Jump to content

Argentina 2014 Nå med filmer.


TH1

Recommended Posts

Da er det snart avreise for årets tur :P

 

Har fått litt ambisjoner og valget falt på Asian water buffalo.

Grunnen? Hadde ikke budsjett til Elefant :lol:

 

Her er en Amerikaner som har jaktet med samme outfitter som jeg skal til der nede via Norske Safarimax.

 

http://www.youtube.com/watch?v=iZotFBNEl24

 

23.04.14 Oppdatering pågår:

 

Mye usikkerhet og stress i månedene og ukene før turen. Da jeg fikk billetten for innenlands flygingen i Argentina.

Bare 8 dager før avreise fra Norge. Alt annet hadde hvert booket og klart i lange tider.

 

Etter bare 38,5t på reisefot var jeg fremme ved leiren i La Pampa provinsen.

Det ble en interesang reise. Først en tur innom køben, deretter til Frankfurt. Ved gaten der ser jeg en bred representert gruppe av HA medlemmer som skulle ut på tur til BA.

Det viste seg og at de satt i samme seksjon på flyet som meg. Men det gikk veldig stille å rolig for seg underveis.

Ved ankomst var det enda flere HA medlemmer ved imigrasjonen så de hadde vel en større samling eller noe på gang.

Jeg måtte oppgi adresse på hvor jeg skulle bo samt finger avtrykk og bilde før jeg slapp igjennom.

Våpen papirmøllen gikk rimelig bra og fikk en privat taxi videre til J.Newberry for 330pesos eller 42 usd. Ikke en god kurs men når man kun har usd...

Var der ca 40min senere og klokken var blitt 0900. Fikk beskjed om at jeg måtte vente ca 3t før jeg fikk sjekke inn.

Ved innsjekk fikk jeg så ikke sjekke inn våpen.

Ble fortalt at jeg måtte gå til informasjonskranken så skulle de hjelpe meg. Der sa de at pga politiets regler måtte jeg vente til 1500. Så nye timer med venting og nytt vaktskifte i skranken. Der fikk jeg nå beskjed om at det ikke kunne være over 1t før armas ble sjekket inn. Så kom tilbake 30min senere.

Nå fikk jeg beskjed om at siden jeg hadde ammoen i allerede innsjekket bagasje var det stor sjangse for at jeg kom til å miste flyet. Men jeg kunne løpe til andre siden på flyplassen for å møte politiet og hente ammoen. For så å sjekke den inn seperat. Løp som faen men fant ikke hvor jeg skulle. Etter å å snakket med flere som ikke kunne noe engelsk kom og mye løping frem og tilbake kom jeg inn rett sted. Så nå hadde jeg kontakt med 3 unge politidamer som snakket mindre engelsk enn jeg snakket spansk. Mye tid og forvirring senere ble jeg eskortert ut på tarmac og inn på et kontor.

Her ble jeg fortalt at flyet hadde tatt av og at neste fly gikk dagen etter. Div andre folk fra fly selskapet dukket opp og han ene jeg snakket med i informasjonen som snakket bra engelsk.

Etter mye rask spansktale kunne han fortelle meg at jeg kom med no problema. Politiet sjekket serienr og logget info, pakket ammoboksen i en egen pakke og tok meg med en spesial utgang med røngtenmaskin uten kø. Så gikk vi rett ut på tarmac og inn på flyet. Gikk opp trappen og sa hola til en flyvertinne som ble meget overasket. Det ble jeg også når jeg så at jeg var først og alene på flyet.

Så var det bare å stresse ned mens jeg ventet på at resten av passasjerene skulle dukke opp.

Flighten gikk greit og møtte JJ og tolk på flyplassen.

Turen fra Baihia Blanca til A puro campo tok 2,5t og det var ikke stort å se da solen gikk ned da vi kjørte.

En sen middag etterfulgt av en dusj og tannpuss gjorde susen.

 

Få timer senere var jeg våken og så meg om før frokosten.

Etterpå sjekket vi at traffpunktet var uforandret før vi la i vei til fots. Rett bakom leiren var det skutt en stor okse i forrige uke. Vandret mellom åpne beteområder og inn i tettere kratt.

 

Noen bilder av jaktområdet i La Pampa:

Argentina_10.jpg

 

Argentina_9.jpg

 

Argentina_7_%281%29.jpg

 

La Pampa provinsen har mye kveg og det er derfor stedvis gjerder. Men bøffelen og annet vilt hopper over som de vil. Det var ikke gått Mange timene før vi lokaliserte en flokk som beitet i et åpent område med kratt langs hele siden som vi kunne bruke til å komme innpå. Vi kom innpå en okse som lå nede på 130m. Det så lenge ut til å være den største og beste. Men Raul sporeren undersøkte flere ganger områdene rundt. Noe som resulterte i en større som vi måtte smyge videre etter. Den sto bak noe kratt sammen med en annen okse og beitet da jeg la riflen på skytestokken.

Litt etter beitet den seg frem og jeg fikk grønt lys. Bang, første slo inn som et litt høyt lungeskudd. Raskt oppfølgingskudd på løpene dyr viste seg senere å ha gått inn i vommen. Oksen gikk videre rolig og vi ventet. Vi kunne se blod fra snuten og fra inngangshullet bak bogen.

 

Inngangshull første skudd:

Argentina_7.jpg

 

Etter x ant minuter la den seg endelig ned. Men det varte ikke lenge før den reiste seg igjen. Nå var hele flokken samlet rundt den så det var ikke mulig å skyte igjen. Etter å ha ventet en stund til besluttet JJ at vi skulle sirkle rundt for å komme innpå igjen.

Når vi så kom til en åpning sto den alene med bredsiden til. Rett på stokken og ga den et skudd 1/3 opp rett på beinet. Oksen små jogget litt og begynte å gå videre sterkt haltene. Nok et skudd bak bogen måtte til før den til slutt gikk ned. Men den reiste seg nok en gang. Et siste skudd og den gikk ned igjen.

Nå ble den liggende og etter en stund begynte den med dødsskriket. Da gikk vi nærmere men vi så at den ikke var død, så vi måtte vente litt lengre før vi tilslutt kunne gå bort å se den på nært hold.

JJ anslo den til en gammel okse på ca 8år. Dette er stortsett så gammel de blir før de dør.

 

Argentina_5_%281%29.jpg

 

Argentina_15.jpg

 

Argentina_4~0.jpg

 

Vannbøffel jakten.

 

 

Spanjolen som eier leiren her, har et lite hegn med høytgjerde som han "jakter"I. Muflon og feral geit samt en black bukk som var helt tam. Vet ikke om den var ensom, vant til å bli matet fra gjerde eller hva? For den kom løpene hvis folk eller biler var i nærheten.

Og jeg kunne gå helt bort å klappe den. Nydelige dyr, som minner mye om springbukk med andre farger og horn.

 

Argentina_6.jpg

 

Black buck i hegn.

 

Etter lunsj og siesta tok vi en tur til ludo nasjonal park for å se om vi kunne få se noen red deer. Fin tur men det eneste vi så var en rev. Revene i Argentina ser ut som en stor og feit sjakal.

 

Raul slaktet hele bøffelen alene på formiddagen.

Han fant igjen 4 av 5 kuler.

300grains aframe i ca 730m/s etter møte med bøffel.

Argentina_1.jpg

Ingen gjennomskyting der :lol:

 

For de som tror 375 H&H er en kjempe kanon.

La meg si at jeg skjønner hvorfor dette er minimum til større vilt og DG.

 

Jeg spurte om jeg kunne få smake litt vannbøffel til middag. Og det lot seg gjøre, jeg skulle få en liten bit. Smakebiten tipper jeg var på 400g og smakte helt nydelig. Faktisk det beste jeg spiste i Argentina. Etterpå fikk jeg servert full middag.

Jakt og mat kulturen er veldig ulik vår.

Det er kun trofejakt som gjelder og med unntak av vildsvin og bøffel. Samt ytrefile av hjorteviltet så blir ikke kjøttet spist. Viltkjøttet blir ikke sett på som god mat. Det er stortsett kun ku, kylling, gris og litt sau som gjelder.

 

Maten i Argentina er god.

Deres kultur er å ha kjøttet på egen tallerken mens salat, pommes fries ol. Står på bordet som alle stikker gaffelen i. De deler også mye av dessertene på samme måten med skje.

Det går mye salt på maten for de lokale. Ikke engang salaten slipper unna en god dose salt og div oljer:)

 

Vi spiste frokost og hev oss i bilen for å kjøre til leiren i Cordoba provinsen nord for la pampa. Ca 750km og en kort lunsj senere var vi fremme etter bare 8timer. La Camila var en meget sjarmerende og fin lodge som er oppkalt etter datteren til JJ.

 

On the road fra La Pampa til La Camila i Cordoba.

 

Denne er kun for vingeskyting, men det henger mye fint av storvilt på veggene.

Blant annet en utstoppet vannbøffel som JJ har skutt og en del som datteren har skutt siden hun var 9år. Det viser seg at selv om det er samme art. Er det forskjeller i størrelse og horn på vannbøffelen som lever i la pampa og den i corrientes. La pampa bøffelen har bredere, kortere mindre kurvet og lyse horn. Mens i Corrientes har den smalere men lengre og mer kurvet svart horn.

 

Jeg kjenner at lysten på en okse i Corrientes og en blackbuck øker på;). Men det er mye og mangt av muligheter i verden. Uansett regner jeg med det går en stund før det blir noen lang tur igjen.

 

Om kvelden traff jeg 2 fra Michigan USA som var der for 3 og 4 gangen for vingeskytingen.

 

Min siste dag ble brukt til den berømte duejakten.

 

Åker ved første due økt, mais foran og denne bak.

Argentina_20.jpg

 

Disse duene er mye mindre enn de norske og er et stort problem for bøndene. Det er nå estimert 35 millioner duer i Cordoba provinsen. Som spiser et sted mellom 20-40% av avlingene. De migrerer ikke slik andre gjør, men bor i samme område hele tiden. Og når de parrer seg 5 ganger i året skal man skyte mye for ikke å få en eksplosiv økning i bestanden.

Jeg er ikke mye av en hagle skytter og jakter lite med hagle. Til tross for det, ved å vente på de nærmeste og enkleste skuddene klarte jeg å skyte ca 73 duer med 225skudd, før lunsj. Som var div kjøtt blant annet due med salat. Meget godt.

 

Argentina_4.jpg

 

For hagleskyttere og jegere må dette være noe av det artigste man kan gjøre. I hvertfall i følge de som har gjort det. På vingeskytingen hadde de en stor andel gjester som ofte kom igjen. Storvilt jakten var det stortsett samlere som kun skulle ha et dyr og derfor ikke kom så ofte igjen. Det er varmt og fuktig i Cordoba så de har til tider mye og store moquitos som tapper deg godt. Så shorts og tshorte er en dårlig ide. Er og en fordel med hansker. Da haglen kan bli meget varm om man skyter en del. Det hjelper mot moquitosen og.

For storvilt og riflejegerne så er det verd å prøve om du har muligheten. Artig ja, men jeg fikk i hvertfall ikke den samme spenningen og utfordringen som å finne og stille innpå storvilt.

Og jeg kjente at jeg i stor grad var fornøyd etter ca 200sk. Men det er ikke noe problem å skyte 1000 duer på en dag om man ønsker. Han ene fra USA gjorde det, trenger bare å ha litt skytekunnskap med hagle. Rekorden når jeg var der, er på 3712 duer skutt på 1 dag.

Og den regner de med står en stund da den gamle var på ca 2800stk.

Vet ikke hvor mange skudd han brukte men det er en intens dag det gitt.

 

Lunsj i Cordoba

Argentina_1~0.jpg

 

Etter lunsj var det tilbake til åkeren men et annet sted. Hadde nok en lavere fellingsprosent da. Vanskeligere skuddvinkler for meg der. Sto ved en vei mellom trær og maisåkeren.

 

Argentina_2.jpg

 

Dette gjorde at kun de få som landet på veien kunne plukkes opp. Var ikke så nøye og kom raskt ut av tellingen uansett. Ga meg for dagen etter 425skudd. Regner med å ha skutt i hvertfall 100 duer på en dag, uten å skryte på meg noe:). Følte det var nok.

 

Duejakten.

 

En middag og frokost senere var vi på vei mot flyplassen i Cordoba 0630. Ines sa hun ble med slik at vi ikke risikerte noen problemer med våpen eller ammoen denne gangen.

Enklere men en del frem og tilbake før det var gjort. Det viste seg at flyet var forsinket og hadde ikke tatt av fra BA.

Etter å ha landet, plukket opp bagasje og ha hvert innom politiet var det begynt å bli knapp tid. Hadde planer om å prøve ekspressbussen som bare koster 16 usd. Men tok ikke sjangsen, så det ble taxi igjen.

På EZE hjalp en kar fra lufthansa meg til og fra politi ganske raskt.

Tok litt lengre tid med innsjekk.

Der fikk jeg en siste lille overaskelse. Et våpen gebyr på over det dobbelte av hva jeg betalte fra Norge. De andre stedene jeg har hvert har det ikke kostet noe på returen, selv med lufthansa for bare et år siden. Etter å ha kommet igjennom køene hadde jeg nok tid til en liten matbit før bordingen startet.

Ser ut til at HA bruker samme reisebyrå som meg da det var mange av de på returen og.

Temmelig gåen når jeg kom hjem gitt.

 

Snipp snapp snute så var eventyret over.

 

Tips:

 

Ha en adresse til imigrasjonen for hvor du skal bo ved ankomst.

 

Ved ankomst EZE finner du tydelige skilt til våpen kontoret ved baggasjebåndene. Både våpen og annen baggasje kommer ut på båndet. Så etter de er plukket opp følger du pilene til våpenkontoret som fører vekk fra alle folk og inn en smal korridor med vinkler. Her skal politiet sjekke papirene og riflen. De krever også 1000 pesos i gebyr. Du får en lapp som du må ta med deg ut til banken før tollen og betale. De tar kun kontanter (lokal valuta eller usd) ikke kort. Når den er betalt må man gå tilbake og signere en masse papirer før man får med seg 3 eksemplarer og baggasjen. Et leveres i tollen når man går igjennom, de andre 2 beholder man med seg til man reiser hjem igjen.

 

Skal man videre med fly innenlands bør man være klar over at det Ikke alltid er lov med ammo i vanlig innsjekket bagasje. Dette kan komme an på flyselsjapet og dagsformen til noen. Slik det gjøres i Europa og Afrika. Den skal enten pakkes seperat. Eller kunne man slik jeg forsto det pakke den i våpenkofferten. Dette var med areolinas argentinas.

Tilbake fra Cordoba reise jeg med LAN. Da gikk vi innom politiet først og da fikk jeg legge den tilbake i bagasjen før innsjekk. Det samme gjorde vi på EZE. Uansett må dette gå igjennom politiet. Man får heller ikke sjekke inn våpen/ammo før en time før flighten skal gå på J.Newberry. Og det gir ikke mye tid om det skulle bli problemer.

Fra cordaba viste de at flyet var forsinket så vet ikke om det hadde noe å si.

 

Spansk er ikke en nødvendighet.

Men for hvert ord du kan på spansk blir ting enklere. Og går ting galt er det en stor fordel.

 

Skal du på vingeskyting er solkrem, hansker, moquito spray, tynn bukse og lang shorte en stor fordel om det er moquito season. Det kan bli temmelig varmt å stå i solen å skyte hele dagen.

 

Disse kunne man skvise før de stakk deg, da så man noen andre sitt ferske blod på hånden.

Ganske guffent.

Argentina_5.jpg

 

Vær ops på at det kan bli et ekstra høyt våpen gebyr på returen ut av landet.

Synes at de vanlige 6-1000kr ekstra (for Afrika turene) er akseptabelt for å bruke egent våpen.

Men denne ganger kostet det meg nok over 3000kr.

Hadde jeg vist det ville jeg trolig heller lånt våpen der nede for å spare stress og penger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ta gjerne med litt små sedler med USD og Tyske €URO

i tilfelle den lokale økonomien slår seg vrang igjen.

Det ser litt lysere ut etter en 20% devaluering i Januar.

 

En bedre middag med kjøtt blir sikkert minneverdig :-)

 

Ta gjerne med ett par flasker Mendoza vin hjemover.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mendoza,_Argentina

 

Egentlig ett flott land for pensjonister.

 

Ikke glem å poste bilder på Kammeret :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

var der en mnd des/jan nå, argentina,chile og Brazil.......nydelig tid men ble bare pusekatt-jakt på meg, en ny erfaring med disse store kattene :-) nyt vin og mat, økonomien er bånn men trygt å ta ut penger i minibank, fikk god kurs. Var primært rundt Mendoza og sørover langs Andes i Argentina. God tur :-)

Link to comment
Share on other sites

Priser for turen min finner du her http://www.safarimax.no

 

Etter en ombooking ser det ut til at fly blir bergen-køben-frankfurt-buenous aires- bytte flyplass- innenlandsfly-bil til leiren.

Gruer meg litt til selve transportettappen denne gangen :?

 

Tar alltid med egent jern, men det koster jo vanligvis ekstra i frakt og avgifter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for fin reiseskildring TH1 :thumbup:

Spennende å lese om hvordan jakt foregår på de kanter av verden. Gratulerer med fine trofe'er. Virker seig den bøffelen :wink:

Høres litt stressende ut med tanke på fly/våpen. Ordnet du dette selv, eller via agent?

Hadde forventet mer smooth reise dersom jeg hadde valgt agent.

Link to comment
Share on other sites

Takker og ja reisen var krevende å lang, men er lite som kunne gjøres med det.

Billett var bestilt via reisebyrået til operatøren.

De der nede tilbø sjåfør som transporterte mellom flyplasser i BA og hjalp med våpen for 100USD hver vei.

Jeg syntes det var for dyrt og valgte å gjøre det selv, hadde jeg ikke gjort det ville det spart meg mye av stresset.

Link to comment
Share on other sites

Flott jaktrapport :wink: frister med en bøffel og blackbuck....var bare litt overrasket at turopperatøren ikke hadde fiksa alle papirer til flyplass og ikke kjente til prisen på gebyrene på flyplassene!! dette letter arbeidet for den reisende betraktelig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Flott jaktrapport :wink: frister med en bøffel og blackbuck....var bare litt overrasket at turopperatøren ikke hadde fiksa alle papirer til flyplass og ikke kjente til prisen på gebyrene på flyplassene!! dette letter arbeidet for den reisende betraktelig :mrgreen:

 

 

Alle papirene var ordnet, hva mener du?

 

Gebyrer varierer fra tid til tid og land til land innen samme flyselskap så det er ikke lett å vite eller informere om.

Som nevnt her og i annen tråd, så er dette første gang jeg har måttet betale for riflen på retur.

Og grunnen til at det var dobbelt så dyrt var fordi staten skulle ha tilsvarende gebyr for at man reiste ut igjen med det.

Fin utspekulert måte å dra inn penger på :(

Link to comment
Share on other sites

Tenkte mest på at gebyrer på våpen innenriks i utlandet ikke var kjente før avreise og slikt! :mrgreen: men kommer man overfor de riktige kjeltringene på flyplassene så flyr penga fort dessverre :wink:

 

Det var ingen gebyrer på innenlands flygingene, kun dårlig og mangelfull info ang transport med ammo.

Det var lufthansa innsjekk skranke på vei ut av landet på EZE som ga den glad meldingen :(

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Skallen ankom Norge i Julen.

 

Etter over 1t hos tollen fikk jeg tilslutt betalt og stempel på papirene slik at den kunne hentes ut.

 

Den var pakket i en pappkartong med skalle og horn løst inni men innpakket i plastikkfilm.

Var skeptisk men ser ut til å ha funket bra.

 

innpakket.jpg

 

Slik ser den ut:

buffelskall_liten.jpg

 

Det var borret hull i begge tuppene på horna.

begge_hull.jpg

 

Noen som vet hvorfor???

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Grunnen:

 

One of the rules to obtain the veterinary seals and permits for export is that the horns of the buffalo have to be tagged together with the skull to prevent illegal hunting, so horns and skull are tied together so they are not mixed up.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...