Jump to content

Kniv på gang...


haretex

Recommended Posts

Har jobbet et par dager med denne som foreløpig kun er grovpusset.

 

237-pre3_zpsfbc2aa11.jpg

237-pre4_zps225da2c3.jpg

237-pre5_zpsfeed464d.jpg

 

Under tilsliping så dukket det opp en mørk prikk på den framre hvite mamuttbiten. Den er gjennomgående så noe videre sliping hjelper ikke. Jeg valgte derfor å legge et filspor rett over prikken for å prøve å dempe den, noe som hjalp en del, men borte blir den jo ikke. Har noe blekemiddel her som jeg har brukt på horn, men er usikker på å bruke det på mamutt. Må ev. gjøre en test på en spillbit.

Filte også et tilsvarende spor bak på den sammen biten.

Det jeg lurer på nå, er om jeg skulle hatt et tilsvarende spor på den bakre hvite biten?

Blir ikke enig med meg selv, så foreløpig har jeg lagt kniven vekk, og startet på noe nytt.

Usikker på hvordan jeg ev skal legge sporet, parallelt med det bakre innlegget, parallelt med den bakre kanten, eller noe midt i mellom?

For øyeblikket heller jeg mest til ikke å file.

 

Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 186
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Min første tanke var at du burde file. Men så begynte jeg å tvile.... fornuftig å la den ligge en stund, kanskje klarsynet dukker opp!

 

Hvis du skal file, ville jeg sagt begge steder. I kanten både foran og bak, på samme måte som fremre biten.

Disse filsporene vil jo da møtes i buken.

Ved kun ett filspor, vil jeg stemme på langs kanten til trebiten.

 

Men det er bare mine fem små....

 

Utrolig vakker kniv, forresten!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei Åge.

 

Utrolig harmonisk kniv, med linjer jeg etterstreber!

Jeg ville helt klart filt ett spor parallelt med sølvtinninnlegget likt de sporene som er på fremre innlegg.

Jeg synes ikke i utgangspunktet at prikken skjemmer, det er jo tross alt naturmaterialer :wink:

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Hærlig kniv, likte kombinasjonen. Jeg synes slipingen gjorde seg veldig godt. Mere pluss enn minus der. Jeg har troen på å ikke slipe spor i den bakre biten, kan hende det er feil, men.... Smakssak. Hva med å scrime en liten "strek mammut" oppe på den bakre biten, bare for å gjøre noe med den også. Tror det hadde blitt stilig :D

Link to comment
Share on other sites

Takker KjellTore

 

Mulig den bakre biten blir som den er. Får vurdere litt.

En mamutt på den hadde jo vært noe, men det er en teknikk jeg dessverre ikke behersker.

Tar ingen risk på å "ødelegge" kniven ved å prøve meg på det.

 

Av det jeg har sett av dine evner her inne, er jeg ikke i tvil om at du på strak arm hadde fått plassert en mammut på den :winke1:

 

Hva er foresten ca produksjonspris på kniven med all den mammuten?

Link to comment
Share on other sites

Av det jeg har sett av dine evner her inne, er jeg ikke i tvil om at du på strak arm hadde fått plassert en mammut på den :winke1:

 

Hva er foresten ca produksjonspris på kniven med all den mammuten?

 

Tror nok du overvurderer mine evner en smule da gitt... :winke1:

 

Har ikke regnet på noe pris ennå, men med damaskblad og hele skaftet i mamutt så nærmer det seg vel fort 3 store lapper i kostpris muligens. :shh: :crazy: :roll:

Link to comment
Share on other sites

En fantasisk nydelig kniv Åge! :clap::clap::clap:

 

Jeg tror jeg ville ha lagt på to spor bak også, som vist på bilde. (Kanskje lage sporene litt jevnere enn jeg har gjort :lol: )

Tror det hadde gjort seg.

jeg har et par mammut emner liggende, og jeg fikk ikke noe mindre lyst til å lage noe i det nå :)

 

Aringgeredigert_zps37533d11.jpg

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Takk Lars, og takk for forslaget.

 

Det blir antagelig spor, men muligens bare det bakerste.

Den hvite biten er sikret med 2 stålpinner inn i den biten foran, en nede og en oppe.

Jeg har tatt ned rygglinja en god del bak, så nå er jeg usikker på hvor langt det er ned til den øvre stålpinnen.

Bak er det ikke noe problem, men nærmere innlegget kan jeg risikere å treffe på den.

Krise hvis jeg skulle komme til å file ned i stålpinnen.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok du gjorde det rette her. Det ble hvertfall ikke feil. Alle ser vel at dette ble vellykket. Nå må du bare øve deg på å scrime, så blir det mammut på neste :winke1: Satt å tegnet i går faktisk å fikk til en brukbar "strek" mammut som hadde blitt bra. Skulle lagt den ut men har ikke helt skjønt hvordan man legger ut bilder her enda :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk kniv!!!! Blir målløs her!:)

 

Håper jeg engang i fremtiden klarer å lage et slikt kunstverk av en kniv!

 

Du er et forbilde når det kommer til knivmaking:)

Det er takket være gode tråder som du har, med masse bilder og gode forklaringer til arbeidet, som motiverer amatører som meg til å pushe seg selv litt ekstra:)

 

 

Så et spørsmål til slutt:

Når man har hvitt i skaftet(altså hvitt ben av noe slag), vil dette ta til seg skitt og bli misfarget ved bruk av kniven? Legger du over olje eller lakk også på ben/horn etc?

 

Mvh Hans

Link to comment
Share on other sites

Takker Hans!

 

Bein horn og tann er såpass tette at de ved normalt bruk ikke vil ta til seg noe. Bruk imidlertid ikke olje på horn, det vil misfarge det.

Jeg pleier uansett hva jeg har laget skaftet av, å ta på 2-3 strøk med porefyller, og avslutter med 3-4 runder med hard voks.

Link to comment
Share on other sites

Takker Hans!

 

Bein horn og tann er såpass tette at de ved normalt bruk ikke vil ta til seg noe. Bruk imidlertid ikke olje på horn, det vil misfarge det.

Jeg pleier uansett hva jeg har laget skaftet av, å ta på 2-3 strøk med porefyller, og avslutter med 3-4 runder med hard voks.

 

 

har du tips til porefyller og voks? (brukes dette på både tre og horn/bein?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker det på alt. Porefyller 1-2 strøk på stabiliserte materialer, kanskje 3 strøk på vanlig treverk.

 

Brukte tidligere noe som het Rustins Sanding Sealer, men bruker nå mest CCL Knife Handle Oil Finishing Set.

 

Avslutter med 3 strøk med et døgns mellomrom med Carneubavax.

Tar på en siste gang etter at slira er laget.

Tror dette er beskrevet i tråden om slire til neverkniv.

Link to comment
Share on other sites

Flott kniv!

Jeg kikket på bildet når du la det ut, men klarte ikke bestemme meg angående filinga. Helt riktig avgjørelse i mine øyne å file ned på baksiden, det manglet noe der frem til du gjorde det. Var usikker en stund på om du burde ha en eller to linjer, men jeg tror det er best med bare den ene stripa.

Scrim er flott, men på denne kniven tror jeg ikke jeg ville hatt noe. Personlig så syns jeg det er så mye liv i mammuten, og den hvite er så fin og ren at jeg føler det ville blitt rotete om du la til noen flere elementer.

Behold den ren sier nå jeg, kniven er nydelig som den er og i mine øyne hadde jeg sagt den som ferdig.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Pent, som vanlig fra den kanten :D Liker som regel best at det brukes vulkanfiber sammens med sølvet, men her gjør det helt klart godt uten. Pent med de lyse nyansene som går igjen, men slira gjør seg som regel best mørkere, eller......?

Link to comment
Share on other sites

Har i det siste droppet vulkan, og kjørt bare sølvtinn. Synes det blir helt ok.

Slire, tja, den har jeg ikke tenkt på ennå.

Får først få limt inne denne pin fra RHK etter at kniven er ute av oljebadet....

Deretter et par runder med porefyller, og polish, før slire er på gang..

Link to comment
Share on other sites

Okei, takk for svar. Trodde dette var rein finish! Bruker du matt eller blank? Når du mener polish etterpå, er det med maskin, eller har du enda mere kjemikalier på?(voks...)

 

Mange sprsmål, men.. :oops:

 

Espen

 

Bruker blank, 2-3 omganger på dette som ikke er stabilisert.

Deretter 3-4 runder med hard voks som legges på med skive og polermotor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...