Jump to content

Salg av våpen, og slekt av kjøper kommer


olal

Recommended Posts

Hei. Som emnet sier så har jeg noen spørsmål i forbindelse med at jeg skal selge rifla mi.

 

Kjøper bor "sørafor" men har slekt i nærheten av der jeg bor.

Er det da tillat å levere rifla til denne slektningen å hvordan gjør jeg det med underskrifter, ID osv?'

 

Dette er ikke for å være vanskelig ovenfor kjøper, men heller det at jeg ikke kan få noe problemer i etterkant.

 

Ola

Link to comment
Share on other sites

Signerer noen andre for søknadsinnehaveren er dette dokumentforfalskning, for å ikke snakke om at du får en forklaringsproblen ovenfor politiet på hvorfor du leverer fra deg ett våpen til vilt fremmede personer.

 

Send dette med oppkrav i posten slik som alle oss andre.

Link to comment
Share on other sites

Du kan sikkert sende papirer med kopi osv. via post, han du skal levere til må ha utlånserklæring etter våpenloven fra kjøper, og du bør få en signert erklæring fra kjøper at det er ok å levere våpen til mottakeren (og sjekke id og eksiterende våpen tillatelse til mottaker) og så overlevere våpen etter at de er betalt..

? Tror jeg..

Link to comment
Share on other sites

Personlig ser jeg ikke poenget med oppkrav. Ikke noe tryggere for noen av partene, eneste er at man sponser Posten med mer penger.

Skal man ha sikkerhet må man bruke rekommandert

Men hvis man absolutt må bruke oppkrav, bør selger forlange ett depositum som dekker frakta ned og porto tilbake hvis kjøper ikke gidder å hente pakken.

Link to comment
Share on other sites

Til sporing? Varen skal gjerne betales på ett vis og da er oppkrav i min erfaring det enkleste for alle parter. Ikke har jeg til dags dato hatt problemer med folk som ikke henter, men depositum ideen er ikke helt dum. Men lykke til med å få en kjøper til å levere fra seg penger før varen blir sendt uten at dette kommer fra kjøper selv uoppfordret.

Link to comment
Share on other sites

Du har sporing på alle pakkene til Posten, trenger ikke bruke oppkrav.

Og at folk ikke betaler er ett forholdsvis stort problem, men det er nok mye mindre med våpen hvor kjøper må levere fra seg søknad og ID.

 

Oppkrav er ikke noe tryggere egentlig. Eneste forskjell er at man vet man får en pakke. Men man aner ikke hva den inneholder, for å finne ut det må man først betale for den...

Link to comment
Share on other sites

Snakket med lendsmannskontoret nå, å de sa at om jeg hadde kopi av ID, å godkjent søknad så var det opp til kjøper hvordan han ville frakte den. Søsteren hadde våpen fra før, å kjøper ga henne lånepapir på våpnet, så var det ikke problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...