Jump to content

6,5x55 AI


Jackknife

Recommended Posts

370-80 Mpa som standard er nok pga typen(gamle)våpen tilgjengelig for denne patronen.I moderne våpen er det ikke noe problem ågå opp til 440 MPA(stardard for 25-06):som det sies over så skal kammeret være noe hundredeler kortere(typisk 5-10 hundredeler,,Skal være litt motstand når man låser.Har et pros.bygd på en 1640 kasse som skal trykktestes,ett for 6.5x55 (BJ) og ett i 6.5-06 AI.Kjøp brotsj hos Dave manson,grei kar,koster $100 og er kjapp med å levere

Link to comment
Share on other sites

den skjønte jeg ikke:gi meg det med teskje :lol:som det sies over så skal kammeret være noe hundredeler kortere(typisk 5-10 hundredeler,,Skal være litt motstand når man låser

 

Det ideelle er at når man kammrer en patron for skyteforming og låser den(senker hevarmen)så skal man merke litt motstand=patronen har god støtte

Link to comment
Share on other sites

den ser jeg nå :oops: men hvorfor 5-10hundredeler kortere :?:

6,5X55 AI er konstruert slik at det går an å skyteforme vanlig 6,5X55 i kammeret. For å være sikker på at hylsa bunner korrekt i kammeret på overgangen mellom hals og skulder bør kammeret være litt kortere en hylsa. Grunnen for dette er produksjonstolleransene på patronen.

Link to comment
Share on other sites

Nå mener vel jeg at mine begrunnelser er gitt i noe større omfang enn det som er vanlig i dette forum, men:

 

Ærlige spørsmål fortjener ærlige svar

 

For å begynne med det som er konkretisert: Piper med låsing i kammer skal ikke kamres om til AI- varianter fordi:

 

Dett er et sunt bøssemakerprinsipp å ta ut til ”friskt metall”, når man setter inn en brotsj, også i hylsehals. Derfor er det lurt å flytte skulder frem til der halsen sluttet. Da kommer man ikke opp i konflikter for de forskjellige dimensjonene. Vanligvis er det lurt (og lettest) å kappe gjenger og slå nye. Dette lar seg ikke gjøre i et våpen med låsing i kammer.

 

Brotsjer man opp et ”Sauerkammer”, bør det være lett å forstå at en no-go blir til en go. Man endrer headspace. Det går minst like bra som noe annet om man har et eget kammer for skyteforming nettopp for å ta seg av det oppståtte headspaceproblemet, men! Det er et tileggsproblem. Det er sjelden eller aldri overensstemmelse mellom dimensjonene i hals –mellom diverse kamre og brotsjer. Det problemet kan også ”løses” ved at man bruker en brotsj uten hals, og lar den være som den er, men det forutsetter spesialverktøy eller en verktøymaker med slipeutstyr, eller, eller…

 

Slike løsninger er sjelden presisjonsfrembringende, og er ikke presisjon litt av poenget?

 

 

Videre ble det gitt noen kommentarer i anledning hylseforming og trykk. Vet ikke helt om jeg forsto hva som ble ment, så skal ta saker i detalj:

 

Når man avfyrer en AI for hylseforming er støtten i skulder mangelfull eller ikkeeksisterende. Tennåla kommer og dytter ”ting” litt ekstra inn i kammeret. I smellen eser den myke og tynne delen av messingen utover, former seg etter kammeret og blir sittende fast i kammerveggen. Når hylsa eser ut og formes på denne måten, trekker den hylsehodet videre inn i kammeret!! Hylsehodet trekkes inn i kammeret ved et lavere trykk enn det trykk som strekker messingen. Trykket fortsetter å øke, og hylsehodet, som ikke har støtte av kammeret, presses bakover mot bolten. Når hylseområdet over skulder sitter fast og ekspansjonsretningen videre for hylsa er bakover, så får hylsa en markant strekksone i overgangen mellom området der hylsa sitter fast og hylsehodet – og en bruddanvisning; alltid.

 

Bevis: Man får alltid flate hetter under hylseforming, ”uansett trykk”. Tenk: Tennål frem. Hylsa stappes inn i kammer. Trykket øker. Hylsa kleber. Tennhette presses tilbake mot bolten. Hylsa trekkes inn i kammer. Trykket øker videre. Tennhetta mangler støtte i bakkant og ”tyter” i alle retninger. Hylsehodet presses mot bolt mens tennhetta presses inn i hettelomme igjen.

 

Denne belastningen er stor nok for en standardpatron i et AI kammer, fordi en standardpatron opererer med tilnærmet fullt arbeidstrykk. Denne belastningen er ekstra stor for ei hylse i et kammer hvor no-go har blitt go!!

 

Nå ryker heldigvis ikke nye hylser vanligvis, men om det skulle være en feil i hysa, ja da er sjansen for at den ryker størst under omformingen. (Folk er bekymret for ”mine overladninger”, mens jeg ikke vil maksimalisere muligheten for hylseseparasjon ved noe som hels trykknivå. Eller sagt sånn – heller en ”mulig overladning” med ei hylse som holder enn et matetrykk på 350 MPa rundt ørene – eller hva?). Og – i et virrvar av mine patroner, dine patroner og nye patroner; en helpressing av ei tomhylse gir en bruddanvisning. Veit dere noe om tilstanden til gammelt omladd messingskrammel? Skyteformer dere nye tomhylser – alltid?

 

Og – standard ammunisjon –nye som gamle hylser - skutt i et AI kammer har bruddanvisning i hylsehodet. Hva er vitsen med skyteforming for så å kaste hylsa? For dere vil vel ikke fortelle meg at dere friskt og freidig går inn for å lade opp hylser med tydelig bruddanvisning over hylsehodet?

 

Om mine ”Overladninger”:

 

Kan vel kort si at 6.5x55SM helt regelmessig lades av meg til 930m/s med 9 g kule.

6.5 -284 lades etter smak og behag mellom 930 og 1050 m/s med 9 g kule.

6.5 -06 klare enkelt det samme.

 

Grunnen til at min (og noen andres) virkelighet ser helt annerledes ut enn dokkers, er rett og slett det at utenpå mine kruttbokser står det skrevet:

 

870

570

24N41

8700

etc.

etc

etc.

 

og – det står ingenting om det jeg driver med i Ladeboken.

 

Vel - er seint nå. Stopper der, men er selvfølgelig tjenestevillig som alltid om det dukker opp mer eller dokker ikke forstår det jeg sier. Er ikke alltid jeg forstår det jeg sier sjæl heller.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder omkamring av rifler med låsing i pipa bør kanskje de som tenker på dette kontakte børsemaker P.I. Jacobsen og snakke med han. Han kamrer om Sauer 200 STR til litt av hvert. Blant annet en 6,5-284 til meg. I tillegg går det an å kappe låsestykket av en utskutt Sauer pipe og gjenge inn ny pipe. Da kan en få andre kaliber en 6,5 og .30. Den eneste begrensningen er tykkelsen på patronen som går ned i et modifisert Sauer magasin. Noe særlig over en halv tomme er ikke realistisk å få til, og det er det samme som hylsediameteren til nettopp 6,5-284.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm!

 

Var da voldsomt. Du har femten år, jeg har førti. Pappa’n min er sterkere enn pappa’n din. Jo da, vi kan ta en lang diskusjon på det. De som kjenner meg fra før vet at jeg kan. Selv vet jeg ikke helt om jeg vil, eller finner det bryet verd.

 

Bare et par små ting i til å begynne med – eller til å slutte med. Jeg har misforstått go og no-go begrepet. Tja? Ække go og nogo begrepet forbundet med tolker?

 

Jeg skrev:”Brotsjer man opp et ”Sauerkammer”, bør det være lett å forstå at en no-go blir til en go.”

 

Man kan presisere og si at det burde ha stått: Brotsjer man opp et ”Sauerkammer”, bør det være lett å forstå at en no-go tolk blir til en go tolk. Men det trodde jeg lå implisitt siden det er den måten å omtale tolker på som jeg kjenner.

 

En annen liten men viktig ting: 6.5x55 er en patron som er standarisert. AI varianten er ikke standarisert. Det finnes ingen standard på verktøy eller tolker annet enn at man lager den selv eller overlater til verktøymaker å sette passende dimensjoner- hvilket de som oftest, men ikke alltid, gjør.

 

Enda en liten ting: ”Patronspill utenfor toleranseområdet innefor noen tiendeler….” Tja, veit ikke helt jeg. Det betyr ikke all verden for presisjonen, men det betyr en god del plunder. Det betyr først og fremst plunder med sikkerheten.

 

Flytter man datumlinjen frem og tilbake i noe større omfang, ja så smeller det før eller siden. Dessuten får man problemer med ladeverktøyet. Man vil kunne oppleve for lange hylser og for kort verktøy, som kan være farlig, eller for korte hylser og for langt verktøy, med den følge at etter fullpressing så går ikke hylsa inn i kammeret. Velg det du vil, jeg vil ikke ha det slik.

 

Enda en liten ting: Om brotsjen har mindre diameter enn halsen, fjerner den ikke metall. Og det er jo riktig, men fortell meg vakkert hvilken metode du bruker for å bestemme halsdiameteren i kammeret ditt. Den kan jo være grei å vite før man setter inn et verktøy. Og – om brotsjen har større diameter, fortell meg vakkert om hvilken metode du bruker for å si at nå har vi et reint kutt. Eller synes du det er greit med ei trapp i kammerenden. Jeg synes det er greit å vite hva man får - altså gjør man rene kutt.

 

Selv synes jeg at 6.5 kamre er alt for romslige i halsen og synes slett ikke om noen trapper, men det er selvfølgelig mitt problem – enten det betyr noe eller ikke for presisjonen. Verre er det med ei slik trapp om folk slurver med hylselengder. Da kan de få seg en overaskelse.

 

Ellers blir dette litt vanskelig: Jeg tror vel ikke ladedata er det rette å sende som PM- for å si det litt enkelt.

 

Jeg tror jeg sier Godt Nytt År i stedet.

Link to comment
Share on other sites

jeg har trodd at 6,5x55AI er en fin og forholdsvis enkel villkatt å ha i sauere. men nå er jeg i sterk tvil.

hvordan vil det være å skyteforme hylser med fabrikk ladd rekrutt ammunisjon? Lapua scenar 6,5gram..

blir jo plutselig mye enklere med 6,5-06 A-Square virker det som. AI har plutselig blitt vitenskap på høyeste plan det gitt!

Link to comment
Share on other sites

Alias

Jeg skrev:”Brotsjer man opp et ”Sauerkammer”, bør det være lett å forstå at en no-go blir til en go.”

 

Man kan presisere og si at det burde ha stått: Brotsjer man opp et ”Sauerkammer”, bør det være lett å forstå at en no-go tolk blir til en go tolk. Men det trodde jeg lå implisitt siden det er den måten å omtale tolker på som jeg kjenner.

 

Det er mulig at jeg ikke forstår helt hvor du vil hen, men normalt vil en bestille ett sett med tolker levert med kammerbrosjen. Dermed vil en nogo tolk fra dette settet virke på samme måten som en nogo fra ett 6,5x55 sett. Det er ikke noen som normalt ville bruke tolker fra et 6,5x55 sett. Tolken fra dette settet vil ikke gi korrekte kammerdimensjoner.

Link to comment
Share on other sites

jeg har trodd at 6,5x55AI er en fin og forholdsvis enkel villkatt å ha i sauere. men nå er jeg i sterk tvil.

hvordan vil det være å skyteforme hylser med fabrikk ladd rekrutt ammunisjon? Lapua scenar 6,5gram..

blir jo plutselig mye enklere med 6,5-06 A-Square virker det som. AI har plutselig blitt vitenskap på høyeste plan det gitt!

Denne patronen 6,5-06 A-Square er det samme som 6,5-06 omtalt andre steder på dette forumet og trenger ikke å skyteformes. Det er bare å ta 3006/270/280/25-06 hylser og kjøre de gjennom dien og trimme til riktig lengde. Du kan få litt problemer med godstykkelsen i overgang hals skulder på enkelte hylsefabrikat, men dette er noe du må eksperimentere med. Det mest brukte tror jeg er 3006 hylser. Sammenlignet med 6,5x55 gir denne en del mer i de fleste våpen selv om 6,5x55 AI er en effektivt patron som gir gode hastigheter ladd til moderne trykk. Å skyteforme 6,5x55 rekrutt kan jeg ikke se skulle by på store problemer For å være helt sikker på at kammeret blir riktig er det en mulighet å kappe låsestykket av en utskutt 6,5 pipe for så å gjenge inn en ny pipe og kamre om igjen. Imidlertid har jeg ikke hørt om noen problemer med å bruke eksisterende piper hverken i 6,5x55 eller 3006 for henholdsvis 6,5x55 AI eller 3006 AI.

Link to comment
Share on other sites

Fatter ikke helt dette jeg;

 

”full krangel”

 

 

og enda er det ikke jeg som er kranglevoren. Noen leser noe som de selv vil og i den grad det er meg har jeg aldri hatt andre hensikter ennå si:

 

AI ække så enkelt som det høres ut for. Jeg vet det for jeg har plagdes. Om dokker ikke plages, ja så vær da berre glad for det. Det er bare en liten grunn til å spørre seg selv og det lyder:

 

Om det er noe i det den fyren sier, så er det grunn til å være aktpågiven? Er det ikke sånn mellom 350-400MPa (eller mer og mye mer for enkelte) vi jobber med?

 

Og er det ikke grunn god nok til å holde både øyne og ører åpne, for når det smeller så rekker man ikke å lukke noen av dem – ikke at det hjelper mye om man rakk heller.

 

Ellers – er jeg helt enig med Poacher; har man verktøy og tolker, gjør jobben som man skal, ja så har man det beste grunnlag.

 

(Og om man da kamrer opp et sauerløp eller annet og finner ut at en nogogo, ja så har man driti på draget og må begynne helt på nytt. Det er min slutt kommentar og jeg forventer ikke at Poacher eller andre skal være enig en gang!)

 

Så det derre: Om jeg får leike litt i dokkers gård, skal du få skli på kjellerlemmen – Ja, det er mulig ”that’s good sport old chap”, men det passer ikke meg.

 

Ellers -

 

Prøver meg nokk en gang på:

 

Et Godt Nytt År ønskes fra mig til dokker!

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du brotsj, så kjøper du også med begge tolker (Go & Nogo) alt annet vil jeg si er idioti

Og akkurat det vil jeg si er en smule overdrevet... og faktisk noe jeg slett ikke ville brukt til ei BR rifle...

OK så holder det med go tolken, når den akkurat smetter inn er det passe.

Link to comment
Share on other sites

@alias;

Ønsker ingen krangel... Det jeg skulle frem til er når man går til det skrittet å kjøper egen brotsj til etellerannet prosjekt. Så mener jeg fortsatt det er idioti å forsøke å spare noen få 100,- lapper på å ikke ta med seg korrekte tolker til brotsjen.

 

@Fossdal;

For BR, så blir det noe helt annet, enig med deg der... Min tanke er/var for "normale" prosjekt...

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig å se Alias tilbake, og særlig at han fatter seg noe mer kortfattet enn i gamle dager på Sluttstykket! :wink:

 

Det er ikke noe særlig mer arbeid å sette pipen tilbake i en Sauer 202 enn det er å kappe av gjengene på en M98 og kamre på nytt. 40 min ekstra pluss blånering om det skal være pent også. Man kapper en tomme foran låsingen, dreier høl og gjenger den bakre delen og lager tilsvarende utvendige gjenger på den fremre delen. Dette gjøres av de fleste børsemakere i dag, og jeg har kun gode erfaringer med denne metoden.

 

Som Alias skriver finnes der ingen standard for 6,5x55I (Ackley forbedret aldri denne, så det finnes strengt tatt ikke noen AI)- det gjorde det i alle fall ikke for 20 år siden - og da er det som Poacher sier, på sin finurlige måte, greit å bestille dertil kammertolker. Som jeg skriver så er ikke dette vanlig å bruke innen BR, der kammeret tilpasses eierens hylser, med null patronspill. Dette går veldig fint å bruke for normaler prosjekter også, man setter bare på en egnet shims på hylsens akterende som gir akkurat så mye spill at man ikke får heft på oppspenn av hevarm og har mulighet til å bruke fabrikkammo.

Moderne produksjonsmetoder har gjort hylsene mye bedre enn i gamle dager. Toleransene på dimensjoner, materialer og godsjevnhet er mindre, mens standarden for mange kammertolker er fra hine hårde, noe som kan gi lovlig store kammer på no-go tolken.

 

Før var det vanlig på amerikanske tolker å måle headspacen fra midten av skulderen og ned til hylsekroppen - det er derfor f.eks .358 win kan bruke samme tolken som .308Win.

Dette var tanken bak Ackley's Improovde patroner - at man kunne bruke samme tolk. Skulderen ble rotert rundt midtpunktet på skulderen, slik at halsen på ferdig produkt ble lenger enn på originalpatronen. For at dette skal bli bra må da originalkammeret settes noe tilbake for å rense opp overgangen skulder/hals, mens original tolk fremdeles kan brukes.(Fordi at den ikke går lenger frem enn til midt på skulderen)

Da kan original hylser bare full-length sizes med ny die, og så skytes i kammeret med rett headspace.

Om man ikke vil det, er jo det gamle trikst med å necke litt opp, f.eks til .30, og så necke tilbake med rett die, da har man en enda bedre skulder, hele øverste del av skulderen. Da får man ALDRI flate hetter ved skyteforming.

 

Om det er med dagens 6,5x55AI som jeg her får inntrykk av, at skulderen har blitt rotert rundt punktet der skulder treffer hals, kan ikke originale tolker brukes. Men igjen er det en lett sak og åpne til .30 og så necke ned igjen med rett ide. Fabrikkammo kan skytes uten store problemer, siden øverste del av skulderen vil ta i mot og gi nok mothold.

Her trenger man ikke å sette kammeret tilbake, bare gå rett inn med brotsjen.

Jeg følger Alias i den gamle regelen om å fjerne halsen totalt ved oppbrotsjing til nytt kammer - men det er for at jeg er såpass gammel at jeg husker en tid der fabrikk-kammere generelt var mye større enn i dag. På en moderne sauerpipe ser jeg ingen grunn til å ta vekk original hals, med mindre man har bestilt en brotsj med andre mål enn fabrikkstandard på halsen.

 

Leit at du har plagdes, Alias, men som du sier - det er ikke noe hokus pokus... :wink:

 

Et rigtig godt nyttår til deg og alle andre!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

Ackley improved konseptet slik jeg har forstått det er at konus i hylsene blir redusert til et minimum og skuldervinkelen økes til 40 grader samt at man beholder samme halslengde. Implisitt blir kammerfikseringen da overgang skulder/hals. Det er slik det må være om konseptet skal følges ved at man kan bruke samme sett tolker som den opprinnelige patronen.

 

Derfor mener jeg noe er galt i resonnementet ditt Fossdal.

 

Om du ser på kammertegninger av originalpatroner og deres respektive AI varianter (jeg sjekket bare .30-06 og .280 i farten - både tegninger og visuelt) ser du at AI'ene har lenger hals enn originalpatronene, noe som indikerer at skuldervinkelen har rotert rundt punktet midt på skulderen - datumlinjen, og at denne sitter like langt fra støtbunn på begge patroner.

Det er derfor man alltid har satt pipen litt tilbake ved omkamringer, og det er derfor skyting av fabrikkammo blir feil - den skal strengt tatt ikke kamre i et riktig AI-kammer. Om Alias opplever flate tennhetter ved hylseforming setter jeg spørsmålstegn til hans kammerdimensjoner, men det er mange varianter av AI kammerdimensjoner ute og går. Derfor synes jeg spesielt til desse kammerene at det er greit å tilpasse kammeret til en FL(AI)-seizet standardhylse.

 

Så jeg er ikke helt enig med dine resonnementer heller, Leon.

 

Men det er et interessant tema, vi er nok ikke ferdig enda... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...

Har en HVa 1640 med 66 Cm (sauer)løp som er kamret for 6.5x55 AI(heter forresten 6.5x55 BJAI da P.O aldri har sysslet med denne).Denne mater uten problemer.Med N-560 klarer jeg ikke mere enn 905 M/s laddet med 53.5 Gr Har da et trykk på 64200 PSI(max av 5 skudd).Med Norma N15 lot 85036 oppfører den seg så å si identisk ,900 m/s 64500 Psi .dette er neppe ladninger for dem som tror løp varer evige.Med 123 Gr scenar så drar N560 fra N15 .Med 55.5 Gr så får jeg 990 M/s og 64000 PSI mot knappe 950 M/s med N15 og samme trykk.Patronlengde er 78.5 mm som gir ca 0.8 mm friflukt

Link to comment
Share on other sites

Ja, se her ja. Bra det kommer litt mere erfaringer på bordet.

Jeg har "hørt" at etterkamring av 6,5x55 piper kan by på problemer.........:

 

-hvis kammeret som allerde er i pipa er litt for romslig, og brosjen er mindre.

Jeg har tenkt spesiellt på å etterkamre ei Sauer STR200 pipe til Imp., men har hørt at det kan være komplisert, nettopp pga at her har man ingen muligheter til etterjustere kammerdybde hvis man skulle være uheldig. Da må pipa kappes og gjenges inn igjen på nytt, og dette er litt jobb.

Jeg ønsker mere opplysninger ang. dette hvis noen har....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
J

Jeg har tenkt spesiellt på å etterkamre ei Sauer STR200 pipe til Imp., men har hørt at det kan være komplisert, nettopp pga at her har man ingen muligheter til etterjustere kammerdybde hvis man skulle være uheldig. Da må pipa kappes og gjenges inn igjen på nytt, og dette er litt jobb.

Jeg ønsker mere opplysninger ang. dette hvis noen har....

 

Jeg snakket med børsisen om samme sak Buster. Og jeg er i tvil om jeg vil satse ei ny 200 str pipe. Hvis uhellet skulle være ute.

 

Pipa ligger ferdig... Jeg får tenke litt til.

Link to comment
Share on other sites

La oss si at kammeret blir noen tidels mm for langt. Hva har det egentlig å si??? Man fireformer vanlige 6,5x55 hylser. Halsen blir noe kortere.

Disse passer da kun til våpnet/løpet dem er fireformet i. Die-settet må justres deretter for omlading og man skyter.

Er jeg helt på jordet med denne teorien??

Link to comment
Share on other sites

Er jeg helt på jordet med denne teorien??

 

Forsåvidt ikke, men det KAN være litt problemer med "headspacet" når hylsa skal formes. Hvis hylsa former seg "bakover" så kan den bli tynn i godset på feil sted.

Tenn-nåla banker hylsa fremover, så den strekker seg bakover igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...