Jump to content

Dagls kniver


Dagl

Recommended Posts

Jeg har tidligere lagt mine kniver i denne tråden:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=19079&hilit=hornkniver

 

Jeg laget en gang også en tråd om en av knivene fra A til Å:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=36226&hilit=rev+kniv

men nå ser jeg at bildene er slettet dessverre. Jeg har de tilgjengelig, men må laste de opp på ett nytt sted. Og endre alle tekstene..... :roll::trist:

Så det spørs om jeg gidder.

 

MEN, heretter kommer jeg til å legge mine kniver i denne tråden. Da den forrige tråden om hornkniver var ment for flere å bruke....

 

Her er altså mitt siste tilskudd; DL-25 Høstrype:

Blad av Rantanen.

Skaft er reinhorn, svart vulkanfiber og valbjørk.

Slire er reinhorn, tysk rårandslær og geiteskinn.

UXZwRUFE.jpeg TmFvdDh2.jpeg

 

dkxEemdu.jpeg R3lDL1Mz.jpeg

 

Q0Fna0ty.jpeg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for ros!

Jeg kan laga en hara også jeg, Haretex! ;-)

 

Scrim er ikke spesielt vanskelig, men tålmodighets krevende..

 

Ja, jeg splitter hornet i slira. Ved mye marg i hornet, skjærer jeg bort midterste delen, altså en kile, med mest marg i.

Freser ut plass til bladet og limer sammen. Fester med små skruer for sikkerhets skyld.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen for all ros.

 

@KjellTore:

I horn-delen slipes ned spor. Jeg bruker Dremel, men man kan bruke rund-fil (som f.eks. til motorsagkjede) også.

Når du har sydd lær-delen over, bruker man ett eller annet verktøy, for eksempel baksiden av en kniv, til å presse lær ned i sporene. Krympingen av læret gjør at det sitter. I tillegg presser jeg inn litt superlim rett etter sying, men det er egentlig ikke nødvendig.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hei igjen.

 

Ny kniv ferdig.

Blad av Robert Mattsson.

Skaft av reinhorn og svart vulkanfiber.

Slire av tysk rårandslær, geitskinn (opphenger) og reinhorn.

 

Litt små bilder i forumet her, forsøkte ny bilde-delings tjeneste.... Men de kan forstørres ved å klikke på dem (håper jeg..).

 

14326488492_fdcab90405_s.jpg 14305101586_9e32a12055_s.jpg 14141575859_16bff9e474_s.jpg

14305102016_d61dd94e0c_s.jpg 14326488922_87790f048f_s.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye Haretex!

 

Jo, skaftet virker noe langt. Men det er bevisst. Jeg så noen kniver med langt og relativt smalt skaft en gang som jeg falt litt for. Etter det har det blitt mange slike lange skaft.

Ofte forsøker jeg å skisse "vanlige" skaft, men ender opp med ett slike til slutt allikevel... ;-)

 

Og jo, det har gått med noen timer. Men jeg vet ikke hvor mange.

Fikk den akkurat klar til å sendes til Elverum, men jeg får sikkert (som vanlig) ingen premie. Artig å delta lell....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Flott at du sender til Elverum, alt for få gjør det. Premie kommer nok etter hvert skal du se. Lykke til.

Selv fikk jeg klar et par stk som er sendt men nå har de endret på regelverket igjen, så jeg har ingen store forhåpninger.

Som du sier er det artig å delta. Får jo iallefall bedømming og kritikk da....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

D..ven Salte, jaggu ble det premie gitt! :shock:

Takker så mye for gratulasjoner!

Selv om det "bare" var en andre-premie, så er det min første premierte kniv, og det er stort for meg!

 

Ser forøvrig at haretex fortsetter å "levere" førstepremier... 8)

Grattis!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

@razumny:

Den siste kniven i tråden ble sendt inn til Den Norske Knivforening`s knivkonkurranse på Elverum. Her har den fått en annenpremie. Det blir på samme måten som en hundeutstilling / jaktprøve, altså at man oppnår en premie dersom kniven bedømmes til å oppnå en viss poengsum. Det er altså ikke en annenplass der kun en kniv er bedre, men det er ett bevis på at kniven innehar kvaliteter i henhold til visse retningslinjer.

Personlig synes jeg premiene henger høyt i knivkonkurranser (i motsetning til hunde utstillinger, der de fleste får en eller annen premie..) og er vanskelige å få. Haretex - som er grossist på førstepremier - har kanskje ett annet syn enn meg... ;-)

 

Og som ett tips:

Alle kniver som er sendt inn til konkurransen, ligger på utstilling på Norsk Skogbruksmuseum på Elverum over sommeren ;-)

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Long time, no knife..... :lol:

 

Ting tar tid i boden min..

Men nå har jeg en på trappene. Den blir nok ikke presentert i sin helhet på en stund ennå.

Men her er en liten smakebit på scrim...

b6fba9396181209.jpg

 

4rytn4.jpg

 

Mvh Dagl

 

Edit: lagt til en link til....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mange takk for ros så langt.

Kniven er ferdig. Men den blir ikke presentert i sin helhet før i måneds skiftet Mai / Juni.

Årsaken er at kjøper skal gi den bort... Presentasjonen får vente til etter den er overrakt sin endelige eier...

Men det kommer! ;-)

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei igjen.

 

Har en kniv ferdig nå. Det er IKKE den med elg-scrim som vist over......

 

Dette er en kniv som er bestilt. Kjøperen fisker laks, og eier litt skog som han pusler med / i...

så han ville ha scrim med "noe med fiske" og "noe med skog".... Fisken var lett å finne, men motiv for skog.. uten at alt blir grønt...

Nuvel, det ble denne tømmerhoggeren ihvertfall. Ikke helt fornøyd med det scrimmet, men vil ikke gjøre mer. Hornet ble ikke slik jeg håpet, bare en liten del er hvitt og fint. Det setter preg på scrimmet...

Men i alle fall, her er bildene..:

 

Forside og bakside:

833d23405370405.jpg 2ae867405370659.jpg

 

Nærmere bilde av scrim:

e21d1c405370567.jpg 08b6ce405369545.jpg

 

Kniv i slire:

f8f077405369699.jpg

 

Noen bilder fra andre vinkler:

dcf07b405370221.jpg 65220a405369940.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Syns dette ser fint og spennende ut. Bra jobba!

 

Har noen spørsmål;

Er bakholk eget stykke som ligger på "tvers". Syns at jeg ikke ser noen marg bakerst, eller har du hatt veldig flaks med hornet.

Ser du har fått noe "skrukk" på slire-læret. Benytter du noe ilegg mens slira er våt. ex leire?

Er hullet i slira kun til pynt, eller har det en funksjon?

Ser du har noe metall i beinet på slira. Er dette skruer eller er det kun en metall-gjennomføring?

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for ros alle sammen!

 

Syns dette ser fint og spennende ut. Bra jobba!

 

Har noen spørsmål;

Er bakholk eget stykke som ligger på "tvers". Syns at jeg ikke ser noen marg bakerst, eller har du hatt veldig flaks med hornet.

Ser du har fått noe "skrukk" på slire-læret. Benytter du noe ilegg mens slira er våt. ex leire?

Er hullet i slira kun til pynt, eller har det en funksjon?

Ser du har noe metall i beinet på slira. Er dette skruer eller er det kun en metall-gjennomføring?

 

Nei, har nok ikke hatt så flaks med hornet....

Bakerste del av kniven er en "plate", slipt til av ett flatt stykke reinhorn. Limt på bakerst, limkant "skjult" med tynn gravert stripe. Innafor den er det marg i hornet, samt hodet på en tre-skrue. Denne går inn i midtre del, og sikrer at bakerste del ikke detter av... ;-)

 

Er ikke helt sikker på hva du mener med "skrukk". Men angående ujevnheter: Nederst på lærdelen er en inntrykket "stripe". Denne er trykket inn i ett spor i hornet under, og krympet fast. Det gjør at lær- og horn-del sitter sammen. Øverst på lærdelen er det en kant. Dette fordi læret øverst er brettet og ergo blir noe tykkere enn resten. Dog er det slipt ned en del, ellers ville forskjellen vært mye større. Disse to tingene vil du se på de aller fleste hornkniver. På denne kniven ser man også i nerkant av lærdelen skillet mellom horn-del av slira og kniven. Dette fordi sliredelen er bittelitt større enn selve skaftet. På denne kniven måtte det bli slik da, da jeg havnet veldig nært egg-linjen med buken på skaftet.. :oops:

Om det er andre ting du tenker på, så beskriv de gjerne - så skal jeg forsøke å forklare :P

 

Hullet i slira er mest til pynt. Når jeg en sjelden gang bruker damaskerte blad, gjør jeg gjerne det. Jeg synes det er for fint til å ikke vise det - ihvertfall litt. Og med ett slikt hull vil en betrakter se at det er ett spennende blad, og fristes til å se kniven i sin helhet.

Men i tillegg sørger hullet selvsagt til nok luft inn til bladet, så man lettere unngår luft. Dette er en kniv som ikke er gjort for å brukes hardt i skog og mark, da ville jeg nok ikke hatt slike gjennomskjæringer.

 

Metallet du ser i horndelen er små skruer. Dette for å holde horn-delene sammen etter liming. Man splitter altså hornet, freser ut plass til bladet og limer sammen igjen (etter nitid tilpasning...). For å sikre at det ikke sprekker opp bruker man noen form for binding her. Før brukte man gjerne å klinke nagler her. Og noen gjør det fortsatt. Men det er mye enklere (synes jeg) å gjenge opp hullene og skru inn små skruer. Jeg bruker skruer som jeg kjøper av en optiker-grossist. Litt hurtiglim i hver ende, og pusser ned sammen med hornet.

 

Jeg håper det besvarte dine spørsmål.

 

@trollbukk:

Nei, denne skal ikke til Elverum. Den leveres nok før det, og det er noen småfeil som jeg neppe tror vil gi noen premie... :oops::P

Vet ikke om jeg får noen klar til Elverum iår. Jeg har tre kniver i vinter, en er levert allerede så denne og en til. Den siste KAN bli ferdig, men det avhenger av hvor mye tid jeg får i boden nå som våren kommer... Er i gang med gravering på den, skal ha noe scrim også. Så vi får se.... ;-)

 

@haretex: skal se om jeg får lagt ut noen andre bilder, eller jeg sender link på PM til DropBox...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dagl, fikk linken din og da fikk jeg sett bildene litt større.

Jeg synes alt ser bra ut. Skal jeg pirke på noe så synes jeg kanskje at rygglinja på skaftet ligger litt høyt over linja på bladet.

Ellers et supert knivstell, tipper du har hatt mange timer på det. :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ingen bevisst tanke ved at bladet ligger lavt i skaftet. Eller at rygglinjen er for høy.. Jeg er forøvrig helt enig!

 

Jeg ville helst hatt buklinjen lavere. Men det ble ikke slik, da delene skled litt under liming. Rygglinjen ble da ikke tatt mer ned, for at ikke skaftet skulle bli for smalt.

Det er også hovedårsaken til at denne ikke skal til Elverum..... ;-)

 

Takker forøvrig for all ros!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...