Jump to content

Krieghoff trumpf eller Merkel drilling...


tikkat3

Recommended Posts

Jeg går i drillinghandelmodus for tiden. Har tenkt å handle nytt, og vil helst slippe unna disse oppspennerene, ivertfall på hagleløpene. Det begrenser jo mulighetene...

 

Merkel har jo kommet med en dobbeltrifledrilling med en meget interessant mekanisme. Der går begge rifleløpene på fremre avtrekker og hagla på den bakerste. Vanlig sikring. Man skulle jo tro det snart kommer en hagledrillingdrilling på samme kassa, det må da være noen vettuge folk på den fabrikken som skjønner at 90% av alle nordiske jegere vil ha sikring, ikke oppspenner på drillingene sine. EN vanlig haglesikring, begge hagleløpene på fremre avtrekker, (gjerne med løpsvelger på hagleløpene) og rifle på bakerste. Man går vel glipp av snellerten på denne mekanismen, men det kunne jeg leve med.

Noen som vet om Merkel har planer om hagledrilling på dobbelrifledrillingkonseptet?

 

Ellers maser jo alle om at det SKAL være tre slaglåser på en drilling. Da har vi merkel 96K og Krieghoff trumpf. Begge er påvei ut, men man får vel tak i noen enda.

Jeg skjønner ikke helt åssen man kan klare å skyte tre skudd med disse uten å måtte ned og fikle med løpsvelger eller sikring.

Om man spenner helt frem på merkelen kan man skyte en rifle og en hagle, så må man vel ned med børsa, gruble litt, trykke inn ekstrasikringen på oppspenneren, slippe den tilbake, ooops, det var for langt, litt frem igjen, der ja, nå kan jeg skyte siste hagleskuddet etter rådyret, som nå er 75 meter unna...

 

Krieghoff trumpf har det samme, skyter man rifleskuddet, må man ned med børsa, ta tilbake oppspenneren, så skyve frem sikringen for å skyte begge hagleløpene. Eller enda værre, spenner man opp rifla, kan man ikke ombestemme seg og ta hagleløpet på rådyret som sprinter rett imot uten at man også tar av haglesikringen om jeg har forstått det rett. Kanskje best å både spenne opp og ta av sikringen når man stiller seg på post?

Nei, dette med tre slaglåser er overvurdert sålenge man ikke har begge hagleløpene på en avtrekker og rifla på en annen.

 

Er det noen Krieghoffentusiaster som kan forklare hvorfor jeg skal gi

80 000 for en standard trumpf når jeg kan få en oppgradert 96K med gravyre for halvparten? Begge har tre slaglåser...

 

Ole johan, er du her??? :D

Link to comment
Share on other sites

:D Tikkat3 du er VIRKELIG i grublemodus!!! :D

Dette krever seriøs fifling og fofling på diverse drillinger. Tror det er eneste måten. Dette er ikke skrivebordsproblem, du må holde børsene i hendene og helst skyte med dem, skal du finne ut av dette her, tror jeg. Jeg syens mekanismen på min 96K er perfekt, kjente det med en gang jeg fomlet med den i butikken. Jeg kjenner og fort om noe blir feil! Og jeg ha kjempetro på feelingen du får når du håndterer et våpen. Du vet egentlig om det er riktig. Hvor bor du i landet? Er du i nærheten av Kristiansand i romjula kan vi godt ta en tur og smelle litt med min 96K.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbudet, men jeg har vert stolt eier av en 96K i en uke, men trakk meg pga for høy pris. (den var brukt)

Fiklet på en trumpf her om dagen, og klarer ikke helt se hvorfor denne skal koste det dobbelte av en oppgradert 96k. Derfor prøver jeg å provosere frem en forklaring på akkurat det fra Krieghoffentusiastene... :D

 

Kort fortalt kan jeg pga reklamasjon bytte en krieghoff plus mot en trumpf mot et greit mellomlegg. Har egentlig lyst til å slå til, men klarer ikke helt se hvorfor den koster det samme som to merkeler...

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbudet, men jeg har vert stolt eier av en 96K i en uke, men trakk meg pga for høy pris. (den var brukt)

Fiklet på en trumpf her om dagen, og klarer ikke helt se hvorfor denne skal koste det dobbelte av en oppgradert 96k. Derfor prøver jeg å provosere frem en forklaring på akkurat det fra Krieghoffentusiastene... :D

 

Kort fortalt kan jeg pga reklamasjon bytte en krieghoff plus mot en trumpf mot et greit mellomlegg. Har egentlig lyst til å slå til, men klarer ikke helt se hvorfor den koster det samme som to merkeler...

 

Kan det noen samenheng med tidligere Øst-Tyskland og stålkvaliteten som den gang ble brukt

 

Sauer Suhl var også billigere enn Sauer & Sohn, Krieghoff er vel også fra gamle Vest-tyskland.

 

Merkelen er vel ikke av noen dårligere kvalitet enn de andre drillingene.

 

Den eneste jeg ikke ville hatt om den så ble kastet etter meg er Blaser sin, Fydda for styggedom.

 

Jeg har en drilling Sauer suhl mod 32, som er generasjonen før de med kuleoppspenner, her er løpsvelgeren genial synes nå jeg og lettbetjenet

Link to comment
Share on other sites

Og da ble den tight igjen? Pokker, jeg skulle heller gjort det jeg og!

Vi som har drevere må jo regne med litt slitasje på drillingene, de smeller jo støtt og stadig 8)

 

Så sant så sant, Jeg bruker drillingen min til alt, husker en gang på førjulsvinteren i ett skikkelig snøvær var ute og hadde rådyrlos etter en par timer med los kom losen mot der jeg sto, da jeg skulle forberede meg oppdaget jeg at drillingen så ut som en isklump. fikk karret vekk is fra sikringen ogløpsvelgeren, og skjøt rådyret med hagla, børsa var helt gjengrodd med snø og is. Min er også sånn passe blankslitt i baskylen og bakerst på løpa etter bæringen på jakt. Har prøvd og blånere, det hjelper akkurat en dag så er det like blankt igjen, varmblånering går ike pga. lodda løp, denne har jeg skutt alt fra skogsfugl på topp til rein og elg. men det er nok det mest ideele våpen for jakt på rådyr/småvilt med hund

Link to comment
Share on other sites

Du Tikka T3, du kan bytte en pluss i en ny Trumph? Hvorfor ikke? Da kan du vel gå inn i hvilken som helst butikk, ta med deg en ny 96K, og en bråte penger?

Jeg for min del kunne gjerne hatt en Trumph. Husker spesielt ei smekker lita ei i 20-76 og 7x57R som drev og skrek og ville bli med meg hjem en gang... Nydelige våpen!

Link to comment
Share on other sites

Ja nå er jeg her!

 

Grunnen for å velge Trumpf ligger i at de frem til nylig var produsert i dural, og at kvaliteten er høyere enn på tilsvarende drillinger til halve prisen.

 

Du får en pent brukt Trumpf, gjerne med ok kikkert montert, i Norge for 40-50k. Da får du virkelig mye for penga.

 

Når det gjelder sikring/løpsvelger/oppspenner er det jo mange løsninger. Personlig synes jeg standardløsningen på Trumpf/Neptun med separat haglesikring og oppspenner er idiotsikker med tanke på avfyring av feil løp. OG det er nettopp det som betyr noe. For min del hadde jeg allerede SbyS, manuell sikring og doble avtrekkere innarbeidet i ryggmargsrefleksene, da må jeg også ha det slik på drillingen. Rifleskudd er alltid mere avveiet, og dermed er oppspenneren på sin plass bokstavelig talt.

 

Som en paralell kan jeg si at jeg funderer på en dobbelrifledrilling. Men med Trumpf/Neptun, SbyS hagle og SbyS rifle innarbeidet blir det er helsikes problem! Tenk deg den nye lette fine Merkelen med en sikring, dobbel rifleavtrekker på fremste og hagl på bakre. Det ville i mine hender føre til langt større problemer i forhold til menneskers sikkerhet i mils omkrets, enn bagatellene med å få iveg ønskede løp på Trumpf-drillingen.

 

Det jeg prøver å si i forhold til sikring/oppspenner/avtrekker(e), er at det ikke er så nøye bare det er likedan på de våpnene du har lært deg å bruke. Da får du det til å funke. OG om du skulle fomle bort en skuddtjangs eller to, så er det veldig langt å foretrekke enn et utilsiktet rifleskudd...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Trumph og er mer enn godt fornøyd. Tror ikke du blir misfornøyd med den. Jeg har friliggende riflepipe, så jeg har ikke problemer med treffpunktet etter noen skudd, men en med loddet pipe er selvfølgelig penere. Hvis det er noe jeg ville forandre måtte det være en litt større sikringsknapp til hagleløpa. Hender jeg kan glippe litt når jeg bruker votter. På toppen sitter en hakemontert Zeiss som kan tas av og på uten å forandre treffpunktet noe som helst. Den er med på gluggjakt og alt som kan tenkes av jaktformer jeg kan bruke 16/16-7x57R. Spør du om jeg er kjempefornøyd med våpenet er svaret JA :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Tviler ikke på at du er fornøyd med trumpfen .300AV. Men den er jo dyr da..

Jeg har ikke mulighet for å handle brukt, det er som nevnt snakk om reklamasjon, og for å få tilbake pengene må jeg handle nytt.

 

Ett annet spørsmål: Reklamasjonen gjelder en to år gammel oppgradert plus. Det har jo regnet litt i år, men jeg har brukt den uansett. Har alltid vert nøye med stokkolje og våpenolje. Men så starter problemene: Først begynner oppspenneren å bråke( kommer ett knepp på slutten) så sprekker stokken ved vanlig bruk. begge deler har vel sammenheng med at stokken lever sitt eget liv og vrir og vender på seg.

 

Jeg har fått valget mellom å kjøpe en trumpf og få full pris på plusen, eller så stokker de om plusen. Hadde dere godtatt det? Jeg har jo mest lyst på å få tilbake en tilgodelapp så jeg kan handle det jeg vil siden det er såpass mye feil på plusen. (både oppspenneren og stokKen)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at det kan være vanskelig å få gjort om kjøpet etter lengre tids bruk, forhaldleren måtte i tilfelle da ta tapet mellom nypris og bruktpris. Det er vel egentlig greit med reparasjon og omstokking.

 

At du får nypris ved innbytte i Trumpf kommer vel av at de da regner full pris på Trumpf'en? Tipper du kommer best ut av det med å få omstokket Plus'en for så å selge den privat og deretter kjøpe en brukt Trumpf...

 

 

Men hva dreier problemet med oppspenneren seg om? Det er av interesse siden jeg har to Krieghoffvåpen med identisk oppspenner som Plus.

 

Ellers nevnes det om rustproblemer. Har selv erfaring med Krieghoff Neptun, Trumpf, Classic og Hubertus. Jeg jakter mye ved kysten, men har aldri opplevd at de ruster uforholdsmessig. Kanskje Plus er dårligere underpolert og blånert? Ikke vet jeg. Ellers er det klart at parkisert stål er mere holdbart mot rust enn blånert. Et stort Plus er i alle fall at Krieghoffvåpnene har rustfri baskyle og hvis man bestiller det alle innvendige deler rustfrie. Så får man selvsagt stelle løpsbunten på vanlig måte.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Merkel eller Krieghoff Trumpf? Jeg har hatt begge deler først en Merkel/Sauer modell 32 kjøpt hos Hauk Sport i Drammen etter brannen for de som husker den. Kaliberet var 12/70 og 6,5x55 uten kikkert med en meget funksjonell velger foran sikringen. Tung var den og dårlig balanse, men meget god presisjon. Men så fikk jeg mulighet å kjøpe en Trumpf Dural i kaliber 12/70 og 7x57R, samt en Zeiss 4x32 i hakemontasje.

Våpnet hadde dessuten en forhøyd sikring som de fleste kjenner ligger til venstre for den separate riflespenningen. Sauer/Merkel'n ble solgt og Krieghoff'n ble tatt i mot med åpent sinn og åpne armer.

Universalvåpenet, tenkte jeg, reinsjakt, fuggel, hara og litt rådyr det perfekte valg. Vekta uten kikkert var 3,15 kg, 63,5 cm lange løp og fortung mer enn ventet. I den tida var det 5 skudd innenfor ringen som gjaldt til storviltprøva. Rifleløpet var vanlig lodda ikke frittliggende (mange er ikke klar over et frittliggende løp vil øke vekta på våpenet da godset i løpet er tjukkere), to skudd lå rett ved hverandre, det tredje begynnte å klatre, det fjerde lå helt mot sirkelen over og det femte stort sett utenfor. Her måtte en bruke tida til hjelp.

Dessuten den gangen var det kun RWS Brenneke Tig i 7x57R som klarte storviltkravet og den var sinna.

Børsa var lett, kolben med svinerygg og en begynnende aversjon mot rekyl begynnte å melde seg.

Jeg skjøt mye for å vende meg til drillingen både med hagle og rifle, det tålte den ikke. Det ble slark og hengslebolten ble skifta, det hjalp noe. Det datt noen harar og ryper for drillingen var med på reinsjakt noen ganger uten at den fikk prøvd seg der. Til slutt så ble den solgt.

Jeg har siden vært heldig og funnet noen førkrigs Merkel drillinger både her hjemme og i Tyskland i kaliber 16 og 20 som tilfredsstiller mine krav om balanse og vekt og i dertil egnede riflekalibere. De har lengde på løp, vekt og balanse som ei gjennomsnittlig side ved side kaliber 12 hagle og for noen av dem med velger og sikring på kolbehals.

Nå og da dukker det opp Sauer Suhl drillinger fra 60-tallet oftest i kaliber 16 og 8x57IRS på bruktmarked her hjemme. De har sikring og velger på kolbehals og dessuten en vekt på ca 3,2-3,3 kg og god balanse.

Er man så heldig å komme over en slik drilling i pent brukt tilstand og kan leve med kaliber 16 så er det noe av det beste man kan finne av drillinger produsert etter krigen med hensyn til vekt og balanse.

De fleste drillinger som er på markedet i Tyskland har såkalt greenersikring plassert på siden, tyskerne foretrekker helst den da den er mest sikker som sikring. Hvis man kan leve med og lære seg å bruke den kan man gjøre gode kjøp i Tyskland av femtitalls J.P. Sauer og Sohn, Krieghoff og Sauer Suhl drillinger.

De er lette, ofte høyverdigstål i løp og meget god balanse med løpslengde 65 cm.

Av nye drillinger holder jeg en knapp på de siste fra Merkel, spesielt de lagd på kaliber 28 baskyle er nok ikke så glad i de korte løpene. Krieghoff Optima, Blaser går jeg forbi i stillhet de er rett og slett for stygge.

Antonio Zoli vil jeg helst ikke nevne det må i så fall være på grunn av prisen. Heym lager drillinger ennå, men noe tunge. Sauer Eckernførde har sluttet å produsere drillinger. Og Ferlach nyproduksjon er for nyrike russere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...