 x 55 scan (De fleste er vel det) til 40* imp? Jeg har fått litt ulike signaler på hvor vellykket dette er. Er også interressert i å få tak i børsemakere som kan gjøre denne jobben samt om det er noen som har bestilt dier direkte fra USA?

 

Mvh

 

Hans U

Link to comment
Share on other sites

Det er fullt mulig å kamre om ei "DFS-pipe" men det er ymse hvem som gjør dette. Det er meget risiko-fyllt da det er fort gjort å gå 1/10mm for dypt og da er slaget tapt. :shock:

Venter på ei slik pipe nå, men jeg tror børsisen klundrer litt.......

Jeg vil ikke si mere om det før tingene er avklart med ham, om han fikser det.

 

Jeg har kjøpt dier fra www.ch4d.com

 

Disse funker bra, men jeg opplever disse noe trangere enn det kammeret jeg har i rifla mi. Dette er altid et problem ang villkatter, og dimensjoner.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 11 months later...

Hei igjen.

 

Jada, jeg har erfaringer. Jeg har to slike piper. Ei som det er satt inn ei Kongsberg-pipe i, i Sauer muffa. Og ei Sauer-pipe, hel ved, som er kamret opp fra 6,5x55 til AI. Begge funker meget bra, og de er så like at jeg kan bruke hylsene om hverandre og bruker samme innstilling på diene.

Børsemakeren jeg hadde dette hos brukte ett år og ennå fikk han ikke ut finger'n, så jeg måtte få ny pipe, og fiksa dette selv sammen med en kompis (G.Hagen) :D på svisj komma svusj!! Dette er skummelt, som tidligere nevnt, men med litt "ro i salen" så går dette fint. Håndbrosjer siste 1/10mm. :wink:

Link to comment
Share on other sites

100 ms ekstra er kanskje en liten overdrivelse? I alle fall med 140 gr kuler, da er man jo oppe på 6,5-284 og 6,5-06 nivå.

Kan nok være en overdrivelse, det ja. Selv en 6,5-06 gir nok mindre enn 100 m/s med tunge kuler i forhold til en 6,5 x 55, når løpsengdene er noenlunde like. Trolig er forskjellen ned mot det halve av dette.

Bli ikke overrasket om tillhengere av "sitt" vildcat-kaliber publiserer litt optimistiske ballistiske data...

 

6,5 AI? Norma lager 6,5-.284. Hvorfor ikke gå for den?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...