Jump to content

Krag i cal 8x57 ??


bbdg

Recommended Posts

Har kommet over en krag jørgensen som jeg tror er i cal 8x57.

Lurer litt på om det er 8x57IS eller 8x57I , hva er egentlig forskjellen?

Er dette ett kaliber som har vært/er vanlig i en krager?

Hvordan er kammertrykket i dette kalibret, tåler egentlig kragen dette kalibret eller er det en heller tvilsom kombinasjon?

 

Håper noen har svar på disse spørsmål og kom gjerne med komentarer :D

Link to comment
Share on other sites

"8X57IS moderat"

 

det ble levert endel krager i 8X57 fra kongsberg etter krigen M48 og M51 het de. ca 1000 av hver om jeg ikke husker feil. de var stempla "7,92 mauser" å var vel beregna på vanlig mauser ammo i kaliberet helt til noen fant ut at det ikke var noen god ide i lengda pga kammertrykket. norma leverte patroner en tid i "7,92/8X57 moderat" dvs ammunisjon med lavere kammertrykk. disse våpnene hadde miter-piper som var beregnet på colt miter M29 å var nok med IS-spesifikasjon.

 

i tillegg fikk vel tyskerne laget noen prøvegeværer i 8X57 under krigen. disse er vel sjeldne.

 

så enten har du en orginal krag av en av de jeg nevnte her, eller så er det en ombygd(ompipet) sak.

Link to comment
Share on other sites

8x57I er den gamle varianten med butt kule. Oppgraderingen til IS inkluderte spiss kule med litt større diameter (fra 0.318" til 0.323") og kruttladning som gir høyere kammertrykk selv med riktig løpsdiameter. 7.92I (og IR) var en kortlivet affære fra ca. 1888 til 1905 hvis jeg ikke husker feil, så det er liten fare for å finne krag løp i dette kaliberet. De fleste tyske militære Mauser 98 ble boret opp og fikk modifisert siktene til den nye patronen. De eneste riflene i 8x57I jeg har sett er de gamle 88'ene.

 

Dette er sannsynligvis en 8x57 moderat. Det er ikke spesielt lurt å mate denne med 8x57 fabrikkammo eller (grøss) overskuddsammo på MG-42 nivå. Det er ikke uten grunn at Kragen ikke ble kamret i slike kalibre med den ene låseklakken.

 

Ladeboken har data for 8x57 Moderat.

Link to comment
Share on other sites

8x57I er den gamle varianten med butt kule. Oppgraderingen til IS inkluderte spiss kule med litt større diameter (fra 0.318" til 0.323") og kruttladning som gir høyere kammertrykk selv med riktig løpsdiameter. 7.92I (og IR) var en kortlivet affære fra ca. 1888 til 1905 hvis jeg ikke husker feil, så det er liten fare for å finne krag løp i dette kaliberet. De fleste tyske militære Mauser 98 ble boret opp og fikk modifisert siktene til den nye patronen. De eneste riflene i 8x57I jeg har sett er de gamle 88'ene.

 

Dette er sannsynligvis en 8x57 moderat. Det er ikke spesielt lurt å mate denne med 8x57 fabrikkammo eller (grøss) overskuddsammo på MG-42 nivå. Det er ikke uten grunn at Kragen ikke ble kamret i slike kalibre med den ene låseklakken.

 

Ladeboken har data for 8x57 Moderat.

 

Krag Elgriflene M48 og 51 ble laget i vanlig 8x57IS men etterhvert så ble de slarkete i låskassen av denne ammoen, derfor lanserte Norma i 1958 (59?) Moderatpatronen som en nyhet Jeg har annonsen fra denne lanseringen. Opp igjennom årene så har mange feilaktig skrevet at Kragene ble laget i Moderat men det var jo vanskelig når patronen kom 10år etterpå.

Håper alle nå har fått dette med seg, en feil som er skrevet 2 ganger eller mer blir lett en sannhet.

 

 

 

-------

Link to comment
Share on other sites

Dette er sannsynligvis en 8x57 moderat. Det er ikke spesielt lurt å mate denne med 8x57 fabrikkammo eller (grøss) overskuddsammo på MG-42 nivå. Det er ikke uten grunn at Kragen ikke ble kamret i slike kalibre med den ene låseklakken.

 

Ladeboken har data for 8x57 Moderat.

 

 

Og for å presisere det enda en gang, Kragen har to låseklakker. Det er en fornøyelse å lese Haneviks bok om Kragen der de drev og testet med utgangshastigheter på 900 m/s med 9 grams kule og ballistit i 6,5x55. Hva trykket var kan man jo bare spekulere i men det sier noe om troen de gamle konstruktører hadde om Kraglåskassen.

 

 

Med hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

å for å presisere enda mer. krag M48 og M51 er merket "7,92 mauser" å var egentlig beregnet for vanlig 8X57 IS ammo.

8X57 IS MODERAT er samme patronen (fysisk), bare ladet til litt lavere kammertrykk. du vil altså ikke kunne skille en slik patron fra en vanlig 8X57IS på annet enn ladningen.

Link to comment
Share on other sites

Krag Elgriflene M48 og 51 ble laget i vanlig 8x57IS men etterhvert så ble de slarkete i låskassen av denne ammoen, derfor lanserte Norma i 1958 (59?) Moderatpatronen som en nyhet

 

Bakgrunnen var noen sprengninger av børser ombygd av andre enn Kongsberg, mange hobbybørsemakere med skrustikke, rørtang og MG-løp bygde om Krag-rifler etter krigen. Spesielt kasser produsert 1917-1920 er/var utsatt pga dårlig stålkvalitet fra underleverandører.

 

Redusert ammo i 6,5x55 dukket faktisk ikke opp før sist på -60/først på -70tallet.

 

Kragen er sterkere enn folk tror, men mange av de som har overlevd er igrunnen hauger med dårlig tilpassede reservedeler. Men noraml forsiktighet og gjerne røntgen/Magnaflux-undersøkelse av kassen er det ingen grunn til å gjemme Kragen sin i skapet eller (grøss) plombere den!

Det skytes jevnlig med krag-rifler i 8x57, 8x54 (og jeg vet av en i 9,3x62 som luftes hver høst med Norma ammo) rundt om, skikkelig kosebørser dette!

 

Det ble også bygd endel Krag-rifler før 2.vk i 8x57IS og 8x60S.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

For det første; patron 8X54 KJ vil ikkje kamre i 8X57 kammer. For det andre, Kongsbergs elgrifler M 48 og M 51 er bygd på karabinkasser M 1912. Men våpenfabrikken bygde og om rifler for kunder som leverte inn vanlige M 1894 låskasser. Skjefta er for ein del nedkorta karabinskjefter M1912. Elgrifle M 48 er bygd på karabiner kjøpt tilbake frå forsvaret. Haneborg har serienumra på desse i boka si. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...