Jump to content

Er alle salongrifler gode nok?


justinbeaver

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg var en gang en god skytter, men siste 15 åra har jeg ikke skutt mye. Ikke eid egne våpen på 15 år. Så kunnskapen min er rusten.

 

Har ikke skutt salong siden jeg var liten gutt og lå der med anlegg..... Men jeg synes salong med kikkert, demper og tofot er så stilig at det vil jeg ha.

Jeg skal akte og la unga skyte på blink.

Som skytter treffer jeg stort sett greit. Jeg var aktiv skytter som unge/ungdom.

 

For meg virker det rart at et våpen ikke treffer likt hver gang. Er alle salongrifler gode og presise, eller noen så billige at jeg skal styre unna?

 

Hvis vi ser helt vekk fra prisen, hvilket våpen ville du kjøpt for å ha lenge?

Hvorfor koster ei salong 15.000 mens andre koster 5.000?

Jeg kan ikke dette, kjenner ikke til de forskjellige merkene. Hvis en skal dra opp noen linjer, hvilke merker er billigmerket, mer folkelige og snobb/luksusmerkene?

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Det er diskutert ganske mange plasser her.

 

Veldig mange går for en CZ 455. Denne har veldig god presisjon,og det er våpen som varer og varer. Disse kan du også bytte løp på (fåes i 22LR,22WMR og 17HMR)

Mange fikser på avtrekket på disse,kjøper et sett som koster ca 250kr. Disse selges mange plasser som pakke,med kikkert og demper for ca 6000kr. Billigere enn det også

Jeg skal ha meg salong i løpet av året selv,å det kommer til å bli en slik.

 

http://www.interarms.no/vapen/kal-22-lr-og-rimfire/

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at jeg er en ihuga tilhenger av CZ (hva gjelder både pistol og rifle), men 455s løpsbyttemekanisme er ikke den beste i verden. Det er ikke noe du gjør annenhver dag, for å si det slik. Det er tungvindt og krever innskyting hver gang du bytter. Kikkert er også montert i kassen. Hvis du ønsker å bytte ofte ville jeg mye heller gått for en Sako Quad.

 

Med det sagt, så må jeg si at jeg er svært fornøyd med min egen 452. Latterlig presis rifle. Lapua SK Match samler berre hærleg. CCI og Topshot går også svært bra til å være billig og grisete.

Om du ikke trenger bytte kaliber åtte dager i uken så er 452/453/455 et svært godt valg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp salongrifla som jeg har hatt lyst på i flere år. En Anschutz 64 br, og jeg angrer ikke et sekund. Den svarte til forventningene og vel så det. Har hatt diverse andre salongrifler før, men denne kan jeg bli gammel med. Nydelig avtrekk, rett ut av eska og en kvalitetsfølelse som jeg mener er verd prisen. Uten å ha prøvd så tror jeg Sako quad og Weihrauch er i samme liga. For meg er salongen det våpenet jeg bruker mest, så hvorfor spare der :smile:

Link to comment
Share on other sites

Bare du holder deg unna Remington 597 så burde det gå tålelig bra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Remington_ ... #Magazines" target="_blank

 

Jaktdepotet har ett greit utvalg for de med ett budsjett som trenger å trene opp flokken:

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=13" target="_blank

 

Grei treningsammo

http://www.xxl.no/jakt/skyting/storvilt ... cwodPlMA-Q" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Trur at det meste med som er manulle repeter våpen i 22.lr har grei presisjon.

 

Har vertfall vore det i dei eg har brukt litt.

Krag salon er sikkert meget billig og den er presis. Men det er enkelt skudd og manglar muligheit for optikk..

 

Ellers har eg prøvd diverse frå anschutz og dei er no gode

 

Browning sin sa-22 (miroku eller noko sånt )er eit presist og godt våpen i min erfaring... og delbar. Har ei på lån og det er kjekkaste 22 eg har "leika" med

 

Til slutt har eg og vore borti cz ei gammal ei frå gudane veit årstall. Men den fungerte den og.

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva med en Mauser i .22LR? Solid og tilnærmet uslitelig :) De er enkeltskudd, noe som kan være både en ulempe og en fordel. Billige er de også.

En Brno2, som er bestefaren til CZ45x er stort sett bra nok til de fleste. Skal du ha god presisjon, så er Anshutz og Sauer STR to gode kandidater. Men de koster mere også.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg biter meg merke i, har ikke våpen, har ikke hatt våpen på 15år osv.

 

Før jeg går videre er det en ting som må klarleges (To faktisk).

1. Hva skal våpenet brukes til?

2. Har du jegerprøven/står du oppført i jegerregisteret.

 

Grunnen er at står du ikke i jegerregisteret, kan du glemme nesten alt som er nevnt av våpen. Spesielt 1/2auto.

 

Tilbake står da konkurranse, og mest sannsynlig DFS.

 

DFS har svært få rifler som er godkjent til erverv, av nye snakker vi i prinsipp kun om Sauer STR200 i 22lr. En skytemaskin av rang, med unntak av de beste Anschutz riflene helt i egen klasse. Også på pris.

Men i motsettning til samtlige andre rifler på markede i dag, vil man ikke tape noe særlig på en Sauer STR. + at man kan kjøpe konverteringssett til 6.5x55, og man har da en rå konkurranserifle til alle klasser.

 

Er du jeger står valget mellom bolt eller 1/2auto, 1/2auto = pr definisjon lik Ruger 10/22 + en passe mengde modifikasjoner (Glem alt annet).

Men til opplæring av unger, er jeg klart for en bolt rifle. Nevnte Sauer STR kan kjøpes til slik bruk også, og er konge på haugen, men tung.

 

I prinsipp sitter man igjen med modeller fra Anschutz, Sako, og CZ. Hvor den siste er den jeg vil nevne.

CZ fås i 452/453/455 (Siste med løpsbytte system, og det er den som i hovedsak selges ny i dag). Samme rifle med med navn Brno M2 finnes også i std og lux.

Modeller for CZ er LUX, FS, Varmint og Amerikan. Jeg vil kun forholde meg til Amerikan og Varmint, resten kan man glemme først som sist. Disse to er det man bør se etter (Gjerne brukt). Hvor Amerikan nok er smartest med tanke på unga, da den er lettest og har lettest pipe. Det eneste som trenger modifikasjon er avtrekket, en god børsemaker fikser det for maks 1000kr, eller man kan innstalere ett kitt selv for ca 250kr (Enkelt).

 

Håper dette var opplysende.

Link to comment
Share on other sites

Bare du holder deg unna Remington 597 så burde det gå tålelig bra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Remington_ ... #Magazines" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Nja... Er den så dårlig da? Jeg har ikke all verdens erfaring med den, men jeg har en slik i .22 lr i våpenskapet og er overrasket over hvor godt den går. Dersom jeg gjør det riktig, samler den utrolig bra. Forrige gang, feks, samlet jeg ti skudd innenfor 20 mm på kråkeblinken på 70 meters hold. Da med tofot. Ellers har jeg jevnt over bra samlinger, men jeg må fore den med riktig ammunisjon. Har prøvd, tre fire forskjellige, og det er helt klart Eley og CCI subsonic som har gått best, men slik kresenhet har jeg også hørt folk med andre rifler ha.

 

Det store problemet med disse er magasinet. Det er noe herk...

 

Dessuten, en bør modifisere litt før man får en god rifle, men det må man nesten gjøre med andre halvautoer og. Jeg har bare byttet avtrekket. Det originale er altfor tungt. Kjøpte den til jentungen, og vi skyter da både gresstrå og kongler så det suser. Dersom jeg skulle brukt den på jakt, ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med det.

 

Men, andre har sikkert dårlige erfaringer med den, men den Wikipedia-artikkelen sier jo at det er magasinet som ødelegger for "en ellers god rifle", som det står, oversatt; "This early magazine was seen as a major detractor to what was otherwise a good rifle."

 

Skulle jeg kjøpt ny salongrifle i dag, ville det nok blitt noe ala den forrige jeg hadde, Anschütz 1415 fra slutten av 1980-tallet. Den var steike god, men siden jentungen er linksskytter og jeg ikke ville ta frem kappsaga for å korte koblen, var det 597 det ble. Markedet svømmer ikke akkurat over av salongrifler i links... Og det var liksom ikke så farlig med en stusselig, billig halvauto. Anschütz er vel av de dyreste "normale" salongriflene på markedet og kommer med blant annet en rettrekkerutgave (1727), i hvert fall i .17 hmr: http://jga.anschuetz-sport.com/index.php5?produktID=808&menu=109&sprache=1&produktShow=detail

 

Ellers er nok CZ455 en god rifle. Den er utrolig populær, men er det på grunn av at den er så god, eller er det på grunn av muligheten for kaliberbytte/løpsskifte og lav pris? Ikke vet jeg. Har aldri satt mine bein i en. En kompis har CZ452 med tungt løp (varmint?). Den går vanvittig bra i hvert fall.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring som deg ko-stens. Min 597 fungerer feilfritt og samler godt på 70m som er det jeg skyter inn på. Har ikke prøvd mye forskjellig ammunisjon, og kunne sikkert hentet ut mer presisjon her. Ei Brno er nok mer presis, og til rein jakt ville jeg nok valgt en slik. Ruger 10/22 som jeg føler alle saliggjør som eneste valg innen halvauto salong, har jeg dårligere erfaringer med, både funsjonsmessig og presisjon. Avtrekket på denne er også det verste jeg har vært borti. Jeg vet at man kan kjøpe nytt avtrekk som er veldig godt, men det er langt fra gratis. På 597n har jeg justert avtrekket til ca 1,3kg(fra ca 2,5kg!!) med fil og smergelpapir. Lå en instruksjon på nettet som jeg fulgte, funker bra og har dunket rifla hardt i gulv og betong uten at avtrekket har gått av.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den beste salongrifla jeg har prøvd er vel den som jeg hadde (og har enda) når jeg var liten. Ei halvautomatisk Anschütz. Den har mange bruskorker samt noen småfugler på samvittigheten :lol:

 

Ellers er jeg jo fan av 10/22, men rett ut av eska så er det ganske bob-bob presisjonsmessig. Men litt TLC med avtrekket og en annen buffer gjorde underverker. Sistnevnte gjorde at den ble vesentlig mer pålitelig med vekslingen.

 

Men når alt er sagt og gjort, for å få virkelig god skytetrening vil jeg anbefale bolt og da gjerne litt high-end alà Anschutz. Vi hadde klubbstevne med hurtigskyting for ikke så lenge siden og det var vel Jowi i tråden her som nesten klarte å ta meg og 10/22-børsa med Anschutzen sin :) Såvidt jeg vet hadde han nettopp hentet rifla før han kom på banen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nja... Er den så dårlig da?

Det store problemet med disse er magasinet. Det er noe herk...

 

Ja.

Jeg trodde en stund at problemet begrenset seg til 1ste generasjon magasin og lot seg utbedre ved å skifte ut magasinet, men problemet vedvarer for mange med 2dre generasjon magasin.

3dje generasjon magasin synes å ha betydelig mindre problemer så lenge det er nytt i alle fall.

Hvem vet - kanskje 4de generasjon magasin kommer og alt blir

aldeles nydelig.

Rifla skyter ellers utmerket.

Jeg ser ingen grunn til å kjøpe en høy risiko for problemer.

Jeg stemmer med føttene.

Det finnes så mange andre som bare virker.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg vokste opp med ei Remington rifle m hel nylonkolbe og rørmagasin, hadde aldri noe problem m den. Er de å få tak i fortsatt, fungerer de eller er det jeg som ikke husker evt problemer vi hadde med den? Finnes det evt noe utstyr å bygge på disse, lyddemper, tofot. Noen som vet? På forhånd takk :D

Link to comment
Share on other sites

Remington Nylon 66

http://en.wikipedia.org/wiki/Remington_Nylon_66

Produksjonen ble avsluttet i 1989.

 

Men det finnes ett livet etter døden :-)

CBC Nylon 22

http://www.vapensmia.no/Shop/Product/SA ... N-22/15302

 

Jeg kan ikke se at denne rifla trenger noe ekstrautstyr.

Lyddemper, picatinny skinne, optikk, lyddemper,

bipod og lommelykt blir liksom feil på denne.

 

Det finnes i alle fall andre rifler hvor ekstra utstyr er lettere tilgjengelig.

 

F.eks Rüger 10/22

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

2. Har du jegerprøven/står du oppført i jegerregisteret.

 

Grunnen er at står du ikke i jegerregisteret, kan du glemme nesten alt som er nevnt av våpen. Spesielt 1/2auto.

 

Tilbake står da konkurranse, og mest sannsynlig DFS.

 

Man kan vel være medlem i en jakt og fiske forening, og dermed bruke en hvilken som helst godkjent jaktrifle til deltaking på jaktfeltstevner uten å stå i jegerregisteret vel.....

Link to comment
Share on other sites

Ja, Bjorn Tore, det kan man. Men du får ikke godkjent erverv av våpen uten å ha aktivitet å vise til. Dersom JFF-et man er medlem i har våpen som medlemmene kan låne, så er det ikke noe problem, bare man legger igjen timene på trening og stevner. Dersom det ikke har det, kan det fort bli verre å opparbeide seg den nødvendige aktiviteten.

Link to comment
Share on other sites

Ja, brendjord, det finnes unntak til regelen om aktivitet for polititjenestemenn og befal. Dette er spesifisert i Våpenforskriftens § 14:

 

§ 14.Erverv av skytevåpen for polititjenestemenn og befal

Krav om medlemskap i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon for erverv av våpen til yrkesmessig øvelsesskyting gjelder ikke for

a) yrkesbefal og avdelingsbefal, jf. lov 2. juli 2004 nr. 59 om personell i Forsvaret § 3,

b) ansatte i politiet med politimyndighet og som har tilfredsstillende våpenkyndighet, eller

c) politihøgskolestudenter som har gjennomgått godkjent våpenopplæring innen politietaten.

Det kan etter denne paragraf kun erverves inntil 3 skytevåpen.

 

Mitt innlegg var ikke ment å beskrive den fulle og hele situasjon, men hovedregelen. Denne bestemmelsen er unntaket, ikke regelen.

 

Iflg. Wikipedia består forsvaret av 23000 befal, sivilt ansatte og vernepliktige i fredstid. Bare den første gruppen kvalifiserer til erverv etter § 14. Hvis vi tar i litt, kan vi anta at det dreier seg om 18000 befal (antagelig er sannheten betydelig lavere). Samme kilde forteller oss at det i 2013 var snaut 15500 ansatte i Politiet. Vi snakker altså om maksimalt ca 33000 som kvalifiserer til erverv etter § 14. Dersom man kvalifiserer til erverv etter § 14, må vi kunne gå ut fra at man er informert om dette, om ikke annet, så med henvisning til bestemmelsen om at uvitenhet ovenfor loven ikke er gyldig grunn til ikke å etterfølge den.

 

Ifølge SSB er det per i dag registrert snaut 470000 jegere i landet. Iflg. Regjeringen.no har DFS 160000 medlemmer; la oss si at kun 1/3 av disse ikke er jegere; det er 53000. Norges Skytterforbund har, iflg. samme kilde, ca 30000 medlemmer. Dersom vi antar at 2/3 ikke er jegere, så har vi nye 20000. Hvis vi så også tar med Norges Bedriftsidrettsforbund, og tar med 10% av deres medlemsmasse, har vi nye 17000. Totalt har vi da 590000 som kvalifiserer til erverv, som ikke kvalifiserer etter § 14. Da ender vi opp med 560000 erversberettigede. Av disse kvalifiserer ca 5,6% til erverv etter § 14.

 

(Tallene brukt over er reelle, og dere finner kildene mine nederst. Jeg har gjort noen grove anslag på overlapp, og ikke tatt med medlemmer i andre skytterorganisasjoner. Tallene over er mine anslag, men jeg tror nok ikke jeg bommer så veldig. Jeg har tatt de 33000 som kvalifiserer til erverv etter § 14 med i totalen på 560000; det er ikke gitt at samtlige er inkludert i det tallet. Da jeg ikke har tall på hvor mange som ikke er det, har jeg inkludert alle. Jeg mener det er sannsynlig at det reelle tallet på antall ervervsberettigede er høyere enn 560000, og at antallet som kvalifiserer til erverv etter § 14 er lavere. Begge deler fører til at andelen blir lavere.)

 

Poenget mitt er dette:

Kommentaren jeg besvarte, gikk på at det var mulig, som medlem i NJFF, å bruke en godkjent jaktrifle på jaktfeltstevner. Mitt svar gikk på den generelle bestemmelsen om aktivitet. Når det altså er en svært liten, og vi må anta opplyst, andel som er berettiget erverv etter § 14, følte jeg ikke at det var relevant i denne konteksten.

 

Kilder:

http://no.wikipedia.org/wiki/Forsvaret" target="_blank

http://no.wikipedia.org/wiki/Politi-_og_lensmannsetaten" target="_blank

http://www.ssb.no/jegerreg" target="_blank

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=668295" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hvis man følger med på finn.No dukker det av og til opp M54 bolt Anschutz skiskytterrifler eller std gevær med magasin. Den siste, et std gevær med 10 skudds magasin, gikk for 4000.- i nystand for 3 uker siden. Jeg var ute etter en med enkeltskuddsmekanisme, 1807, og fikk en i nystand i samme annonse for 1500.-. Testet den forrige helg med gammel finsk Lapua matchammo. 5mm 5-skuddsgrupper i første forsøk på 50m med vitner. En ny tilsvarende 1907 koster vel ca 20k idag.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med Rausheim: den lille halvautoen til Anschutz (modellen heter 525) er gull verdt :-)

 

De dukker opp på bruktmarkedet innimellom, men er også å få kjøpt ny via Stenvaag om ting ikke har endret seg de siste par årene....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...