Jump to content

Mørk Sauer


tømrer

Recommended Posts

Hei :smile:

Jeg kan få tak i ei veldig rimelig Sauer STR med en del tilbehør. Eneste "aber" er at stokken er nokså mørk. Den nåværende eieren beiset den en gang og dette er vell ikke mer mulig å lyse opp.

Vil ei slik børse bli "kassert" ved DFS skyting? Alt andre er jo helt original.

Takk for kompetente meninger og tanker.

 

Hilsen tømrer

Link to comment
Share on other sites

Ser desverre ikke ut som om det er tillat til DFS skyting.

 

Fra skytter boka:" 6.115. Overflate behandling av skjefter. Godkjennte skjefter skal kun vedlikeholdes med olje/lakk som opprettholder skjeftes originale utforming friksjon og farge."

 

Skytterboka finner du i PDF format her: http://www.dfs.no/verdt-a-vite/lover-og ... ytterboka/

 

Nederst på siden kan du laste ned skytterboka i pdf. Kapittel 6 omhandler våpen.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro det er svært få som vil henge seg opp i det,men iflg regelverket er det jo ikke tillatt å beise stokken.

STR stokken er jo en grov "plank" så det er fort gjort å strippe den ned og gi den en skikkelig runde med pussepapir.Er jo ikke sikkert beisen har trukket så langt inn i laminatet.Deretter kan du jo olje den.

Link to comment
Share on other sites

Ved hyppig oljing og gjennom mange år blir stokken mørkere. Oljen inneholder og pigmenter som mørker treet.

Det med terrassefornyer var et bra tips, gi beskjed om det virker.

Ellers har jeg funnet ut at Vaselinolje er et vidunder middel uten fargestoff, men må behandle noe hyppigere.

Link to comment
Share on other sites

Alt hva DFS-regimet kan finne på.. :?

Er ikke det greit da? At alt skal ha en standard og at de fleste konkurrerer på ca like forutsetninger? At det er et regelverk som sier hvordan alt skal være slik at det blir minst mulig rom for egne tolkninger, lure løsninger og forsøk på å omgå regelverk? Er man ikke enig kan man jo bare skyte noe annet.

 

Ca on topic igjen: er det noe triks for å "fylle" sprekkene som blir i stokken etter x år bruk uten for mye stell? Eller er det bare å pusse og olje en del?

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gode tips og råd.

Jeg leste skytterboka og, skrev til DFS og venter på svar.

At jeg skal bruke terrassefornyer stiller jeg meg litt tvilende til, samt bruk av vann på laminat. Mulig det vil fungerer, men jeg tar ikke sjansen.

Det finnes jo og Sauer STR med original valnøttstock i ulike fargenyanser, fra veldig lys til nokså mørk.

Nu må jeg en tur til politiet og søke om Sauer`n

 

tømrer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...