Jump to content

Nye silma finnskogen erfaringer?


eirikjohan

Recommended Posts

hei. har nå bestått jegerprøven og skal kjøpe meg hagle. har kiket litt på silma finnskogen da jeg etter å ha prøvd flere hagler bl.a beretta og rizzini ser at silmaen er den som passer meg best. men her inne på forumet har jeg lest veldig mye negativt om denne haglen, da spesielt at det er mye metallspon inne i låsekassene på disse, problemer med klikk og til og med at di ikke vil knekke. tok dette opp med forhandleren som påpekte at den haglen di nå har inne heter "nye silma finnskogen" og skal vistnok være en forbedret utgave av denne haglen, utviklet i samarbeid med norske jegere å børsemakere så det trengte jeg ikke bekymre meg over.

 

så det jeg lurer på er om at det er noen som har erfaringer med "nye silma finnskogen"?

Link to comment
Share on other sites

Dette blir litt på siden, beklager det, men jeg fatter ikke hvorfor våpenprodusentene gjør seg den bjørnetjenesten å ikke tydeliggjør i navnet sitt at de har oppdatert et våpen?? Er det en erkjennelse av at tidligere utgaver har vært dårlig?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

si det.. er jo det jeg lurer på. finner ikke noe skriveri om haglen på nettet. skulle likt å få utdypet litt hva som er nytt og forbedret på denne modellen. ifølge xxl er det solgt veldig mange av disse haglene så må jo nesten være noen som kan si noe om det her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det de kaller den "nye silma Finnskogen" med mindre det har kommet en nyen de siste to ukene. Den har jeg hatt i tre år nå, og er ikke det beste våpenet jeg kunne hatt, spesielt med tanke på at prisen er i et høyt middels skjikt. En Star Baikal er bedre en hagla mi, mindre klikk, mindre rust etc. Det er forrøvrig et stort problem med mitt våpen, det virker som om det ruster ekstremt lett, selv om det pusses hver gang etter bruk og står i olje utenfor bruk. Gjengene på chokene er dårlig tilpasset, noe som gjør at kruttgass siver inn mellom choke og løp, hvilket har resultert i at choken i det nederste løpet (mest brukte) sitter bom fast. på gjengene har jeg brukt fett, ikke olje. Hos xxl (hvor våpenet er kjøpt) fikk jeg beskjed da jeg konfronterte dem med det at jeg måtte ta med våpenet mitt med til en børsemaker, de var tydligvis ikke interesert i å hjelpe meg.

Link to comment
Share on other sites

Hold deg unna den.. "Nye" finnskogen er stemplet MKII på pipa, gjort noen enkle forandringer men de er fortsatt like dårlige. Spar noen kroner ekstra å kjøp noe som varer og tåler litt :-)

 

Legger til at Silma Royal, som vistnok er toppmodellen til Silma, føles like billig ut som en vanlig Finnskogen. Selv om de koster 17000,- KR!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg har en silma finnskogen light som jeg kjøpte for underkant ett år siden. Har skutt en del leirdue med den, og har ikke hatt problemer knyttet til klikk. Jeg har hatt den ute i regn og fuktig vær og kan enda ikke se antydning til rust (vedlikeholder normalt). Syntes den er god å skyte med og sitter godt i skuldra. Det eneste jeg har å utsette på den er at den kan være litt hard å brekke.

Link to comment
Share on other sites

Jommen skal en lese mye rart.

De haglene som ligger i samme pris leie som Silma har like mange eller like få feil. Ser noen 100 hagler i løpet av en måne, dette på skytebanen.

Nesten alle haglene i dette prisleie har av å til en feil. Feilen er stort sett den samme. Våpnene veksler ikke løp mellom første å andre skudd. Dette er hagler som er bygget for jakt ikke for masse skyting på en bane.

 

Nå var der å en serie av Beretta 686E som hadde samme problemet.

 

Skal jeg velge mellom en Rezzini og en Silma tar jeg Rezzini. Jeg selger jo begge modellene. Angående Star som jeg og selger. Den ville jeg ikke hatt. Det er et våpen med meget grov utførelse og mer enn elendig treverk. Har ikke anelse om hvor mange sprukne kolber og undertre jeg har sett.

 

Jeg sier ingen ting negativt om varer som jeg ikke har. Det får andre gjøre. Men på banen i går var der fire som skjøt med Silma. Og de våpnene går minst 50 skudd hver uke på BJF banen, har ikke registrert noe klikk eller problemer med de.

 

Men klart de er noe svakere enn en Beretta 686 E. Det ligger i prisen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det de kaller den "nye silma Finnskogen" med mindre det har kommet en nyen de siste to ukene. Den har jeg hatt i tre år nå, og er ikke det beste våpenet jeg kunne hatt, spesielt med tanke på at prisen er i et høyt middels skjikt. En Star Baikal er bedre en hagla mi, mindre klikk, mindre rust etc. Det er forrøvrig et stort problem med mitt våpen, det virker som om det ruster ekstremt lett, selv om det pusses hver gang etter bruk og står i olje utenfor bruk. Gjengene på chokene er dårlig tilpasset, noe som gjør at kruttgass siver inn mellom choke og løp, hvilket har resultert i at choken i det nederste løpet (mest brukte) sitter bom fast. på gjengene har jeg brukt fett, ikke olje. Hos xxl (hvor våpenet er kjøpt) fikk jeg beskjed da jeg konfronterte dem med det at jeg måtte ta med våpenet mitt med til en børsemaker, de var tydligvis ikke interesert i å hjelpe meg.

 

 

baikalen er virkelig et solid arbeidsjern som alltid smeller. treverket er billig/kjedelig og trenger mye stokkolje spes når det er nytt for å unngå sprekker. verre med børser som har klikk,dobbelskudd,fusk etc. hvis xxl på toppen av alt ba "silmakunden" sin om å kontakte børsemaker selv så sier det mye om silma sitt forhandlernett. det sies at der ikke er noen røyk uten ild.... google silma så kommer brukerenes meninger frem,ikke bare selgeres synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Silma Finnskogen ("gamle"). Jeg har forsåvidt ikke noe vondt å si om den. Jeg fikk den billigere fordi forskjeftet hadde sprukket, og jeg fikk forskjeftet erstattet med et nytt ett. Av den grunn er den ganske hard å brekke av en eller annen grunn, men det er ikke noe problem for meg og jeg er kjempefornøyd med børsa. Har aldri vært noe tull med den som er annet min egen feil.

Så hvis den passer deg godt, vil jeg absolutt ikke fraråde deg å kjøpe den ihvertfall :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har hatt Silma Finnskogen 12/89 i en del år. Er nok den gamle tenker jeg. Den har klikket en gang. Da viste det seg at det ikke var tennhette på patronen:) Har aldri hatt noe problemer med den. Brukt den mye på lerduebanen og på jakt i skauen og på fjellet. Den har hatt turer i gjørma og bekker uten at det har gått ut over funksjon.

Som alle de andre våpna jeg har, smører jeg den ofte. Har flere ganger opplevd at den har blitt treg å knekke. Etter en normal behandling med puss og olje har den vært helt fin igjen. Har også olja stokken ofte, spesielt til å begynne med, noe jeg tror er viktig med alle stokker.

 

Jeg sto forresten ved siden av en på lerduebanen i fjor som hadde en forholdsvis ny Beretta 686. Den klikka på nesten halvparten av patronene. Jeg tenkte at alle merker kan ha sine mandags eksemplarer :wink:

Det ser ikke ut til at min er et "mandags eksemplar" :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...