Jump to content

Noen som har reist med baby til Afrika?


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

Vi vurderer å reise til Namibia med vår datter en gang utpå høsten. Noe må jo pappapermen benyttes til. ..Hun vil da være 7-8-9 måneder, og vi vil selvfølgelig holde oss unna malariaområder, og gjøre turen enklest mulig. Lande i Windhoek, noen få timer til farmen med babysete i bilen, og bli der til hjemreise. Vi jakter begge, og tenkte å dele jaktdagene. Den ene kan være på farmen med lillemor mens den andre jakter.

 

Er det noen som har erfaring med slikt som dette? Noen som kjenner særlig godt til forholdene i Namibia? Er det særlige farer vi må være observante på? Hvordan er helsevesenet? Kryp, insekter og sykdommer? Flyreisen?

 

Spørsmålene er mange, men dette kan da umulig være mer uoverkommelig enn en tur til f.eks Thailand.

 

Eller?

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi ikke reist på ferieferie til Afrika, men vi bodde 2 år i Kenya. Eldstemann var 1 1/2 ved ankomst og 3 1/2 ved avreise + minstemann er født der nede.

 

Siden det er en farm på landet, burde det være faktisk enklere og tryggere enn en reise til Thailand (ok, har ikke vært der så kan ikke si for sikkert da. :) )

Viktig som for de fleste land er:

 

- Få tak i alle nødvendige vaksiner som er gjeldende for reiselandet (ALLER VIKTIGST). P.s.: Hvis noen av dere er imot vaksiner, dropp heller turen enn å riskikere helsa til ungen.

- Spør legen om råd for fly-/bilreisen. For flyreisen kan hun sikkert få noe sånn at hu sover bedre. Hvis mulig, sørg for å reise natt, ikke dag. Og for all del, ikke glem baby-maten. :lol:

- Gå til innkjøp av solklær (med faktor 50) 8) Nå vet jeg ikke om legen kan skrive ut solkrem for baby, men hvis han/hun kan det, få tak i det!

- Helsevesenet burde være grei standard. Skjekk med farmen dere reiser til om det er en clinic i nærheten og kanskje et regionsykehus. Hvis mulig privat, for de, til tross prisene, har nesten europeisk standard på noen sykehus. For norsk forsikring burde det heller ikke spille en rolle, hvis et sykehus/clinic besøk ville finne sted. (bank i bordet)

 

Sikkert noe andre greier jeg vet om, men det er det jeg kommer på¨i slengen!

 

P.s: Bra dere allerede slår fra dere malaria-områdene (som er uansett bare mest i Nord-Namibia) :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Frarådes.

 

Det er ikke verre enn Thailand.

Det er ikke bedre heller.

Gjennomsnittlig levealder er litt over 50 år men jeg

mistenker at etterkommere av Tyskere er vesentlig bedre.

Det finnes privat helsevesen for de som har forsikringer og penger i orden.

Så små barn har ikke utviklet immunsystemet helt.

Hvis jeg var liten og hadde en ide om hva som skulle skje ville jeg dradd i nødbremsen.

Husk at det som er høst her er vår der.

Sjekk lokal makstemperatur.

http://www.yr.no/place/Namibia/Karas/L%C3%BCderitz/" target="_blank" target="_blank

http://www.yr.no/place/Namibia/Khomas/Windhoek/" target="_blank" target="_blank

http://www.yr.no/place/Namibia/Oshana/Oshakati/" target="_blank" target="_blank

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Health_in_ ... facilities" target="_blank" target="_blank

Det skader ikke med litt kontanter i lommeboka og et saftig kredittkort.

 

Lokale nyhende:

http://www.namibian.com.na/" target="_blank" target="_blank

 

Hvis du allikevel reiser, så er det ett sjakktrekk å holde rede på hvor nærmeste sykehus av grei kvalitet befinner seg.

Se om du finner en spesialist i tropesykdommer for nødvendige vaksiner i god tid før du drar.

Han/Hun kan sikkert gjøre en bedre bedømmelse enn meg.

 

Keep away from animals

http://wwwnc.cdc.gov/travel/destination ... ne/namibia" target="_blank" target="_blank

 

Nei, jeg har ikke reist til Namibia.

Namibia er det eneste landet i Afrika jeg har på reiselisten.

Det er litt kjekt med ett land hvor apartheid besto av 2 bord

ved en liten kiosk med varm te og søte kaker under ett kjempestort tre. De hvite satt ved det ene bordet :-)

Som om de ikke ville gjort det uansett.

4 språk minst og 17 stammer medregnet etterkommere

av Finske misjonærer helt i sør-øst.

Ett skikkelig lappeteppe.

 

Du kan jo lukte på villsvinjakt i Sverige/Polen/Russland/Ungarn eller noe.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jim114

Du mangler den vesentlige delen i ditt google søk. Du har aldri vært der :wink:

Namibia er vel kjapt etter husken(google selv) 2,5 ganger større enn Norge. Med en befolkning på litt over 2,2 mil. innbyggere.

Arven fra arpadheid har virket mindre enn i Sør Afrika. Man ser det hvertfall ikke like tydelig. Der jeg har jaktet, virker det mer som en gjensidig respekt på tvers av hudfarge.

Har ikke reist med små babyer, men har vært på tur med unger, og ungdom. Har aldri følt meg utrygg.

For det første, man bor på farmer langt ute i bushen, der ingen junkie, og annet dritt gidder, eller evner til å gå.

Man bor hjemme hos en familie, bestående av alt fra babyer, til oldermor. + arbeidere/trackere med koner/unger i et lite samfunn. Man ønsker egentlig aldri å dra tilbake :wink:

De gjør egentlig alt for deg som gjest. På et annet nivå enn på en sydentur. Man knytter vennskapsbånd for livet. Så Munjac, jeg personlig ville ikke hatt betenkeligheter med å dra til Namibia.

Hør med agenter, og outfittere. De fleste vil sjekke, og klarlegge alt før evt. reise :wink:

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til det jeg skrev ovenfor så burde dere enten ha kopi av forsikring på engelsk som det står at forsikringen dekker kostnadene opptil en viss sum.

 

Selv om jeg er uenig med Jim114 på de fleste punkter, så er noe cash (ca. 2000-4000 kr oppdelt på 2) + et velfungerende kredittkort (både VISA og MasteCard hvis mulig) bra å ha med seg.

 

Som nevnt ovenfor så vil jeg ikke ha noen betenkligheter med å reise og slutter meg til alt Ruger #1 har å si. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i Namibia og det Ruger#1 sier stemmer, men immunforsvaret hos en baby er ikke helt utviklet, og jeg ville ikke begi meg ut i disse områdene uten å vaksineres mot hepatitt A og B.....jeg tok i tillegg rabiesvaksine da det var et større utbrudd av dette i landet i fjor..

 

Vet ikke om det er tilrådelig å utsette et så lite barn for disse vaksinene, søk medisinsk råd..

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig med de som fraråder dette. De aller fleste land i Afrika har en svært stor majoritet med fattige svarte. Jeg har selv jaktet i Sør Afrika og hadde en flott tur uten noen form for problemer, men jeg kjenner også godt en som bodde et par år i Kenya som ungdom. Om en ikke kommer ut for noe uforutsett, så går jo alt bra, det kan vi være enige om. Når det er sagt, så kan ikke trafikkbildet i de fleste land der nede sammenliknes med det vi ser i Norge. Bilstandaren kan være så som så. Du aner lite om hvor lenge den lastebilen du møter har kjørt uten pauser og det er ikke uvanlig med påvirkede sjåfører. Kommer du ut for en trafikkulykke der nede og du er den eneste hvite på plassen og det er en alvorlig ulykke er det ikke så rent liten fare for at du sitter igjen med skylda uavhengig av hva som har skjedd. Jeg ønsker ikke med dette å stigmatisere land i Afrika, men om en ser på statistikk, så har de et ganske stygt trafikkbilde med mange dødsfall. Fattigdom er heller ikke et unikt fenomen for mange land i Afrika, og disse landene skiller seg således ikke fra andre fattige land i resten av verden. Dette ble mye trafikk, men sykehus er ofte også av en annen standard enn hva vi forventer her hjemme. Generelt, om dritten treffer vifta på en slik tur, så ønsker du virkelig ikke å ha med så små barn som er 100% avhengige av deg til en hver tid. Det som er sagt om imunforsvar er også et godt poeng.

 

Jeg skal selv tilbake på jakt i Afrika, men jeg kommer ikke til å ta med ungene før de er betydelig større enn hva de er nå.

 

Når det kommer til hvordan foreldre velger å bruke permisjonen så er det et privat anliggende, men det viktigste må jo være at familien er enige om at dette gagner alle.

 

Afrika går ikke noe sted, jeg ville derfor valgt noe litt mindre eksotisk nå, å heller reist til Afrika seinere.

 

Et forslag kan jo være å ta en prat med fastlegen for å høre hva den måtte mene om saken.

Link to comment
Share on other sites

Vi jakter begge, og tenkte å dele jaktdagene. Den ene kan være på farmen med lillemor mens den andre jakter.
Hvis jeg har forstått Audun Lysbakken riktig, så er det meningen at din kjære partner skal ut i arbeid, mens du har pappaperm. :wink:
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt spedbarn med på jakttur til Sør Afrika 2 ganger. Første gang med en 6 mnd gammel baby, mor var med og da var jo både frokost, lunch og middag medbragt. Har og reist med baby på et år. Eneste problemet vi opplevde var at leiebilen vi hadde første gangen var utstyrt med et barnesete som var mildt sagt kritikkverdig. Selvsagt så må man jo sjekke hvilke vaksiner som må tas før man reiser, dette kan jo fastlegen eller vaksinasjonskontor svare på.

Tror jeg ville vært litt forsiktig med å ta med småbarn til malariaområder, men har ellers ingen betenkeligheter med å ta med småbarn på safari. Første gangen hadde vi en jakttur på 9 dager og så 14 dager på egenhånd med leiebil. KANONFERIE !

Selvsagt er det ting som KAN gå galt, men det kan jo skje her hjemme også. Ja, kriminaliteten er større i sørlige afrika, trafikkultur er heller ikke den samme som vi er vant med, men selv velger jeg å si at jeg vil heller reise med familien. Jeg har reist verden rundt siden jeg ble voksen og har ALDRI følt meg i direkte livsfare, litt uggne og ubehagelige situasjoner har det vært, men jeg ville heller ikke vært det foruten.

Flyreiser med baby er en drøm, spesielt for baby under 12 mnd, de flyr nesten gratis og ved nattreiser (anbefales) får de seng å ligge i- selvsagt på bekostning av foreldrenes plass men heller litt støl sjøl enn en uopplagt baby !

Det at dere begge jakter er ikkeno problem, vi gjorde det samme og delte på å være i camp med babyen. det var forøvrig utrolig hvor nær man kom dyra når jeg gikk med barnevogn i bushen !!

Det som er veldig viktig er å tilpasse aktivitetsnivået til barnet og påse at det får tilstrekkelig hvile.

Go For It og kos dere

Link to comment
Share on other sites

Flyreiser med baby er en drøm

 

Ja,ja. Den er jeg ikke helt sikker på om jeg vil være enig i, sikkert ikke mange av babyene heller.

Tenk på alle de småtassene som skriker livet av seg fordi de ikke klarer å utligne trykket. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Takk for velmente råd. At det er delte meninger er helt ok, men jeg er i det minste sikker på at jeg ikke bryr meg om hva Lysbakken mener permen burde benyttes til. Jeg synes til og med det er tillatt å ha det fint. :-)

 

Risikoer finnes overalt, og barnet er naturlig nok det viktigste i våre liv. Om noe skulle skje ville det vært en katastrofe. Spørsmålet blir da om den faktiske økningen i samlede risiko er stor nok til å forsvare å bli hjemme, eller gjøre noe annet. Sannsynligheten for å havne i en trafikkulykke er faktisk liten, vi vil kjøre til sammen omkring 6-8 timer på offentlig vei til og fra flyplassen. Sykdommer kan selvfølgelig forekomme, men hvor stor er sjansen for det midt ute blant noen få mennesker i et tørt klima? Når det er sagt skal alle vaksiner selvfølgelig på plass før reisen, om vi reiser.

 

Vi gruer oss til flyturen, men det vil vi uansett få sjekket når vi reiser to uker til Spania i juni (Lysbakken sa det var greit ;-) )

Link to comment
Share on other sites

Flyreiser med baby er en drøm

 

Ja,ja. Den er jeg ikke helt sikker på om jeg vil være enig i, sikkert ikke mange av babyene heller.

Tenk på alle de småtassene som skriker livet av seg fordi de ikke klarer å utligne trykket. :shock:

 

Jeg hadde en nærmere 30 timers(pga forsinkelser) flyreise fra asia med en 2 1/2 måned gammel baby.

Det gikk faktisk som en drøm.

Han hadde overhode ingen problemer med trykket i løpet av de 3 flyvningene vi hadde for å komme oss hjem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg siterer meg meg selv når jeg sier at jeg ikke hadde hatt noen betenkeligheter :)

Føler du, og ikke minst moren at dette er ok, så gjør det :wink:

Seriøse agenter, og outfittere vil legge alt til rette for at dere skal ha en fantastisk opplevelse.

Namibia har vel med unntak av Caprivi Strip noe av det tørreste klima på kloden. Malaria er et ikke problem.

Har aldri hatt mageproblem i hverken Sør Afrika, eller Namibia.

Asia derimot.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Muntjac, det virker som om dere har bestemt dere, så da er jeg litt usikker på hvorfor du spurte? :winke1:

 

Vi skal ikke mer enn et par måneder tilbake siden fritt etter hukommelsen 2 norske studenter mistet

livet i en minibussulykke i Kenya tror jeg det var. I omtrent samme tidsrom mistet ei ung norsk jente livet i Zimbabwe var det vel, i noe jeg oppfattet som et fotosafari. (Dårlig vær).

 

Alt her i livet blir en kalkulert risiko, så dette er naturligvis bare opp til dere selv. Jeg håper dere får en fantastisk tur alle 3! :D

Link to comment
Share on other sites

Vi jakter begge, og tenkte å dele jaktdagene. Den ene kan være på farmen med lillemor mens den andre jakter.
Hvis jeg har forstått Audun Lysbakken riktig, så er det meningen at din kjære partner skal ut i arbeid, mens du har pappaperm. :wink:

 

Det er da ingen som har skjønt en politiker, er det vel? Og spør man en sånn der politiker hva han/hun sa - så får man til svar at det har jeg aldri sagt! Og en påfølgende lang forklaring på hva vedkommende egentlig burde ha sagt...

 

Utove det så har jeg ingen erfaring med afrika, men har tenkt å bruke min pappaperm på å fiske laks og røyer med lille knerte bak på ryggen!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Vi er i utgangspunktet mest positive selvfølgelig, siden jeg spør, men vi har ikke bestemt oss. Det fine med kammeret er jo å få andres innspill, råd, tips, anbefalinger, erfaringer og meninger på tema hvor man selv er litt usikker.

Link to comment
Share on other sites

Muntjac, det virker som om dere har bestemt dere, så da er jeg litt usikker på hvorfor du spurte? :winke1:

 

Vi skal ikke mer enn et par måneder tilbake siden fritt etter hukommelsen 2 norske studenter mistet

livet i en minibussulykke i Kenya tror jeg det var. I omtrent samme tidsrom mistet ei ung norsk jente livet i Zimbabwe var det vel, i noe jeg oppfattet som et fotosafari. (Dårlig vær).

 

Alt her i livet blir en kalkulert risiko, så dette er naturligvis bare opp til dere selv. Jeg håper dere får en fantastisk tur alle 3! :D

 

 

Må bare nevne nok en gang som nevnt over så har jeg erfaring fra 2 år som fastboende i Kenya både med 1 baby og 1 småbarn og selv om trafikksikkerheten er usikrere, så er sannsynligheten ikke mye større der enn her. Så andre ulykker en gang i blandt, men var aldri i en og har vært i 3 ulykker i Norge og 1 i Sveits så...

 

Av erfaring med å ha med spebarn på tur i asia, så fraråder jeg dette.

 

Vårt barn fikk øyeinfeksjon, slik at vi måtte være med henne hele tiden og øyene måtte dryppes hver time 24 timer i døgnet. Da ble det ikke mye ferie igjen...

 

Du skriver det jo selv, Muntjac, men nevner det jeg også. :) Det er ikke meningen å fremstille det som riskofritt å dra til ett land i Afrika, men av ren erfaring så synes jeg dere burde ikke slå fra dere ideen fordi noen har hatt dårlige erfaringer i utlandet. Det finnes andre typer ulykker/sykdommer der enn her, men her forekommer det også ulykker/sykdommer som er hardtslående. Eldstegutten min fikk asthma pga dårlig luft i Nairobi og det er hovedgrunnen til at vi kom tilbake, men så vokste jeg opp i Norge og hadde asthma i 16 år så...

 

For TS, nok en gang, forbered dere godt nok for de forholdene der nede og da går det nok bra (som alle andre inter-kontinentalereiser). Kos dere med småen! Det blir en opplevelse! :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Må bare nevne nok en gang som nevnt over så har jeg erfaring fra 2 år som fastboende i Kenya både med 1 baby og 1 småbarn og selv om trafikksikkerheten er usikrere, så er sannsynligheten ikke mye større der enn her. Så andre ulykker en gang i blandt, men var aldri i en og har vært i 3 ulykker i Norge og 1 i Sveits så...

 

Bare en liten detalj, har du tilbragt like mange timer og tilbakelagt like mange mil i bil i disse landene? Statistikk kan brukes til mye!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bare for å nevne det, det er stor forskjell på Kenya/Nairobi og det rurale Namibia... Bilkjøringen vil vel også bli gjort av lokalkjente. Jeg hadde nok ikke tatt med baby nedover, men synes ikke det er noen grunn til å overdrive problemene. Og som TS selv nevnte er det helt sikkert like "problematisk" å ha med baby til f.eks. Thailand.

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten detalj, har du tilbragt like mange timer og tilbakelagt like mange mil i bil i disse landene? Statistikk kan brukes til mye!! :mrgreen:

 

Bare for å nevne det, det er stor forskjell på Kenya/Nairobi og det rurale Namibia... Bilkjøringen vil vel også bli gjort av lokalkjente.

 

hehe Joda, skjønner skepsisen. Vi bodde utenfor Nairobi og jeg reiste hver eneste dag med matatu (de som forresten står for den verste ulykkesstatistikken) siden jeg jobba i en slum-område som forresten begge barna mine har besøkt flere ganger. Vi reiste også på safari (ikke jaktsafari da men alikevel) både til sør-vest, sør og øst i landet, alt med baby/småbarn og vi reiste også ofte med taxi både til/fra byen og utenfor. Btw så er Kenya temmelig ruralt det også. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Av erfaring med å ha med spebarn på tur i asia, så fraråder jeg dette.

 

Vårt barn fikk øyeinfeksjon, slik at vi måtte være med henne hele tiden og øyene måtte dryppes hver time 24 timer i døgnet. Da ble det ikke mye ferie igjen...

 

At dere måtte være med spedbarnet deres hele tiden, er ikke det ganske vanlig ;) De fleste jeg kjenner gjør ihvertfall det, sjelden hjemme alene:D

Link to comment
Share on other sites

Hei, her er mine erfaringer:

 

Babyer som fortsatt hovedsakelig ammes er jo lite utsatt for matsmitte o.l. Enklest å reise med mors egenproduserte mat.

 

Jeg har ikke vært i Namibia, men bodd mange år i Afrika og jaktet mye. Blant annet i nabolandet Botswana, der bodde jeg to år og vi jaktet, samt hadde familie med baby på besøk. Det var uproblematisk. Men det er ok å sette seg inn i lokale forhold. Afrika er stort og det er store lokale forskjeller. Så mine erfaringer fra Botswana og Kalahariørkenen er ikke nødvendigvis 100 % overførbare til det stedet dere skal.

 

I Botswana er det, bortsett fra i sumpområder i nord, tørt fint ørken/steppeland med frisk tørr luft og lite innsekter. Det er godt helsevesen osv. I ørkenstrøk sør i Afrika er det f eks sjelden Malaria. Det er for tørt klima og for kaldt om natten til at det er noe særlig mygg. Land som ligger langt sør for ekvator har omvendt sesong. Varmest til jul og kaldest midtsommer, lurt å tenke på hvor varmt det er og ta hensyn til det.

 

Har også bodd i Sør-Sudan, der det var tse-tse fluer, malaria, kolera, gulsott, slanger, skorpioner, edderkopper mm. Selv var jeg bare et barn når jeg bodde der (men var med på jakt;-). Så lenge du passer på rent vann, ren mat og tar hensyn til varme osv så er det trygt. Nå opplevde min far og jeg både epidemier, 2 angrep av ugandiske opprørere, lokal gerilja mm. Men det skyltes nok at vi er i overkant jaktinteressert og så bort i fra en del faremomenter når vi skulle jakte.

 

Men hovedpoenget mitt er at det i det sørlige Afrika er godt klima, politisk relativt stabilt, et godt helsevesen og hvis dere jakter hos et profesjonelt jaktselskap så er dere og babyen i de beste hender. Vil vurdere den største faren i de områdene til å være biltrafikk. Dårlige sjåfører som ofte kjører med promille.

 

Dette hørtes plutselig veldig farlig ut, men det er ikke det:-)

God tur:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Her er min "fasit" på denne pappapermjakten. Vi har hatt det helt fantastisk...i Polen. Polen ble ganske så mye enklere, med en flyreise på 75 minutter og like langt i bil til jaktområdet. Turen ble arrangert gjennom Korsholm, med super service fra start til slutt.

 

Det ble 7 bukker på fem jaktdager, fem av de på far og to på mor. Hennes første! Arrangøren stilte ellers med det som trengtes av babystoler, bilsete og bare velvilje.

 

Bukkejakt er egentlig helt perfekt som familieferie, siden jakten stort sett foregår før frokost og etter leggetid. Det ble mye tid til fine turer og god avslapping. Stedet vi bodde på var ekstremt komfortabelt og velegnet til å ha med baby. Store fine rom, med fine bad. Til og med en stor lekeplass i tilknytning til huset.

 

Hvis du/dere lurer på å ta en tilsvarende tur så ta gjerne kontakt. Vi skal i alle fall tilbake.... Fem bukker første uka i pappapermen (og to nest siste uka av mammapermen) er da ikke så ille :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...