Jump to content

Faste eller utskiftbare choker?


Marfroi

Recommended Posts

Haaallo

 

Skal kjøpe meg hagle for første gang, har sett på F.A.I.R Verona hagler. Virker som ei grei hagle til en fornuftig pris(?) :forvirra:

 

Men jeg lurer på om jeg skal kjøpe med faste eller utskiftbare choker... Hagla med faste choker skulle jeg få for 7000. kr, og den med utskiftbare choker kunne jeg få for 8500,-. Er det verdt å betale 1500 kr ekstra for å få muligheten til å skifte ut choker? :roll:

 

Noen som har noe fornuftig å si om det?

 

Mvh. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du nesten bare skal bruke hagla på jakt, så klarer du deg fint med faste choker. Så lenge de ikke er for trange (Moderne blyfri ammo gir ofte liten spredning selv i åpne choker). Men hvis du tror det blir mye skyting på leirduer/baneskyting, er det kjekt å ha mulighet til å bytte choker.

 

Men så var det dette med blyforbudet da. Hvis det blir tillatt med blypatroner igjen, så vil du kanskje angre på at du ikke kan veksle til litt trangere choker også på jakt. Hmmm... Vanskelig dette. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

kjekt å ha mulighet til å skifte choker trodde jeg....! av egen erfaring så står 1/2 og 1/1 i mesteparten av tiden..... så for mitt bruk så hadde faste choker vel så greit. bare en liten avsporing. xxl selger baikal o/u m utskiftbare choker til 1999,- dette er bare 499,- kr mer for hele børsa enn prisforkjellen på børsa du har sett på med eller uten utskiftbare choker... utrolig at det er mulig syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Kan være en fordel med løse choker da du kan prøve forskjellig ammo og choker for å finne de beste skuddbildene (skyte på papp å se spredning). I min Browning står kvart og halv i hele tida. Ser på stevner hvor enkelte står å diskuterer hvilken choke de skal ha på den og den posten osv.. George Digweed,den mestvinnende sportingskytter de siste 40 åra har faste choker. Som han sier "det å ha fast choke tar for meg bort et uromoment,en ting mindre å bekymre seg om. Jeg kan da konsentrere meg mer om oppgaven,nemlig å knuse dua" Ikke alle er konkurranseskyttere,alle har hver sin smak. Men litt mer fleksibel bruk får du med ei hagle med løse choker. Og ta deg gjerne tid til å sette opp noen papplater på 25-30 meter...prøv med forskjellig choke og skudd,og se hva som gir tettest skuddbilde

 

Sent from my HTC One using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bare kommer til å bruke hagla på rypa noen helger tidlig i sesongen, så kan du sikkert klare deg uten, men da med eks. cyl og kvart boring. Senere på sesongen blir rypene mer skvetne, og da kan det være greit å kunne skifte til noe trangere. Skal du i tillegg jakte hardskutt vilt som skarv, ender eller gås så kan det være en fordel med 3/4 eller full trangboring i det ene løpet. Har selv utskiftbare og bruker disse aktivt, alt etter situasjonen..

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar!

 

Hagla kommer til å bli brukt mye på leirduer og alt mulig småvilt. De faste chokene er kvart og halv.. Ser ut som jeg bør gå for utskiftbare da. :) Noen som har erfaring med Verona hagler? Har sett på både de og Lanber gyttorp, omtrent samme prisen. Og visstnok kvalitet(?)

 

Veit det er flere hundre innlegg som gjelder kjøp av første hagle... Men noen som har noe lurt å si om Lanber eller Verona?

 

På forhånd takk :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Lanber 2083 Baron. Den er helt kurant den,har skutt mye leirduer med den,aldri hatt noe tull eller klikk. Eneste jeg kan si er at tennstemplene nok slår noe hardt,punkterer stadig tennhettene i patronene. Det er skaubørsa mi. På due og andejakt,der bruker jeg Browningen..det er en sporting hagle,så den har en helt annen balanse,og jeg liker den bedre til den type skyting duejakt er

 

Sent from my HTC One using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det å måtte ha løse choker i en dobbeltløpet hagle er mest et psykologisk problem.

Av alle jeg har spurt ( det begynner å bli ganske mange) om de har testskutt hagla med ulike typer ammo, er svaret utelukkende nei.

Velger du faste choker eks. 1/4 og 3/4 og foretar en testskyting, vil du med stor sannsynlighet kunne variere skuddbildene dine i forhold til de krav du stiller til de ulike jaktformene du utøver. Velger du løse choker har du med sikkerhet skaffet deg et stort arbeid, spesielt med tanke på at mye av dagens ammo gjerne får nye komponenter etter en tid og som endrer egenskapene radikalt.

På en enkeltløpet hagle eller automat blir saken en annen.

Velg fast og kjøp ammo for resten av budsjettet.

Link to comment
Share on other sites

Helt uenig med de som ikke vil ha løse choker.

Du jakter på forskjellig vilt. Er det har skutt fugl og avstand velger jeg en trang Chok. Er det tidlig rype drar jeg til med en åpen.

Og der er forskjell om jeg skyter trap, sporting eller skeet.

Ser at over 90% av det som går ut fra XXL er våpen med chok.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp med utskiftbare choker; etter en stund går en lei av å skru de inn og ut for puss og en ender opp med faste choker 8)

 

At nesten alle handler hagler med skrutut skyldes mest at det omtrent ikke er annet å få kjøpt og masse folk som forteller at det må en ha! Har eid en hagle med slikt (Rem 870); satt en modified i når jeg kjøpte den og med den jaktet og drap jeg alt fra trost til grågås. Samme choketube satt i når jeg solgte hagla, da var den ikke "utskiftbar" lengere (men kjøperen hadde gangsternavn og eide baufil...).

Link to comment
Share on other sites

Mens blyet var lovlig kunne man fint variere såpass mye med forskjellige patroner og fra forskjellige produsenter, at man fikk de skuddbilder man ønsket seg gjennom mye skyting/prøving på "papp".- - Man klarte seg fint, og man kunne variere mye med FASTE choker.

 

Blypatroner var billige og man fant lett sin "favorittpatron" til de ulike jaktformer man ønsket.

 

Man kunne altså VARIERE MYE choke ved å bytte til en annen patron.

Dette kan man vel (til en viss grad) gjøre også i dag, MEN med prisene på dagens ammo,... Tungsten,.. Tungsten Matrix,..Bismuth,.. etc...(regner ikke vanlige stålhaggel som fullverdige JAKT-patroner), tviler jeg på at dette blir gjort i noen større grad...

 

Jeg har våpen både med faste og løse choker og mener at det å kunne skifte choke etter ønske og omstendigheter, er et fremskritt for både jegeren og den aktive leirduveskytteren.

Link to comment
Share on other sites

Marfroi

Svaret er enkelt. Pris og kvalitet henger sammen. Men noen merker har høy status i miljøene og da ligger og prisen litt opp.

Ser du på billigutgavene innen de forskjellige haglene kan deler av våpenet være produsert hos nabo fabrikken. Det kan godt være at en Rizini del er produsert av Beretta. Eller en Beretta del er produsert hos Silma. Men slikt får vi aldri vite.

 

Min erfaring fra bransjen er at der er færre reklamasjoner på et dyrt våpen enn et billig våpen. Alle har en feil innimellom. Være seg enkelt våpen eller en våpen serie.

Har sjelden sett feil på de virkelig dyre våpnene :-) . Da våpen i klassen 50 000 og opp.

Link to comment
Share on other sites

Marfroi.

 

Vel,.. Beretta er verdens eldste våpenprodusent og har gjort våpen i snart 500 år,- - de har nok sikkert lært et å annet på den tiden :D

 

Ang pris, så er det jo sånn at man som regel får det man betaler for og at Beretta er bra og av Meget god kvalitet kan jeg selv og mange, mange fornøyde Beretta-eiere over hele verden forsikre.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Ja det er vel sånn med alt! Hehe :P

 

Blir kanskje mange dumme spørsmål nå, men her kommer ett til:

 

Får haglene nye navn når de kommer til Norge? Ser på siden til FAIR, der finner jeg ingen hagle som heter verona hunter, men en som ligner ganske bra(?) Samme med lanber, googler jeg Lanber Gyttorp får jeg opp treff bare fra norske butikker. Noen hvorfor det er sånn? eller er jeg på bærtur :lol:

Link to comment
Share on other sites

Til TS som spør om verona.

Har en verona hunter i 12-76 med utskiftbare choker. Godt fornøyd med den. Fikk den tilpasset meg i høyde og lengde på Kolben. Kostet vell en 1500kr ekstra, men jeg synes jeg skyter mye bedre nå. Ingenting negativt å si om den

Link to comment
Share on other sites

Mens blyet var lovlig kunne man fint variere såpass mye med forskjellige patroner og fra forskjellige produsenter, at man fikk de skuddbilder man ønsket seg gjennom mye skyting/prøving på "papp".- - Man klarte seg fint, og man kunne variere mye med FASTE choker.

 

Blypatroner var billige og man fant lett sin "favorittpatron" til de ulike jaktformer man ønsket.

 

Man kunne altså VARIERE MYE choke ved å bytte til en annen patron.

Dette kan man vel (til en viss grad) gjøre også i dag, MEN med prisene på dagens ammo,... Tungsten,.. Tungsten Matrix,..Bismuth,.. etc...(regner ikke vanlige stålhaggel som fullverdige JAKT-patroner), tviler jeg på at dette blir gjort i noen større grad...

 

Jeg har våpen både med faste og løse choker og mener at det å kunne skifte choke etter ønske og omstendigheter, er et fremskritt for både jegeren og den aktive leirduveskytteren.

 

 

 

Så nå skrur du inn og ut choker uten å prøveskyte da?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor Skulle jeg gjort det? Jeg fikk igjen mer for den enn jeg ga for den; og kjøper skulle ha en 870 for å kappe løpet :lol:

 

Uansett-skrututer er 99% fine greier når den glatte selgeren i butikken forklarer hvor nødvendig og lurt det er; i virkeligheten er det egentlig bare tull. Omtrent som "hutig løpsbytte" på rifler...

Link to comment
Share on other sites

Nå skriver vel trådstarter at hagla vil bli "brukt mye på leirduer".

De fleste som begynner med leirdueskyting nå til dags, finner raskt ut at det finnes mange forskjellige skytegrener, hvorav mange er mer interessante/jaktrelevante enn å stå og skyte på rett fragående "dieselduer".

 

Eksempelvis er leirduesti noe man finner i store deler av Norges land i disse dager, og med skyting på leirduer som kommer fra alle mulige retninger i alle mulige hastigheter, hvorav ingen er like fra post til post eller dag til dag, er dette noe de fleste synes er svært gøy - pluss at det er knallgod jakttrening.

 

Skeetbaner er også noe man finner mange av. Her er det ikke fullt så stor variasjon, men man får likevel muligheten til å skyte på svært raske leirduer i mange forskjellige kombinasjoner, blant annet mange raske dobbelskudd.

 

Riktignok er det en fordel å ha skutt et visst antall skudd med hagle på bevegelige mål før man begynner med disse programmene (spesielt skeet er en krevende gren), og da er jegertrap en god introduksjon - et relativt enkelt system med tanke på hvem som skyter når o.l., samt at det bør være overkommelig å opparbeide seg en viss treffprosent (selv om toppresultatene ikke kommer oftere her enn på de andre grenene).

 

En siste jaktrelatert gren som også passer godt for ferske skyttere, er figurjakt. Dette foregår på en løype i skogen med poster hvor det skytes på strengfigurer. Disse kommer gjennom skogen i varierende hastigheter, og man får poeng etter antall hagl man har plassert i det vitale området på metallfiguren.

 

Hva har dette å gjøre med choker/trangboringer? Vel, her er en kort oversikt over hva slags tranboringer mange velger å bruke på de forskjellige grenene:

 

Jegertrap - 1/2 er vanlig å begynne med når man kanskje ikke er den kjappeste skytteren, og det er også denne trangboringen som majoriteten (?) trapskyttere bruker. Man kan dog også bruke 1/4 hvis man "får opp farten" litt, eller hvis dette passer med de faste tranboringene/fastrustede chokene man har.

 

Leirduesti - til denne grenen varierer det litt hva skytterne bruker, da holdene til en viss grad også varierer. I nesten alle tilfeller er dog cylinder og skeet eller cylinder og 1/4 fornuftige kombinasjoner, og undertegnede har skutt flere titalls stevner uten å bytte til noe annet (dog med olje på chokegjengene :winke1: )

 

Skeet - på skeetbanen ser man nesten utelukkende bruk av de mest åpne chokene, altså cylinder og skeet, da skytingen foregår på forholdsvis korte hold. 1/4 kan dog erstatte skeet-choken hvis denne ikke følger med hagla.

 

Figurjakt - her handler det om å plassere flest mulig hagl innenfor et lite område. Følgelig må hver skytter gjøre avveiningen mellom å være sikker på å faktisk treffe dette området, eller å være sikker på at når man først treffer, så får man også full pott. Mer åpne choker enn 1/2 ser man ikke, og den mest vanlige kombinasjonen er nok 3/4 og 1/1.

 

Riktignok er jeg ingen ekspert på noen av disse formene for skyting, kun en ivrig utøver av dem, men dette bør gi et grovt bilde av hva slags trangboringer man kan få bruk for. Følgelig er det vanskelig å kunne kombinere diverse skyteformer hvis man ikke har løse choker.

Eksempelvis er figurjakt ikke egentlig forenlig med noen andre grener, da 1/2 choke ikke gir noen garanti for fulltreff på holdene med minst treffområde og/eller lengst hold. De tre leirduegrenene kunne kanskje dekkes med chokene cylinder og 1/4, men de fleste foretrekker 1/2 på trap og skeet på skeet i stedet for 1/4. I tillegg er figurjakt som nevnt ypperlig jakttrening for alle - og spesielt ferske skyttere.

 

(Min) Konklusjon: Er man en fersk skytter med planer om å drive med leirdueskyting, åpner utskiftbare choker for muligheten til å praktisere mange spennende grener. Følgelig anbefales "skrututer" på det sterkeste!

Link to comment
Share on other sites

På leirduesti og compak sporting,så kan holdene bli lange..30 meter er ikke uvanlig,og noen ganger mer. På det holdet kan man ha ganske store hull i haglsvermen som dua kan snike seg gjennom om choken er for åpen.

 

Selv har jeg 1/2 og 3/4,og det er sjelden jeg bytter choke

Link to comment
Share on other sites

At det kan bli litt lenger hold på sportinggrenene er jeg enig i, men disse er betraktelig mindre utbredt enn leirduesti og skeet, og jeg nevnte dem følgelig ikke i oversikten. Og uansett taler jo dette for utskiftbare choker, da man f.eks. på en FITASC-sporting-løype kan måtte skyte på leirduer på alt fra 5 til 40-50 meter.

 

I NJFFs reglement for leirduesti står det "Skyteavstandene skal ikke behøve å overstige 25m". Cylinder/skeet er da fortsatt tilstrekkelig, og jeg har aldri måttet bruke noe trangere på de titalls stevnene som jeg har vært med på. 1/2 og 3/4 kan man jo skyte trapduer i landingen med :overrasket: (Og 3/4 anbefales jo uansett ikke for stål)

Link to comment
Share on other sites

Fabarmshooter;

 

Fin oppsummering av de forskjellige grener av hagel-skyting du la frem på en god og "forståelig" måte for alle som liker å "svinge" hagla,-- enten for bare å skyte på leirduer/figurjakt, eller for de som vil lære seg i; "Jaktskytte-konsten med hagelgevär", som Arvid Knöppel skriver om i sin bok.- (i sin tid omtalt som "Hagelskytterens Bibel").

 

Heldig dere som bor på Østlandet og som tydeligvis har mange Skeet-baner i umiddelbar nærhet.

Ditt innlegg viser også at "utskiftbare" choker (om ikke direkte nødvendig),.. har mye for seg for en aktiv skytter.

 

bobby.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...