Jump to content

Rapport om DFS


skog

Recommended Posts

Synes det er trist å lese om de gammeldagse og unødvendige fordommene noen blir møtt med.

 

Hos oss har vi et eget jegerutvalg som er representert i styret og som arrangerer storviltprøvene.

Vi har også et godt samarbeid med den lokale jeger og fisker foreningen. Dette kommer vel også av at det er mye de samme folka som engasjert i de to foreningene.

 

Dessverre får vi ikke arrangert annen trening for jegere enn de obligatoriske skudda, selv om dette er noe som blir etterlyst. Det står ikke på viljen men vi har ikke nok aktive medlemmer. Vi prioriterer obligatorisk dag på riflebanen for jegerprøva og rekruttering og trening med egne ungdommer i DFS programmer.

 

Vi har både ledig banekapasitet, egne skiver til jegerskyting, flere nøkler til baneanlegget og personer som stiller opp for å lære bort å rigge banen og standplassledelse. Så vi kommer fortsatt å prøve å få noen som kan ta seg av å arrangere jeger treninger.

Vi fikk dette til for noen år siden og det var både populært og etterlengta. Men det blei dessverre litt for mye jobb for de samme folka til at vi klarte å fortsette med det.

 

Eller så vil jeg vel si at jeg nok er i mot å forandre formålsparagrafen til DFS. Men jeg er absolutt ikke imot sambruk av skytebanene og bygging av nye anlegg i samarbeid med andre foreninger der alle involverte er likeverdige partnere

Link to comment
Share on other sites

Interessant rapport som ikke gav meg særlig nytt informasjon uttover det som allerede er kjent. DFS var utvilsomt mere aktuell som folkeforsvar i oppstarten, men nå? Nei. Å lære ungdom å bruke våpen vettug nevnes som den nye grunnpillaren av en her inne. Ikke uenig i det, men det gjør alle andre organisasjoner også, så den et ikke ett god nok argument eller.

 

DFS er i en særstilling mht baner, og baner som 5 av 7 dager ligger brakk ofte, men viljen til å la andre bruke den er ofte ikke der, selv ikke mot dugnadsarbeid eller baneleie. Heldigvis er det noen gode unntak fra regelen. Å få lusket inn 30 jegerskudd i året var en smart liten ting for å la det gå inflasjon i relle medlemmer, siden alle som skyter 30 skudd på DFS baner regnes som aktive skyttere. Medlemmstallene opp igjennom historien og spesiellt de siste tredve årene er klare..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig i at DFS sin nåværende kjernevirksomhet er så uaktuell i forhold til forsvarsevnen. Det er ikke så dumt å ha klar titusenvis av skyttere, spredt over hele landet, som, uten mye høyteknologiske dikkedarier og forholdsvis rutinemessig, treffer feltfigurer under varierende vær- og føreforhold på opptil 600 meters hold...

 

Når det er sagt tror jeg heller ikke det er dumt å jazze opp rekrutteringsstrategien slik at den favner flere enn barn til eksisterende medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss har vi et eget jegerutvalg som er representert i styret og som arrangerer storviltprøvene.

Vi har også et godt samarbeid med den lokale jeger og fisker foreningen. Dette kommer vel også av at det er mye de samme folka som engasjert i de to foreningene.

 

Dessverre får vi ikke arrangert annen trening for jegere enn de obligatoriske skudda, selv om dette er noe som blir etterlyst. Det står ikke på viljen men vi har ikke nok aktive medlemmer. Vi prioriterer obligatorisk dag på riflebanen for jegerprøva og rekruttering og trening med egne ungdommer i DFS programmer.

 

Vi har både ledig banekapasitet, egne skiver til jegerskyting, flere nøkler til baneanlegget og personer som stiller opp for å lære bort å rigge banen og standplassledelse. Så vi kommer fortsatt å prøve å få noen som kan ta seg av å arrangere jeger treninger.

Vi fikk dette til for noen år siden og det var både populært og etterlengta. Men det blei dessverre litt for mye jobb for de samme folka til at vi klarte å fortsette med det.

 

 

 

Akkurat, mange som vil skyte-få som vil jobbe....

 

Hos oss er vi 3-4 som arrangerer 2 kvelder i uka fra april til september+pluss nødvendig arbeid for å holde anlegget i gang. Mange som har meninger om hvordan ting burde gjøres og hva som trenges men det blir med breikjeften...

 

 

"-Selger dere ikke billig ammo???

-Jo, vi kan bestille til deg-null problem, 6,95/stk for S&B helmantel (eller hva nå som etterspøres). Hvor mye skal du ha?

-Koster jo bare 6,50 på G-sport"

 

 

"-Hvorfor har dere ikke jaktfelt?

-Bli med å arrangere så kan vi skyte jaktflet-null problem!

-Jeg har da f...n ikke tid!"

 

"-Ok om jeg kommer og skyter med AR-15en min på jegertrening?

-Selvfølgelig, så lenge du oppfører deg er det helt greit; 50kr/kveld eller 450/år for medlemskap. Bare å komme!

-Hææ-mener du det?"

 

 

Alle tre er fra virkeligheten!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så lenge DFS sin skytterbok sier at det ikke skal foregå annet enn DFS-aktivitet på DFS sine baner, har man igrunnen blokkert veldig mye utleie.

Det er da berre tull. Skyttarboka har så vidt eg veit ingen paragraf som seier at banane berre skal brukast til DFS-skyting, men det er ein paragraf som seier at DFS som organisasjon berre skal arrangere skyting innanfor dei programma som DFS driv med. Det er vel heller ikkje så unaturleg?

Det er svært vanleg at t.d. luft- og 15m-skyting i NSF går på DFS-banar. Begge dei to nærmaste innandørsbanane her blir leigd av eit NSF-lag til tider. Det same gjeld 300m.

Link to comment
Share on other sites

De DFS baner som er i nærheten av der jeg bor er det bare å heise flagg å skyte om banen ikke er i bruk til noe spesielt, 12 timer i døgnet, 7 dager i uka, 52 uker i året.

Men så lenge DFS laget eier banen, er det faktisk de som bestemmer når og hvordan banen skal brukes.

Link to comment
Share on other sites

Midt i denne opphetede diskusjonen om pengebruk, baneleie for profitt, dugnadstimer (som om DFS er de som har funnet opp selve konseptet "dugnad") vil jeg bare spørre en gang til: hva er egentlig problemet å tillate i mitt tilfelle IPSC trening, og da legger jeg sterk vekt på det faktumet at IPSC omhandler en ganske liten mengde utøvere kontra f.eks. DFS sine medlemmer, så for all intents and purposes er det snakk om liten eller ingen stress/ubehag for DFS sin del. Og jeg snakker ikke om noe veldedighet heller.

Får et inntrykk som om dette er en bilist vs mc fører diskusjon, der bilistene mener at de a) fant opp veien b) de eneste som kan kjøre og c) har ingen forpliktelser å slippe til noen andre.

Beklager den absurde sammenligningen men det er det jeg kom på.

Link to comment
Share on other sites

I og med høggern er oppført som nomade er det vel ikke usannsynlig at han finner åpne, ledige skytebaner på sin vei? :wink:

 

Skal ikke blande meg så veldig i diskusjonen, men føler at argumentet "støy" ikke har fått nok plass her. Kanskje er det en grunn for det, men hos oss er det en relativt stort problem. Folketettheten har forandret seg siden disse dfs-anleggene ble bygget og hytter popper opp i hopetall. Klager fra hvermansen har tatt seg opp og allmenheten har kanskje ikke den samme holdningen til skyttere og opplæring av disse, som i etterkrigstiden?

Link to comment
Share on other sites

No berre tenker eg høgt her, de får ha meg unnskyldt om det ser ut som kverulering og flisespikkeri...

 

Det KAN og vere at man får nei til å skyte andre program og skyteformer fordi skytebanene ikkje er godkjente til det som blir spurt om. DFS-skyting og mykje av NJFF-skytinga er takknemlege greier som foregår frå ein fast standplass og det vert skote mot faste skiveanlegg og vollar.

Praktisk skyting og enkelte andre typar skyting er meir "bevegeleg" der ein skyt frå ulike standplassar og mot ulike mål. Det krever kanskje heilt andre baner og godkjenningar, meir i retning av dei militære.

Det var no berre ein tanke, men det slår meg at av alle eksempela på kjipe DFS-folk som vert servert, so er det ikkje sikkert at alle er kjipe fordi dei er drittsekkar eller fordi DFS er ein søppel-organisasjon... Det KAN ligge andre grunnar bak.

 

Ellers må eg berre seie at eg syns alle skulle få skyte med det dei vil, innanfor det banene er godkjente for og so lenge det ikkje fører til unødig slitasje eller skade på skivemateriell etc.

Link to comment
Share on other sites

Bare noen spørsmål da.

Har du spurt om lov?

Har du spurt hvor høy baneleie de ønsker?

Min kjennskap til praktisk begrenser seg, men jeg regner med at praktisktrening legger beslag på hele banen, slik at andre ikke kan skyte samtidig?

 

Se mine tidligere meldinger i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Mange baner har strenge reguleringer for bruk av banen som ikke eier av banen kan påvirke. Dette gjelder særlig reguleringsplanen som ofte har bestemmelser om skytetid. Eldre baner har også konsesjon å forholde seg til. Mange baner kan derfor stå tomme deler av uka pga bestemmelser. Utfordringen blir da å få plass til både skyting i DFS-regi og jegerskyting, enten i regi av skytterlaget eller av den lokale jegerforeningen. Også skyting utenom faste skiver på 100 og 200 m kan være begrenset av reguleringsplan og/eller konsesjon samt sikkerhetsbestemmelsene for banen.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med DFS gjennom mange år nå er at det ikke er skytterlaget som er problemet.

 

Problemet er at de som ønsker "noe mer" ofte ikke gidder å stille opp for å planlegge og gjennomføre slike aktiviteter. Styret i ditt lokale skytterlag har det samme problemet som i ALLE andre frivillige organisasjoner, å skrape sammen nok penger til å kunne gjennomføre kjerneaktivitetter, herunder rekruteringsaktiviteter for ungdom! Det er faktisk ikke slik at Forsvaret eller DFS sentralt står der for å kaste penger etter oss! Vi, eller rettere styret, må tenke økonomi i alt det de gjør! Selv sitter jeg ikke i styret men er en potet som brukes til det meste fra standplassledelse til anvisergrava. Det jeg ser av aktiviet er gamle gubber ( ikke noe negativt ment med det! ) og endel ungdommer som skyter, mens mellomgenerasjonen er opptatt med å arrangere! Å ha en ungdom i huset som er skytter er som ved mye annen aktivitet et "familieprosjekt" der både mor, far og søsken må delta. I og med at det er så få unge som skyter sammenlignet med f. eks. foppall blir dette en ganske omfattende aktivitet. En fobballklubb har flere medlemmer/meldemmers familier å trekke på. Det positive er selvsagt at men gjør noe sammen med sin ungdom, og at det, i allefall i lagene i vårt samlag, er et veldig godt miljø på tvers av genrasjonene. Slik sett er "skytterlaget" et veldig godt oppvekstmiljø!!

 

Men likefullt sliter vi også innefor DFS med å få folk til å stille på dugnad. Vi har i likhet med annen bredde idrett ikke økonomi til å leie fagfolk! Det blir gjerne "Tordenskjolds soldater", dvs de samme stiller opp gang etter gang helt til de går godt og grundig lei! Og når det er slik blir det "litt provoserende" når Søren Superkjekk kommer valsende inn og forventer at vi skal arrangere noe spesiellt som han ønsker! Hvis vår venn Søren åpner lommeboka og sier at han betaler det det koster er det slett ikke umulig at vi kommer han i møte, hvis det lar seg gjennomføre innenfor de rammer vi har, for vi har ikke råd til å si nei til cash! Men det beste er faktisk å melde seg inn i laget, betale sin kontigent og ta saken med styret slik ethvert medlem kan. Stiller man selv på dugnad for å arrangere dette er det sjelden nei fra styret. MEN det bør jo være en aktivietet som flere ønsker å delta i slik at man får nok folk tilstede for å kunne gjennomføre på en trygg måte! Sier man seg villig til å jobben med å arrangere denne aktivieteten selv sammen med likesinnede skal det nok mye til for at styret sier nei. Og en ting til, still opp og ta styreverv slik at de som har sittet i "ørten år" av pliktfølelse kan få lov til å flytte over fra styret til ljugebenken.

 

Et medlemskap i et DFS skytterlag er billig!! Jeg betaler vel det dobbelte for hver av pistolklubbene jeg er medlem i! At ikke-medlemmer må betale for å bruke banen til jegertrening ser jeg ikke som urimelig i det hele tatt. Men når man ser på "gnitenheten" som enkelte jegere viser i denne anledning er det ikke å vente annet enn at de som har spesielle ønsker for bruk av skytebanen ikke er villige til å betale for seg. Men det koster faktisk laget penger at folk benytter banen. Valser du inn og forventer at lagets medlemmer skal stå på pinne for deg og dine ønsker har du misforstått noe vesentlig.

 

Still opp, meld deg inn og ta din del av jobben med å få dette til å fungere skal du se at vi i DFS slett ikke er så sure som mange tror!

Link to comment
Share on other sites

Du har nok mye rett i det du skriver her Ole Brum. Men i Kristiansand skytterlag, så har det blitt innarbeidet en ukultur.

 

Vi er en ganske stor gjeng som er veldig interessert i forskjellige former for skyting, men vi har forskjellige våpen som skiller seg ut i DFS. Våpnene har plaststokker, svarte, har kikkertsikter etc. Og 2 i styret liker ikke dette. Jeg har vært skyteleder i flere år, og har rekruttert inn flere skyteledere. Har vært på stevner og dugnader opp gjennom årene.

 

Men det siste året har samarbeidet blitt dårligere og dårligere. Baksnakking, usanne rykter m.m fra disse 2 personene i styret.

Dette har medført at flere av skyteledere som og deltatt flere årtider ikke lenger nå gidder mer. 2 av styremedlemmene har sagt opp sine verv, og 2 til er på vei ut.

Avgjørelser gjøres på bakrommet, uten at hele styrets samtykke gies. Mange andre styremedlemmer vil ikke si disse imot, og tier når vi diskuterer saker. 2 fronter i styret, som ønsker å styre skytterlaget i 2 forskjellige retninger.

 

Konklusjonen er den at disse 2 personene har regjert med sine klamme hender skytterlaget i nærmere 25 år. Og agendaen er å bli kvitt oss initiativrike som ønsker å bidra til å få skytterlaget opp av hengemyra.

Så det er faktisk grenser for hvor mye dritt en skal ta imot. Og lysten til å hjelpe mer forsvinner.

 

Heldigvis er det ikke slik i alle skytterlag, men i dette råder det råttenskap fra ende til annen.

Link to comment
Share on other sites

Melde seg inn - greit for min del men jeg har 0 interesse i DFS, i det "sosiale samværet" hos DFS bla.a. fordi jeg har et liv utenfor sporten, men jeg hadde hatt ingen problemer med å betale (gjerne det dobbelte) av kontingenten, pga den banen jeg siktet på er utrolig passende for meg siden den er et steinkast unna der jeg bor, og dugnad er jeg ikke redd for heller og kan godt delta på. Men når jeg spør både de som diver banen og de som svarer på eposter om det går an å drive med noe annet, og blir møtt av "kun dfs kun dfs våpen" svaret... Skal jeg liksom melde meg inn I HÅP om at jeg med min stemme kontra alle de medlemmene ellers skal overbevise de at noe de blånekter til å begynne med, skal plutselig være OK?

At man kan ha tro på menneskeheten betyr ikke man skal være så naiv og blåøyd.

 

At andre klubber oppfører seg annerledes, er mer åpne og tar folk bedre imot- vær velsignet, og lykke til, jeg er rett og slett misunnelig! Men jeg er tydeligvis langt fra den eneste som er blitt behandet som en fremmed mann i en western film da man går inn i Saloone'n og får omtrent "hva f@@@ er det du skal ha her din..." blikket.

Og dette bør DFS selv endre på.

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra TRG-22:

Konklusjonen er den at disse 2 personene har regjert med sine klamme hender skytterlaget i nærmere 25 år. Og agendaen er å bli kvitt oss initiativrike som ønsker å bidra til å få skytterlaget opp av hengemyra.

 

Dere som er så initiativrike. Så vidt jeg har registrert har du tidligere påpekt at 15 deltok på det siste årsmøtet. Hvis du tar med deg sju av de andre initiativrike menneskene rundt deg, kan dere enkelt sikre dere reint flertall på årsmøtet.

Og hvis banereglementet tillater det kan dere disponere ei bane døgnet rundt...

Link to comment
Share on other sites

Det må nevnes at min og TRG-22's motforestillinger mot DFS stammer fra et skytterlag (Kristiansand) som best kan beskrives som et galehus og øvingsarena for personer med psykopat-tendenser. Jeg satt i styret i 2 år før jeg ikke orket mer av motarbeidingen til de to selverklærte sjefene.

 

40 minutter unna ligger derimot et annet DFS Skytterlag der jeg har vært medlem i flere år og der er alt helt forbilledlig.

Liberale treningstider av typen heis flagget og skyt med hva du vil, så mye du vil. Jeg er ganske sikker på at hvis jeg spurte om lov til å sette av et lite kjernefysisk stridshode der så hadde svaret vært "bare kjør på!".

 

Et medlem opplever gjerne "sitt" skytterlag som et bilde på hvordan hele DFS fungerer. Dermed bunner aldri slike tråder som dette ut i noe som helst. De av oss som har opplevd selverklærte småkonger på sitt verste sitter med vårt inntrykk, mens andre kun har opplevd åpenhet og inkludering.

 

Skal jeg si noe generelt om DFS som ikke har rot i mitt inntrykk av organisasjonen som er skapt av Kristiansand Galehus/Skytterlag er det at jeg håper organisasjonen evner å rette seg etter markedet når det gjelder skytetilbud og skyteopplæring.

 

Edit:

 

Jeg ser Pekkan skrev et svar før jeg rakk å poste. Nå er sagaen om Kristiansand Galehus lang og vill nok til å være minst en mini-serie på HBO over 10 deler, men jeg kan kort redegjøre.

 

- Det er primært to småkonger i styret, ingen av dem skyttere

- Disse støttes via stilltiende aksept av 3 andre styremedlemmer (disse 5 har sittet i 20-25 år sammen)

- Disse styremedlemmene støttes igjen på generalforsamlingen av ca 10 andre personer på 60+ som har vært medlem av skytterlaget siden unionens dager

- Av 420 medlemmer er det fire aktive skyttere. Resten er "medlemmer" for å skyte 30 skudd og prøven.

- Av disse medlemmene er det en gruppe på ca 20 svært aktive skyttere i det som DFS kaller jegerklassen. Gruppen er stor nok til å i teorien ta hele årsmøtet. I praksis så ser ikke hele gruppen verdien/nytten av å legge ned innsatsen som kreves for å revitalisere et skytterlag når de kan sette seg i bilen og kjøre 5-10 minutt og komme til dekket bord, åpne armer og et godt miljø heller enn løgner, baksnakking, sabotasje og galskap :) En del av oss gjorde et forsøk og gikk inn i styret, men har mer eller mindre måtte gi opp.

Link to comment
Share on other sites

VeT|Us . det der høres ikke noe skøy ut nei. og er vel kanskje mye i det at man ser på DFS ut fra hvor man er.

Hos oss har vi det svært enkelt med jegerskytingen. det er et gjeng med jegere som selv driver det. så det vanlige styret i laget er ikke innom banen under jegerskytingen annet enn som skytter, og kanskje hjelper til om jegergruppa ber om det.

samt at om noen behøver skyte utenom jegerskytingene så spør de bare oss, er vel få som har fått nei. har også hendt at vi har dratt to stk på banen ,tatt den opp av vinterdvalen og slått på anlegget. alt dette for at en kar skulle få skyte opp.

 

men du sier at dere har noen få som lager krøll for dere, og at dere heller drar på neste bane. vel sålenge dere ikke tar tak i problemet med de som ødelegger , så forblir problemet der. de som sitter og ødelegger er nok ikke intr i frivillig å forandre seg. og så lenge dere tar letteste vei og drar til et annet lag og skyter tar ikke dere tak. slik jeg ser det når du nevner de 20 ivrige.

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt rett i. Meg, TRG-22 og et par til her inne har gjort et ærlig forsøk.

Jeg skulle gjerne ønsket at hele gruppen av aktive skyttere hadde vært med og fått skytterlaget opp og gå igjen (de siste år har det ikke vært rekruttert EN skytter, ikke EN rekrutt og ikke avholdt EN terminfestet trening, kun noen få jegerskytinger for å få inn penger). Men jeg må jo si jeg har forståelse for at de ikke gidder - det er skyting de liker. Og skyte kan de gjøre når de vil, så mye de vil, 5 minutt unna. Av idealistiske årsaker gikk jeg inn i styret med godt mot, men nå er jeg også der at jeg heller kjører til et fungerende skytterlag og skyter enn å sitte på styremøter og krangle med personer som ikke sitter i styret for å drive et skytterlag men for å: krangle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har hørt den visa før. "Vi er mange som er misfornøyd med jobben 2-3 personer gjør, men ingen gidder å møte opp på årsmøtet, å det er iallefall ingen som gidder å overta vervene for det er så mye arbeid."

Hva kan man egentlig si. Valgperioder er vel som oftest 1 eller 2 år? At et skytterlag her og der drives av noen vattnisser, stemmer nok, men de eneste som kan klandres for det er vel de enda større vattnissene som lar dette foregå selv om de er misfornøyde med tingenes tilstand, det er vel ikke DFS som organisasjon sin feil? Nå var jeg sikkert både slem og usaklig ;)

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig med slike forhold som beskrives i Kristiansand.....men jeg må si jeg ikke helt forstår at 5 meget upopulære personer i styret får lov til å holde på slik det beskrives når laget har 430 medlemmer.

 

 

Ser også at enkelte hevder skytterlagene "flår" jegerne for penger,uten å tilby noe tilbake.

Kunne vært inntresant å høre hva folk betaler for trening og oppskyting.Her i vårt lag betales 30,- for trening og 40,- for prøven.I 2014 kan vel ikke dette kalles skyhøye beløp :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig med slike forhold som beskrives i Kristiansand.....men jeg må si jeg ikke helt forstår at 5 meget upopulære personer i styret får lov til å holde på slik det beskrives når laget har 430 medlemmer.

 

 

Ser også at enkelte hevder skytterlagene "flår" jegerne for penger,uten å tilby noe tilbake.

Kunne vært inntresant å høre hva folk betaler for trening og oppskyting.Her i vårt lag betales 30,- for trening og 40,- for prøven.I 2014 kan vel ikke dette kalles skyhøye beløp :smile:

 

Nei, det ville jeg si er billig. Våre medlemmer i pistolklubben betaler 20.-/kveld for trening. Men da er jo kontigenten på 700.-/år i tillegg da og 300.- av dem går til forbundet.

Link to comment
Share on other sites

Treningsskytinga til jegeroppskytinga er ikke vanlig trening, man må stemple papirer, eller registrere folk på en liste. Det er ekstra adm og pjatt. Stemplings trening koster gjerne litt kroner, noe oppskytinga også gjør (her må det og stemples, attesteres, osv)

Vanlig trening er helt gratis i de 4 skytterlagene jeg har vært medlem av de 12 siste årene...

I tillegg til "heis flagg og følg baneinstruksen og kos deg" ;)

Link to comment
Share on other sites

Høggeren, nå tror jeg du har misset et par punkter i tråden :wink:

 

Vi, vattnissene prøver så godt vi kan å få flere dugandene personer i styret. Men som jeg har beskrevet tidligere, så har du formannen og hans nestleder, som forøvrig sitter med flere forskjellige hatter. Han sitter som kasserer, revisor, leder av valgkomiteen og leder av jaktgruppen.

Her skurrer det virkelig i mine ører. Maktbalansen i styret er ganske skjevfordelt. Og når du da har 3 andre som ikke har baller til å si ifra, så er det komplett galehus.

 

De 2 siste årsmøtene, har vi sett hvordan denne makten har blitt brukt. Jeg har selv sittet 2 perioder i styret og fått kjent dette på kroppen.

 

I 2012 ønsket kasserer og sekretær å trekke seg. Formannen ba på sine knær om ikke sekretæren kunne fortsett en periode til. Og etter mye press, så ble det slik. Det ble også valgt inn ny ungdomsleder, fra den gale siden. Når det gjaldt kasserer, så kom det et benkeforslag. Og plutselig kom forman om at dette var et forsøk på å kuppe styret :roll: Styret trakk seg tilbake for å diskutere, men jeg fikk ikke delta på dette. Da jeg tilhørte den gale siden.

Etter møtet ble forslaget godtatt, men den gamle kasserer skulle ha en slags mentor funksjon. Og skulle være revisor.

Hvis dette ikke er skjevfordelt makt, og maktmisbruk så skjønner ikke jeg noe.

 

I 2013, så valgte sekretæren å trekke seg igjen. Men formann ba innstendig om at han måtte fortsette. Men denne gangen stod han på sitt.

Det kom et benkeforslag på en person, som igjen var på den gale siden. Men de hadde da ikke noe valg, og han ble valgt.

Dette betydde at den gale siden nå hadde overvekt i en stemmeavgivelse.

Når det gjaldt meg, så fant valgkomiteen ut at siden jeg ikke hadde en annen funksjon enn å være et styremedlem, så ønsket valgkomiteen å sette meg inn som 1 varamann.

 

Ergo, så var den riktige siden i flertall igjen. :shock:

 

Da var alt i skjønneste orden igjen. Og formannen smilte og var godt fornøyd med utfallet.

 

Ved en senere anledning, så ble jeg bedt om å steppe inn da et annet styremedlem ikke kunne møte. Så ble jeg på møtet møt med en sur kommentar at varamedlemer ikke skulle delta på møtet, da jeg ikke var en del av styret. Det er vel derfor vi har varamedlemer?

 

Så det er mye som ikke fungerer, og når formann og nestleder gjør alt for at makten ikke skal forsvinne ut av deres hender, og at medlemmer ikke møter. Så er det vanskelig å forandre styret.

 

Så det å komme med at vi ikke har prøvd,er ganske feil å si :!:

 

Men denne tråden vil det ikke komme noe ut av. DFS skyttere forsvarer DFS i tykt og ser ikke feil. Mens jegere blir sett på som nyttige dyr, og når de klager. Så blir de bedt å holde kjeft,,og de skal være glad at vi får skyte opp til prøven.

 

Hvis ikke folk ser hvor galt det er, så bør enn undersøkes litt nærmere. Det er ikke slik en organisasjon skal styres!!

Link to comment
Share on other sites

Du snakker om ett spesifikt lag hvor ting tydelig ikke fungerer slik du og flere andre ønsker, og så oppfatter jeg at du trekker likhetstegn til DFS som organisasjon. Det er i mine øyne skivebom. Dessuten handler i utgangspunktet ikke denne tråden om ditt lag spesifikt men om en rapport om DFS.

 

Dessuten, styret i et DFS lag velges av årsmøtet. Om det er flertall for at styremedlemmer skal fortsette så er vel de som ikke får bytta ut folk i mindretall, eller har jeg misforstått noe?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg setter litt likhetstegn. Og det er ikke skivebom :!:

 

I denne saken, så har vi faktisk vært i kontakt med DFS sentralt. Og deres holdning var at de ikke kunne gå inn å gi varsel eller gjøre noe, med mindre en av disse hadde forbrutt seg på Norges lover.

At de ikke fulgte DFS sitt lovverk 100 % var ikke så nøye, MEN de forstod frustrasjonen og det at en mann satt med flere hatter var ikke bra. Lovverket i DFS var sett som retningslinjer for å hjelpe styret i deres arbeid.

 

Når det gjelder å bytte ut styret, så har jeg forklart dette så mange ganger at jeg ikke gidder å gjenta meg selv.

Når du har et styre som gjør alt i sin makt for å beholde makten, og medlemmer som ikke gidder å møte opp på årsmøtet. Så er det dessverre et faktum at ikke noe kan bli gjort.

De fleste medlemmene i laget er kun interessert i å skyte sine 30+5 skudd.

 

Og ja, jeg er fullt klar over hva tråden startet med. Endring av sitt formål, slik at de kan legitimere videre eksistens. Og fortsatt ha et sugerør i statskassen :!:

Du burde vite godt hvordan DFS oppfører seg på de møtene NOJS og andre skytterorganisasjoner har hatt i forbindelse med diskusjon rundt endringer i våpenlovgivningen. Tron som stilte for NOJS var ikke så fornøyd med DFS sin innsats. De satt på sin høye pidestall og proklamerte at dette ikke gjelder dem. Og endringer i våpenlovgivningen angikk ikke deres skytesport :roll:

 

Så i min, og mange andres syn i vårt skytterlag, og sikkert hos mange andre på kammeret. Så er DFS pilråttent, når ikke sentralstyre vil gå inn å hjelpe deres medlemmer :!::!:

 

Takk for meg. Denne diskusjon gidder jeg ikke bidra videre med, da den et dødfødt :!: jeg har fått sagt mitt.

Link to comment
Share on other sites

TRG-22

 

Jeg skal ikke på noen måte påstå at du ikke snakker sant, men om du ikke har skrevet feil her så er det du forteller så graverende at "noen" bare MÅ ta dette med DFS sentralt. At kasserer og revisor er samme person går bare ikke an!! At vara får kjeft når han møter opp er heller ikke slik det skal være. At deler av styret tar særmøte under årsmøte skurrer også veldig!! Her er det mye å ta fatt i.

 

Jeg kjenner ikke forholdene du beskriver eller det skytterlaget du viser til, men jeg vet at DFS sentralt har avsatt styrer i andre lag når det begynte å gå over stokk og stein! Jeg skulle som han over gjerne vite hvem i DFS som sier at "regelverket" kun er "retningslinjer"! De er nå ellers så inn i H--te opptatt av regelverket sitt!

 

Men likevel er det slik at hvis flertallet er uenige må man samle de som er uenige på årsmøtet og kaste det sittende styret. Det går an å fremme mistillit til styret eller deler av styret. Da må man sørge for at den "tause majoritet" stiller og stemmer ut disse "nissene" du beskriver. MEN glem ikke at da må dere som er uenige ta grep og stille dere villige til å ta styreverv!!!

Link to comment
Share on other sites

Det jeg skriver her er ikke på kødd for å diskreditere og spre løgn.

 

Jeg ønsker ikke å gå ut med fullt navn på denne personen av hensyn til personvernet. Og det er ikke rettferdig ovenfor personen å bli offentliggjort. Jeg håper dere respekterer dette :!: Men det skal sies at han sitter veldig sentralt i DFS, og har dypt inngående kjennskap til DFS regelverk.

 

Jeg har ikke noe mail korrespondanse, da jeg kun har snakket med ham på telefon flere ganger.

 

Det er helt klart at måten styret driftes er helt på tryne. Og regelverket brytes på flere hold.

Det er frustrerende, og jeg blir mildt sagt forbannet hver gang jeg snakker om det. Og ikke minst når jeg sitter i samme rom som de.

Skal bli spennende til neste styremøte etter påske. Det kan bli moro :!:

 

Ja, det er helt klart at hvis en sparker det gamle styret, så må andre trø til. Og det har vi vært klar over hele tiden. Og det har vært kandidater på lista våres.

 

Har ikke noe problemer med å gå inn å stille til verv. Har nå sittet de siste 4 årene i dette styret. Og har sittet/sitter i flere verv opp gjennom årene ( SBSK, NOJS og BFO ).

Så en viss kjennskap til styrevirksomhet har jeg.

Link to comment
Share on other sites

Er man med i en organisasjon, bør man kjenne organisasjonens lover:

Norges Skytterstyre kan innkalle til ekstraordinært årsmøte/ombudsmøte når det foreligger særlige grunner. Skytterstyret kan i det enkelte tilfelle bemundige vedkommende samlagsstyre til å foreta slik innkalling.

 

Et slikt ekstraordinært årsmøte/ombudsmøte innkalles med minst 14 dagers varsel og kan bare behandle saker som innkallingen nevner. Møtet skal i tilfelle ledes av en representant utpekt av Skytterstyret.

 

Skytterstyret kan når det foreligger helt særlige grunner overta administrasjonen av et skytterlag/skyttersamlag og oppnevne personer til nødvendige tillitsverv.

Skytterstyret gis myndighet til å gi utfyllende bestemmelser om praktiseringen av nærværende bestemmelser.

Og videre:
Denne bestemmelse gir DFS muligheter til å gripe inn overfor et skytterlag eller et samlag som ikke fungerer.

 

Det er ikke fritt fram for Skytterstyret å gripe inn når som helst. Det må foreligge spesielle indikasjoner. I forbindelse med innføring av denne bestemmelse ble det pekt på følgende situasjoner som kunne gjøre det berettiget å gripe inn med å overta administrsjonen, evt. innkalle til ekstraordinært årsmøte i et lag:

 

- - - -

Misbruk av makt - eksempelvis ved å nekte å ta inn nye medlemmer for selv å kunne sitte med makten.

 

Det presiseres at regelen kun skal benyttes i særlige tilfelle, og at den ikke skal være noen sovepute for lag som av forskjellige grunner kan tenke segå unnlate å ordne opp selv.

Skal man generalisere fra "tingenes sørgelige tilstand" i et lag, til samlaget og videre til DFS sentralt, må man ha prøvd å utnytte det handlingsrommet som Grunnreglene gir. Og kunne dokumentere dette.

 

Jeg kjenner til saker der et samlagsstyre ikke har handlet, tross i at de har fått dokumentasjon på grove regelbrudd i lokalt skytterlag. Så det er ikke så sikkert det ville hjulpet, TRG, men da hadde dere hvertfall prøvd å bruke reglene.

Link to comment
Share on other sites

Om dere har styrekandidater og noen hundre medlemer i ryggen skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke klarer å "ta over"? Ikke ment som noe annet enn det som står, jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke får det til.

 

Det er snakk om få nok folk til å stille på årsmøte, ha kandidater klare og ha stålkontroll på lagets og DFS sine regler.

Link to comment
Share on other sites

Det store problemet er få medlemmene til å stille på årsmøte som jeg har nevnt tidligere.

Mange klager, men når de blir bedt om å stille så blir det stille :roll::roll:

Kjent problemstilling fra mange lag og foreninger det der. Ofte er det nok enklest å være høylytt medlem av stubbesitterlauget, da trenger man ikke gjøre så mye. Værre å melde seg frivillig til noe, det kan føre til at man må gjøre noe selv.

 

Om folk ikke møter opp på årsmøtet, får de heller ikke stemt. Da er det egentlig sånn at de gir makta indirekte til de som gidder å møte. .

Link to comment
Share on other sites

Tja, her på Sørlandet så virker det ikke som Kristiansand skytterlag har noen interesse til å fremme skyteferdighetene til jegerene. De er ikke særlig interessert i å tilby noe treningstider til jegerene, men å suge ut penger for å sikre seg penger for å drifte det nye fine Farvannet skyteanlegg det vil de.
Nå endte denne tråden opp med veldig mye snakk runt dette laget,og av ren nysgjerrighet tittet jeg litt på hjemmesiden deres.

Her tilbyr de trening for jegere 2 dager i uka samt 2 lørdager i måneden fra nov til mars.

 

Styrets sammensettning for 2013 viser også at ingen personer har mer en et verv,men det har nå som dere sier blitt annerledes for 2014.

 

Dersom de er så vanskelige som dere sier må det vel være mulig å bytte dem ut,og heller trå til selv.Med 430 medlemmer må vel noen av dem kunne møte på årsmøtet og avgi stemme på 2-3 mann?

Dersom ingenting nytter og alt er håpløst er det vel ingen annen utvei en å oppsøke et annet og bedre lag.

Link to comment
Share on other sites

Jegertrening er fra medio mai til medio juni, og oppstart medio august til endex i slutten av september. 1 x i uka før sommeren og 2 x etter sommeren.

Så er det lørdagstreningene.

Ser ikke noe problem å ha trening hele året på lørdagene! Eller for den slags skyld 6 dg i uka. Møt opp og heis flagget mentalitet, som mange andre skytterlag har.

 

Når det gjelder styrets sammensetning, så er ikke dette oppdatert på hjemmesiden. Og det har skjedd stor endringer siden 2013. Så den er misvisende.

Link to comment
Share on other sites

Ser også at enkelte hevder skytterlagene "flår" jegerne for penger,uten å tilby noe tilbake. Kunne vært inntresant å høre hva folk betaler for trening og oppskyting.Her i vårt lag betales 30,- for trening og 40,- for prøven.I 2014 kan vel ikke dette kalles skyhøye beløp :smile:

 

Her er del vel kr. 75,- for hver av de 15 obligatoriske skuddene, pluss kr. 75,- for selve oppskytinga. 225,- totalt da for øvelsesskudd og oppskyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...