Jump to content

Ettersøkshund.


jegerjan

Recommended Posts

Når er ekvipasjen godkjent.1. Når begge prøvar er godkjent men blir aldri ikkje sendt inn til nkk av hundeførar.

2. når papira er sendt inn og registrert i ettersøksregisetret.

Kan ein vere med i ein ettersøksring utan at hunden er reg i ettersøksregisteret som godkjent hund, og gå ettersøk for kommune/

Jaktlag.

Eller stille spørsmålet litt lettare,er ein godkjent ettersøksekvipasje før det er registrert i nkk sitt ettersøksregister.?

Link to comment
Share on other sites

Nei

 

Føreren og hunden er godkjent når ekvipasjen er registrert i ettersøkshundregisteret til Norsk Kennel Klub (NKK).

 

http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema ... rsokshund/" target="_blank

 

 

§ 25.ID-merking, godkjenning og registrering av ettersøkshund

Ettersøkshunder skal før de prøves og godkjennes være ID-merket.

Vitnemål for godkjent prøve utstedes av dommer når prøven er avlagt og bestått i tråd med denne forskriften og instruks om prøving og godkjenning av ettersøkshund.

Fører og hund er godkjent når ekvipasjen er registrert i Ettersøkshundregisteret til Norsk Kennel Klub.

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift ... KAPITTEL_7

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar en manns ord for et ord. Dommeren som godkjente meg og mine hunder ga meg en kopi av prøvebevisene og sa at jeg kunne gå ettersøk med det samme. Registreringen i NKK tar tid. I mellomtiden holdt det, ifølge SNO, å ha kopi av prøvebeviset med under ettersøket.

Det skal brukes skjønn, også i lovtolkningen. Det er ingen praktisk forskjell på en ekvipasje etter at den har blitt godkjent av dommeren og frem til NKK har punchet inn resultatet på sine nettsider.

For å si det enda mer folkelig - det skal jaggu en del til for å bli straffet for å ha gått ettersøk med en ekvipasje som er godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...