Jump to content

Foldeknivmaker Glenn Are Hovin- Nye Føniks og Storm bygg.


Glenn Are

Recommended Posts

Her kommer det fortløpende bilder av mine prosjekter, starter med en foldekniv som jeg har akkurat ferdigstilt, den er laget med Liner lock. Ellers benyttet metall som jeg har hatt liggende, rustfritt 304 i ramme, og 321H i bladet, ellers er pynt av messing sparkelist.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal ikke være helt påståelig, men er ett metall jeg har jobbet mye med på andre ting også knivblader. Har en fra før som har vært med på mye rart og holder fortsatt Eggen.

 

Vil bare nevne bakgrunnen min selv jeg vet du er skyldig Ingar store kunnskaper Metallurgen, har lest mye av innholdet ditt :)

 

Jobbet 6 år innen aluminium støping og nikkel, samt bly og rødgods legeringer. Riktig nok mindre innen stål, også jobbet med utvilking og testing av forskjellige legeringer, så har en god grunnerfaring. Men som sagt tar gjerne mot tips på gode og greie typer stål.

 

Samt tigsveiset i 13 år, og drevet med mye rart. Alt som kan formes å lages er det jeg synes er gøy :)

 

Bilder kommer i efta :)

Link to comment
Share on other sites

I forhold til skraluminium, bly og kobberlegeringer kan nok 321H virke hardt, men det er et stort skritt mellom 321H og herda stål.

Du har ikke herda det, bare kappa rett ut av plate?

 

Du kan begynne å sjekke med en magnet, er det umagnetisk er det ikke brukbart til egg.

Er du fortsatt i tvil gjør en eggflekstest. Belast eggen sideveis mot en tynn stang på 3-5 mm dia så mye at du ser eggen bøye seg ut, og se om den så flekser helt tilbake igjen. Eggvinkelen bør være under 35 grader for at denne testen fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Vel du kjenner meg jo ikke så kan bare svare meg utifra dette selvsagt, men ja har mine timer med mye rustfritt. Har vel noen tusen timer

Med sveising blant annet. Både til grenrør på bil til sløyd detaljer. Viktigste er at dette fungerer og det har det nå gjort hittil.

 

Magneten sitter ikke men klarer å dra knivbladet på glatt underlag på bordet. Så endel karbon er det i det. Men som sagt dette er stålbiter blant mye av kapp som jeg har liggende. Laget en grov egg som jeg testet før jeg begynte å legge masse tid i det.

Link to comment
Share on other sites

Vel du kjenner meg jo ikke så kan bare svare meg utifra dette selvsagt, men ja har mine timer med mye rustfritt. Har vel noen tusen timer

Med sveising blant annet. Både til grenrør på bil til sløyd detaljer. Viktigste er at dette fungerer og det har det nå gjort hittil.

 

Magneten sitter ikke men klarer å dra knivbladet på glatt underlag på bordet. Så endel karbon er det i det. Men som sagt dette er stålbiter blant mye av kapp som jeg har liggende. Laget en grov egg som jeg testet før jeg begynte å legge masse tid i det.

 

Du har sikkert mye erfaring med rustfritt, men dette er austenittisk rustfritt stål og er ikke mulig å herde.

Et herda stål vil heller ikke være filbart.

Link to comment
Share on other sites

Det setter jeg veldig stor pris på å høre, som sagt er den ikke 99% ennå, men det er kun tålmodighet og atter tålmodighet som gjelder innen dette :D

 

Det kommer flere med tiden, det skal lages julegaver og bursdagsgaver fremover, har en slekt med mye jaktfolk og friluftfolk.

 

Metallurgen: setter pris på tips videre om stålvalg som kan kappes ut og brukes i kaldstand, etterhvert som skal jeg lage en smie men blir ikke ennå. til og begynne med så begynner jeg i det små. Etterhvert tar jeg opp igjen erfaringene på smedfronten, men mangler som sagt utsyret, har en jøtul 602 som skal konverteres blant annet :)

Link to comment
Share on other sites

Det skal nevnes at jeg kommer til å prioritere foldekniver, mye pga at jeg er glad i å file på smådeler og sette sammen, resten sier vel seg selv. Artigste er som den første jeg laget nå, bare ta metall og deler man har liggende å lage ett produkt utav det, eneste jeg skal bli bedre på er valg av emne til knivstål, blir ikke aktuelt å kjøpe knivblad ferdig.

 

Morro å lage alt fra bunnen av.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer nå Foldekniv V2, denne blir med slip-joint funksjon, det blir flere så må lage meg en jigg :)

 

stålet er tatt ifra en japansk kokkekniv, jeg har nå begynt å bestille inn stål fra Nordell så neste kniver blir laget i RWL-34. har en i løten som kunne herde for meg :)

 

bilder:

 

IMG_9043.jpg

 

IMG_9044.jpg

 

IMG_9045.jpg

 

Størrelsen på lengde er total 152mm, og foldet 98mm vekt vil bli ca 93 gram.

Link to comment
Share on other sites

Alle tips tas imot med takknemlighet, men føler alu blir litt "billig" eventuelt så kan jeg kombinere kobber og messing, da får man litt sånn oransje farge mot litt sånn gull farge, har det også liggende. Kanskje også kjøre todelt på kors av hendelen.

 

Men ble ikke bra sånn det er nå, så noe annet skal gjøres.

 

Takk forresten :))

Link to comment
Share on other sites

God Knall! Mye av lite, helt i min gate. God ide å bruke kokkekniv som emne, mange fine lommekniver

i en biltema kniv til 39 kr. Og endelig en praktisk bruk for idiotklossen, som underlag for boring!

 

Hva med å herde sjøl? Jeg har aldri herda annet enn karbonstål men prosessen er vel lik?

 

Datablad for RWL 34 finner du her:

http://damasteel.se/files/7613/6963/988 ... RWL-34.pdf

 

Blir rustfritt også u magnetisk ved herdetemperaturen ?

 

hanseinar

Link to comment
Share on other sites

Skal følge rådet til Metallurgen, kjøpe rwl-34 fra nordell i Sverige. Også vet jeg en som kan herde i mitt område :)

 

Men kveldens økt endte dessverre dritt :(( men får bare starte over igjen

 

Da greide jeg mesterstykket og knekke slippen ved å bli litt ivrig på oppspenningen, så da avlivet jeg skiten på barnslig vis. Så da får man sette igang med en ny. Mega fanken!!! :(

 

1510567_1420673401518923_43391150_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva med å dekke hele siden i tre? da vil det nok se ganske mye bedre ut, kanskje bedre og holde også? Da kan du jo kanskje bruke noe som dette til å feste det med også: http://www.knivdepot.no/component/virtuemart/kausr-nagler-og-ringer/bolteskrue-detail?Itemid=0 de er vell egentlig beregnet til fulltange kniver, men kanskje du kan bruke de som vippepungt og som feste bakerst. Disse blir slip ned etter de er festet for å gå i ett med overflaten ettersom jeg forstår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...