Jump to content

Remington rolling block 1874 8x58r


marthinsen

Recommended Posts

Hei alle sammen jeg er ett nytt medlem har på forumet

 

Har noen spørsmål ang min eldre rifle..som jeg håper forumets ekspertise kan hjelpe meg med..

har skutt ca 20 skudd med den for noen år siden, er greit treffsikker på 100m.

er dette noe å annbefale (bruk) ,eller bør den Kun henge på veggen....??

har prøvd å spore historien til den uten hell

Håper det er noen her som kan noe om rolling block ??

 

Riflen fremstår som strøken i mine øyne og den er (jeg tror) orginal..

stokken er lys og hel uten sprekker/skader ,bakre del av forskjeftet har en utsparring får håndgrep,det er ikke forkortet eller modifisert.

bakre del av løp i mot låskassen er 8 kantet på toppen er det stemplet en krone ned en C under,løpet har feste for bajonett.

Kolbe beslag er av stål/jern låskassa har tydelig spor av flammeherding og er uten skader /rust

riflen fremstår som godt vedlikeholdt løp/rifling er bra og uten rust

løp/låsekasse /stokk har tydelig preget inn serie nr 16168 og årstall 1874

 

Er det noen her som kan gi meg noe info så tar jeg imot med Takk

 

R

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ut fra at ditt gevær er en såkalt firelinjer,12,17x44 R men det kan og muligens være 10,15x61 Jarman. Noen slike Rolling Block rifler ble ombygd tidlig 1890 tall og forsterket til å ta 8x58 RD(Remington Dansk) som er en patron med røksvakt krutt i stedet for de forannevnte som bare brukes med svartkrutt . Det ser og ut til at du har en sivil utgave av Rolling Block. Har du flere spørsmål kan jeg kanskje hjelpe deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tja, det kommer jo litt an på tilstand og nummerlikhet og denslags. Modellen kalles forresten M67/91. Sikkert like greit det eller så blir det forvirring. Noen vil si de har en M73/93 mens en annen har en M74/94. Utgangspunktet for modellbetegnelsen er låskassemodellen som er Remington 1867 og året - 1891 - da svenskene bestemte seg for å skifte kaliber fra 12,7x44R til 8x58RD.

Ja det var det med prisen....vil tippe fra 2500 til 7000 NOK'er? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...