Jump to content

Prissetting av Breschia og Remington hagler


Thymallus

Recommended Posts

Heisann(-:

 

Ny bruker på forumet og skam å melde driver jeg ikke med jakt,kun fiske(-;

Jeg har arvet 2 hagler som jeg ønsker å selge-begge to er uregistrert og produsert før 1990.

Jeg er imidlertid svært usikker på hvordan jeg skal prise haglene,da mine kunnskaper om jaktvåpen ikke er noe å skryte av.

 

Er det noen som har forslag til ca pris?

 

Den ene er en enkeltløpet hagle;Remington model 812,12 gauge. 2 3/4 in full.

Treskjefte med noen få riper.Ingen synlige tegn til rust.

 

Nr 2 er en todelt dobbeltløpet over/under Breschia.Futteral i imitert skinn medfølger.Treskjefte med noen riper.Ingen synlige tegn til rust.

S.P.A Luigi,20 gauge,chambered,3",imp. cyl.

 

Beklager at jeg bruker forumet på denne måten uten å bidra selv.Hvis det er noen som trenger fisketips i Området rundt Oslo derimot,så er jeg gjerne behjelpelig(-;

Link to comment
Share on other sites

Heisann,

Det er ikke lett å gi innspill på pris uten å se bilder. Men dine antagelser om verdi kan være noenlunde riktige.

 

Remington'en er nok vanskelig å få solgt, selv til en så pass lav pris. Jeg hadde ikke tatt bryet med å annonsere den men levert den inn til politiet for destruksjon. Eventuelt gitt den bort (gjerne til en "kammer'at" her på forumet).

 

Brescia'en ser jeg er i kaliber 20, noe som gjør den litt mer spesiell og interessant. Du kan jo annonsere den for "kr 3 000 eller bud".

 

Håper dette ikke oppfattes negativt, men mange gamle bruksvåpen er uten særlig verdi i dag. Dette fordi den nye jaktvåpengarderoben på maks 6 våpen, samt krav om våpenskap, gjør at det er mange til salgs. Som et eksempel fikk jeg fem våpen av en gammel kollega for et par år siden, han ville heller gi dem bort enn å kjøpe våpenskap. Av disse leverte jeg fire direkte til politiet.

 

Husk at kjøper må ha våpentillatelse, selv om disse våpnene har vært lovelig uregistrerte til nå. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Er enig i verdivurderingen på Remington-haglen, og i at den nok ikke er lett å få solgt. MEN når det gjelder den andre, så synes jeg du bør ta noen bilder av den, spesielt detaljbilder av alle merkinger og legge ut før du bestemmer noen pris. brecia er en region i nord-Italia der det meste av italiensk våpenindustri holder til. Det var en gang i tiden solgt billighagler her til lands under navnet Brecia, men det faktum at den er i kaliber 20 tilsier at dette godt mulig er et våpen noe høyere i klasse - man kjøper ikke det kaliberet uten å ha en litt dypere interesse.

Merkingen S.P.A Luigi får meg til å tenke - er det hele merket ? Står der kanskje S.P.A Luigi Franchi ? I så fall kan den avhengig av modell og tilstand være verdt betydelig mer.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips,Spitfire (-:

 

Jeg sitter også igjen med inntrykk av at begrensningene i våpenloven for antall våpen gjør at mange

odde typer våpen detter ut av markedet.

 

Har vært i kontakt med våpenkontoret ved Oslo politikammer for rettledning ang. formalia.

 

Highpower:Du har rett! I tillegg til andre nevnte spesifikasjoner står det Franchi.

 

Hagla har noen riper i skjeftet,men ikke mange.Løpet er plettfritt.Litt slark i håndgrepet på løpet.

Ang. brukshistorie vet jeg at grandonkelen min eide den.Han var en sofajeger.Kan ikke huske at han noensinne gjorde noe annet enn å plaffe ned hermetikkbokser på hytta med salonggevær.

Min far overtok hagla og dro på rypejakt med den.Neppe mer enn 10 ganger.Den ble også brukt til leirdueskyting fra tid til annen,men dette er det mulig å finne ut av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...