Jump to content

Lading av 40 SW


500

Recommended Posts

Da ble det en Dillon 1050 på meg. Skal i gang ganske straks =)

Det jeg lurer på er, jeg har kjøpt Frontier kuler 180 grs, og Partizan hylser. Kan jeg bruke samme ladedata for dette som i Ladeboken7, eller er godset tykkere/tynnere så jeg bør gå opp eller ened i mengde krutt? Er Frontier kulen lik, så den kan settes slik at totallengden blir den samme? Har Federal Small Pistol no.100 hetter, bruke de, eller må jeg ha samme hetter som i boken for og oppnå samme resultat?

Tenker og gå for Vihtavouri N330.

Link to comment
Share on other sites

180 grains Frontier er en belagt kule (Dvs veldig tynn elektrokjemisk påført "mantel"). Den er nærmere dynamikken i en ren blykule enn en kule med "hard" mantel. Har bare ladeboken #4 her, og der bruker man 5 grains med N330 på 180 grains XTP. Den er hard og slipper en del gass forbi. Frontier tetter bedre og vil (kanskje) gi litt høyere trykk (og hastighet) med samme ladning. Jeg ville redusert minimumsladningen i Ladeboken med 10%, dvs ladet et antall med 4,5 grains med N330 og C.O.L 29mm.

 

Hvis våpenet funksjonerer, holder faktor og presisjonen er tilstrekkelig, så ville jeg bare beholdt ladningen. Ser at denne kan bli litt snau mht faktor, men tror du vil få høyere hastighet med Frontier enn med XTP med samme ladning.

 

Hastigheten i Ladeboken er målt på en Glock 23 med 10cm (4") løp, så hvis din pistol har lengre løp øker også hastigheten.

 

NB! Du har fått en skikkelig fabrikkpresse, ikke lad 500 skudd med en gang du får den til å virke, sannsynligheten er stor for at et eller annet ikke er helt hundre med den første ladningen din. Lad et 20-tall og prøv dem. Få kronografert dem hvis mulig.

 

Hvis du ikke oppnår faktor med 4,5 grains, men alt virker normalt, så kan du jo øke ladningen opp mot 5,0 grains, men siden du nå er i den delen av kartet som ikke er 100% dokumentert, så lad et tyvetall og test.

 

Vihtavuori oppgir ingen ladedata for N330 og 180 grains kule:

http://www.vihtavuori.com/en/reloading-data/handgun-reloading/-40-s-w.html

 

Gratulerer med flott presse! Skulle gjerne hatt en sånn (skulle gjerne hatt en 911 også... :lol: )

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Takk, jeg tror jeg blir fornøyd med både pressen og våpenet, har kjøpt en STI Edge 40.

 

Og tusen takk for utfyllende og godt svar :)

Jeg tenkte også at det er lurt og ikke trykke opp det jeg har av kulet til og begynne med, har gjort det samme med lading i enstasjon tidligere, prøvd et par før jeg klemmer til med større kvantum.

Da gjør jeg som du sier, senker ladningen litt, og tar det derfra. Gjorde det med revolveren min i sin tid også, holdt meg på en ladning som var litt lavere, men helt suveren :)

Tennhetter regner jeg med er litt hipp som happ, men hva tror du om Federal small pistol 100 på denne?

Løpet på Edge'n er jo også 5 tommer, og sånt sett en tomme lengre enn testvåpenet, dette blir gøy å prøve ut :)

 

Så også i katalogen at de ikke har tabell for 330, men de har en tabell for 340, og min lokale "langer" har det på lager. Tabellen er laget med Speer 180 grs HP. Prøve den med samme c.o.l. og senke ladningen tilsvarende?

Link to comment
Share on other sites

Ok! Det høres lurt ut! =)

Hva tror dere om ladevekt med N340? Det var det eneste kruttet jeg fikk tak i som det jeg har Vihtavouri sin tabell på, men kulen jeg skal bruke Frontier 180 grs belagt, står ikke der! Hvis jeg også skal haCOL 30 mm, vil det endre behov, evt mer krutt? I Vihtavouri sine tabeller er det en kule, Speer 180 grs HP som er anbefalt COL 28,6 mm med startvekt krutt 5,4 grs N340. Og en Fiocchi 180 grs LTC anbefalt COL 28,6 mm med startvekt krutt 4,6 grs N340. Så det er ganske stor forskjell i startvekten på krutt med samme kulevekt?!?! Hva ville dere anbefalt meg å starte med, spesielt med tasnke på at jeg bør ha COL 30 mm??

Link to comment
Share on other sites

Sjekket litt på triggerfreeze.com og husket litt feil, de fleste ser ut til å bruke 30,5-31,5 avhengig av hva som fungerer best i ditt våpen. Se hvor lange du kan ha i ditt våpen

http://www.triggerfreeze.com/linkpages/forum_9/forum_posts.asp?TID=1726&title=40-sw (mulig du må registrer deg for å lese) men de fleste ladninger der er med N320.

 

personlig hadde jeg nok lada noen på 5-5,5gr og testa dem i kronografen for å se hva farta var. og så lada opp til 950-1000 fps.

 

edit. Og man kan finne mye informasjon på brianenos.com forumet under lading i .40 delen. Søker du på N340 der finner du nok flere ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Haha, ja det har du nok rett i :) Men det satte med ut litt er to identiske kulevekter med ganske forskjellig ladedata...? Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre? :) Spretterten tåler jo helt sikkert ganske mye, men greit å holde seg innafor....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det kan jo nevnes at det er ikke så fryktelig mye til forskjell om man skal ha samme faktor med 320 krutt. Man må gå litt utenfor VV tabellen ivertfall. Den beste måten er jo å lade opp noen rundt om på maks iht. boka, for så å se hvor dette ender opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...