Jump to content

passer Trijicon RMR på MAKnetic montasje?


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg vil ha et rødpunktsikte i en MAKnetic montasje til drillingen. Det er flere som anbefaler Trijicon RMR med triangle punkt. Vaabenhuset Nygaard har spurt MAK fabrikken for meg om deres MAKnetic montasje som er beregnet for Docter Sight passer på RMR siktet (Passer også til Meosight og Zeiss). Det vet ikke fabrikken... :shock: Er det noen kammerater som har testet dette?

Link to comment
Share on other sites

Vurderer kjøp av et RMR selv ettersom jeg har en kompis i USA som snart skal hjem. Det jeg vurderer er RMR med grønn triangelretikkel. Skal vistnok være bedre i dagslys. Ideen med triangelet er vel som du sikkert vet at du skyter inn våpenet med "toppen" av triangelet. Denne finnes så vidt jeg vet kun i Nikkel-boron-utførelse og koster 490 USD på Opticsplanet.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke si at jeg VET, men jeg TROR at dersom du sliper av to av "tuppene" på en base for Docter-Burris etc, så får du Trijicon på plass. Mener å ha sett et sted at det bare er to hull i bunn av Trijicon. Det enkleste er sikkert å sende en forespørsel til Trijicon som produsent evt importør og spørre.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer kjøp av et RMR selv ettersom jeg har en kompis i USA som snart skal hjem. Det jeg vurderer er RMR med grønn triangelretikkel. Skal vistnok være bedre i dagslys. Ideen med triangelet er vel som du sikkert vet at du skyter inn våpenet med "toppen" av triangelet. Denne finnes så vidt jeg vet kun i Nikkel-boron-utførelse og koster 490 USD på Opticsplanet.

 

Jeg lurer litt på dette, da jeg også har en kompis som skal hjem fra unaiten. Jeg har sendt en mail til euro optics, og de sier at de har ikke lov til å sende RMR siktet til Norge (jeg har handlet flere sikter fra dem tidligere). De gangene jeg har vært i USA og har hatt med våpengreier i kofferten, for eksempel kuler, ligger det uten unntak en lapp i kofferten når jeg kommer hjem at den har vært åpnet og sjekket av tollmyndighetene. Hvordan blir dette hvis noen tar med seg siktet? Får man trøbbel / må levere det fra seg?

Link to comment
Share on other sites

Kuler kan vel sees på gjennomlysningen. Da er det ikke så rart. Men et sikte? Jeg hadde med meg en Bose-stereoanlegg med sub i kofferten for noen år tilbake, men mange meter ledning, da hadde de også åpnet. Om de i tollmyndighetene faktisk VET at siktet er et ITAR-objekt tviler jeg også på.

Om du ikke tar sjangsen, bestill til hans adresse i USA

 

Klipp,klipp G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Det ligger vel lapp om at TSA har sjekket kofferten? De sjekker bare at det ikke er noe skummelt som kan få flyet til styrte.

Det er US Customs and Border Protection som har med eksporten å gjøre.

 

maks straff for brudd på ITAR (som å ta med en RMR) er vel $100000 i bor og 10 års fengsel for hvert brudd.

Mer realistisk er vel at den som frakter siktet får en stor bot, beslaglagt gjenstand og han får nok også beskjed om at han ikke trenger å tenke på å besøke USA de neste årene (eller noensinne)

Er det feks snakk om 3gen NVG/NODs må man påregne ubetinget fengsel

 

Telefonoperatørs forslag vil jeg tro er mye mer risikabelt enn å ta det med.

Link to comment
Share on other sites

Mottatt.

 

Men blir samme prinsippet som å bruke Jet Carrier. Skjønner ikke helt at dette er veldig kontroversielt. Klart at man skal være forsiktig, men det er heller ingen heksekunst. ITAR har vært in effect lenge, men kun i de senere år har det blitt strengt. Det er helt sikkert en dom som har forårsaket dette, og det viser jo at det håndheves, så alt på eget ansvar. Da forhandlere i Uniten stort sett tjener på å dekke hjemmemarkedet er det enkelt for de å teppelegge sidene sine med ITAR-advarsler. Magpul-produkter feks, en gummikloss som spleiser magasiner, plutselig fy-fy? Man gjør det samme med en trekloss og gaffateip.

 

Greia med Trijicon-produkter, etter hva jeg har lest, er at de faller under paraply-betegnelsen "radioaktive materialer" grunnet Tritium-gass (som er svakt radioaktivt). Forøvrig er det tritium i mange selvlysende produkter slik som klokker og selvlysende nød-skilt, uten at man klarer å mekke kjernevåpen av den grunn. I teorien er du på riktig side av loven om du velger batteri-siktene. Så det er grunnen til at Trijicon har utviklet batteri-drevne "erstatningsprodukter" (RMR, ACOG og VCOG), da loven tydeligvis tolkes strengt.

Link to comment
Share on other sites

Det som er greia med MAKnetic er at den festes rett på skinna på drilling /hagle. Uten mer om og men.

 

Har forstått det slik at denne montasjen fester ved hjelp av magnet, og en klemfunksjon.

Hvor skuddfast er dette? Drillinger har vel stort sett skinner med flat side, i motsetning til o/u, pumpe, halvauto som ofte har ventilerte. Får man denne montasjen for begge typer?

Venter på en drilling fra Tyskland. Hadde vært knall dersom dette funket :)

Link to comment
Share on other sites

MAKnetic passer vel best på de med flat side. Jeg hadde minimalt treffpunktavvik på den jeg testa i fjor. Satte en liten skrue gjennom den ventilerte skinna (i hullene som allerede var der) slik at jeg kunne legge montasjen på baksiden, helt inntil. Det ble tilstrekkelig stabilt til min form for jakt.

Link to comment
Share on other sites

MAKnetic passer vel best på de med flat side. Jeg hadde minimalt treffpunktavvik på den jeg testa i fjor. Satte en liten skrue gjennom den ventilerte skinna (i hullene som allerede var der) slik at jeg kunne legge montasjen på baksiden, helt inntil. Det ble tilstrekkelig stabilt til min form for jakt.

 

Høres jo bra ut :) , men kommer man tilstrekkelig ned på skinnen med klemfestet på drillng/side by sidehagler? Hagleløpene vil jo stikke opp på hver side, og butte i langsidene på montasjen?

 

Frels en tviler, jeg er på søken :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vurderer kjøp av et RMR selv ettersom jeg har en kompis i USA som snart skal hjem. Det jeg vurderer er RMR med grønn triangelretikkel. Skal vistnok være bedre i dagslys. Ideen med triangelet er vel som du sikkert vet at du skyter inn våpenet med "toppen" av triangelet. Denne finnes så vidt jeg vet kun i Nikkel-boron-utførelse og koster 490 USD på Opticsplanet.

 

Jeg lurer litt på dette, da jeg også har en kompis som skal hjem fra unaiten. Jeg har sendt en mail til euro optics, og de sier at de har ikke lov til å sende RMR siktet til Norge (jeg har handlet flere sikter fra dem tidligere). De gangene jeg har vært i USA og har hatt med våpengreier i kofferten, for eksempel kuler, ligger det uten unntak en lapp i kofferten når jeg kommer hjem at den har vært åpnet og sjekket av tollmyndighetene. Hvordan blir dette hvis noen tar med seg siktet? Får man trøbbel / må levere det fra seg?

 

Staziplanet eksporterer ikke lenger massevis av hva var problemfritt før. Gå til brownells.com, de selger RMR til Norge.

Link to comment
Share on other sites

Kommer tilbake når jeg har fått varene og testet litt.

 

Fått varene, og testet Skaubjønn?

oi, sorry. Jeg har gått litt i andre retninger. Har bestilt Henneberger montasje og en Aimpoint Micro i stedet. Mulig det blir en slik også, men jeg er altså ikke crash test dummy allikevel :D

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Ingen grundige overveielser egentlig. Jeg kikket i en Aimpoint Micro nylig og likte godt siktebildet. Ikke verre enn det. Mulig det blir en Maknetic montasje også. Jeg impulshandlet også en Leupold Delta Point nylig. Denne kommer med Weaver montasje, må se om den kan gå i en Maknetic montasje. Hvis ikke blir den solgt til noen som skyter pistol, det var med montasjer til å bruke den i stedet for baksiktet på en rekke pistoler og revolvere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Staziplanet eksporterer ikke lenger massevis av hva var problemfritt før. Gå til brownells.com, de selger RMR til Norge.

 

er du sikekr på dette? Det står på siden til Brownells at de ikke selger dette siktet ut av USA http://www.brownells.com/optics-mounting/electronic-sights/reflex-sights/trijicon-rmr-dual-illumination-sights-prod55663.aspx

Link to comment
Share on other sites

Kan hende de endret policyen sin nå, jeg kjøpte sist en RMR fra de ca halvt år siden eller noe sånt, og det var mitt andre kjøp av identisk RMR sikte.

Du kan bare prøve, måten deres ordre blir behandlet på er at du legger inn bestilling, oppgir kredittkort info, og hvis bestillingen din blir godkjent (vanligvis innenfor 24 timer) så blir kortet belastet og bestillingen sendt, hvis ikke får du ordrebekreftelse på 0$ der det vil komme en kommentar under det du har bestilt hvor de skriver at de kan ikke sende det ut av landet.

Hvis det er tilfellet kan du ta kontakt med Nore Våpen og Ammunisjonservice, de kan skaffe det meste for deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takk for gode råd i denne tråden. Vil avslutte den med å si hva jeg har falt ned på, det ble ikke Trijicon på meg. Det ble to ulike løsninger, en til hver av drillingene mine.

 

Til Krighoff Trumpf Dural har jeg en Aimpoint Micro. Denne skal i en Henneberger montasje. Jeg kjøpte en fra Tyskland, men den var feil. Har returnert den og venter på den rette. Denne festes til skinna med to små skruer og står permanent på løpet. Den kommer så lavt at man ikke ser aimpointen i kikkertsiktet, sier reklamen.

 

Til Krieghoff Neptun har jeg kjøpt MAKnetic montasje, og Docter Sight III. Denne er det bare å vippe av, er festet med magnet. Veldig spent på om den fortsatt henger på etter en jaktdag ... :shock: De som har testet MAKnetic sier at det fungerer strålende.

 

Det går en stund før jeg får testet dette, spent på hvordan det fungerer på jakt. Kommer tilbake med mer info i en egnet tråd når jeg får testet de to løsningen opp mot hverandre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 8 months later...

Heisann. Jeg har surret en del med dette... :trist: Jeg testet MAKnetic montasjen på sideliggerkombien min. Det gikk så det suste det! Ikke treffpunktforandringer mellom hver gang jeg tok den på og av. Fordelen er at den er enkel å ta av og på på, ikke nødvendig med boring eller endring av pipa, og den er lav. Ulempen er at den sitter jo ikke bom fast. Den kan rives av om man går med den på siden den er festet med en klemme og magnet.

Jeg har ikke testet Henneberger skinna. Jeg brukte Aimpoint Micro på 375 løpet til Blaser rifla mi under drivjakt i Polen. Jeg var kjempefornøyd! Har tenkt å sette den på rifledrillingen min (Står mer om den her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=108576). Men, jeg skyter veldig bra med åpne sikter med denne drillingen, så jeg er usikker på om jeg vil ha på rødpunkt. Tenkte å teste den til praktisk jakt til høsten, og se om jeg savner Aimpointen.

 

PS. Jeg solgte Docter Sight III med MAKnetic montasje for et par uker siden. Montasjen er for skinner fra 10mm bredde og utover til 14mm, tro jeg. Kjøper har akkurat sendt melding om at hans skinne er for bred, så det er mulig det er en til salgs nå som er som ny. Send PM så skal jeg formidle kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...